KlasikaPlus.cz© - portál o klasické hudbě

PORTÁL O KLASICKÉ HUDBĚ

...váš vyladěný partner

english

Hradecká filharmonie finišuje sezónu

Poslední koncert nabídne v rámci své bílé abonentní řady Filharmonie Hradec Králové. Koná se ve čtvrtek 30. května tradičně od půl osmé večer v Sále filharmonie. Program otevře George Enescu a jeho Rumunská rapsodie č. 1 A dur, uzavře ho Koncert pro orchestr Bély Bartóka a mezitím obohatí Klavírní koncert č. 2 A dur Franze Liszta,…

Číst dál…

Vladislava Kopecká: Budoucnost v Pardubicích vidíme optimisticky

„Festival vhodně doplňuje klasickou až konzervativní abonentní řadu orchestru.“

„Každý projekt je individuální, snažíme se vkusně spojit architekturu i akustiku kostelů a sálů s konkrétní dramaturgií a obsazením.“

„V příští sezóně nebude chybět ani premiéra, kterou na naši objednávku napsal skladatel Lukáš Hurník.“

Komorní filharmonie Pardubice má v květnu napilno. Vrcholí Pardubické hudební jaro, orchestrální sezóna ještě nekončí a ta nová je již nachystaná a čerstvě zveřejněná. A právě v tomto hektickém období KlasikaPlus.cz oslovila manažerku orchestru a festivalu Vladislavu Kopeckou, která v hodnocení ani plánech nešetří optimismem. Zdá se, že v Pardubicích se daří nejen perníku, ale i kultuře. A příští sezóna ukáže, že se to nejen nevylučuje, ale dá i hudebně propojit.

Číst dál…

Komorní filharmonie Pardubice zahájí novou sezonu Perníkem 

Do 56. sezony vstoupí Komorní filharmonie Pardubice 16. září, kdy ve světové premiéře zazní Sinfonia concertante Gingerbread zkomponovaná na objednávku Lukášem Hurníkem. Páteř programu budou i nadále tvořit abonentní koncerty ve dvojím až trojím provedení. V Pardubicích se představí přední čeští sólisté, z těch zahraničních například francouzský violoncellista a dirigent Victor Julien-Laferrière.  Při odkrývání…

Číst dál…

Nora Lubbadová ve finále Concertino Praga 2024

Do finále osmapadesátého ročníku Dvořákovy mezinárodní rozhlasové soutěže Concertino Praga se probojovaly čtyři mladé hudebnice. Stalo se tak poprvé v historii této soutěže, kterou pořádá Český rozhlas a Akademie klasické hudby pod patronací Evropské vysílací unie a Karel Komárek Family Foundation, že se o vítězství utkají čtyři dívky. A mezi nimi bude i klavíristka Nora Lubbadová…

Číst dál…

Hudba je přátelství na celý život. Královéhradecká filharmonie představuje novou sezónu

Filharmonie Hradec Králové vstoupí s příchodem podzimu do své sedmačtyřicáté sezóny. V té svým příznivcům nabídne pestrou nabídku abonentních řad, programy pro malé a mladé posluchače, projekty na pomezí žánrů i benefice. V první řadě však společné hudební zážitky s výmluvným mottem Hudba je přátelství na celý život. Těžištěm symfonického repertoáru sezóny Královéhradeckých filharmoniků zůstává Bílá…

Číst dál…

Rok české hudby tentokrát zcela jinak

„Koncert byl příznačně nazván Bedřich Smetana a jeho následovníci.“

„Pietní foersterovské zastavení vystřídaly dvě skladby naprosto odlišného typu, a to zejména dobou vzniku, stylovou i žánrovou příslušností.“

„Motivace oslavit Rok české hudby 2024 netradičním a pokud možno navíc humorným způsobem doznala nevšedního vyústění.“

Všem, kteří obdivují, hledají a nacházejí humor v hudbě takzvaně vážné, určitě konvenoval koncert v pražské budově Českého rozhlasu na Vinohradské ve Studiu S1, pořádaný 6. května Vydavatelstvím a nakladatelstvím Českého rozhlasu, Symfonickým orchestrem Českého rozhlasu a stanicí D-dur u příležitosti letošního Roku české hudby.

