KlasikaPlus.cz© – portál o klasické hudbě

PORTÁL O KLASICKÉ HUDBĚ

...váš vyladěný partner

english

Začíná Svatováclavský hudební festival. Na úvod zazní Lobgesang

Mezinárodní hudební přehlídka zaměřená na duchovní a starou hudbu ukotvená v Moravskoslezském kraji vkračuje se začátkem září do třetí dekády své existence. Jednadvacátý ročník Svatováclavského hudebního festivalu po srpnovém multižánrovém prologu v Hukvaldech a Ostravě zahájí 4. září v ostravské katedrále Božského Spasitele Mendelssohnův Lobgesang. V prvním týdnu festival nabídne ještě další čtveřici koncertů.  Letošní Svatováclavský…

Číst dál…

Acis a Galatea jako hravá cesta k nesmrtelnosti. Skončily 25. Letní slavnosti staré hudby

„Skrze trochu ironizované nadužívanie gest a mimiky v štýle barokového divadla odľahčuje miesta, ktoré by dnešnému obecenstvu mohli pripadať prázdne sentimentálne.“

„Semerádová je inšpiratívnou líderkou a svoje predstavy dokáže dobre komunikovať.“

„Helena Hozová pojímala Galateu ako kultivovanú, očarujúcu nymfu, ktorá si je svojho šarmu a vplyvu vlastne celkom vedomá.“

Tradičné pražské Letní slavnosti staré hudby zavŕšilo v utorok 6. augusta scénické uvedenie Händlovej opery Acis a Galatea na javisku Divadla ABC. Dielo zaznelo v naštudovaní Collegia Marianum vedeného Janou Semerádovou a bábkohereckého súboru Buchty a loutky v réžii Víta Bruknera. Inscenácia mala premiéru už v roku 2017 v rámci Lednicko-valtického hudebního festivalu. Poučená interpretácia, nápaditá koncepcia a pôvabný humor boli vyzdvihovanými atribútmi už vtedy – a kúzlu Händlovej hudby pomohli naplno vyznieť aj o sedem rokov neskôr. Nezabudnuteľnou hlavnou protagonistkou bola pritom v pôvodnom naštudovaní sopranistka Patrícia Burda Janečková, pamiatke ktorej bolo predstavenie venované.

Číst dál…

Žhavé barokní Španělsko v deštivé Praze. Musica Florea opět triumfovala na HAMU

„Komunikace mezi stanem a jevištěm probíhala perfektně, smyčce obdivuhodně bojovaly s intonací, sbor zvládal rytmicky náročné pasáže i pod deštníkem.“

„Paradoxní je, že hlavního antagonistu, obra Palanta, který boj prohrává a v závěru rukou Minervy umírá, si divák oblíbil snad nejvíce.“

„Spletitost rytmů, pro Čecha nepříliš intuitivní, vyzněla naprosto přirozeně jak v orchestru, tak u sólistů.“

Při rozhovoru se španělskou mezzosopranistkou Martou Infante jsem mluvila o vydatném dešti, který málem zhatil produkci opery Farnace. To jsem ještě netušila, že podobné hrozbě bude Musica Florea na stejném místě čelit znovu – navečer 12. července zavítala do Prahy mohutná bouřka. Do setmění se však déšť naštěstí utišil, a tak nic nebránilo, aby česká premiéra Durónovy zarzuely Válka obrů na nádvoří Lichtenštejnského paláce skutečně započala. Ne však, že by počasí hudebníkům vysloveně přálo.

Číst dál…

VÝHERCI VSTUPENEK:
Musica Florea uvede španělskou barokní zarzuelu Válka obrů

Soubor Musica Florea připravil pro svou letní scénu Florea Theatrum nové nastudování španělské barokní opery, zarzuely na mytologické téma, s titulem Válka obrů neboli Ópera escénica deducída de la guerra de los gigantes. Dramatické dílo těleso uvede v české premiéře 12. července od devíti hodin večer v areálu pražské HAMU. Vyhlašujeme soutěž o dvě…

