KlasikaPlus.cz© – portál o klasické hudbě

PORTÁL O KLASICKÉ HUDBĚ

...váš vyladěný partner

english

Plácido Domingo přiváží do Českého Krumlova zarzuelu english

„Matka, když mě čekala, vystupovala až do devátého měsíce, takže jsem zarzuely poslouchal už před narozením.“

„Jsem rád, že se mohu vracet, že mohu zpívat a že jsem naživu.“

„Daly jsme si obě opravdu záležet, aby španělština zněla správné, když máme stát vedle takové legendy…!“

Operní árie a duety, ale také řada výstupů ze zarzuel, ze španělské obdoby žánru operety. Tak bude vypadat sobotní zahajovací koncert Mezinárodního hudebního festivalu Český Krumlov, jehož protagonistou je Plácido Domingo a s ním dvě mladé pěvkyně – Slovenka Adriana Kučerová a Češka Štěpánka Pučálková. Festival, který se koná potřicáté, tak mimochodem připomene, že vznikl ještě v době před rozdělením Československa.

Pro koncert v českokrumlovské Pivovarské zahradě je připravena hudba od Rossiniho, Verdiho, Wagnera, Meyerbeera a dalších operních skladatelů, ale také melodie, jejichž autory jsou Moreno Torroba, Giménez, Barbieri, Soutullo, Velázquez, Obradors, Sorozábal a další Španělé. Romantická zarzuela, podobná středoevropské operetě, se vyvinula v okruhu autorů, kteří chtěli vytvořit svébytné španělské umění, které by mohlo v žánru hudebního divadla čelit italským a francouzským vlivům. České publikum se s touto hudbou setkává zřídkakdy. Plácida Dominga, Adrianu KučerovouŠtěpánku Pučálkovou doprovodí Český národní symfonický orchestr s americkým dirigentem Eugenem Kohnem.

Plácido Domingo, letos osmdesátiletý, se narodil v Madridu a jeho rodiče, Plácido Domingo FerrerPepita Embil, byli významnými interprety zarzuel. „Zpívali je celý život. Matka, když mě čekala, vystupovala až do devátého měsíce, takže jsem zarzuely poslouchal už před narozením,“ poznamenal pěvec na čtvrteční tiskové konferenci v Praze. Populární zarzuely má proto jako velmi oblíbené a jsou i proto uloženy „hluboko v jeho srdci“.

Praha zažila Plácida Dominga v posledních letech jako dirigenta, při oslavách Mozartových narozenin ve Stavovském divadle (psali jsme ZDE), a jako organizátora jeho pěvecké soutěže Operalia určené pro mladé talenty (psali jsme mimo jiné ZDEZDE a ZDE).

V Českém Krumlově vystoupil na festivalu už před deseti lety, tehdy ještě jako tenorista. V poslední době se vzhledem k věku vrací k o něco pohodlnější barytonové hlasové poloze, ve které kdysi začínal. Jihočeské historické město, zapsané na světovém seznamu kulturního dědictví UNESCO, považuje za unikátní poklad střední Evropy. „V Praze jsem dirigoval dva mozartovské projekty, předloni jsem zde byl se soutěží Operalia. Teď se vracím zpět jako zpěvák,“ prohlásil a dodal: “Jsem rád, že se mohu vracet, že mohu zpívat a že jsem naživu.“

„Italština a francouzština je pro nás, operní zpěváky, běžnou věcí, ale se španělštinou se příliš často nesetkáváme. Oper ve španělštině, které by se dávaly, není tolik. Zarzuely jsem doposud nezpívala a na výslovnost jsem se musela opravdu zaměřit,“ řekla portálu KlasikaPlus.cz sopranistka Adriana Kučerová chvíli poté, co ji i Štěpánku Pučálkovou po čtvrteční zkoušce Plácido Domingo pochválil za skvělou výslovnost španělštiny. „Daly jsme si obě opravdu záležet, aby to bylo správné, když máme stát vedle takové legendy,“ dodala.

Festival v Českém Krumlově se letos koná v netradičním termínu od 4. do 18. září. Program nabídne vedle Plácida Dominga houslistku Leticii Moreno, jazzového bubeníka Billyho Cobhama, basbarytonistu Adama Plachetku a představí hned několik tuzemských i zahraničních mladých talentů. Čtěte také rozhovor s uměleckou ředitelkou festivalu Gabrielou Boháčovou.

Foto: MHF Český Krumlov

Petr Veber

Novinář, hudební kritik

Nepochází z uměleckého prostředí, ale k hudbě má jako posluchač i jako neprofesionální klavírista a varhaník blízko od dětství. Po gymnáziu vystudoval hudební vědu na Karlově univerzitě. Od poloviny 80. let působí jako novinář, hudební a operní kritik a autor textů o hudbě a hudebnících. Přes dvacet let byl zpravodajem ČTK zaměřeným na hudbu, kulturu a církve, od roku 2007 pak deset let v Českém rozhlase vedl hudební redakci stanice Vltava, pro kterou nadále pracuje jako publicista. Současně je jedním z dlouholetých průvodců vysíláním Českého rozhlasu D-dur, digitální stanice klasické hudby. Od 80. let vedle zaměstnání nepřetržitě přispíval do odborných českých hudebních měsíčníků i do deníků a dalších časopisů. Připravoval rozhovory a psal hudební reflexe například do Lidových a Hospodářských novin a do Týdeníku Rozhlas, publikoval na internetu. Píše texty k programům koncertů i obalům CD. Je autorem knihy Václav Snítil a jeho půlstoletí české hudby. Klasickou hudbu považuje za nenahraditelnou součást lidského života a snaží se o tom nenásilně přesvědčovat ostatní. Za hudbou cestuje stejně nadšeně, jako rád chodí po horách a fotografuje. Vážnou hudbu všech období, forem a žánrů ještě stále vyhledává, s potěšením poslouchá a dál poznává. V červnu 2018 se proto stal spoluzakladatelem a spolumajitelem hudebního portálu KlasikaPlus.cz...



Příspěvky od Petr Veber



Více z této rubriky