Číst dál…

Bedřich Smetana a lesní roh jsou hlavními pojítky večera v rozhlasovém Studiu S1

Pořad Bedřich Smetana a jeho následovníci nabídne 6. května Symfonický orchestr Českého rozhlasu. Ve vinohradském Studiu S1 zazní vedle kompozice hlavního letošního oslavence také ta od Josefa Bohuslava Foerstera, Zdeňka Lišky, Jana Nováka a večer zakončí společné dílo čtyř různých autorů o čtyřech částech Hommage à Bedřich Smetana. Koncert spolupořádá Vydavatelství a nakladatelství Českého…

Číst dál…

Adam Plachetka oporou znojemského festivalu, kde letos silně rezonují ženské otázky

Hudební festival Znojmo se tento rok uskuteční podvacáté. Jubilejní ročník s mottem Hudba a vítězství je v plánu v termínu od 10. do 28. července a v tradičně semknuté dramaturgii nabídne koncerty Pavla Šporcla, Adama Plachetky a dalších interpretů z oblasti klasické hudby. Nezapomene však ani na cimbálovou muziku, swing, jazz a crossover pořady. Vrcholem bude ve festivalové…

Číst dál…

Šest světových premiér zaznělo v Brně při temných hodinkách

„Jádrem a emotivním vyvrcholením festivalu je Svatý týden od středy do Velikonoční neděle.“

„V  lamentacích byl příběh i děj, napětí mělo svou dynamiku.“

„Tentokrát nebyly uhašeny všechny svíce. Jedna zůstala hořet, snad jako naděje ve Vzkříšení a v nový den.“

Do nejtemnější noci se již tradičně noří v pokání za své hříchy způsobené sobě i světu, celému lidstvu. V Brně uchovávají tradici nočního bdění v soucitu s nejtěžším lidským utrpením před očekávaným příchodem Spasitele v toužebné víře v Jeho vzkříšení. Pro svůj jednatřicátý ročník Velikonočního festivalu duchovní hudby, zaměřený v rámci Roku české hudby na české a moravské autory, připravila Filharmonie Brno s dvojicí dramaturgů Vladimírem Maňasem a Ondřejem Múčkou celkem devět světových premiér.

Číst dál…

Pestrý duben v královéhradecké filharmonii

Dubnový program Filharmonie Hradec Králové hýří hudebními barvami a je měnlivý jako aprílové počasí. Svým příznivcům těleso nabídne operetu, swing, vystoupení s populárním písničkářem, ale také benefiční koncert s mladými dirigenty nebo další příspěvek k oslavám Roku české hudby. Program ve čtvrtém měsíci letošního roku v Hradci Králové otevře 5. dubna kavárenský koncert, který představí…

Číst dál…

Vilém Veverka s Kateřinou Englichovou u Šimona a Judy

Hobojistu Viléma Veverku a harfistku Kateřinu Englichovou příznivci uslyší v úterý 2. dubna pod hlavičkou FOK v kostele sv. Šimona a Judy při společném komorním koncertu. Přímo pro toto duo napsali skladby současní autoři Lukáš Hurník a Jiří Gemrot. Dále zazní skladby Maurice Ravela, Franze Schuberta či Richarda Wagnera. K programu je přizván sólista na anglický…

Číst dál…

Tisíc hlasů pro Rok české hudby

Ze společné iniciativy Českého rozhlasu, Symfonického orchestru Českého rozhlasu a organizace NIPOS vznikl za sedm dní tisícihlavý sbor, který vystoupí 22. prosince v pražském Obecním domě. Obří sborový koncert tak bude jedním z vyvrcholení oslav Roku české hudby. Milovníky sborového zpěvu zaujal projekt stanic Českého rozhlasu Vltava a D-dur, které ve spolupráci s Rozhlasovými symfoniky…

Číst dál…

Dokumentární Hurník, melancholický Grieg a širokodechý Sibelius

„Dílo příkladně programního charakteru, ve třech tématických okruzích – informace, zábava, vzdělání – autor našel paralelu ke třem tématům expozice sonátové formy.“

„Koncert vznikal v bolestném stavu skladatele, truchlícího nad ztrátou dítěte. Marianna Shirinyan jej přednesla mistrně.“

„Pátou symfonii zkomponoval Jean Sibelius v roce 1915 sám sobě k padesátým narozeninám.“

Pondělní koncert Symfonického orchestru českého rozhlasu z 11. března ve Dvořákově síni pražského Rudolfina proběhl ve třech výrazových rovinách: dokumentární, melancholické a širokodeché.

