KlasikaPlus.cz© – portál o klasické hudbě

PORTÁL O KLASICKÉ HUDBĚ

...váš vyladěný partner

english

Anna Paulová: Klarinet má téměř nekonečné technické a výrazové možnosti

„Přístupy všech pedagogů byly samozřejmě trochu rozdílné. Nakonec jsem si stejně musela vybrat to, co se mně líbí nejvíce.“

„Bylo mým velkým přáním u Sabine Meyer studovat, má zvláštní druh pozitivní energie, který okamžitě předává na ostatní lidi.“

„K hudbě Karla Husy mě přivedl pan profesor Jiří Hlaváč.“

Anna Paulová v září tohoto roku křtila své debutové CD se skladbami Karla Husy a Bohuslava Martinů. K natáčení si společně s šéfproducentem klasické hudby vydavatelství Supraphon Matoušem Vlčinským přizvala celou řadu interpretů,…

Číst dál…

Mnoho neokoukaných tváří na festivalu České doteky hudby

Trojice koncertů v adventním a vánočním čase čeká mezinárodní hudební festival České doteky hudby. Každý z koncertů 24. ročníku akce se koná na jiném místě: Severočeská filharmonie Teplice se zahraničními sólisty a polským dirigentem vystoupí 19. prosince v Sále Martinů na HAMU, 21. prosince se v kostele sv. Vavřince na Malé Straně ukáže Sedláčkovo kvarteto a 8.…

Číst dál…

Všechna esa SOČRu

„Dirigent Omer Meir Wellber vytáhl z orchestru podivuhodnou vitalitu.“

„Sólové hlasy hráli hvězdný Gidon Kremer a litevská violoncellistka Giedrė Dirvanauskaitė.“

„Provedení ‚apoteózy tance‘ mělo nádhernou výstavbu jednotlivých vět i celku.“

Symfonický orchestr Českého rozhlasu vystoupil ve svém pravidelném cyklu koncertů ve Dvořákově síni Rudolfina také v pondělí 11. prosince. Tentokráte ve spolupráci s festivalem Dny Bohuslava Martinů uvedl hned tři hosty. Velkým hitem bylo vystoupení legendárního houslového virtuosa Gidona Kremera, který hrál v duetu s violoncellistkou Giedrė Dirvanauskaitė. A poprvé s orchestrem vystoupil izraelský dirigent Omer Meir Wellber. Tři vysoké karty do hry a spolehlivě frázující orchestr daly koncertu náležitý švih, noblesu a energii.

Číst dál…

Česká moderna v dechberoucím provedení Martina Kasíka

„Do první věty Kasík vplynul zasněnou, avšak analyticky důslednou hrou nesenou měkkým úhozem podchycujícím v barevném oparu Novákovy kompozice intimní a podprahově přítomnou melodickou křivku.“

„Následující návrat do lyricky hřejivé polohy byl pak odstíněn přelévavou agogikou a opatrným přístupem k dynamice.“

„Akordické předivo hutně utkaných hlasů Kasík uzemnil v synkopicky skočné rytmizaci.“

Sál Bohuslava Martinů rozezněly klavírní skladby klasiků české moderny Vítězslava Nováka, Bohuslava Martinů, Leoše Janáčka a Klementa Slavického. Fenomén tuzemské klavírní virtuozity Martin Kasík v rámci festivalu Dny Bohuslava Martinů 2023 posluchači přichystal dokonale vytesanou a nápaditě uchopenou hru, při níž se jedovaté martinůovské harmonie a kousavé janáčkovské rytmy mísily s novákovskou impresionistickou perlivostí a dekadentně hřmící expresí Slavického kompozice…

Číst dál…

Alžběta Poláčková s kvartetem Josefa Suka v Atriu na Žižkově

Přehlídka komorního repertoáru Klavírního kvarteta Josefa Suka čeká návštěvníky Atria Žižkov v úterý 12. prosince. Společně s hudebním uskupením vystoupí Alžběta Poláčková, sólistka Opery Národního divadla v Praze. Kvarteto se představí ve složení Pavel Zemen (klavír), Radim Kresta (housle), Eva Krestová (viola) a Aneta Šudáková (violoncello). Zazní skladby Josefa Suka, Bohuslava Martinů či Richarda…

Číst dál…

Martinů a Mozart v rukou Tomáše Netopila

„Bylo jasné, že kombinace Mozarta a Martinů má důvod a smysl a svou krásu.“

„Mozartovi se ve výrazně menším obsazení České filharmonie dostalo v průsečíku robustnosti a lehkosti většiny ze všech potřebných a typických parametrů.“

