KlasikaPlus.cz© - portál o klasické hudbě

PORTÁL O KLASICKÉ HUDBĚ

...váš vyladěný partner

english

Čert a Káča jako open-air na Vysoké u Příbramě

Tři letní představení pohádkové opery Čert a Káča Antonína Dvořáka uváděná v kulisách anglického parku přilákají 16., 18. a 20. června diváky na Vysokou u Příbramě. Komorní orchestr diriguje Sébastien Bagnoud, režie je svěřena Dagmar Hlubkové. „Operu uvedeme pod širým nebem v zámeckém parku – v místě, kde Dvořák při procházkách komponoval její slavné melodie,“ říká…

Číst dál…

Důstojná a svěží pocta Jarmile Novotné 

„Události sobotního dne Festivalu Jarmily Novotné zahájilo mimořádné zpřístupnění památné hrobky rodiny Daubků, která leží jižně od městyse Liteň.“

„Výše psaná podoba jména Daubek má historické pozadí a je dokladem rytířské tradice rodu, který sídlil sto let na svých državách v Litni.“

„Kühnův smíšený sbor pod vedením sbormistra Jakuba Pikly nastoupil v síle dvaatřiceti osob.“

Letošní třináctý ročník Festivalu Jarmily Novotné na zámku Liteň byl otevřen 14. dubna a uzavře ho Adventní koncert 1. prosince. Čtvrtá akce festivalu se konala 25. května od osmnácti hodin jako koncert k poctě Jarmile Novotné ve Stodole zámeckého areálu…

Číst dál…

Od písně až po operu. Pocta Jarmile Novotné v Litni

Zámek Liteň připravil na sobotu 25. května slavnostní den na počest operní pěvkyně Jarmily Novotné. Jeho součástí bude volné zpřístupnění novorenesanční hrobky rodu Daubků od tří hodin odpoledne, na které v šest hodin večer naváže koncertní Pocta Jarmile Novotné ve stodole liteňského zámku. Kühnův smíšený sbor a hosté uvedou její oblíbené české…

Číst dál…

VÝHERCI VSTUPENEK:
Pocta Jarmile Novotné v Litni

Třináctý ročník Festivalu Jarmily Novotné v Litni letos připomíná třicáté výročí úmrtí této české i světové osobnosti opery 20. století. V dubnu v Litni uspořádali Jarní akademii hornistů ve spolupráci s Českou filharmonií, v květnu program vyvrcholí koncertem koncipovaným jako pocta Jarmile Novotné. Ten se uskuteční 25. května od šesti hodin večer v tamní zámecké stodole. Vyhlašujeme soutěž o dvě dvojice vstupenek na tento koncert.

Číst dál…

Svěží pořad Kühnova smíšeného sboru i se světovou premiérou

Kühnův smíšený sbor přispívá k Roku české hudby vlastní koncertní řadou, jejíž první koncert s podtitulem Na české vlně se uskuteční v úterý 12. března od devatenácti hodin v evangelické modlitebně v pražské Korunní ulici. Zazní světová premiéra skladby Jen Tam, Kde Chybuje Kdo Jana Holého. Program doplňuje Šest madrigalů Miroslava Raichla a Celebration Jazz Mass…

Číst dál…

Akademičtí komorní sólisté v dílech klasiků

Sál Bohuslava Martinů 16. února večer přivítá přiznivce studentského tělesa pod jménem Akademičtí komorní sólisté. Hráče pražské HAMU diriguje Igor Karpilovskij. Spoluúčinkují členové Kühnova smíšeného sboru a sboru Punkt. Hlavní sólovou úlohu přijali klavíristé Vsevolod Tokmakov a Sára Suchánková a zpěvačka Anna Moriová. Na programu koncertu jsou skladby Ouvertüre, Scherzo und Finale E…

Číst dál…

Nádech věčnosti Jana Zástěry jako pocta kněžně Ludmile a Soně Červené

„Oratorium ve velkých plochách a gradacích nese vroucně pozitivní, oslavné a nabádavé emocionální a ideové poselství.“