Číst dál…

Collegium 1704 uvede operu Les Boréades. V Madridu a Versailles

Dlouho zapomenutý monument francouzské opery, Rameauovu operu Les Boréades, oživí soubor Collegium 1704 za řízení Václava Lukse s plejádou mezinárodních sólistů. Koncertně ji uvede ve Španělsku a Francii. První provedení se uskuteční 26. května od osmnácti hodin v madridském Auditorio Nacional, druhé 31. května ve dvacet hodin v Královské opeře na zámku ve Versailles. K…

Číst dál…

Pětadvacetileté Letní slavnosti staré hudby v říši snů

Pražský festival Letní slavnosti staré hudby završí v letošním roce čtvrt století své existence. Leitmotivem dramaturgie bude téma „sny“ v podobě snění, imaginace a vizí v různých kontextech hudby starších období. Návštěvníky čeká sedm večerů v rozličných pražských koncertních prostorách, které je zavedou do šlechtických hudebních salonů, konzervatoře Evropy nebo na hudební pouť Středomořím. Pětadvacátý…

Číst dál…

Collegium Marianum s Buchtami a loutkami v Lucembursku

Součástí programu lucemburského festivalu staré hudby Rencontres Musicales de la Vallée de l’Alzette je poprvé opera Georga Friedricha Händela. V inscenovaném představení pražského loutkového divadla Buchty a loutky a vokálně-instrumentálního souboru Collegium Marianum pod vedením Jany Semerádové zažije 23. ročník festivalu svého druhu premiéru. Akce se koná 18. února v objektu Mierscher Kulturhaus ve…

Číst dál…

Oba soubory Collegia 1704 se zaskvěly v Rudolfinu

„Mše byla hrána s obvyklou precizností nástupů obou těles a sólistů.“

„V hybném tempu na pozadí orchestru a sboru splývali pěvci v prosebné litanii s duchem aklamace.“

„Orchestr posílily tři trubky a kotle a viditelně vygradovaly náladu hudby, která se stala vitální, dynamickou a pulzující koncertní událostí.“

V úterý 19. prosince večer patřila Dvořákova síň Rudolfina duchovním kompozicím dvou barokních velikánů. Václav Luks se svými soubory Collegium 1704 a Collegium Vocale 1704 uvedl mši Missa Corporis Domini Jana Dismase Zelenky a Magnificat in D Johanna Sebastiana Bacha. Dvě díla komponovaná pravděpodobně v rozmezí několika málo let, dvě díla rozdílné stavební sevřenosti sblížená interpretací.

Číst dál…

Ohňostroj vokální i instrumentální virtuozity na Svatováclavském hudebním festivalu

„Z Händelova díla tryská nadšení a obdiv ke krásám věčného města.“

„Zelenkova hudba je strhující a opravdivá, navíc ji soubor hrál s maximálním zaujetím.“

„Závěrečná část Dona nobis pacem byla prubířským kamenem pro sbor, který zde spolu s orchestrem předvedl skutečné mistrovství. Fuga běžela neúprosně a vzpínala se v intonačních i dynamických vlnách až do vrcholné prosby – Daruj nám pokoj.“

Na druhém festivalovém večeru Svatováclavského hudebního festivalu se představily špičkové barokní soubory Collegium 1704 a Collegium Vocale 1704 dirigenta Václava Lukse. Pod názvem Ohňostroj vokální virtuozity uvedli nejprve skladbu Georga Fridricha Händela Dixit Dominus a poté Missu Omnium Sanctorum českého skladatele, působícího v Drážďanech, Jana Dismase Zelenky. Oslnivý večer se odehrál v prostoru Evangelického Kristova kostela v Ostravě ve středu 6. září.

