Začíná Svatováclavský hudební festival. Na úvod zazní Lobgesang
Mezinárodní hudební přehlídka zaměřená na duchovní a starou hudbu ukotvená v Moravskoslezském kraji vkračuje se začátkem září do třetí dekády své existence. Jednadvacátý ročník Svatováclavského hudebního festivalu po srpnovém multižánrovém prologu v Hukvaldech a Ostravě zahájí 4. září v ostravské katedrále Božského Spasitele Mendelssohnův Lobgesang. V prvním týdnu festival nabídne ještě další čtveřici koncertů.
Letošní Svatováclavský hudební festival, jehož programové plány portál KlasikaPlus.cz avizoval ZDE, zahajuje svoji hlavní programovou řadu ve středu 4. září. Od devatenácti hodin naplní katedrálu Božského Spasitele v domovské Ostravě tóny monumentální symfonie-kantáty Felixe Mendelssohna-Bartholdyho s přízviskem Lobgesang neboli Chvalozpěv. Dílo často povrchně dávané do souvislosti s Beethovenovou Devátou symfonií je příkladem Mendelssohnem vytvořeného nového žánru, který v sobě spojuje symfonii a kantátu. Premiérově bylo uvedeno u příležitosti čtyřstých oslav vynálezu knihtisku v Lipsku, dnes je však uváděno stále poměrně výjimečně. V Ostravě se interpretace ujme Symfonický orchestr Českého rozhlasu spolu s Českým filharmonickým sborem Brno. Dílo nastuduje Guntis Kuzma, dlouholetý dirigent Lotyšského národního symfonického orchestru, nynější šéfdirigent a umělecký ředitel pobaltského Liepāja Symphony Orchestra. Sbor připraví sbormistr Joel Hána. V sólových pěveckých partech vystoupí sopranistka Simona Šaturová, mezzosopranistka Štěpánka Pučálková a korejský tenorista Sung Min Song.
Dva dny po zahajovacím mendelssohnovském večeru v Ostravě přivítají britský vokální soubor Voces8, nominovaný na cenu Grammy v roce 2023, který od svého založení před devatenácti lety vystupoval na mnoha významných koncertních pódiích po celém světě, a to jak v a cappella repertoáru, tak ve spolupracích s předními hudebníky, orchestry, dirigenty a sólisty. Není bez zajímavosti, že se tento vokální soubor aktivně věnuje i hudebnímu vzdělávání formou workshopů, mistrovských kurzů, stipendií či letní školy a ročně tak oslovuje desítky tisíc lidí. Do Ostravy Voces8 přivezou svůj program bez instrumentálního doprovodu Lux aeterna nazvaný podle skladby Edwarda Elgara, který v sobě kombinuje kompozice od šestnáctého století po současnost. Vokální okteto pod vedením altisty Barnabyho Smithe uvede na jedné straně Monteverdiho moteto Adoramus te, Christe, Palestrinův Magnificat Primi Toni, nebo Victoriovu Reginu Caeli, zazní ovšem také Rachmaninovův zpěv Bogoroditse Devo, Songs of Farewell Charlese Huberta Hastingse Parryho či O vos omnes Pabla Casalse.
Třetí festivalový den bude patřit nejprve Bennewitzovu kvartetu, které 7. září zavítá do Albrechtic u Českého Těšína. V tamním evangelickém kostele posílené o violistu Petra Holmana ze Zemlinského kvarteta Bennewitzovci od patnácté hodiny zahrají Brahmsův Smyčcový kvintet č. 2 G dur a Dvořákův Smyčcový kvintet č. 3 Es dur. K Roku české hudby se ve stejný den v evangelickém kostele v Ostravě přihlásí i Collegium 1704 a Collegium Vocale 1704. Za řízení Václava Lukse tyto soubory, které patří k častým festivalovým hostům, provedou na úvod Bachovu kantátu Aus der Tiefen rufe ich, Herr, zu dir, BWV 131 a na závěr Gloria z díla Missa Mirabilium Dei Francesca Bartolomeoa Contiho v úpravě Jana Dismase Zelenky. Tento autor bude ovšem programu vévodit zařazením kompozice Missa Corporis Domini, ZWV 3. V sólových pěveckých partech se představí sopranistky Tereza Zimková a Helena Hozová, altistka Aneta Petrasová, tenoristé Pablo Gregorian a Matúš Šimko a konečně basisté Tomáš Šelc a Tadeáš Hoza.
V neděli 8. září program prvního festivalového týdne uzavře další zahraniční host. Bude jím Musica Gloria, mladý barokní instrumentálně-vokální soubor vedený Beniaminem Paganinim (flauto traverso, barokní positiv, cembalo) a Nele Vertommen (barokní hoboj, zobcová flétna), který byl založen v Bruggách v roce 2006. V ostravském kostele sv. Václava Musica Gloria předvede plně händelovský program, v němž zazní dvě části, šestá a desátá, z Chandos Anthems, HWV 255, Varhanní koncert „Kukačka a slavík“, HWV 295 a také oblíbená Vodní hudba, a sice výběr ze suit I-III, HWV 348 až 350.
Foto: Janis Porietis, Ivan Korč, Andy Staples, archivy souborů
Příspěvky redakce
- Ostravská soutěž Pro Bohemia láká široké spektrum mladých umělců
- NeoKlasici s českou hudbou v Poděbradech
- Ondřej Zámečník vítězem skladatelské soutěže festivalu Věčná naděje
- Simon Rattle vtiskne své pojetí Glagolské mši a Slovanským tancům
- Zaostřeno na dechové nástroje s Jihočeskou filharmonií
Více z této rubriky
- Ostravská soutěž Pro Bohemia láká široké spektrum mladých umělců
- NeoKlasici s českou hudbou v Poděbradech
- Simon Rattle vtiskne své pojetí Glagolské mši a Slovanským tancům
- Zaostřeno na dechové nástroje s Jihočeskou filharmonií
- Recitály na klávesové nástroje i Beethovenova Devátá v bratislavské Redutě
- Padesát newyorských let Petra Kotíka a Philipa Glasse s účastí Prague Philharmonia
- Klavírista Martin Kasík otevře letošní část komorní sezóny v Brně
- Narozeninový koncert Evy a Radima Krestových
- Marie Šumníková sama s Chopinem na pódiu olomoucké Reduty
- Ricardo Marinello dvakrát v Česku