„Je to podle Pavla Smutného velké, semknuté a pravdivé dílo.“

„Nahrávka je k dispozici také na streamovacích platformách.“

Projekt realizace oratoria Nádech věčnosti skladatele Jana Zástěry, uvedeného v premiéře ve Vladislavském sále v roce 2021, o rok později na festivalu Smetanova Litomyšl a nakonec v římské bazilice sv. Jana v Lateráně, završilo letos vydání studiové nahrávky díla. V klíčové mluvené roli je protagonistkou nastudování vokálně symfonické-skladby pěvkyně Soňa Červená. Poté, co se v květnu 2023 v nedožitých 98 letech její život uzavřel, jsou koncerty i CD chápány jako symbolické završení její dráhy výjimečné dramatické umělkyně.

Číst dál…

FOK s hudbou ze Star Wars i světovou premiérou. A už závěrem listopadu ve vyšperkované Rybovce

Slavné úvodní téma Johna Williamse z filmové ságy Hvězdné války rozezní 8. a 9. listopadu Smetanovu síň Obecního domu a zahájí „vesmírný“ program Symfonického orchestru hl. m. Prahy FOK. Orchestr v rámci něj pod taktovkou šéfdirigenta orchestru Tomáše Braunera zahraje také velkolepý cyklus symfonických básní Planety Gustava Holsta, který byl Johnu Williamsovi inspirací při…

Číst dál…

Kühnův smíšený sbor po stopách Jaroslava Ježka v Městské knihovně v Praze

Velmi netradiční a zcela nové spojení velkého pěveckého sboru a swingového orchestru představí v pondělí 26. června od půl osmé večer ojedinělý koncert Po stopách Jaroslava Ježka – na vlně zpěvu a swingu v Městské knihovně v Praze. V podání Kühnova smíšeného sboru a Orchestru Ježkovy stopy na něm zazní i méně známé skladby Jaroslava Ježka. Vstupné je dobrovolné…

Číst dál…

Jarní koncert Kühnova smíšeného sboru u sv. Šimona a Judy

Kühnův smíšený sbor zahajuje třináctý ročník vlastní koncertní řady, letos s podtitulem Zpívej! Zítra, ve středu 3. května v půl osmé večer v kostele sv. Šimona a Judy v Praze uvede světovou premiéru skladby Das Knie Marka Cimbála a tradiční českou sborovou tvorbu skladatelů Nováka, Ebena a Raichla. Jako hosté vystoupí dětské sbory Kosáčci a sbor Modré školy.…

Číst dál…

Velikonoční Stabat Mater Antonína Dvořáka

„Dokonale připravený vokálně instrumentální aparát představil již v první větě mnohé z výrazových fines, které v dalších částech oratoria splynuly do široké palety, s níž dovedl dirigent své pojetí Dvořákova díla k dokonalému ztvárnění.“

„Sopranistka Eva Hornyaková, proslulá nevšední barvou hlasu, neměla sice příležitost zpívat speciální sólo, ale v rámci kvartetu vystihla neomylně věrnou míru prožitku a význam textu.“

„Výtečně znějící Kühnův smíšený sbor byl přesvědčivý v dynamice, v lyrických pasážích a inspirativním partnerství se sólisty a orchestrem.“

Antonín Dvořák napsal v roce 1878 první řadu svých Slovanských tanců pro vydavatele Fritze Simrocka a přestoupil tak hranice své vlasti, aby se následně proslavil v Londýně i Americe. Londýnské publikum o síle dvanácti tisíc diváků aplaudovalo v Royal Albert Hall jeho oratoriu Stabat Mater roku 1884. Začal je komponovat roku 1876, kdy už měl za sebou celou řadu skladeb včetně smyčcové Serenády E dur, Páté symfonie F dur nebo opery Vanda. Stabat Mater, první velké vokálně-instrumentální dílo, začal psát v reakci na úmrtí své dvoudenní dcerky Josefy v srpnu roku 1875. Práci dokončil v roce 1977, když původní koncepci rozšířily další tragická úmrtí dětí, konkrétně dcerky Růženky a synka Otakara. Premiéru mělo oratorium 23. prosince 1880 v Praze, o dva rok později bylo uvedeno v Budapešti a poté v Londýně. Letošní provedení zařadil Symfonický orchestr hlavního města Prahy FOK do svého Velikonočního festivalu, který zahájil 1. dubna recitál vídeňské varhanice, profesorky salcburského Mozartea, Elisabeth Ullmannové.

