Basista Jan Martiník se vrací do berlínské inscenace Pucciniho Toscy. Na scéně Státní opery Pod Lipami se ve čtyřech březnových reprízách představí v roli Kostelníka. Deset let starou inscenaci, kterou původně nastudoval Daniel Barenboim, na přední německé scéně řídí Andrés Orozco-Estrada s Marií Agrestou v titulní úloze. Český operní pěvec Jan Martiník je…
Apoteóza tance v Bratislavě
„Hráči v čele s dirigentem Andrésem Orozco-Estradou přivezli na Slovensko přitažlivý koncertní program, a tak ve vyprodané Redutě byla cítit slavnostní nálada a značná očekávání.“
„Finální pochod, ohlášený trubkou, v pevném tempu jen dokreslil atmosféru lesku a publikum dohnal k ovacím. Lepší začátek si nelze představit!“
„V Bratislavě jako by Rachlin zapomněl jít do pověstného detailu, a svoji hráčskou nápaditost dostatečně nevycizeloval. Často zbytečně chvátal a na několika místech se dokonce nepotkal s orchestrem, a to přesto, že mu Orozco-Estrada dával neskutečně prostoru.“
Hostování orchestru Filarmonica della Scala na Bratislavských hudebních slavnostech přineslo obrovský příval hudební energie, a to nejen díky předehře z Rossiniho opery Vilém Tell, ale i Beethovenově Sedmé symfonii a Mozartovu Houslovému koncertu č. 3 v podání houslisty Juliana Rachlina. Italové v čele s podmanivým dirigentem Andrésem Orozco-Estradou vytvořili mimořádný večer, při kterém snad došlo i na pověstnou apoteózu tance.
Novinkou letošních Bratislavských hudebních slavností je vokální recitál
Ambicí organizátorů Bratislavských hudebních slavností (BHS) je připravit dramaturgicky přitažlivý program tohoto mezinárodního hudebního festivalu, pozvat zajímavé zahraniční hosty – orchestry, dirigenty a sólisty – a prezentovat renomované slovenské umělce, současně však dát prostor i mladým tak, aby společně svým uměním ozvláštnili hudební dění. Prostřednictvím značky BHS jde také o příležitost prezentace slovenské hudby…
Günther Groissböck: Na Beethovenově hudbě se mi líbí pocit osvobození od strachu
„Když jsem zpíval Vodníka v Rakousku, hrál Orchestr Vídeňské státní opery krásně a s jasem. Nádherná byla zvuková estetika tělesa. Orchestr Národního divadla v Praze Rusalku interpretuje se samozřejmostí. Hudebníci znají dílo lépe a operu mají ve své krvi.“ „Mám rád melodii češtiny, která je někdy i taneční. Jazyk je mi sympatický a líbí se mi.“…
Je dobré pohlédnout za humna
„Rachlinův Mozart vyzněl příjemně, byl plastický, nejednotvárný, s krásně zahranou kadencí v závěru první věty.“ „Orchestr hrál velmi ztišeně, ukázněně, i díky tomu přitáhly pozornost precizně zahrané detaily v proslulé druhé větě.“ „Kontrasty v dynamice, vygradovaná témata, přehlednost, srozumitelnost, sytost a zároveň lehkost smyčců a lahodnost dechů, to byly atributy provedení Brahmse v podání orchestru Filarmonica della Scala…
Dvořákova Praha v rukou cizinců aneb Česká hudba zajímavá až ke kontroverznosti
„Sólista si s dirigentem v neobvyklých zpomaleních a ztišených úsecích Koncertu h moll docela porozuměli.“ „Do Novosvětské symfonie vstoupil dirigent mnohem temperamentněji, ale i v ní nacházel epizody, které skoro zastavoval.“ „Hudba je ohebnější, než si často myslíme.“ I hodně známou hudbu je ještě stále možné uslyšet zahranou jinak a nově. Filharmonica della Scala, orchestr…
Andrés Orozco-Estrada: Dvořákova hudba je přirozená celou svou podstatou
„Dvořákova hudba otevírá nezkušenému posluchači mnoho dveří, kterými může do světa hudby vkročit, a nabízí různé cesty, jak z ní mít potěšení.“ „Pro mě jako dirigenta není důležité být expertem na toho či onoho skladatele, mým hlavním cílem je nechat proudit pocit, emoce skladatele nebo určité skladby.“ „Protože ať diriguji ve Vídni,…
Vídeňská státní opera ve streamu, v televizi i v rozhlase
Vídeňská státní opera v těchto dnech na své streamovací platformě věnuje pozornost Wolfgangu Amadeu Mozartovi. Nabízí od 10. do 13. února záznamy čtyř svých inscenací: Tita, Figarovy svatby, Kouzelné flétny a Únosu ze serailu. Jde o představení zachycená mezi lety 2015 a 2021. Na 10. února oznámila Vídeňská státní opera, že bude na webové stránce…