Jan Martiník jako Kostelník v berlínské Tosce
Basista Jan Martiník se vrací do berlínské inscenace Pucciniho Toscy. Na scéně Státní opery Pod Lipami se ve čtyřech březnových reprízách představí v roli Kostelníka. Deset let starou inscenaci, kterou původně nastudoval Daniel Barenboim, na přední německé scéně řídí Andrés Orozco-Estrada s Marií Agrestou v titulní úloze.
Český operní pěvec Jan Martiník je již řadu let spjatý s berlínským operním životem. V letech 2008 až 2011 byl členem souboru Komische Oper Berlin, od roku 2012 až do loňského roku byl stálým členem souboru Berlínské státní opery, kde nastudoval celou řadu rolí v operách Mozarta, Verdiho, Pucciniho, Janáčka a dalších autorů. V jarní části letošní sezóny se do divadla Pod Lipami Martiník vrací na čtyři reprízy Pucciniho Toscy, v níž ztvárňuje roli Sagrestana (Kostelníka). Představení jsou na programu 1., 3., 7. a 10. března a Jan Martiník se ve slavném veristickém tříaktovém melodramatu z roku 1900 na jevišti setká se sopranistkou Marií Agrestou v roli Toscy, tenoristou Michaelem Fabianem v úloze Cavaradossiho, Christopherem Maltmanem coby Scarpiou a Fridrichem Hamelem, představitelem Angelottiho. Tosca je jedinou inscenací, kterou v Berlíně aktuálně řídí Kolumbijec Andrés Orozco-Estrada, šéfdirigent Orchestra Sinfonica Nazionale della Rai a od sezóny 2025/26 designovaný generální hudební ředitel v Kolíně nad Rýnem, kde převezme hudební odpovědnost za orchestr a operu Gürzenich.
V červnu Martiníka berlínské publikum uvidí v reprízách opery Děvče ze zlatého západu, kde zpívá Ashbyho. Navíc Berlínská státní opera připravuje na přelom června a července světovou premiéru filmové opery Melancholie odporu, kterou na objednávku operního domu zkomponoval francouzský skladatel Marc-André Dalbavie. V této novince, kterou hudebně nastuduje Marie Jacquot, se Martiník ujme role ředitele cirkusu. Do té doby Jana Martiníka, který nedávno rozšířil řadu umělců zastupovaných agenturou Artevisio, čeká vystoupení s Lucernským symfonickým orchestrem a dvojí návrat do Prahy. V dubnu se představí v rámci koncertního provedení Janáčkovy opery Příhody Lišky Bystroušky s Českou filharmonií pod taktovkou Jakuba Hrůši jako Revírník a na přelomu května a června se ujme role Bonifáce v premiérované inscenaci Smetanova Tajemství v Národním divadle.
foto: Hermann Baus a Clärchen Baus, Národní divadlo Praha
Příspěvky redakce
- Dva dny celé s Dvořákem na soutěži v Pálffyho paláci
- Janáčkův festival oslaví pětasedmdesátiny. Gratulovat budou Narek Hakhnazaryan i Kněžíková s Plachetkou
- Prosinec v Karlových Varech na sváteční vlně
- Advent s Kühnovým dětským sborem. V Praze i ve Vídni
- Nejvýznamnější litevský autor Čiurlionis slaví 150
Více z této rubriky
- Dva dny celé s Dvořákem na soutěži v Pálffyho paláci
- Janáčkův festival oslaví pětasedmdesátiny. Gratulovat budou Narek Hakhnazaryan i Kněžíková s Plachetkou
- Prosinec v Karlových Varech na sváteční vlně
- Advent s Kühnovým dětským sborem. V Praze i ve Vídni
- Nejvýznamnější litevský autor Čiurlionis slaví 150
- Pětkrát Louskáček v Bonnu a další prosincové snahy teplických
- Irvin Venyš a Filharmonie Bohuslava Martinů v premiéře Jiřího Temla
- #ILOVEMICHNA aneb Michna bez chyb podle Societas Incognitorum
- Bachovská Cembalomania uzavře letošní cyklus Barbary Marie Willi
- Anglické kompoziční mistrovství v Bratislavě a Bratislava v Paříži