Číst dál…

Velikonoční festival Pražských symfoniků poprvé

Symfonický orchestr hl. m. Prahy FOK si na velikonoční čas připravil speciální festivalovou přehlídku komorních i orchestrálních koncertů. Přivítá zahraniční hosty i ryze české soubory. Vrcholem bude premiéra scénického zpracování Janových pašijí Johanna Sebastiana Bacha v režii Matěje Formana. Velikonoční festival Pražských symfoniků se bude konat ve Smetanově síni Obecního domu a kostele svatých…

Číst dál…

Jakub Pikla: Mít „hezké ruce“ je základ, umět se postavit před sbor je ale důležitější

„Nejhorší je, když dirigent lpí na své představě navzdory tomu, ač vidí, že nefunguje.“

„Myslím, že zpívání je pro člověka niternější než hra na nástroj. Když člověk zpívá na pódiu, více se otevírá.“

„V osobě sbormistra se asi vždy snoubily role dirigenta, produkčního i personalisty.“

Dirigenta Jakuba Piklu mám to štěstí znát od počátků studia na HAMU. Vždy jsem přitom obdivovala, jak pečlivě a s rozvahou k hudbě přistupoval. A jelikož byl jeho hluboký zájem o obor vždy naprosto zřejmý, nepřekvapilo mě, že se již brzy po studiích stal sbormistrem prestižního Kühnova smíšeného sboru. Zároveň byla jeho nová pozice dobrou příležitostí k rozhovoru, v němž prozrazuje více o tom, jak se se sborem sžívá nebo jak vnímá svoji roli sbormistra, ale i o studiu dirigování a pohledech na různé podoby interpretačního umění.

Číst dál…

ČRo D-dur: Od „pravýkřiku“ k oratoriu

„Haydn důkladně studoval Händelova oratoria – a pochopil, že chce-li se od něj odlišit, musí najít svůj vlastní styl.“ „Jestliže Haydnova oratoria uzavírají skladatelovo celoživotní dílo, Wolfgang Amadeus Mozart psal své oratorium Betulia liberata jako patnáctiletý.“ „Orff vytvořil opulentní hostinu hudebních obrazů poskládaných v kantátovou koláž, která od doby svého vzniku v roce…

Číst dál…

Pozdější novoroční koncerty Jihočeské filharmonie a Západočeského symfonického orchestru

I po 1. lednu nabídnou některé naše orchestry novoroční programy. Jihočeská filharmonie v koncertním sále kostela svaté Anny vystoupí pod taktovkou Mirana Vaupotiće ve středu 4. ledna v 19 hodin, a to se sopranistkou Lucií Kaňkovou. Bude znít hudba Gioacchina Rossiniho, Oskara Nedbala, Antonína Dvořáka, Johanna Strausse mladšího, Emmericha Kálmána a dalších autorů. V mariánskolázeňském Společenském…

Číst dál…

Konkurz do všech hlasových skupin Kühnova smíšeného sboru na konci ledna

Kühnův smíšený sbor vyhlašuje konkurz do všech hlasových skupin, který se bude konat 25. a 26. ledna od 18 hodin ve zkušebně tělesa v budově ČVUT na Karlově náměstí v Praze. Uchazeči si mají připravit dvě písně různých stylových období podle vlastního výběru. Uzávěrka přihlášek je v pátek 20. ledna. Kühnův smíšený sbor je…