Číst dál…

Lukáš Hurník: Láká mě psát vážnou hudbu zábavně

„Porucha na lodi Nautilus je vyloženě rodinná opera.“

„Skladba by měla ukázat, co všechno Komorní filharmonie Pardubnice umí… A ještě jsem neřekl, jak se jmenuje: Gingerbread.“

„Pro mě je rozhlas hlavně kulturní institucí.“

Radio, to je název díla, které na 11. března nastudoval pro premiéru Symfonický orchestr Českého rozhlasu. Jeho autor Lukáš Hurník skladbu nazývá symfonickým dokumentem. Hudebními prostředky se totiž pokusil připomenout klíčové okamžiky ze stoleté historie veřejnoprávního rozhlasu, který v tehdejším Československu začal vysílat v roce 1923. V RozhovoruPlus však mluví nejen o této novince, ale i o třech svých dalších skladbách, které v příštích měsících také zazní v tuzemsku poprvé. Stane se tak v Brně, ve Znojmě a v Pardubicích.

Číst dál…

Velikonoční festival duchovní hudby představí český terroir

Filharmonie Brno připravila pro své návštěvníky jednatřicátý ročník Velikonočního festivalu duchovní hudby. Jeho program je letos zaměřen plně na českou hudbu a představí devět světových premiér soudobých autorů. Od 24. března do 7. dubna festival rozehraje čtyři brněnské kostely, ale i baziliku na Mendlově náměstí a katedrálu na Petrově. Vinařský pojem „terroir“ si…

Číst dál…

Rozhlasoví symfonikové se severskou hudbou a v premiéře Lukáše Hurníka

Na dalším abonentním večeru Rozhlasových symfoniků, který se uskuteční v pondělí 11. března v Rudolfinu, si posluchači vychutnají Griegův Klavírní koncert s Mariannou Shirinyan, Sibeliovu Pátou symfonii a zbrusu novou kompozici Radio od Lukáše Hurníka, která vznikla k oslavě 100. výročí rozhlasového vysílání. Symfonický orchestr Českého rozhlasu diriguje Estonec Olari Elts. Přímý přenos vysílají Český…

Číst dál…

Pohledem Lukáše Hurníka (10)
Máme Rok české hudby. Ale co je to česká hudba?

„Je na Kabeláčově Mysteriu času něco českého? Přesto je to jedna z nejlepších českých skladeb.“

„V hlavním městě operní invence holt tolik nekvasí.“

„Česká hudba nepotřebuje žádné kvóty.“

Rok české hudby 2024, který právě začíná a který je tentokrát ještě posílen důrazem nazývaným Smetana200, vzbuzuje hrdost i otázky. Jako výsledek vzájemného zvažování a poměřování obou možných postojů a přístupů se nabízí přesvědčení, že to, čemu se říká česká hudba, je charakteristické otevřeností ke světu – že prokazuje schopnost přijímat podněty z okolí a zároveň nabízet světu vlastní invenční řešení.

Číst dál…

ČRo D-dur: Vánoční hudba všech epoch, stylů, hlasů a nástrojů

„V pondělí v 10:25 naváže tradice fenomenálních hornistů; uslyšíme Radka Baboráka, jak nahrál Bachovu původně violoncellovou suitu na lesní roh.“ „Ve středečních 20:00 poslouchejte záznam ze sezóny Symfonického orchestru Českého rozhlasu pod taktovkou dirigentky Evy Ollikainen. Nejprve uvede Brahmův slavný Dvojkoncert a moll.“ „Ovšem ve 12:10 v sobotu je možné poslouchat Bachovo zhudebnění…

Číst dál…

ČRo D-dur: SOČR s Gidonem Kremerem a setkání s legendárním Jiřím Chválou

„Ve 14:59 ve středu se rozezní Mozartova Velká partita B dur, jedinečné dílo pro dechové nástroje.“ „Legenda mezi českými sbormistry, profesor Jiří Chvála, letos oslavil devadesátiny. V sobotu budeme vzpomínat na okamžiky, které pamatuje pravděpodobně už jenom on.“ „Na čtvrtou neděli adventní zařazuje stanice D-dur dvě pohádkové opery Engelberta Humperdincka, méně…

Číst dál…

ČRo D-dur: Pendereckého nedožité devadesátiny a Tannhäuser z Bayreuthu

„Středeční večer připomene nedožité devadesátiny Krzysztofa Pendereckého bohatým výběrem jeho skladeb. Zazní nejen tři jeho díla odkazující na válečné události.“ „Dále poslouchejte Symfonii č. 3 Gustava Mahlera s Bostonským symfonickým orchestrem a Seiji Ozawou a také s Jessyí Norman v altovém sóle.“ „Víkendová Návštěva bude v sobotu a v neděli dopoledne patřit nahrávkám Pražského komorního orchestru, který…

