KlasikaPlus.cz© – portál o klasické hudbě

PORTÁL O KLASICKÉ HUDBĚ

...váš vyladěný partner

english

Pestrý pořad dánského varhaníka Jakoba Lorentzena u sv. Jakuba english

„Na svatojakubském varhanním festivalu vystoupil dánský varhaník Jakob Lorentzen.“

„V programu se věnoval Bachovi, francouzské hudbě a významnému dánskému skladateli Carlu Nielsenovi.“

„Provedl také Moto ostinato Petra Ebena.“

Na předposledním koncertu Mezinárodního varhanního festivalu u sv. Jakuba vystoupil dánský sólista Jakob Lorentzen. Svůj recitál 12. září zahájil skladbou Petra Ebena a uzavřel jedním z velkých jmen francouzské hudby, totiž Olivierem Messiaenem. Hudbu své země také neopomněl.

Lorentzen působí jako varhaník a kantor v Holmens Kirke a je v kodani také varhaníkem královského zámku Christiansborg. Roku 1995 založil sbor Graabrødre Kammerkor, jehož je sbormistrem, a zastává také místo cembalisty v Dánském komorním orchestru. Na Královské hudební akademii v Kodani vyučuje improvizaci. Pravidelně vystupuje na sólových recitálech i jako dirigent.

Zahájil známou skladbou Petra Ebena Moto ostinatoNedělní hudby. Její stále se opakující pregnantní rytmus zahalil do jisté rytmické neurčitosti a Moto tak ztratilo svůj úderný náboj. Závěrečnou notu skladby, skladatelem zamýšlenou pouze jako kombinaci základního tónu a prázdné kvinty, „vylepšil“ Lorentzen doplněním na akord g moll… Další skladbou programu byla Fantasie a fuga c moll, BWV 537 Johanna Sebastiana Bacha. Lyrická Fantasie byla hrána příliš věcně a i fuga by patrně snesla větší pozornost při artikulaci jednotlivých hlasů.

Carl Nielsen je nejvýznamnějším dánským skladatelem přelomu 19. a 20. století. Autor šesti symfonií, koncertů, kantát a komorní hudby je považován za národního skladatele své země. Z jeho rozsáhlého díla vybral Lorentzen šest částí z 29 krátkých preludií pro varhany nebo harmonium, op. 51. Miniaturní svěží skladbičky zaujaly bohatstvím nálad i nápadů a znalecky byly zahrány s chutí v rychlém sledu.

Následující improvizace byla na téma gregoriánského Adoro te, devote. Sólista zvolil formu oddělených variací. Po stručném úvodu zaznělo téma, první variací bylo „bicinium“ pro dva manuálové hlasy, které připomínalo barokní vzory. Hned ale následující variace stylově přešla ke klasicismu a rokokovým ozdobám. Po několika dalších částech se objevil dokonce valčík na gregoriánské téma, což svatojakubský chrám patrně ještě nezažil. Závěr tvořilo opakování celého tématu ve forte v harmonizaci s takovou přemírou mimotonálních dominant, že se posluchači mohli cítit téměř na přelomu 19. a 20. století. Zda je taková pestrost slohů v rámci jedné improvizace zajímavá, je otázkou.

Významný představitel francouzského symfonického varhanního stylu a varhaník pařížské katedrály Notre-Dame Louis Vierne mimo rozsáhlých varhanních symfonií zkomponoval ve dvacátých letech minulého století ještě čtyři suity drobnějších skladeb s názvem Fantasijní kusy. Mezi nimi je i Siciliana a známá virtuózní Toccata b moll. Obě skladby byly zahrány sólistou velice střízlivě a věcně.

Závěr koncertu patřil velkému jménu francouzské hudby 20. století, jehož dílo se ke škodě návštěvníků svatojakubského festivalu objevuje zřídka. Olivier Messiaen napsal řadu cyklů varhanních skladeb a působil jako titulární varhaník v Paříži u sv. Trojice celý život. Poslední z cyklů Kniha Nejsvětější Svátosti je z roku 1984. Je tvořen osmnácti částmi a doplněn citáty z bible a texty svatých. Šestnáctá meditativní část Modlitba před přijímáním má moto sv. Bonaventury: „Má vůně a má sladkost, můj pokoj a má líbeznost“. Končí smírným akordem čisté A dur. Osmnáctá Obětování a závěrečné Alleluja je vyvrcholením a závěrečnou virtuózní apoteózou celého cyklu. Moto zní: „Nabízím vám, Pane, všechny prostředky lásky a radosti, duchovní vytržení, okouzlení, zjevení, nebeské vize všech svatých duší…Jakob Lorentzen pečlivě dodržel všechny nemalé zvukové požadavky autora a nechal obecenstvo nahlédnout do osobitého světa skladatelova.

Foto: Zdeněk Chrapek, ilustrační / Facebook festivalu

Jan Hora

Varhaník a hudební pedagog

Vystudoval Pražskou konzervatoř, hudební fakultu AMU ve třídě Jiřího Reinbergera a vzdělání si rozšířil ještě na Franz-Liszt-Hochschule ve Výmaru. Je laureátem bachovských soutěží v Gentu (1958) a v Lipsku (1964). Koncertoval ve všech zemích Evropy, v USA a Japonsku, spolupracoval s mnoha špičkovými orchestry, podílel se mimo jiné na řadě nahrávek Janáčkovy Glagolské mše. Vyučoval v letech 1965 – 2016 na Pražské konzervatoři, v letech 1977-2014 zároveň na AMU, od 1995 jako profesor varhanní hry. V současné době působí na katedře hudební výchovy Pedagogické fakulty Univerzity v Hradci Králové. Často je zván do porot mezinárodních varhanních soutěží. Jeho repertoár zasahuje do všech stylových epoch se zvláštním zaměřením na českou varhanní tvorbu. Pro firmu Vixem nahrál varhanní skladby A. Dvořáka, J. B. Foerstera, L. Janáčka, B. Martinů, M. Kabeláče a A. Háby a staré české mistry J. Zacha, K. B. Kopřivu a J. K. Kuchaře.



Příspěvky od Jan Hora



Více z této rubriky