Číst dál…

Kouzelná Rybovka Matěje Formana očarovala Smetanovu síň

„Scénické zpracování Kouzelné Rybovky jako by se odehrávalo v klasickém českém betlému, jehož figurky na pódiu zázračně obživnou.“

„Hudební stránka Kouzelné Rybovky byla neméně nápaditá. Tvůrci se rozhodli tradiční Rybovu mši obohatit vložením krátkých skladeb dalších skladatelů.“

„To, že přes délku představení více než devadesát minut bez pauzy vydrželo i dětské publikum s nadšenou pozorností až do konce, je dalším znamením skvěle vydařeného díla.“

Česká mše vánoční Jakuba Jana Ryby už od nepaměti neodmyslitelně patří k tradičním českým Vánocům. Ani v letošním roce nebyla v adventním čase o oblíbené „Rybovky“ nouze, přesto se jedna z nich dokázala poněkud odchýlit od „zajetých kolejí“ ustálených provedení, a to v tom nejlepším slova smyslu. Kouzelná Rybovka z dílny Matěje Formana ve spolupráci se Symfonickým orchestrem FOK a Kühnovým smíšeným sborem zavítala už podruhé mezi pražské publikum. Původně byl projekt koncipován pro nádherné prostory kostela svatých Šimona a Judy, v letošním roce se pro ohromný úspěch z loňského roku tvůrci rozhodli Kouzelnou Rybovku uvést také ve Smetanově síni Obecního domu ve dvou termínech 21. a 22. prosince. Oba tyto koncerty zároveň podpořily nadační fond UNICEF, který pomáhá ohroženým dětem po celém světě.

Číst dál…

Kouzelná Rybovka Matěje Formana dnes a zítra i ve Smetanově síni. Tentokrát pro UNICEF

Symfonický orchestr hlavního města Prahy FOK letos uvede své scénické představení Rybovy Mše vánoční i v Obecním domě, a to v každoročním benefičním koncertu na podporu Dětského fondu OSN UNICEF. Pod taktovkou Zdeňka Klaudy společně se sólisty a Kühnovým smíšeným sborem se tentokrát koncerty uskuteční 21. prosince v 19:30 hodin a 22. prosince 2022 v 18 hodin…

Číst dál…

FOK uvedl gratulační koncert Josému Curovi. Chtělo to více zpívajícího mistra

„Není divu, že mu FOK vystrojil hned dva gratulační koncerty. Ten příští se koná hned zítra, ve čtvrtek 15. prosince.“

„Celou dobu jsem přemýšlel nad tím, zda by vůbec taková hudba na významných podiích zazněla, kdyby nebyla součástí osobnosti, která se vyprofilovala jako světově proslulý tenorista.“

„Ester Pavlů byla Curovi naprosto rovnocennou pěveckou partnerkou.“

V úterý 13. prosince uvedl Symfonický orchestr hlavního města Prahy FOK první z gratulačních koncertů argentinskému tenoristovi, dirigentu a skladateli Josému Curovi. Koncert se konal v domovském sídle FOK – Smetanově síni Obecního domu a hosty byly maďarská sopranistka Polina Pasztircsák a naše mezzosopranistka Ester Pavlů. V české premiéře pod vedením slavného umělce zazněly jeho dvě skladby, a to Symfonická suita z opery Montezuma a Rudý kněz a Te Deum, ve kterém spoluúčinkovaly Kühnův smíšený sbor připravený Jakubem Piklou a Královéhradecký dětský sbor Jitro, se kterým dílo nazkoušel Jiří Skopal. FOK a Kühnův smíšený sbor se sólisty v operních výstupech v druhé polovině koncertu řídil argentinský dirigent Mario De Rose.