„Opera Ariadna získává v napětí mezi realitou a snem a mezi starou a moderní hudbou na nenápadné rafinovanosti a pikantnosti. Mistrovský kus.“

Koncertní provedení Ariadny, pozdního operního klenotu z pera Bohuslava Martinů, bylo v prosincové nabídce České filharmonie mimořádným okamžikem. Nejenže se k dílu jako pořadatel a interpret vrátila po téměř čtyřech desetiletích, ale byl to návrat k jednoaktovce, která i bez scénického rozměru působí magicky a současně hravě. Návrat k partituře, rozkročené mezi surrealismus a neoklasicismus, mezi fantazijnost a konkrétnost, báji a abstrakci, mezi minulost a současnost. Dirigent Tomáš Netopil tohle vše ví a nádherně to podpořil, stejně jako se v první polovině koncertu potěšeně pomazlil s Mozartovou hudbou.

Číst dál…

ČRo D-dur: SOČR s Gidonem Kremerem a setkání s legendárním Jiřím Chválou

„Ve 14:59 ve středu se rozezní Mozartova Velká partita B dur, jedinečné dílo pro dechové nástroje.“ „Legenda mezi českými sbormistry, profesor Jiří Chvála, letos oslavil devadesátiny. V sobotu budeme vzpomínat na okamžiky, které pamatuje pravděpodobně už jenom on.“ „Na čtvrtou neděli adventní zařazuje stanice D-dur dvě pohádkové opery Engelberta Humperdincka, méně…

Číst dál…

Česká premiéra a český debut. Dvojkoncert Philipa Glasse v podání Omera Wellbera se SOČRem

Symfonický orchestr Českého rozhlasu je tělesem, u něhož si český debut odbyde přední izraelský dirigent Omer Meir Wellber. Na koncertě v jeho režii budí pozornost zejména česká premiéra Dvojkoncertu po housle a violoncello od jednoho z nejslavnějších žijících autorů Philipa Glasse. Sóla přednesou lotyšský houslista Gidon Kremer a litevská cellistka Giedrė Dirvanauskaitė. Dále zazní orchestrální…

Číst dál…

Století Českého noneta

„Čtyřvěté dílo bylo komponováno s ohledem na prezentaci jednotlivých nástrojů a soubor toto ‚zadání‘ vrchovatě naplnil.“

„Po přestávce koncertu uvedlo České noneto Taneční preludia Witolda Lutoslawského.“

„České noneto hrálo osmidílnou Foerstrovu skladbu s působivým nastíněním lyrických poloh a přitažlivou, vitální agogikou.“

Ve středu 6. prosince ve Dvořákově síni Rudolfina oslavilo České noneto sté výročí založení. Sdružení konzervatoristů sice 14. března roku 1923 vystoupilo ještě v desetičlenné sestavě decetu či dixtuoru se skladbou Tři meditace od Bohuslava Taraby, ale o rok později už se konalo první oficiální vystoupení devítičlenného souboru pod názvem České noneto – bylo to 17. ledna 1924 na Žižkově. Na programu středečního večera Českého spolku pro komorní hudbu byly nyní skladby, které těleso v začátcích kariéry podržely, a pietu ozdobilo  jejich excelentní provedení.

Číst dál…

Prvotřídní um Marka Kozáka a Václava Petra na Dnech Bohuslava Martinů

„Hráči předvedli výjimečnou technickou vyspělost, důmyslnou práci s časem a obdivuhodně jednotný rytmický cit a sehranost.“

„Smyčec Václava Petra se definitivně prozpíval do nástroje i do prostoru a duo společně vtáhlo publikum do děje příběhu.“

„Při druhém přídavku Václav Petr odložil violoncello, usedl ke klavíru a zahrál secondo čtyřruční polky Sergeje Rachmaninova s Markem Kozákem v primu.“

Festival Dny Bohuslava Martinů v úterý 5. prosince pokračoval vystoupením dvojice umělců. Trojici sonát pro violoncello a klavír – každou v jiném stylu – zahráli etablovaní Marek Kozák a Václav Petr. Někdejší semifinalista prestižní varšavské „Chopinky“ a nynější koncertní mistr skupiny violoncell v České filharmonii připravili padesátce diváků v Sále Martinů na pražské HAMU vysoce kvalitní zážitek.

