KlasikaPlus.cz© - portál o klasické hudbě

PORTÁL O KLASICKÉ HUDBĚ

...váš vyladěný partner

english

Komorní filharmonie Pardubice zahájí novou sezonu Perníkem  english

Do 56. sezony vstoupí Komorní filharmonie Pardubice 16. září, kdy ve světové premiéře zazní Sinfonia concertante Gingerbread zkomponovaná na objednávku Lukášem Hurníkem. Páteř programu budou i nadále tvořit abonentní koncerty ve dvojím až trojím provedení. V Pardubicích se představí přední čeští sólisté, z těch zahraničních například francouzský violoncellista a dirigent Victor Julien-Laferrière. 

Při odkrývání obsahu nové koncertní sezony neskrývali ve čtvrtek 16. května členové vedení orchestru spokojenost. Komorní filharmonie je stabilním tělesem a jeho ambice vycházejí z reálných základů. „Díky navýšení příspěvků od našeho zřizovatele, jímž je Statutární město Pardubice, a od Pardubického kraje, ale i z důvodu nárůstu vlastních výnosů, se podařilo zajistit průměrný plat našich filharmoniků nad úroveň celorepublikové průměrné mzdy,“ uvedl na tiskové konferenci ředitel orchestru Pavel Svoboda. Šéfdirigent Stanislav Vavřínek, vedoucí koncertního oddělení Vladislava Kopecká a lektor dramaturgie Bohuslav Vítek poté podrobně představili, co vše je pro posluchače v Sukově síni Domu hudby, ale i jinde, připraveno.

Na zářijových zahajovacích večerech zahraje klavírista Ivan Klánský Koncert c moll, K. 491 Wolfganga Amadea Mozarta. Zcela na úvod ovšem zazní Sinfonia concertante Gingerbread, kterou současný skladatel Lukáš Hurník složil přímo pro Komorní filharmonii Pardubice. „Inspirovaly ho mistrovské výkony našich jednotlivých hráčů a mnohým tak v ‚Perníku‘ svěřil drobná sóla,“ prozradil Stanislav Vavřínek, jenž bude v sezoně na dirigentském stupínku při abonentních koncertech stát čtyřikrát. Nejvíce se těší na leden, kdy coby dozvuk Roku české hudby s tělesem provede dvě skladby Antonína Dvořáka Koncert h moll pro violoncello a orchestr op. 104, jehož sólistou bude Petr Nouzovský, a Symfonii č. 9 e moll, op. 95 „Z nového světa“. Za velmi zajímavou skladbu označil Vavřínek i Koncert pro cimbál a orchestr Dalibora Štrunce, který je na programu letos v prosinci a ujme se ho Johana Klára Kratochvílová, a v úloze dirigenta se těší také na setkání s houslistou Josefem Špačkem při Koncertu D dur, op. 77 Johannesa Brahmse, jímž se sezona příští rok v červnu uzavře. 

Ivan Klánský

Do té doby ovšem do Pardubic přijedou další zajímaví hosté. „Vůbec poprvé se řízení orchestru při našich abonentních koncertech ujme žena,“ uvedla Vladislava Kopecká. Aleně Hron bylo na říjen svěřeno nastudování fagotových koncertů Antonia Vivaldiho se sólistou Janem Hudečkem, jako kontrapunkt k nim zazní Fratres Arva Pärta. Dva sólisté nové sezony dorazí z Nizozemí. Violistka Dana Zemtsov zahraje v listopadu skladby Franze Antona Hoffmeistera a Niccola Paganiniho, pianistka Klára Würtz se v březnu představí při Koncertu č. 1 C dur Ludwiga van Beethovena. Březnový večer pod taktovkou v Pardubicích velmi oblíbeného dirigenta arménského původu Vahana Mardirossiana bude věnován Beethovenovi celý; v jeho druhé půli orchestr zahraje jeho Symfonii č. 7 A dur. Posluchači se mohou těšit rovněž na Koncert pro harfu a orchestr C dur, jehož autorem je Johann Georg Albrechtsberger a který zazní v únoru v podání Kataríny Turnerové a za řízení dalšího tradičního hosta, francouzského dirigenta Martina Lebela, nebo na písňový cyklus Richarda Wagnera Pět básní Mathildy Wesendonckové, jejž v květnu zazpívá mezzosopranistka Markéta Cukrová. Předposlední koncert sezony bude velkou příležitostí pro mladého dirigenta Jiřího Habarta. „Chtěli jsme, aby se debutant letošního Pražského jara popral v Pardubicích s Mozartem,“ uvedl k tomu Bohuslav Vítek. 