Číst dál…

Česká mše vánoční SOČRu se přesouvá do Obecního domu

Symfonický orchestr Českého rozhlasu se pro velký zájem rozhodl koncerty, na kterých zazní Rybova Česká mše vánoční, přesunout do Smetanovy síně Obecního domu. Stane se tak o třetí adventní neděli, 11. prosince, od 15 a od 17 hodin. Sólisty budou sopranistka Dana Burešová, mezzosopranistka Štěpánka Pučálková, tenorista Daniel Matoušek a basista Jozef Benci.…

Číst dál…

Kouzelná Rybovka Matěje Formana opět u Šimona a Judy, ale také v Obecním domě

V předvánočním čase zazní už tradiční scénická provedení Kouzelné Rybovky (České mše vánoční Jakuba Jana Ryby) Matěje Formana, ve které účinkují sólisté a Kühnův smíšený sbor, Barokní orchestr Pražské konzervatoře a Symfonický orchestr FOK. Dirigentské taktovky se opět chopí Zdeněk Klauda. První uvedení se odehraje v úterý 29. listopadu v kostele svatých Šimona a Judy,…

Číst dál…

Kühnův smíšený sbor mezi norskou a českou hudbou

„Jakubovi Piklovi sa podarilo skladbu pôsobivo vygradovať a dať jej prirodzený spád.“ „Veľmi dobre znela časť pre mužský zbor, v ktorej interpreti pristupovali k rytmu a presnej dikcii naozaj veľmi aktívne.“ „Najpresvedčivejšie z celého večera potom podľa mňa vyzneli nasledujúce Moravské dvojspevy.“ Kühnův smíšený sbor pripravil na stredu 19. októbra veľmi zaujímavý koncert, ktorého program…

Číst dál…

Orchestry hrají dětem

„Asi nejrozsáhlejší síť edukačních programů pro děti a mládež má Česká filharmonie, která se hudebnímu vzdělávání dětských posluchačů věnuje už po neuvěřitelné jedno celé století.“

„Obdivuhodně dlouhou tradici výchovných koncertů drží také Symfonický orchestr hlavního města Prahy FOK. Ten začal s edukačními koncerty přibližně kolem roku 1947.“

„Nejmladším z těchto tří orchestrů je PKF – Prague Philharmonia. Ani ta nezapomíná na své dětské posluchače a cykly koncertů pro rodiče s dětmi vytváří souvisle už od roku 1999.“

Tradice vzdělávacích koncertů, vedených významnými orchestry, je v naší zemi velice silná a její kořeny sahají až do časů první republiky. Přední české orchestry tuto tradici zachovávají dodnes a patří jim za to veliký dík. Hudba je jedním z nejstarších kulturních dědictví lidstva a přivádět děti k lásce k hudbě je jedním z nejdůležitějších uměleckých poslání. Výchova nové generace posluchačů vážné hudby začíná už od útlého dětství a je prakticky nezbytnou součástí zachování klasické hudby jako „živého umění“. Trojice nejvýznamnějších orchestrů se sídlem v Praze – Česká filharmonie, Symfonický orchestr hlavního města Prahy FOK nebo PKF – Prague Philharmonia mají proto kromě klasických koncertních řad také speciální cykly věnované právě dětem. V rubrice MladíPlus se těmto pražským vzdělávacím koncertním řadám budeme pravidelně blíže věnovat. Můžete se těšit na recenze vybraných koncertů nebo například na rozhovory s tvůrci edukačních programů.

Číst dál…

Koncert Kühnova smíšeného sboru – poprvé s novým sbormistrem Jakubem Piklou

Kühnův smíšený sbor pořádá další ze série vlastních koncertů, který se koná se koná ve středu 19. října v 19:30 hodin ve Velkém sále Novoměstské radnice v Praze. Tentokrát poprvé pod vedením nového sbormistra Jakuba Pikly a za účasti norského skladatele Lasse Thoresena, jehož skladbu sbor uvede v české premiéře. Hosty večera jsou klavíristka…