Číst dál…

Ariadna Bohuslava Martinů s Netopilem a Českou filharmonií

Česká filharmonie se po třiceti sedmi letech vrací k jednoaktové opeře Bohuslava Martinů Ariadna, tentokrát se svým hlavním hostujícím dirigentem Tomášem Netopilem. Známý antický příběh o královské dceři, která pomůže Théseovi zabít Mínótaura, zkomponovaný v létě 1958, poprvé provedla koncertně v roce 1986. Teď dílo zazní ve francouzském originále ve Dvořákově síni Rudolfina ve čtvrtek a v pátek 7.…

Číst dál…

Jan Mráček a Lukáš Klánský společně pro Bohuslava Martinů

Devátý benefiční koncert Institutu Bohuslava Martinů se uskuteční 6. prosince v barokním refektáři Profesního domu MFF UK na pražském Malostranském náměstí. Vystoupí přední představitelé mladé generace českých hudebníků, houslista Jan Mráček a klavírista Lukáš Klánský. Umělci přednesou díla Bohuslava Martinů (Sedm arabesek, H 201 A), Ericha Wolfganga Korngolda (Suita Mnoho povyku pro…

Číst dál…

ČRo D-Dur: Franckovo Blahoslavenství a sobotní večer se Zdeňkem Šestákem

„Ve středu sáhneme do atraktivní nabídky Evropské vysílací unie. Nejprve zazní málo uváděné vrcholné dílo Césara Francka, jeho oratorium Blahoslavenství.“ „Víkendová dopoledne budou patřit varhanici a patronce hudby sv. Cecílii, pořad připravil Radek Menoušek se skladbami H. Purcella, B. Brittena, J. D. Zelenky a dalších.“ „A v sobotu v 15:11 vrcholná nahrávka Chopinova Klavírního…

Číst dál…

Večer ve vzpomínce na Viktora Kalabise

Koncert s názvem Vox imaginis věnovaný 100. výročí narození českého hudebního skladatele Viktora Kalabise se uskuteční 4. prosince v brněnském Uměleckoprůmyslovém muzeu. Diváci uslyší Smyčcový kvartet č. 6 „Památce Bohuslava Martinů“ a Smyčcový kvartet č. 5 „Památce Marka Chagalla“ od Viktora Kalabise a Smyčcový kvartet č. 7 „Concerto da camera“ od Bohuslava Martinů v podání…

Číst dál…

Ženatý se Sekerou zahájili Dny Bohuslava Martinů

„U houslisty je obdivu hodna naprosto čistá, jistá intonace, a to i v případě extrémních melodických skoků.“

„Miroslav Sekera nepůsobí na první dojem okázalostí, jde o umělce spíše skromného, nenápadného. Jeho výkony však vždy překvapí svojí technickou kvalitou a výrazovou hloubkou.“

„Ve společném přednesu byla jak spontánní citovost, tak eruptivní razance.“

Festival Dny Bohuslava Martinů se koná v Praze každoročně na přelomu listopadu a prosince. Letošní, již 29. ročník, byl otevřen 26. listopadu koncertem laureátů Soutěže Nadace Bohuslava Martinů v Sále Martinů Lichtenštejnského paláce. Ve stejném sále se pak o tři dny později 29. listopadu konal zahajovací koncert festivalové řady, na němž za klavírního doprovodu Miroslava Sekery vystoupil houslista Ivan Ženatý.

Číst dál…

ČRo D-Dur: Víkend s Mariou Callas v unikátním výběru nahrávek

„Můžete si připomenout velkolepé umění dirigenta Claudia Abbada, od jehož narození uplynulo letos devadesát let. V centru pozornosti bude Mahler – nejprve jeho Šestá symfonie s Berlínskou filharmonií.“ „Brilantní je nahrávka Haydnových symfonií s Berlínskými filharmoniky a Herbertem von Karajanem, poslechněte si Symfonii č. 103 Es dur.“ „Velké výročí Marii Callas zrcadlí také tradiční…

Číst dál…

Nastávají Dny Bohuslava Martinů. Zapojí se i Česká filharmonie a SOČR

Festival si již 29 let klade za cíl uvádět a propagovat hudbu poličského rodáka. Přední čeští umělci na Dnech Bohuslava Martinů představují i méně frekventovaná skladatelova díla. Součástí festivalu je Soutěž Nadace Bohuslava Martinů, která podporuje nastudování skladatelových skladeb nejmladší generací interpretů a pomáhá formovat mladé hudebníky. Na koncertech ve spolupráci s Českou filharmonií…