Číst dál…

Operní kantáta snad na nádvoří Zámku Pardubice

Komorní soubor Barocco sempre giovane (Baroko stále mladé) chystá venkovní vystoupení na pardubickém zámku. Za přispění zpěváků Heleny Hozové a Tomáše Šelce uvede 22. června od devatenácti hodin díla barokních mistrů. Diriguje a na cembalo hraje Vojtěch Spurný. Jan Dismas Zelenka patří k nejvýznamnějších hudebním tvůrcům období vrcholného baroka. První významnou příležitost uvést…

Číst dál…

Barocco sempre giovane zahajuje letošní sezónu

Komorní soubor Barocco sempre giovane zahajuje ve čtvrtek 26. ledna v 19 hodin ve Společenském sále pardubického zámku svůj letošní cyklus abonentních koncertů. V sólových partech vystoupí houslista Vít Chudý a violoncellista Jan Zemen. Tito členové souboru představí Koncert G dur pro housle a smyčce, respektive Koncert C dur pro violoncello a smyčce současného skladatele…

Číst dál…

Collegium 1704 a Collegium Vocale 1704 s římským Händelem a Zelenkou

Collegium 1704 a vokální soubor Collegium Vocale 1704 pokračují v pátek 11. listopadu v Rudolfinu večerem věnovaným baroku první poloviny 18. století. Soubory přednesou divákům pod vedením dirigenta Václava Lukse jedno z raných děl Georga Friedricha Händela a poslední mešní kompozici Jana Dismase Zelenky. „Do velkého světa hudby vstoupil Georg Friedrich Händel pravděpodobně na sklonku…

Číst dál…

Collegium 1704 na jedné vlně s Händelem

„Jak je u Collegia 1704 a jeho sboru očekávaným standardem, provedení bylo plné přesných hudebních emocí, dokonalé artikulace, virtuózních temp i hlubokého výrazu.“

„V něčem, zejména pak v druhém díle, oratorium Izrael v Egyptě koncepcí i vyzněním připomíná Mesiáše.“

„A pak poslední akord, efektní ukončení bez patosu, na první dobu, krátce a svižně, tónem, který zmizí ještě dřív, než stačí doletět k publiku.“

Händel nenapsal jen Mesiáše, od jehož prvního uvedení uplynulo letos dvě stě osmdesát let. Jen o pár let dříve podobně velkolepě hudebně ztvárnil starozákonní příběh o Mojžíšovi a vyvedení židovského národa ze zajetí. Oratorium Izrael v Egyptě má v křesťanském prostředí zásadní a nosný námět a i mimo ně obecně platnou mimořádnou uměleckou působivost. A když se jeho uvedení ujmou interpreti s takovou erudicí a zápalem, jaké v čele Collegia 1704 a Collegia Vocale 1704 vyzařují z Václava Lukse, je na světě na chvíli opravdu krásně.

Číst dál…

Collegium 1704 & Collegium Vocale 1704 vystoupí v Rudolfinu

Soubory Collegium 1704 a Collegium Vocale 1704 s dirigentem Václavem Luksem zahájí novou sezónu v Rudolfinu ve čtvrtek 13. října, a sice uvedením oratoria Georga Friedricha Händela Izrael v Egyptě. Sólisty večera budou sopranistky Helena Hozová a Tereza Zimková, původem britský, v Německu usazený kontratenorista Alex Potter, španělský tenorista Juan Sancho a basisté Tomáš Šelc a Tadeáš Hoza. Tento…

Číst dál…

Monumentální zážitek v kostele díky dirigentu Václavu Luksovi a Collegiu 1704

„Händelovi se podařilo vytvořit bohatou barevnou instrumentální plochu, prokládanou a doplněnou sborovými částmi, které hýří dramatičností.“

„Tenkrát bylo publikum zvyklé na pěvecké hvězdy, naopak zde Händel dal hlavní dramatickou úlohu sboru, zatímco kratší sólové vstupy zpívají členové sboru.“

„Výsledkem byl koncert, který byl výjimečný jak svým dramaturgickým obsahem, tak i provedením a patří neoddiskutovatelně k vrcholům Svatováclavského hudebního festivalu.“

V neděli 18. září v rámci Svatováclavského hudebního festivalu v Evangelickém Kristově kostele v Ostravě znělo oratorium Georga Friedricha Händela Izrael v Egyptě, HWV 54. Interpretace se zhostily soubory renomované, Collegium 1704 a Collegium Vocale 1704 a dirigent Václav Luks. Spolu s nimi zpívali sólisté Tereza Zimková – první soprán, Helena Hozová – druhý soprán, Henriette Gödde – alt, Juan Sancho Martinez de Carvajal – tenor, Tomáš Šelc – první bas a Tadeáš Hoza – druhý bas. Provedení bylo výsostně profesionální a kvalitní a obecenstvo ho dokázalo odměnit nadšenými ovacemi ve stoje.