Číst dál…

Tři houslisté a Tři kapitoly. Hudebně-literární pořad na pozadí holokaustu

Festival Věčná naděje zve na podzimní část šestého ročníku. Ta začne již 5. listopadu hudebně-literárním dopolednem pro děti v prostoru Velkého mlýna v Libni. Vystoupí mladí houslisté Matteo Hager, David Hernych a Marek Pavlica, z knihy Tři kapitoly bude číst Lukáš Hurník. Program představí dílo Antonína Dvořáka, Bély Bartóka, Wolfganga Amadea Mozarta, Jean-Marie Leclaira…

Číst dál…

Pohledem Lukáše Hurníka (9)
Do La Scaly za pláštěnkami

„La Scale, baště bel canta, by tedy měl Grimes dokonale vyhovovat. Leč, jaksi nevyhovoval.“

„Nebyl to puritánský minimalismus, jen laciná výprava.“

„Jako by kritici zapomínali na to, v jakých podmínkách se hudební umění u nás rodí, jaké úsilí hudebníků, sólistů, výtvarníků, produkčních se za inscenacemi skrývá, jakou odvahu musí mít umělec, který jde se svou kůží na trh.“

Vypravil jsem se do Teatro alla Scala na Brittenova Petera Grimese. Britten měl výročí, takže i mnohé operní domy, které jsou zaměřeny na odlišný repertoár, sáhly po tvorbě velkého melodika 20. století. Peter Grimes je Brittenova první opera a orientace na melodiku je tu opravdu silná. Jeho další opery směřují už více ke konverzačnímu stylu. La Scale, baště bel canta, by tedy měl Grimes dokonale vyhovovat. Leč, jaksi nevyhovoval.

Číst dál…

VideoPlus | Ondřej Kukal: Mám druhý život

Skladatel, dirigent a houslista Ondřej Kukal, ročník 1964, říká v roce 2023, že mu táhne na dvacet. V roce 2003 totiž po virovém zánětu mozku částečně ztratil paměť a období po probuzení nazývá svým druhým životem. Pamatuje si, že hrál na housle. Vzpomíná si na konzervatoř, ale ne na studia na AMU. Hudba – umění…

Číst dál…

Czech Ensemble Baroque Quintet a gondola plná něhy plující Brnem na vlnách madrigalů

„Koncert byl příjemným osvěžením s ušlechtilými představami o renesanční nevázané smyslnosti i pohledem do tehdejšího přelomového období renesance s jejími změnami v hudebních, kulturních a morálních principech.“

„Pohlazením po duši byla i neokázale upřímná, cituplná a prostá krása renesanční italské poezie, ke které se navracely sonety Jana Tůmy v soudobých madrigalech Lukáše Hurníka.“

„Potlesk byl zasloužený a dlouhý.“

Bonusový koncert projektu Madrigal včera a dnes ve dvanácté koncertní sezóně moravského hudebního cyklu Bacha na Mozarta! uskutečnila vokální skupina Czech Ensemble Baroque Quintet v neděli 8. října v brněnské dvoraně VUT na Antonínské ulici. Její jedinečný projekt porovnává skvosty renesančních mistrů na přelomu vrcholné renesance a raného baroka se současnými díly vokálního umění psanými přímo na objednávku souboru.

Číst dál…

VideoPlus | Jiří Gemrot: Nikdy jsem nepřilnul k experimentům

Od skladatele Jiřího Gemrota zazní na festivalu Dvořákova Praha v premiéře nová kompozice. Nese název Ďábelský rozmar a 17. září ji v Rudolfinu zahraje violoncellista Tomáš Jamník se studenty Akademie komorní hudby. Autor obecně považuje za nejtěžší fázi kompoziční práce „uhnětení“ díla ve skice tak, aby jeho tvar dával smysl. I proto obdivuje Beethovena jako „hudebního architekta“. Právě přes něj se dostal k vážné…

Číst dál…

ČRo D-dur: Koncert Šanghajského orchestru a návštěva u Emila Viklického

„Ve 21:29 Elgarův Violoncellový koncert s Alisou Weilerstein a Danielem Barenboimem, který tento koncert proslavil v nahrávce se svou první manželkou Jacqueline du Pré.“ „V pátek v 8:21 poslouchejte Bachovy Goldbergovské variace s legendárním interpretem Glennem Gouldem, který tuto dnes slavnou kompozici několikrát nahrál.“ „Tradiční nedělní operní odpoledne v 16:00 bude patřit komické opeře o třech dějstvích…

Číst dál…

Závěrečný koncert komorní řady SOČRu korunovalo obsazení s Popelkou a Müller-Schottem

