KlasikaPlus.cz© – portál o klasické hudbě

PORTÁL O KLASICKÉ HUDBĚ

...váš vyladěný partner

english

VÝHERCE VSTUPENEK:
Festival Opera 2022 – Bratislavská La Traviata

V neděli 13. března se ve Státní opeře odehraje Verdiho La Traviata, kterou do Prahy přiveze Slovenské Národné divadlo Bratislava. Inscenaci na scéně italského týmu pod vedením Roberta Catalana hudebně nastudoval a diriguje Robert Jindra. Jako Violetta Valéry vystoupí Adriana Kučerová, Alfredem Germontem bude Pavol Breslik a jeho otcem Daniel Luis de Vicente.…

Číst dál…

SOUTĚŽ O VSTUPENKY:
Festival Opera 2022 – Bratislavská La Traviata

V neděli 13. března se ve Státní opeře odehraje Verdiho La Traviata, kterou do Prahy přiveze Slovenské Národné divadlo Bratislava. Inscenaci na scéně italského týmu pod vedením Roberta Catalana hudebně nastudoval a diriguje Robert Jindra. Jako Violetta Valéry vystoupí Adriana Kučerová, Alfredem Germontem bude Pavol Breslik a jeho otcem Daniel Luis de Vicente.…

Číst dál…

Plzeňská Věc Makropulos – úžasná podívaná, zpěvu však méně

„Janáček byl mistr melodie, úsečnosti a jazyka. Spojit všechny tyto atributy v pěveckém projevu do jednoho výsledného tvaru je velice obtížné. Kanadský tenorista Philippe Castagner v hlavní tenorové roli Alberta Gregora neuspěl.“ „Perfektní výkon podal tenorista Jan Ježek. Jeho poblázněný Hauk-Šendorf vyšel dokonale a reakce publika byla znát přímo při jeho výkonech, ale i při…

Číst dál…

Barvy na jevišti i v orchestřišti. Lovci perel z Olomouce

„Orchester Moravského divadla Olomouc hral pod taktovkou Petra Šumníka skvele.“ „Stále pre nás zostáva skôr ľudskou bytosťou než vyvolenou kňažkou.“ „V určitých momentoch sa ‚perly‘ vo veľkosti tenisovej loptičky potichu kotúľajú po javisku.“ Festival Opera pokračoval v sobotu 5. marca predstavením Moravského divadla Olomouc, ktoré do Prahy privezlo Bizetovu operu Lovci…

Číst dál…

Festival Opera 2022 s Traviatou místo Čerta a Káči

Festival Opera 2022 hlásí další změnu programu, která se tentokrát týká 13. března. Slovenské národné divadlo z provozně-technických důvodů nepřiveze novou inscenaci Dvořákovy opery Čert a Káča. Místo toho zahraje Verdiho La traviatu. Diriguje Robert Jindra. Pro festivalové představení zajistilo Slovenské národné divadlo výjimečné obsazení. V roli Violetty vystoupí Adriana Kučerová, jako Alfredo Pavol…

Číst dál…

Ostravský Bílý pán bohužel do Prahy nepřijede

Festival Opera 2022 bohužel přijde o představení, které mělo v pondělí přivézt Národní divadlo moravskoslezské – operu Jaroslava Křičky Bílý pán aneb Těžko se dnes duchům straší. Důvodem jsou onemocnění v tamním souboru. V této sezóně se jiný termín nepodařilo najít, představení se tedy ruší bez náhrady. Vstupné se vrací v plné výši způsobem, jak je v těchto případech…

Číst dál…

Tři ženy, bezpočet proměn. Komorní opera TiAmo

„Každá zo scén pojednáva o inom aspekte, inej úlohe, respektíve inom probléme ženského bytia.“ „Vyznenie tohto diela pritom stojí a padá na jeho protagonistkách.“ „Opery sa režijne ujal Rocc, ktorý sa netají tým, že mu osud ženských hrdiniek v operách nie je ľahostajný.“ Komorná opera o premenách ženských rolí. Tak začína anotácia k opere TiAmo,…

Číst dál…

Turandot Národního divadla uzavřela Festival Opera 2020

„Posledná Pucciniho opera a zároveň jedna z najslávnejších opier vôbec je pre diváka príťažlivá azda v každom ohľade.“ „Réžia a scéna boli v rukách Zuzany Gilhuus, ktorá zvolila ponurý dizajn a nepreplnenú scénu.“ „Z trojice hlavných protagonistov najviac presvedčila Alžbeta Poláčková ako Liu.“ Záverečným predstavením festivalu Opera 2020 bola Turandot Giacoma Pucciniho, v len nedávno premiérovanej inscenácii…

