KlasikaPlus.cz© - portál o klasické hudbě

PORTÁL O KLASICKÉ HUDBĚ

...váš vyladěný partner

english

Co se dělo v hlavě Franze Kafky? Operní novinka vypráví

„Autor libreta Jan Škrob vybral z Dopisu otci určité úseky, jež nejspíš považoval za obzvlášť výmluvné, ale také vděčné z hlediska divadelního ztvárnění.“

„Hudba Jiřího Trtíka na mne působila jako nenuceně expresivní, v zásadě ani provokativní, ani extrémně sofistikovaná, zjevně inspirovaná minimalismem.“

„V mezihře se rozpoutá běsnění, v němž lze slyšet hučení moře, vrzání dveří a jiné zvuky. Prostě jakýsi let démonů, snad průhled kamsi do Kafkovy hlavy…“

Festival Opera Nova, za nímž stojí Národní divadlo, představuje mimo jiné novinky českých autorů. Jednou z nich je i komorní opera Kafkův dopis otci od skladatele Jiřího Trtíka. Světová premiéra se uskutečnila 15. června na Nové scéně pod taktovkou letošního kurátora Opery Nova Jiřího Rožně.

Číst dál…

Klasika v souvislostech (67)
Franz Kafka a hudba

„Když se 3. července 1883 narodil v Praze do rodiny velkoobchodníka s galanterií Franz Kafka, bylo půl roku po prvním kompletním uvedení Smetanovy Mé vlasti.“

„Prostřednictvím Maxe Broda se Kafka a Janáček osobně setkali.“

„Fakta o inspirativnosti Kafkova odkazu pro hudebníky jsou zvláštním kontrapunktem k tomu, že hudbě, velké lásce svých nejlepších přátel, podle vlastních slov nerozuměl.“

Franz Kafka a skladatelé, to je docela velké téma. I sto let poté, co se 3. června 1924, přesně měsíc před jedenačtyřicátými narozeninami, spisovatelův život uzavřel. Jeho texty a náměty byly a jsou zhudebňovány. I když mu hudba téměř nic neříkala, mohl být v době, kdy vícejazyčná Praha žila kulturně nesmírně zajímavě, svědkem aktivit rakouských, německých i českých hudebníků, jejichž byl současníkem… A byl přítelem Maxe Broda, který svými překlady pomohl objevit světu Leoše Janáčka – toho Maxe Broda, literáta a skladatele, díky jehož „prozíravé neposlušnosti“ se nakonec světu zázrakem zachoval i Kafkův literární odkaz.

Číst dál…

Lieder Company ruší letošní koncertní sezónu

AKTUALIZACE: Na základě dnešního rozhodnutí pořadatele Lieder Company je z důvodu nedostatečného návštěvnického zájmu a snížení dotace ze strany Ministerstva kultury níže avizovaná letošní koncertní sezóna zrušena. // Zahajovací večer třetího ročníku koncertní řady Lieder Company Prague bude dalším z kamínků mozaiky oslav Roku české hudby. Pořadatelé vybrali výhradně český program inspirovaný moravskou…

Číst dál…

Česká filharmonie se světovou premiérou Pražské symfonie Detleva Glanerta

Šéfdirigent a hudební ředitel prvního českého orchestru Semjon Byčkov uvede od čtvrtka 8. do soboty 10. prosince Čtvrtou symfonii „Pražskou“ současného německého skladatele Detleva Glanerta, napsanou speciálně pro Českou filharmonii na motivy lyrických fragmentů Franze Kafky. Pěveckých partů se ujmou mezzosopranistka Catriona Morison a basbarytonista Christian Immler, kteří s orchestrem vystoupí poprvé. Hudební…

Číst dál…

VÝHERCI VSTUPENEK:
Janáček Brno 4.11.

Program orchestrálního koncertu 4. listopadu nabízí tři pozoruhodná a zřídka uváděná díla, Janáčkovo Šumařovo dítě, Rubinsteinův Koncert pro klavír a orchestr č. 4 a Vokální symfonie pro alt, recitátora, sbor a orchestr Vladimíra Sommera. Symfonický orchestr Českého rozhlasu a Pražský filharmonický sbor povede dirigent Marko Ivanović. Jako sólisté vystoupí altistka Markéta Cukrová, klavírista Martin Kasík…

Číst dál…

SOUTĚŽ O DVĚ DVOJICE VSTUPENEK:
Janáček Brno 4.11.

Program orchestrálního koncertu 4. listopadu nabízí tři pozoruhodná a zřídka uváděná díla, Janáčkovo Šumařovo dítě, Rubinsteinův Koncert pro klavír a orchestr č. 4 a Vokální symfonie pro alt, recitátora, sbor a orchestr Vladimíra Sommera. Symfonický orchestr Českého rozhlasu a Pražský filharmonický sbor povede dirigent Marko Ivanović. Jako sólisté vystoupí altistka Markéta Cukrová, klavírista Martin Kasík…

Číst dál…

Kafka i světová premiéra. Desátý Contempuls má za sebou první koncertní večer

„Contempuls si za desať ročníkov a jedenásť rokov existencie vybudoval povesť podujatia s nápaditou a nekompromisnou dramaturgiou.“ „Nemčina je všeobecne považovaná za neľubozvučný až nepríjemný jazyk, jej intonácia a dikcia však boli v tejto kompozícii využité nesmierne funkčným spôsobom.“ „Mrkvičkova premiérovaná kompozícia nie je nijak výrazovo megalomanská a sústredí sa skôr na vypracovanie konkrétneho ´problému´.“ Desiaty…

Číst dál…

Národní divadlo moravskoslezské a premiéry v nadcházející sezoně

Pět operních premiér, slavnostní operní koncert, dva balety a jeden mimořádný taneční večer, dva muzikály a jedna opereta – to je bilance nadcházející sezony 2019/2020, kterou s koncem té stávající potvrdilo Národní divadlo moravskoslezské. 17. a 19. října v Divadle Antonína Dvořáka zahájí premiérou Rusalky autora, po kterém je divadlo pojmenováno, a to v režii Radovana Lipuse…

Číst dál…

O festivalové odvaze a kouzlu střední Evropy

„Vyvést hudbu z olympijské haly a z kongresového centra do okolní alpské přírody.“

„Sázka na přírodu vyšla, přitáhla nové publikum.“

„Vrcholem byly dva koncerty pod širým nebem na nádvoří kláštera.“

„Historický čin – zařazení Sinfonietty, která na festivalu zazněla poprvé.“

„Odvaha změnit zaběhnuté pořádky ve velmi tradičním prostředí.“

Leoš Janáček a Richard Strauss, historizující Brno a krávy na alpských loukách, koncertní fraky a bavorské dirndly, Romeo s Julií a Zarathustra … ne, nezbláznila jsem se letošním vedrem, jen se snažím dát dohromady dojmy z jednoho festivalu.

Číst dál…