KlasikaPlus.cz© – portál o klasické hudbě

PORTÁL O KLASICKÉ HUDBĚ

...váš vyladěný partner

english

Druhý týden Smetanovy Litomyšle

Smetanova Litomyšl je v plném proudu a v pondělí načne druhý úplný týden hlavní festivalové řady. Co návštěvníky festivalu zasvěceného letošnímu ústřednímu jubilantovi čeká? V pondělí 17. června se ve Smetanově domě představí klavírista Marek Kozák. Ujme se kompletního provedení druhého dílu cyklu čtyřiadvaceti preludií a fug pro sólový klavír Dobře temperovaný klavír II.,…

Číst dál…

Když Janáček je ze všech nejmenším Janáčkem

„Suscepimum Deus v čistě vokálním hávu svou niterně hlubokou výrazovostí navodilo až mystický moment. Nikdo se ani neodvážil tleskat.“

„Kus měl dravý šmrnc a přes množství zvláštností si nějak skvěle diletantsky zachoval svůj barokní étos.“

„Škoda, že konec vystoupení trochu ponížil celkový dojem.“

Neotřelý počin má na svém kontě soubor Musica Florea. V konírně Šternberského paláce na Pražském hradě představil projekt, který Leoše Janáčka – toho velkého operního skladatele 20. století – zasazuje do kontextu renesanční a raně barokní Itálie. Kupodivu a obdivuhodně ústrojně pod vedením Marka Štryncla.

Číst dál…

Světová premiéra Martina Smolky zazněla na Velikonočním festivalu duchovní hudby

„Funkcionalistický kostel sv. Augustina mívá svá úskalí a akustická specifika, Cappella Mariana je však dokázala využít s ohromující noblesou.“

„Čtveřice hlasů se rozprostřela do barevného spektra slunečních paprsků a mlžných oparů.“

„Originálním pokusem bylo napodobení zpěvu ptáků a jejich rozhovor v harmonickém pískání.“

Na koncerty brněnského jednatřicátého ročníku Velikonočního festivalu duchovní hudby, zaměřeného v rámci Roku české hudby na české, moravské a slezské autory, připravila Filharmonie Brno s dvojicí dramaturgů, Vladimírem Maňasem a Ondřejem Múčkou, celkem devět světových premiér. Každá jednotlivá tvorba soudobých autorů byla napsána přímo na objednávku pro tento ročník festivalu a měla zde svou světovou premiéru. Nejinak je tomu u díla Martina Smolky uvedeného 5. dubna v brněnském kostele sv. Augustina s Cappellou Mariana.

Číst dál…

Odlesk Pulitzerovy ceny při vstupu do sezony Orchestru Berg

Zahájení nové sezóny Orchestru Berg obstará česká premiéra monumentálního celovečerního díla Shelter (Útočiště) od trojice skladatelů a zakladatelů legendární newyorské formace Bang on a Can. Koncert se koná 4. března v Centru současného umění DOX+ a diriguje Peter Vrábel. Uskupení Bang on a Can tvoří trojice tvůrců Julia Wolfe, David Lang a Michael Gordon a české uvedení…

Číst dál…

Cappella Mariana zahájila Barokní podvečery

„Velmi překvapil Jaromír Nosek, který vstupoval do toku hudby jemně, krásným barevným zvukem doplňoval své kolegy.“

„Hana Blažíková své kvality rozhodně stvrzovat nemusí, její krásný čistý soprán kraloval, avšak nedominoval, umělkyně má veliký cit pro ansámblové zpívání.“

„Zajímavé bylo sledovat, jak se pojí hlasy obou sopranistek – místy by v kostelní akustice člověk soudil, že zpívá jen jedna, zkrátka jsou perfektně sezpívané…“

Praga Rosa Bohemiae – to je název koncertu, kterým vokální soubor Cappella Mariana v pondělí 10. října zahájil řadu koncertů Barokních podvečerů, pořádaných souborem Collegium Marianum. Hudební večer se konal v krásných prostorách kostela svatého Salvátora v klášteře svaté Anežky České a umělci nabídli publiku skladby od patnáctého do počátku sedmnáctého století. V českých premiérách zazněla díla vlámského skladatele Johannese Tourouta, zastoupeni byli také Josquin des Prez, Pierre de Bonhomme, Jacobus Regnart, Kryštof Harant z Polžic a Bezdružic a Jan Sixt z Lerchenfelsu. Cappella Mariana vystoupila pod vedením Vojtěcha Semeráda s hosty Jakubem Kydlíčkem, hrajícím na zobcové flétny, a Mélusine de Pas – hráčkou na renesanční viola da gamba.

Číst dál…

Pane, slyš mé prosby, vzývalo ve Vzletu Collegium 1704

„Anthem jako forma se vyvinula z antifony.“ „Největší část programu byla věnována nejznámějšímu skladateli této epochy – Henrymu Purcellovi.“ „John Blow je považovaný za druhého největšího skladatele této epochy, hned po Purcellovi.“ Už jsme si zvykli, že Collegium 1704 a Collegium Vocale 1704 mají dramaturgii, která nás stále obohacuje. Je založená na…

Číst dál…

V kostele sv. Šimona a Judy zazněla mše – pro Šimona a Judu

„V úvodu smyčce předvedly to, čím je Collegium Marianum pověstné – perfektní souhru.“ „Hladký kulatý soprán Patricie Janečkové byl okouzlující.“ „Byl to nevšední spirituální i hudební zážitek.“ V bývalém kostele svatých Šimona a Judy v Praze už se nekonají bohoslužby. Koncertní síň, ve kterou se před lety proměnil, sice dosud patří milosrdným bratřím, ale řád sídlící v…

Číst dál…

Komorní Collegium 1704 nabídlo mistry baroka

„Panují dohady, že Bach napsal své nejslavnější moteto jako cvičení pro studenty. Pokud je to pravda, musel mít velice nadané studenty.“ „Vpletení Zelenkových responsorií do Bachových motet přineslo opětovně zklidnění.“ „Rád bych vyzdvihl důslednou práci s textem, některá slova byla ve faktuře krásně vypointovaná a do nebezpečných sykavek se pěvci nebáli „obout“.…

Číst dál…