Číst dál…

Na večeři se Sirem Johnem

„Verdi příběh zhudebnil s nadhledem starého barda.“ „Přibyl v titulní úloze nepřehrává. Je přirozený, věrohodný. A zpívá podobně.“ „Jiří Menzel připravil pohodovou podívanou.“ Předposledním představením Festivalu hudebního divadla Opera 2020 bylo v Praze v neděli hostování Státního divadla z Košic. Musel přijet soubor až z východu Slovenska, aby v české metropoli bylo možné užít si po delší době…

Číst dál…

„Miluji Tě“ 100x jinak

„Projekt tohoto typu stojí a padá s interpretem.“ „S žánrovým škatulkováním si zde nevystačíme.“ „Závěr byl tak silný, že na to slova nestačí.“ Monoopera Any Sokolović Love Songs od své kanadské premiéry v roce 2008 sklízí úspěchy. Dílo původně pro ženský sólový hlas přepracovala skladatelka pro hlas (mezzosoprán) a saxofon a v této podobě dorazilo…

Číst dál…

Intimní monoopera Love Songs na festivalu Opera 2020

Monooperu Love Songs srbské skladatelky Any Sokolović představí na přehlídce operního umění Opera 2020 umělecký soubor Concept operapovera. Jedno z posledních představení festivalu proběhne v pondělí 24. února od sedmi hodin v Domě u kamenného zvonu. V titulní roli se představí slovinská mezzosopranistka Irena Yebuah Tiran. Monoopera Love songs pro ženský hlas vznikla na objednávku…

Číst dál…

Láska a žárlivost, zbožnost a arogance.

„V La Gioconde môže mať konanie postáv naozaj rôznorodé motívy.“ „Celkovo, veľmi sympaticky, nebola scéna nijak preplnená a riešenia väčšinou neboli okázalé.“ „Trojica hlavných hrdinov sa k sebe vzájomne hodí a záverečný tercet je plný presvedčivých emócií a chémie.“ Na festivale Opera 2020 sa už po niekoľkýkrát predstavila aj banskobystrická Štátna opera. 17. februára…

Číst dál…

Z knihkupectví night club? Ne!

„Nápady týmu umělecké iniciativy Hausopera nechybí.“ „Nosnou myšlenkou je příběh o idealistickém podnikateli, jeho pragmatické manželce a „zachránci“ jejich krachující živnosti.“ „Pěvecké party jsou psány pro zdatné profesionály, akordeon propojuje prostor před sklem a za sklem a „vysoké“ (komponovanou hudbu) a „nízké“ (kuplety).“ I operu lze pojednat jako site-specific projekt. Touto cestou se rozhodlo jít…

Číst dál…

Budějovická opera v Praze zazářila

„Režisérka Veronika Poldauf Riedlbauchová miluje metafyzično, pracuje s vizuální a pohybovou metaforou, znaky a symboly či stylizací.“ „Scénografka Lucia Škandíková vytvořila minimalistickou scénu, kde je jedinou rekvizitou vana.“ „Několikaletá práce Maria De Rose s orchestrem nese ovoce.“ Oblastní divadla to nemají lehké. Kromě handrkování o finance zvláště šéfové a dramaturgové opery a baletu musejí dbát daleko více…

Číst dál…

Šimon Svitok: Na Ponchielliho Giocondu nedám dopustit!

„Ako jediné divadlo na Slovensku systematicky uvádzame operetu či klasický muzikál, čo kladie na našich sólistov oveľa väčšie nároky.“

„La Gioconda je skvelé hudobné dielo – dokáže osloviť hneď na prvé počutie.“

„Som naozaj hrdým šéfom opery.“

Štátna opera Banská Bystrica, ktorá tento rok oslavuje 60 rokov od svojho založenia, sa v pondelok 17. februára predstaví v Prahe na Festivale Opera 2020. Prinesú Giocondu Amilcare Ponchielliho. Inscenáciu, ale aj stredoslovenskú scénu všeobecne, približuje v rozhovore jej umelecký šéf Šimon Svitok.

