KlasikaPlus.cz© – portál o klasické hudbě

PORTÁL O KLASICKÉ HUDBĚ

...váš vyladěný partner

english

Vysoká škola sborového zpívání s Lukášem Vasilkem

„Vasilek umí rozpohybovat hudbu i na malých plochách do bohatosti, podrobně sledující proměny slov a emocí.“ „Brahmsova Píseň osudu má všechny znaky velkého romantického stylu o půlstoletí novějšího proti Schubertovi.“ „Lukášovu Requiem dal Pražský filharmonický sbor veškerou potřebnou hudební výřečnost.“ Pražský filharmonický sbor má vlastní koncertní cyklus, jehož programy zdobí sezónu v metropoli vzácnými…

Číst dál…

Festival Věčná naděje ve stopách terezínských autorů Kleina a Haase

Druhý ročník mezinárodního hudebního festivalu Věčná naděje přiblíží tvorbu skladatelů spjatých s kontextem středoevropské hudební kultury v interpretaci předních domácích i zahraničních umělců. Páteří projektu Nadačního fondu Věčná naděje budou opět terezínští skladatelé a hudba Gustava Mahlera.  Koncerty se konají v Praze a v Terezíně od 18. do 25. srpna a uvedou je přednášky. Pořadatelé akcentují letos jubilující…

Číst dál…

Koncert zrozený na stropě Smetanovy síně

„Rosettiho koncert je jak stvořený pro Radka Baboráka.“ „Orffova profánní kantáta zní tvrdě a syrové, je plná primitivních rytmů i bombastického zvuku.“ „Svou hvězdnou hodinu měla sekce bicích, kde se Orff skutečně rozmáchl.“ Titulek této recenze jsem si vypůjčil z předmluvy Daniela Sobotky, ředitele Symfonického orchestru hl. města Prahy FOK, v programové brožuře k mimořádnému…

Číst dál…

Sbor a jeho kouzla s hlasy, harfou, varhanami a trombony

„Ebenův Řecký slovník je nápadem, koncepcí, ustrojením i vyzněním mimořádně zdařilé dílo.“ „V Orffově skladbě se zpívá i o posledním soudu, ale končí prosbou o vysvobození ze spárů trudnomyslnosti.“ „Sestavit druhou polovinu koncertu výhradně z Brucknerovy hudby do jednoho nepřerušeného celku byl vynikající nápad.“ Pražský filharmonický sbor i pro jarní á capella koncert šťastně zvolil…

Číst dál…

Gershwin naplno. SOČR uvedl na koncertě Porgyho a Bess

„Dirigent Marshall ovládl a inspiroval interpretační aparát mimořádným způsobem.“ „Podařilo se vytvořit iluzi dramatických situací tak přirozených, jako kdybychom byli v divadle.“ „Sobotní výkon Pražského filharmonického sboru lze považovat za téměř neuvěřitelný.“ Gershwinova opera Porgy a Bess je první skutečná americká opera. Spojuje afroamerickou původní hudbu, jazz i songy z Broadwaye s evropskou operní tradicí geniálním…

Číst dál…

Ticho a zvuk SOČRu s Liebreichom a Kněžíkovou

„Nosným bolo včera najmä podanie Kateřiny Kněžíkovej, ktorá podala podľa môjho názoru absolútne strhujúci výkon.“ „Niekoľko naozaj elektrizujúcich momentov sa podarilo vytvoriť aj včera.“ „Leibreichovo podanie „Nedokončenej“ bolo pestré, s ukážkovými pianami, nechýbal však ani temperament.“ Raní romantici a súčasná hudba – to bol základ pondelkového koncertu Symfonického orchestru Českého rozhlasu. Na…

Číst dál…

Classic Prague Awards 2018: uznání pro laureáty i nominované

„Ocenění za celoživotní přínos převzali při slavnostním ceremoniálu a v přímém televizním přenosu pěvkyně Soňa Červená a sbormistr Josef Pančík.“

„Talentem roku se stal šestadvacetiletý houslista Milan Al-Ashhab, absolvent teplické konzervatoře a pražské AMU.“

„S orchestrem vystoupili také čtyři mladí nadějní interpreti – osmiletá Klára Gibišová, dvanáctiletý Vilém Jirsa, třináctiletý Jan Vobořil a sedmnáctiletý Adam Klánský.“

Jedenáct jmen, jedenáct nositelů cen Classic Prague Awards 2018. Červená, Pančík, Al-Ashhab, Baborák Ensemble, Bärenreiter, Bennewitzovo kvarteto, Česká filharmonie, Katta, Mařatka, Pražský filharmonický sbor a Vodička. Blahopřání však po sobotním ceremoniálu musí směřovat i k dalším čtrnácti jménům – zbývajícím nominovaným, kteří nejsou horší než ti, co vyhráli.