„S každou další větou vzájemné hudební sepjetí gradovalo a hudebníci jako by stále více nacházeli ‚společnou řeč‘.“

„Říká se, že vynikající sóloví hráči nejsou příliš dobrými komorními partnery, Müller-Schott však potvrdil, že u těch skutečně nejlepších je pravdou pravý opak.“

„Finále pak už byla jen čirá radost, kdy si všichni muzikanti s úsměvem užívali každý jednotlivý takt a kouzlili tím zároveň úsměvy na tvářích všech přítomných posluchačů.“

Poslední koncert komorní řady S – Studio 1 Symfonického orchestru Českého rozhlasu (SOČR) se uskutečnil 11. června. Nabídl posluchačům mimořádné komorní uskupení, v němž společně se členy SOČRu – koncertním mistrem Petrem Zdvihalem a zástupcem vedoucího violové skupiny Matoušem Hasoněm – vystoupil v klavírním kvintetu nejen jejich současný šéfdirigent Petr Popelka, ale také sólista světového renomé, německý violoncellista Daniel Müller-Schott. Ke klavíru usedl vynikající Miroslav Sekera, jeden z nejvyhledávanějších českých klavíristů. Na programu stálo Adagio a Allegro Roberta Schumanna a Klavírní kvintet A dur „Pstruh“ Franze Schuberta. Koncert zároveň přenášela rozhlasová stanice ČRo D-dur. Jak se dalo čekat, mimořádné uskupení přineslo i mimořádný zážitek.

Číst dál…

V zajetí Kristiny Fialové. Lady Viola si na Janáčkově festivalu sáhla na dno

„Způsob, jakým fenomenální violistka zahrála takto posluchačsky a hráčsky náročný program, si zaslouží hluboký obdiv a respekt.”

„Excelentním způsobem si poradila s formulací jednotlivých vět. Vždy sebevědomá, striktní a asertivní.”

„Fialová nepochybně patří mezi nejlepší světové violistky, v Ostravě o tom podala jasnou, aktuální a nezapomenutelnou zprávu.”

Říká se jí první dáma české violy nebo „Lady Viola“. Violistka Kristina Fialová včera ukázala, že každý nástroj lze zbavit ustálených klišé, když na něj hraje opravdový umělec. Její sólový recitál nabídnul Mezinárodní hudební festival Leoše Janáčka v úterý 6. června. Spolu s charismatickou violistkou se do Ostravy ve své hudbě vrátili také skladatelé, kteří měli k tomuto městu vždy blízko: Paul Hindemith a Krzysztof Penderecki. Fialová zahrála v Kostele sv. Václava jeden z nejobtížnějších recitálů, které je možné vymyslet, a navíc se musela vypořádat s nečekanými komplikacemi. Ty však zdolala s elegancí a ukázala, proč patří mezi umělci klasické hudby na přední místo.

Číst dál…

VideoPlus | Jiří Teml: Nepatřím mezi avantgardisty, ani mezi tradicionalisty

Skladatel Jiří Teml nepopírá, že avantgarda je nutná, ale někteří avantgardní skladatelé podle něj jdou jen dopředu a dobytá území nepropracovávají. On sám se nepočítá ani mezi avantgardisty, ani mezi tradicionalisty. Hudba podle něj má vycházet z motivů a zajímavých myšlenek, se kterými pak autor při komponování musí umět vynalézavě pracovat. Někdejší dlouholetý pražský rozhlasový hudební…

Číst dál…

Krásným zpěvem se 400 let překlenulo v madrigalech

„Dynamicky promyšlená výstavba zpěvačky, prostoupená dobrou prací s vibratem, byla doplňována krásně vytáhnutými průtahy v hlasech ostatních.“

„Benátské noci, další madrigal, dal na začátku prostor zpěvákům demonstrovat dobrou technickou kontrolu svých hlasů, když velké skoky v disonantních souzvucích dokázali srozumitelně a čistě provést bez ztráty vyváženosti.“

„Madrigal Poslední léto s Juliet ukázal vysokou úroveň zručnosti textaře, který zde kombinoval italštinu s češtinou a to tak, že jednotlivé dvojjazyčné verše se rýmovaly.“

V úterý 18. dubna se v kostele Církve československé husitské v Praze 6 konal koncert Madrigalu kouzelný svět, součást Břevnovských hudebních setkání. Pěvecký soubor Ensemble Baroque Quintet se spolu s theorbou postaral o vynikající spojení raně barokní a soudobé madrigalové tvorby; zpíváni byli Claudio Monteverdi a Lukáš Hurník.

Číst dál…