Číst dál…

ČRo D-dur: Pendereckého nedožité devadesátiny a Tannhäuser z Bayreuthu

„Středeční večer připomene nedožité devadesátiny Krzysztofa Pendereckého bohatým výběrem jeho skladeb. Zazní nejen tři jeho díla odkazující na válečné události.“ „Dále poslouchejte Symfonii č. 3 Gustava Mahlera s Bostonským symfonickým orchestrem a Seiji Ozawou a také s Jessyí Norman v altovém sóle.“ „Víkendová Návštěva bude v sobotu a v neděli dopoledne patřit nahrávkám Pražského komorního orchestru, který…

Číst dál…

Martinů Festtage v Basileji. Čtyři koncerty a promítání Řeckých pašijí ze Salcburku

Od roku 1995 se klavíristovi Robertu Kolínskému společně s jeho týmem daří přivážet renomované umělce do Basileje, kde se jednou ročně na podzim koná Festival Martinů. Jeho záměrem je nadchnout domácí i mezinárodní osobnosti pro hudbu českého skladatele Bohuslava Martinů a dále je motivovat, aby ji zařazovali do repertoáru pro svá světová turné. Již 27.…

Číst dál…

Hudební připomínky 17. listopadu. Přehled dění po republice

Události 17. listopadu 1989 připomínají mnohé hudební instituce po České republice. Nejvýrazněji pak Česká filharmonie debutem dirigenta Antonia Pappana za sólové hry houslistky Janine Jansen při dvou Koncertech pro svobodu a demokracii. I další počiny po české zemi však stojí za zmínku. Už 15. listopadu se historickému milníku věnuje Komorní filharmonie Pardubice…

Číst dál…

ČRo D-dur: Nahrávky Pierra Bouleze a Straussova Láska Danaina

„A ve 14:10 je na programu jedna ze skvostných nahrávek mladého Krystiana Zimermana, Brahmsův Klavírní koncert č. 2 B dur“ „Středeční večer pravidelně patří koncertům z nabídky Evropské vysílací unie. Tentokrát to bude Orchestr italského Švýcarska pod taktovkou nejvýznamnějšího polského dirigenta mladší generace Krzysztofa Urbanského“ „O víkendu budeme na návštěvě u Jana…

Číst dál…

Véronique Firkusny: Tatínek neusiloval být velkým jménem. Sloužil skladatelům

„Jeho archiv je na Juilliard School, mají v tom úžasný pořádek.“

„Doma byla čeština samozřejmostí. A díky prarodičům jsme měli pohádky a české dětství.“

„Když byl doma u klavíru, věděli jsme, že nemůžeme rušit. Ani se u nás nepouštěla hlasitě hudba.“

V Praze se 9. listopadu uzavírá program jedenáctého Klavírního festivalu Rudolfa Firkušného. Od roku 2013 ho pořádá každý podzim tým festivalu Pražské jaro, aby připomínal světově proslulého českého virtuosa, jehož život ohraničují letopočty 1912 a 1994. Pianistova dcera Véronique Firkusny, žijící v New Yorku, je výkonnou ředitelkou Avery Fisher Artist Program…

Číst dál…

Ukrajinský houslista, dirigent i skladatel. Cituplný večer s PKF

Třetí abonentní večer orchestrální řady PKF — Prague Philharmonia představí orchestr s větším obsazením a neotřelý program. 12. listopadu zazní v Rudolfinu hudba Karola Szymanowského, opomíjené dílo Ludwiga van Beethovena i česká premiéra díla ukrajinského skladatele Alexandera Rodina. Koncert povede šéfdirigent Ukrajinské národní filharmonie Mykola Diadiura a sólového partu houslového koncertu se ujme jeden z nejvýznamnějších…

Číst dál…

Janáčkův festival v Brně na startu a startovné od Ministerstva kultury. Slibný začátek

„Martin Glaser a šéf opery Jiří Heřman připravili velké entrée ministru kultury Martinu Baxovi, aby společně, před zraky publika, stvrdili podpisem Memorandum o spolupráci.“

„Na jevišti seděli členové orchestru Janáčkovy opery a čekali na svoji příležitost se konečně ukázat v záři reflektorů, zatímco jindy jsou bezpečně ukryti v příšeří orchestřiště.“

„Zdá se, že Festival Janáček Brno 2024 má dobře našlápnuto a je se na co těšit, ta smršť světových Janáčkovských inscenací v hvězdném provedení, to v Brně ještě nebylo!“