Číst dál…

Kateřina Málková: Silberbauerovy varhany lze srovnávat s díly varhanáře Silbermanna

„Myšlenka festivalu vznikla díky varhanám v mém rodném městě Hrušovany nad Jevišovkou a ve vedlejším Drnholci.“

„Navázali jsme dobré kontakty především se samosprávami obcí – a na ty teď navazujeme.“

„Další ročníky festivalu bych chtěla rozšířit o nástroje Silberbauerových žáků.“

Třetím rokem jsou v centru pozornosti festivalu založeného na pomezí jižní Moravy a Dolního Rakouska varhany. Silberbauerovo hudební Podyjí, jehož třetí ročník začíná 27. srpna, iniciovala a vede varhanice Kateřina Málková. V rozhovoru pro portál KlasikaPlus.cz přibližuje odkaz Josefa Silberbauera, zmiňuje minulé dva ročníky a shrnuje program toho letošního. Nástroje znojemského mistra se nerozpakuje srovnávat s díly mnohem známějšího německého varhanáře Gottfrieda Silbermanna, Bachova současníka.

Číst dál…

MHF Silberbauerovo hudební Podyjí na jižní Moravě a v Dolním Rakousku už potřetí

Mezinárodní hudební festival Silberbauerovo hudební Podyjí se koná už třetím rokem. Hudební díla budou letos prezentována ve svatostáncích jižní Moravy a Dolního Rakouska převážně na hudebních nástrojích z dílny znojemského varhanáře Josefa Silberbauera a jeho učitele Ignáce Jakoba Floriána Casparida. Festival, který se odehraje v termínu od soboty 27. srpna do neděle 23. října,…

Číst dál…

Barokní večer s hudbou a tancem. I to je českokrumlovský festival

Český Krumlov je městem mnoha tváří. Zatímco se po Vltavě plavili halasící vodáci a uličky a hospůdky historického centra byly plné turistů, na zámecké návrší směřovaly v pátek večer další stovky jiných lidí. Šli za hudbou.  Barokní večer vytvořil v programu Mezinárodního hudebního festivalu Český Krumlov příležitost k setkání s tóny komponovanými i hranými pro potěšení a zábavu.…

Číst dál…

MHF Český Krumlov letos s patnácti projekty

Jednatřicátý Mezinárodní hudební festival Český Krumlov od poloviny července do 6. srpna nabídne patnáct hudebních projektů. Z větších těles vystoupí Symfonický orchestr Českého rozhlasu s dirigentem Petrem Popelkou, Jihočeská filharmonie s Vojtěchem Spurným a Peterem Valentovičem, Komorní filharmonie Pardubice se Stanislavem Vavřínkem, Severočeská filharmonie Teplice s Janem Kučerou a PKF – Prague Philharmonia, také s Peterem Valentovičem.…

Číst dál…

Pardubické hudební jaro uzavře barokní program

Festival Pardubické hudební jaro je u konce. Na programu zbývá už jen Epilog festivalu, který přehlídku uzavře v neděli 15. května večer. V sezemickém kostele Nejsvětější Trojice vystoupí soubor Barocco sempre Giovanni, trumpetista Walter Hofbauer, varhanice Kateřina Málková a sopranistka Helena Hozová. Koncert nabídne barokní program a začne v 18 hodin. Vedle proslulých fanfár, které napsali…

Číst dál…

Collegium 1704 a Missa 1724

„Sólistka dala Vivaldiho vokálním skladbám styl, soustředění, samozřejmou jistotu a svým způsobem i duchovní pokoru.“ „Proti Zelenkově imaginární kompozici nelze nic namítat, je ve výsledku bohatá, mnohotvárná a zajímavá, plná dílčích krás.“ „Pátý ze sedmi koncertů této sezóny Collegia 1704 a jeho sboru v Rudolfinu byl potvrzením stálé a setrvalé kvality.“ Collegium 1704 využilo přítomnosti kanadské…