Číst dál…

Téma lásky a netradiční místa konání na festivalu Opera 2020

Předpremiéru site-specific opery Hra o malinu, příběh milostného trojúhelníku v karnevalových kulisách Benátek v Ponchielliho opeře La Gioconda i téma lásky v mnoha podobách v „monoopeře“ Love songs pro ženský hlas a saxofon, to vše nabídne ve svém nejbližším programu Festival hudebního divadla Opera 2020. Krátká opera Hra o malinu se odehrává v reálném knihkupectví. Skladatel Lukáš Sommer ji…

Číst dál…

Časoplet: Průlet českou historií

„Originální tvůrčí prostředí OSP funguje teprve tři roky, ale zdá se, že disponuje obrovským potenciálem.“ „Pojetí je akční. Účastí mimů a výtvarníků je dění na scéně udržováno v neustálém pohybu.“ „Je to dílo provozně přenosné, zábavné a poskytuje zážitek, za nímž se nejeden divák je ochoten vypravit i víckrát.“ Dalším operním kouskem, který byl…

Číst dál…

Božena Němcová v opeře

„Představení komorní opery Lenky Noty Jsem kněžna bláznů bylo pro festivalové publikum dvojí sondou.“ „Opera má po hudební stránce drive, nepřipouští nudu, trapné propady, moralizování.“ „Jarmila Balážová i Lukáš Rieger se svých rolí zhostili výborně.“ Festival Opera 2020 přivítal na svých prknech Ensemble Opera Diversa z Brna, který v pátek 7. února představil…

Číst dál…

Broučci – anachroničtí, či nadčasoví?

„Pěkně je znázorněn přerod Broučka z dítěte v dospělého, naopak poněkud matoucí je dvojrole Kmotříčka a Faráře.“ „Broučci jsou zvukově proporčním celkem s množstvím nástrojových detailů, jimž se dostává náležitého času, aby vynesly nějaký obsah.“ „Tvůrci inscenace se rozhodli ctít Broučky i s jejich archaickým jazykem a antikonzumním poselstvím.“ Plzeňské Divadlo J. K. Tyla pečuje o své…

Číst dál…

Festival Opera 2020 pokračuje inscenacemi pro malé i velké diváky

Ponaučení pro nejmenší diváky v opeře Broučci Jana Jiráska i hluboké mravní poselství pro dospělé posluchače v Beethovenově Fideliovi chystá do konce ledna festival Opera 2020. V nejbližších dnech převezmou štafetu na přehlídce operní domy z Plzně a z Prahy. Na malé i velké diváky mysleli ve dvou nejbližších inscenacích pořadatelé festivalu Opera 2020. Soubor Divadla J.…

Číst dál…

Moravské divadlo Olomouc na festivalu Opera s dovádivou Così fan tutte

„Vedľa Barbory Řeřichovej sa skvele predviedla aj mladá Patrícia Janečková v subretnej role Despiny.“ „Così fan tutte by síce určite „zniesla“ aj viac aktualizácie, na druhej strane jej ale táto podoba svedčala a myslím, že bola pre publikum bezprostredne funkčná.“ „Olomoucká inscenácia je nenáročným, klasicky komediálnym kusom.“ Bláznivá, farebná, hravá. Táto trojica…

Číst dál…

Adresný Rachmaninov Divadla F. X. Šaldy na festivalu Opera

„Inscenácia bola premiérovaná v decembri 2018 a vyslúžila si množstvo pozitívnych až nadšených komentárov.“ „Kubáňovo majstrovské herecké stvárnenie oboch špecifických postáv malo pre inscenáciu v podstate nosný charakter.“ „Dej sa vrezáva pod kožu s tým, že pojednávané otázky hodnôt a morálky sa predsa stále týkajú všetkých z nás.“ Dvakrát o večnom zatratení: aj tak by sme mohli…

Číst dál…

Opera Osud? Je v ní už celý Janáček

„Janáček je nakonec vždy svůj, je realističtější i básnivější, úsečnější i intenzivnější.“

„Mužská část sboru ve strhující scéně před závěrem dala dramatické expresi maximum dynamiky, naprosté přesnosti i silně intenzivního výrazu.“

„S Osudem měl Janáček smůlu. Operu nikdy neslyšel.“

Na Festivalu hudebního divadla Opera 2020 se v pražském Národním divadle v sobotu zavřela poslední opona za ostravskou inscenací Janáčkova Osudu. Derniéra připomněla, že se v Národním divadle moravskoslezském dělají dobré operní projekty, a potvrdila, že Janáček je i v méně frekventovaných dílech autorem svérázným, pozoruhodným a mimořádným.

Číst dál…

Paletu operní produkce nabídne festival hudebního divadla Opera 2020

To nejzajímavější z tvorby představí operní soubory kamenných divadel i nezávislé projekty v rámci 14. ročníku festivalu hudebního divadla Opera 2020. Cílem festivalu je ukázat, že vynikající operní inscenace vznikají nejen ve velkých centrech, ale i v menších regionálních divadlech. Kromě domácí tvorby českých, moravských a slezských divadel zřizovaných státem nebo obcemi uvede operní soubory…

Číst dál…