Svatojakubský podzim k poctě Dvořáka, Ebena a Martinů
Tři koncerty přehlídky Svatojakubský podzim připomenou postupně 14., 21. a 28. října jubilea Antonína Dvořáka, Petra Ebena a Bohuslava Martinů. Konají se v bazilice sv. Jakuba v Praze na Starém Městě a výrazné místo v jejich programech zaujímá varhanní tvorba.
Na programu prvního koncertu je v pondělí Bachova, Brahmsova a Dvořákova varhanní hudba a od Johannesa Brahmse a Antonína Dvořáka duchovní vokální skladby, především komplet Biblických písní. Na varhany hraje titulární varhanice kostela Irena Chřibková, zpívá barytonista Roman Janál, stálý sólista Národního divadla v Praze a Národního divadla Brno. Janál spolupracuje s významnými tuzemskými a zahraničními hudebními tělesy v oratorních dílech, je vnímán také jako vynikající interpret písňové tvorby. Je absolutním vítězem mezinárodní pěvecké soutěže Antonína Dvořáka v Karlových Varech v roce 1995.
O týden později zazní vedle Bachovy varhanní hudby a vedle skladeb Antonia Vivaldiho, Georga Friedricha Händela, Melchiora Francka, Josepha Rheinbergera a Antonína Dvořáka také sakrální tvorba Felixe Mendelssohna-Bartholdyho. Od Petra Ebena je na programu duchovní kompozice „Confiteor Tibi, Pater“ a varhaník Jakub Janšta, protagonista večera, bude také improvizovat na Ebenovo téma. Janšta je někdejším žákem Jaroslava Tůmy. Specializuje se na improvizaci v historických formách. Působí pedagogicky a je varhaníkem a ředitelem kůru v kostele sv. Františka z Assisi v Praze. Na koncertě spoluúčinkuje Dětský pěvecký sbor Zvonky a Dívčí komorní sbor Abbellimento.
Poslední z trojice koncertů patří 28. října varhanici Miroslavě Svobodové, pedagožce na konzervatoři v Českých Budějovicích, a trumpetistovi Jiřímu Pelikánovi. Na programu je hudba barokních autorů, ale také Josefa Kličky a Léona Boëllmanna. K tomu zazní dvě části z cyklu Okna Petra Ebena a Vigilia od Bohuslava Martinů.
Přehlídku pořádá Svatojakubské Audite Organum. Irena Chřibková působí v bazilice sv. Jakuba v Praze od počátku 90. let. V roce 1996 tam založila Mezinárodní varhanní festival, stojí i za dalšími koncertními cykly – mimo jiné i velikonočními a vánočními. Známé jsou její nedělní svatojakubské půlhodinky varhanní duchovní hudby. V roce 1990 po pádu komunistického režimu, když se do Prahy vrátili s dalšími řeholníky i minorité, přišla na řadu snaha nově rozvíjet jedinečnost prostoru a tradice baziliky sv. Jakuba. „Svatojakubské Audite Organum je společenstvím mých spolupracovníků při konání koncertů varhanní hudby. Zahrnuje i Klub přátel Audite Organum,“ říká Irena Chřibková, která je také předsedkyní Nadačního fondu Sancti Jacobi Organum, soustřeďujícího konkrétně pozornost na největší pražské varhany – ty svatojakubské.
Foto: Archivy KlasikaPlus, Audite Organum
Příspěvky od Petr Veber
- AudioPlus | Pavel Smutný: Vytěžme z Roku české hudby maximum
- Káťa expresionistická a expresivní. Drážďanský Janáček podle Calixta Bieita
- Ivo Kahánek: Smetana není vedle Liszta žádnou popelkou
- AudioPlus | Martin Smolka: Hudba už nejsou melodie a akordy, které se někam odvíjejí
- Jiří Bělohlávek a Česká rapsodie vlastence Bohuslava Martinů