Číst dál…

Završení festivalu Haydnovy hudební slavnosti

„Orchestr hrál skvěle a dílo vyznělo ve své plné kráse.“ „Sólové hlasy zněly velmi vyrovnaně a výborně artikulovaly.“ „Jiří Štrunc s Plzeňskou filharmonií nespolupracuje až tak často, ale s orchestrem si výborně porozuměl.“ Slavnostním uvedením Haydnovy Mše d moll „Nelsonmesse“ a jeho Třetí symfonie se uzavřel v katedrále svatého Bartoloměje v Plzni letošní jubilejní třicátý ročník Haydnových hudebních slavností. Koncert Plzeňské…

Číst dál…

Festivalový varhanní koncert s mužským sborem a sólovým trombonem

„Vyrovnaný ve svém unisonu, s velkým rozpětím dynamickým a vynikající v intonaci za suverénního řízení svého sbormistra přispěl Kühnův smíšený sbor k mohutnému účinku díla.“ „Jako trombonista se představil Tomáš Trnka. Zaujal krásně znělým nosným tónem a neselhávající technikou.“ „Irena Chřibková provedla obtížnou a technicky velmi náročnou skladbu se suverénním nadhledem.“ Na první zářijový večer připadl…

Číst dál…

Mezinárodní varhanní festival u svatého Jakuba od čtvrtka do 22. září posedmadvacáté

Bazilika svatého Jakuba na Starém Městě pravidelně ve čtvrtky od 19 hodin opět ožije Mezinárodním varhanním festivalem. Irena Chřibková, titulární varhanice baziliky a dramaturgyně a ředitelka této přehlídky, věnuje letošní ročník poctě Jiřího Ropka, který právě u svatého Jakuba působil pětačtyřicet let jako varhaník a skladatel. Od jeho narození uplynulo 1. července rovných sto…

Číst dál…

Šostakovičova Třináctá, ta nejlepší

„Zdánlivě nesourodé básně propojil skladatel kladoucí tichý, ale důležitý důraz na lidské svědomí tak geniálně, že i Jevtušenko prý konstatoval: Jeho hudba je udělala většími, smysluplnějšími a silnějšími.“

„Systému vzdoroval Šostakovič především svou hudbou. V ní si svobodu zachoval.“

„Peter Mikuláš provedení korunuje. Z nahrávky zní bohatýrský hlas a přesná ruská dikce s věrně znějící výslovností a potřebným výrazem.“

Třináctá symfonie klasika dvacátého století Dmitrije Šostakoviče geniálně zhudebňuje Jevtušenkovy kritické verše. Dává nahlédnout do sovětské reality a dobových pocitů se zdrcující trefností, s naléhavostí, lidskostí a upřímností. Dílo zvané Babi Jar dokončil skladatel před šedesáti lety, v červenci 1962. Jeho syn Maxim symfonii natočil s Pražskými symfoniky o tři desetiletí později. V životní formě na nahrávce zpívá basista Peter Mikuláš.

Číst dál…

Nádechem do věčnosti
Scénický duchovní koncert Jana Zástěry a Soni Červené uzavřel litomyšlský festival

„Sugestivní atomsféru Jiří Heřman navozoval jednoduchými prostředky, sošnými postoji sólistů a sboru i jejich přeskupováním – a hodně k tomu světly, svícením.“ „Hudební prostředky slouží velkým idejím, nemohou být proto samy malé.“ „Korunou večera byla Soňa Červená. K velké porci textu přidala s obrovskou vnitřní energií přesvědčivý dramatický přednes, gesta, kterými ovládla celý prostor.“ Hudební meditaci…

Číst dál…

Francouzka Zaz a ohňostroj jako překvapení Smetanovy Litomyšle

Francouzská zpěvačka Zaz se stala překvapením Velkého finále festivalu Smetanova Litomyšl. Vystoupila během nedělního večera s několika písněmi jako nečekaný vrchol programu, o kterém neměla tušení ani většina festivalového týmu. V pestré show jinak účinkovali mládežnický Police Symphony Orchestra a sólisté Barbora Poláková, která se proletěla v balónu s vlajícími šaty nad hlavami diváků, Vendula Příhodová,…

Číst dál…