KlasikaPlus.cz© – portál o klasické hudbě

PORTÁL O KLASICKÉ HUDBĚ

...váš vyladěný partner

english

Česko-ruský hudební souboj mladých talentů english

„Čím rychleji se blížila sedmnáctá hodina, tím více atmosféra v sále houstla.“

„Bylo úžasné sledovat Jana Schulmeistera, s jakou chutí a radostí se s námi snažil podělit o své pocity, kterými Griegovo dílo naplnil.“

„Posledním soutěžícím byl Vsevolod Zavidov, který celý večer korunoval technicky mimořádně obtížným čtyřvětým Klavírním koncertem č. 1 Es dur, S. 124 Franze Liszta.“

Ve Dvořákově síni Rudolfina vyvrcholil čtyřiapadesátý ročník Concertina Praga, které mělo letos poprvé napínavou atmosféru bezprostředního koncertního klání. Čtyři mladí finalisté – klavírista Jan Schulmeister (Česká republika), houslista Daniel Matejča, (Česká republika), trumpetista Aleksandr Rublev (Rusko) a klavírista Vsevolod Zavidov (Rusko) se utkali nejen o přízeň mezinárodní hudební poroty, ale také o srdce publika. Partnerem jim byl Symfonický orchestr Českého rozhlasu v čele s mladým a talentovaným dirigentem Jiřím Rožněm.

Spojení sil Českého rozhlasu a Akademie klasické hudby nabídlo novou příležitost, která spočívala především v možnosti rozhodnout o konečném výsledku soutěže v přímém souboji na pódiu. Ten se uskutečnil v rámci mezinárodního hudebního festivalu Dvořákova Praha. Krátce před začátkem napínavého hudebního klání se v koncertním sále, společně s diváky, pokojně usadili i členové mezinárodní hudební poroty – Walter Auer (Rakousko), Jana Boušková (Česká republika), Jakub Hrůša (Česká republika), Václav Hudeček (Česká republika), Ivo Kahánek (Česká republika), François Leleux (Francie), Thibaut Maillard (Švýcarsko), David Mareček (Česká republika), Daniel Ottensamer (Rakousko), Dmitry Sitkovetsky (Velká Británie), Lukáš Vondráček (Česká republika) a Marek Zvolánek (Česká republika).

Čím rychleji se blížila sedmnáctá hodina, tím více atmosféra v sále houstla. Publikum živě diskutovalo, v obličejích se zračilo napětí, úžas a očekávání. Jistě každý v duchu držel pěsti svému oblíbenci. Už zazněl poslední gong, světla zhasla a sálem se nesla slova malých zpěváčků vinšujících, prostřednictvím Michnovy písně Nebeští kavalérové, soutěžícím hodně štěstí. Poté nadšené obecenstvo přivítalo moderátora tohoto večera Jiřího Vejvodu. Když odezněla veškerá úvodní slova, která pan Vejvoda tak krásně přednesl, konečně nastal ten okamžik, kdy na pódium svižnými a nebojácnými kroky přišel Jan Schulmeister. V jeho podání jsme si mohli vyslechnout Klavírní koncert a moll, op. 16 Edvarda Griega – skladbu, kterou lze považovat nejen za nejproslulejší dílo svého autora, ale rovněž za jednu z nejoblíbenějších skladeb pro klavír a orchestr v celé hudební literatuře. Bylo úžasné sledovat tohoto mladého umělce, s jakou chutí a radostí se s námi snažil podělit o své pocity, kterými Griegovo dílo naplnil. Překvapivá byla i jeho ladná gesta, která byla v naprostém souladu s dirigentskými pohyby Jiřího Rožně. Snad nemusím ani dodávat, že celkové provedení skladby nemělo žádnou chybu, což ocenilo bouřlivým potleskem i publikum.

Houslový koncert č. 1 D dur, op. 19 Sergeje Prokofjeva si pro nás i porotu připravil Daniel Matejča. Hned po prvních tónech jeho houslí bylo i posluchačům jasné, že půjde o neobvyklé a náročné dílo. Sólista se bravurně vypořádal se zpěvností lyrických úseků, které byly bez varování střídány pronikavými, téměř groteskními prvky a disonancemi. Celkový hudební zážitek byl v podání houslisty i zážitkem estetickým. Svými vkusnými pohyby, vycházejícími z celého těla, totiž dokázal výraz skladby ještě více dokreslit.

Druhou polovinu soutěžního večera zahájil Aleksandr Rublev, který se rozhodl předvést nám veškeré barevné tónové odstíny, dynamické i technické možnosti, které trubka má. K tomuto účelu si vhodně zvolil skladbu sestavenou ze sedmi tempově i charakterově odlišných částí, dílo, ve kterém se odrážejí i tradiční prvky svérázného arménského folkloru. Jedná se o kratší Jednovětý koncert pro trubku a orchestr As dur skladatele Alexandra Aruťunjana. Posledním soutěžícím byl Vsevolod Zavidov, který celý večer korunoval technicky mimořádně obtížným čtyřvětým Klavírním koncertem č. 1 Es dur, S. 124 Franze Liszta.

Když dozněly poslední tóny orchestru a mladý klavírista povstal, sálem se rozlehly ohromný potlesk i slova chvály. V době, kdy se mezinárodní hudební porota radila, volilo i obecenstvo svého nejoblíbenějšího mladého hudebníka, který v nich tento večer zanechal nejhlubší hudební zážitek.

V průběhu vyhlašování výsledků čtyřiapadesátého ročníku soutěže Concertino Praga, kromě flétnistky Lukeryy Mishnevy, stáli na pódiu i semifinalisté. Bylo uděleno mnoho krásných cen, které si soutěžící samozřejmě zasloužili. Srdce diváků získal svou hrou mladý český houslista Daniel Matejča. Přízeň mezinárodní hudební poroty zase nadějný ruský klavírista Vsevolod Zavidov.

Foto: Petra Hajská

Lenka Kobzová

Lenka Kobzová

Muzikoložka, pedagožka

Rodačka z Písku, studovala konzervatoř, Sdružená uměnovědná studia a Hudební vědu. Během svých studií pobývala ve Vídni. Několik let působila v rodném městě jako pedagog a pořadatelka koncertních akcí. V Karlovarském symfonickém orchestru pracovala jako archivářka.



Příspěvky od Lenka Kobzová



Více z této rubriky