Číst dál…

Koncert Manfreda Honecka téměř jako bohoslužba

„Ještě nikdo nevyužil schopností Pražského filharmonického sboru tak jako nyní on v Mozartově Requiem.“ „Jemné nuance, agogické proměny… – vše bylo prostoupeno kultivovanými emocemi, aniž by dirigent sklouzl k náznakům romantismu.“ „Večer skončil v naprostém tichu tak, jak začal i v úvodu Pärtovy skladby – skoro neslyšnými údery zvonu.“ Dlouho dopředu to vypadalo jako anachronismus.…

Číst dál…

Vánoce s Pražským filharmonickým sborem

„Dušek necituje melodie vánočních písní, jen se kolem několika mihne.“ „Respighiho kantáta byla milým překvapením a neméně milým potěšením.“ „Tavenerova skladba Svatý v závěrečném ztišení směřuje až kamsi k věčnosti.“ Pražský filharmonický sbor připravil pro tuto sezónu tři samostatné vokální koncerty. Hned prvním z nich nasadil laťku nejvýše, jak lze. Dramaturgií i provedením. V kostele svatých…

Číst dál…

Mahlerovo Vzkříšení jako symbol i událost

„Naše existence má smysl, nic neumírá navždy.“ „A pak přijde ve ztišení celého aparátu téměř neslyšný začátek zpěvu sboru…“ „Publikum odpoledního koncertu reagovalo po doznění bouřlivě, až moc brzy.“ Mahlerova Symfonie Vzkříšení 28. října na koncertě v Carnegie Hall byla uměleckou událostí – a pro ty, kdo věděli nebo chtěli vědět, také…

Číst dál…

Právě doznělo (9)
100 let Vzkříšení s ČF

2. Mahlerova symfonie je už sama o sobě výjimečným dílem a když je navíc uváděna v den 100. výročí založení naší republiky a v Carnegie Hall, kde měla premiéru Dvořákova 9. symfonie „Z nového světa“ a Te Deum, je zážitek niterný a o to hlubší. Česká filharmonie, Pražský filharmonický sbor, Christiane Karg, Elisabeth Kulman a Semjon Byčkov se postarali o důstojnou…

Číst dál…

Byčkovovo Vzkříšení s Českou filharmonií

„Česká filharmonie je ve skvělé formě.“ „Především Druhá Mahlerova symfonie je pokladnicí metafor.“ „Obě sólistky jakoby zůstaly na povrchu slov.“ Byl to slavnostní večer, i když se posluchač neubránil vzpomínce na nedávné uvedení Mahlerovy Druhé symfonie „Vzkříšení“ pod Bělohlávkovým vedením. Česká filharmonie otevřela stejným programem svoji 123. koncertní sezónu i novou éru…

Číst dál…

Pražský filharmonický sbor v opeře

„Carmen jsme během dvou let zpívali na bezmála pětapadesáti představeních.“

„Odpočinek od oratorních titulů, které od nás vyžadují úplně něco jiného.“

„Moderní inscenace ve své temnotě doslova dechberoucí.“

„Pěvecky přívětivá hudba, která zprostředkovává příjemně děsivý pocit.“

„Rarita byla přijata s nadšením.“

Účinkování ve třech desítkách představení Bizetovy Carmen, podíl na uvedení neznámého operního díla Beatrice Cenci od Bertholda Goldschmidta a účast na koncertním provedení málo hrané opery Edgar od Giacoma Pucciniho. To je letošní prázdninová bilanace Pražského filharmonického sboru, který trávil červenec a srpen v Rakousku a ve Švýcarsku.

Číst dál…