Jan Hudeček

Za jeden z vrcholů příští sezony je považováno dubnové angažmá francouzského violoncellisty světového renomé. Victor Julien-Laferrière se představí nejen jako sólista v Koncertu D dur Josepha Haydna, ale před pardubický orchestr se postaví též jako dirigent. Program tohoto večera doplní pod jeho vedením díla Richarda Wagnera a Felixe Mendelssohna-Bartholdyho

Victor Julien-Laferrière

V rámci mimořádných koncertů, při nichž se i tentokrát Komorní filharmonie na různých místech krajského města včetně Pernštýnského náměstí pustí většinou do takzvaných lehčích žánrů, se orchestr na četná přání svých posluchačů vrátí k České mši vánoční Jakuba Jana Ryby a na poslední den roku 2024 připravuje program Mozart na Silvestra, který bude od klavíru řídit do velkého Amadea převtělený Lukáš Klánský. Úplnou novinkou pak je série čtyř adventních komorních koncertů v pardubickém kostele sv. Bartoloměje, při nichž vždy v sobotu vystoupí vedle hráčů orchestru řada sólistů – Jana Hrochová, Martin Hroch, Radek Baborák, Aleš Bárta, Michal Hanuš, Denisa Hanušovská či Adam Viktora. 

Jana Hrochová

Potěšitelné je, že ani v nové sezoně nehodlá pardubický orchestr zapomenout na své nejmladší návštěvníky a příznivce. Jedinou změnou u trojice oblíbených koncertů pro děti a mládež a jejich rodiče či prarodiče, připravovaných Markem Ivanovićem a Petrem Kadlecem, je, že se budou konat namísto nedělí vždy v sobotu dopoledne. 

„Důležitou funkcí, kterou dlouhodobě a poctivě plníme, je samozřejmě reprezentace v rámci Pardubického kraje a celé České republiky. Pravidelně se účastníme festivalů Smetanova Litomyšl, Kocianovo Ústí, Tomáškova a Novákova hudební Skuteč a v rámci Mladé Prahy v říjnu 2024 zahrajeme i ve Dvořákově síni pražského Rudolfina. Také v příštím roce uskutečníme další ročník festivalu Pardubické hudební jaro,“ uzavřela výčet informací k nové sezoně tisková mluvčí Komorní filharmonie Milena Potůčková s tím, že předprodej začíná 27. května.

Foto: Jean-Baptiste Millot, z archivů interpretů / Klasiky+, Facebook Komorní filharmonie

Roman Marčák

Roman Marčák

Novinář a publicista

V současnosti je vedoucím redaktorem regionálního listu Týdeník Pernštejn, od roku 1989 byl v Pardubicích postupně redaktorem a šéfredaktorem několikerých regionálních novin. Je absolventem Fakulty žurnalistiky Univerzity Karlovy. Nepochází z hudební rodiny, ale vášeň pro svět hudby se u něj začala projevovat od střední školy a od té doby je pravidelným návštěvníkem koncertů v Pardubicích, Hradci Králové a v Praze a objíždí premiéry či představení všech tuzemských operních souborů. Za operou cestuje i do zahraničí. Reflexe koncertů publikuje v tisku od roku 1994. Vedle jiných aktivit je také předsedou Filmového klubu Pardubice.



Příspěvky od Roman Marčák



Více z této rubriky