Festival Janáček Brno je bienále, které bude realizováno v listopadu roku 2024, tedy v roce České hudby. Jeho „nastartování“ koncertem už v sobotu 4. listopadu 2023 však mělo své důvody. Byla odtajněna dramaturgie festivalu a jednotlivé tituly jdou již do prodeje a představitelé Národního divadla v Brně, kteří jsou organizátory, dostali dar od Ministerstva kultury – memorandum o spolupráci pro rok 2024 i 2026 a zajištěné financování. Tohle velkorysé startovné přijel stvrdit ministr kultury osobně.

Číst dál…

Bienále Janáček Brno zveřejní program a Robert Kružík s Josefem Špačkem si na chvíli prohodí role

Janáček na start! je název koncertu 4. listopadu 2023, součástí kterého je slavnostní představení programu festivalu Janáček Brno 2024. Pod vedením dirigenta Roberta Kružíka vystoupí houslista Josef Špaček a pěvci Kateřina Kněžíková, Svatopluk Sem, Václava Krejčí Housková a Ivan Kusnjer. Hraje Orchestr Janáčkovy opery Národního divadla Brno. Koncert bude ochutnávkou festivalového programu a večer…

Číst dál…

Martinů v souvislostech (15)
Paříž!

„Na Bohuslava Martinů, který se už roky učil francouzsky, zapůsobila při turné orchestru Národní divadla největším dojmem Paříž.“

„Konečně v roce 1923 přišel balet Kdo je na světě nejmocnější. Už ne ´impresionistický´, ale nový, mající podobu rytmické grotesky s rozmarnou hudbou.“

„To, co jsem šel hledat do Francie, to nebyl Debussy.“

Měl pobýt tři měsíce, místo toho však zůstal sedmnáct let. Tak charakterizují životopisy Bohuslava Martinů jeho příjezd do Paříže v polovině října roku 1923, tedy před rovnými sto lety. Stipendium určené na nedlouhé studium skladby u Alberta Roussela se stalo příležitostí a prostředkem k naplnění bytostné touhy vymanit se nejen z tuzemské provinční malosti, ale i z konfrontace s německými a rakouskými kulturními a myšlenkovými vlivy. Martinů se upínal k Francii z obdobných důvodů jako Janáček k Rusku.

Číst dál…

Pražské jaro 2024 s nejlepšími orchestry. Soutěž v oborech housle a lesní roh

Mezinárodní hudební festival Pražské jaro, jeho 79. ročník, se uskuteční v termínu 12. května až 3. června 2024. Tradiční zahájení Smetanovou Mou vlastí obstarají Berlínští filharmonikové. Na festival zavítají také dva nejlepší italské orchestry Orchestra dell’Accademia Nazionale di Santa Cecilia a Filharmonický orchestr milánské opery La Scala. Z Paříže přijede Orchestre Philharmonique de Radio…

Číst dál…

Od Šumavy k Tatrám. Slovenská filharmonie v Praze

Hudební oslava výročí vzniku Československa v roce 1918, vzpomínka na pětasedmdesát let ve společném státě a připomínka již plných tří desetiletí samostatnosti obou republik po klidném rozdělení – to byl páteční koncert Slovenské filharmonie v Obecním domě v Praze. Právě tam byl samostatný společný stát Čechů a Slováků před 105 lety vyhlášen. Šéfdirigent Daniel Raiskin…

Číst dál…

28. říjen příležitostí k hudební oslavě

Mnohé orchestry a divadla po České republice věnují svůj program datu 28. října, výročí vyhlášení samostatnosti Československa. Přinášíme přehled všeho významného mimopražského hudebního dění. Slavnostní koncert ke Dni vzniku československého státu Moravská filharmonie Olomouc pořádá 27. října ve svém sále Reduta. Jeho náplní budou melodie ze zlatého fondu československé a české kinematografie…

Číst dál…

Slovenská filharmonie hraje v Praze

Hlavní město Praha, Velvyslanectví Slovenské republiky v České republice a Slovenský institut v Praze společně organizují a zvou na koncert u příležitosti 30. výročí vzniku České a Slovenské republiky a 105. výročí vzniku Československa. Slavnostní koncert Slovenské filharmonie a jejích hostů se uskuteční 27. října v Praze ve Smetanově síni Obecního domu. Koncert je věnován významným historickým mezníkům dějin…

Číst dál…