Číst dál…

Dny soudobé hudby s posledními třemi koncerty

Třemi posledními koncerty vyvrcholí od pátku do pondělí letošní dvaatřicátý ročník Dnů soudobé hudby. Festival pořádá Společnost českých skladatelů, jeden ze zakládajících členů Asociace hudebních umělců. Během listopadu přehlídka nabízí skoro sedm desítek skladeb od padesáti pěti autorů, z toho čtyřiačtyřicet premiér, většinou světových. Poslední koncerty se odehrají v Kaiserštejnském paláci na…

Číst dál…

Pane, slyš mé prosby, vzývalo ve Vzletu Collegium 1704

„Anthem jako forma se vyvinula z antifony.“ „Největší část programu byla věnována nejznámějšímu skladateli této epochy – Henrymu Purcellovi.“ „John Blow je považovaný za druhého největšího skladatele této epochy, hned po Purcellovi.“ Už jsme si zvykli, že Collegium 1704 a Collegium Vocale 1704 mají dramaturgii, která nás stále obohacuje. Je založená na…

Číst dál…

Helena Hozová: Nejraději mám píseň

„Drážďany, to byl moment, kdy jsem zjistila, že mě muzika ohromně baví.“

„Mně se líbí i na koncertě, když je tam diverzita – jeden hlas je větší, druhý menší, je tam spousta rozdílných způsobů a technik, barev…“

„S písňovým i klavírním repertoárem Martinů jsem se setkávala od útlého dětství, takže mám k němu hluboký vztah.“

Jméno Heleny Hozové se možná neskloňuje v hudebních médiích tak často jako jména dalších členů její rodiny, tato talentovaná sopranistka je však vyhledávanou interpretkou nejen staré hudby, ale také písňového repertoáru, který, jak v rozhovoru prozrazuje, je jejímu srdci nejbližší…

Číst dál…

Brněnský Moravský podzim letos s „Novým světem“ mladých umělců

Od pátku 1. do neděle 17. října se v Brně bude konat jedenapadesátý ročník Mezinárodního hudebního festivalu Moravský podzim. Ten pořádá Filharmonie Brno. Do druhé padesátky festival vstupuje pilotně se studentskou částí s názvem „Nový svět“, které se zúčastní i projekt ZUŠ Open. Festival se koná ve spolupráci s Hudební fakultou JAMU v rámci projektu…

Číst dál…

Gala Martinů v Poličce

„Slavnostní koncert se konal ve velkém sále Tylova domu, jehož budova byla slavnostně otevřena v srpnových dnech roku 1929 za aktivní účasti Martinů.“ „Po přestávce byl kulturní přínos večera akcentován prvním uvedením Martinů Písní pro Olgu Valouškovou, spojeným se slavnostním křtem jejich notového vydání.“ „Markéta Cukrová nadchla nádhernou barvou hlasu, srozumitelností…

Číst dál…

Gala Martinů otevře Martinů fest Polička 2021

Pořadatelé projektu Martinů fest Polička zahájí v sobotu 28. srpna čtyřiadvacátý ročník koncertem, který se měl konat v prosinci minulého roku, ale pandemie tomu zabránila. Koncert k výročí 130 let od narození Bohuslava Martinů se uskuteční ve velkém sále Tylova domu od 18 hodin a zazní na něm autorovy skladby, a dokonce novodobá premiéra klavírní…

Číst dál…

Biblický David v proměnách času na festivalu Hortus Magicus

„Dittersova hudba v tomto oratoriu vyniká nevšední krásou a lyrickou něhou, mnoho árií mi utkvělo v uchu hned napoprvé.“

„S partiturou si výborně rozuměli hudebníci spojených orchestrů, které vedly první houslistka Veronika Manová a dirigentka Ema Mikešková k muzikálnímu plnokrevnému výkonu.“

„Jednoznačně nejvíc přesvědčila lahodným sopránem a mazlivými koloraturami Helena Hozová.“

Arcibiskupský zámek a Podzámecká zahrada v Kroměříži jako dějiště magických hudebních zážitků? V případě festivalu Hortus Magicus jasná volba na jistotu a místo, kde nasajete tolik inspirace, kolik jen dokážete odnést. Festival určený pro všechny generace se letos konal ve dnech 6. a 7. srpna…

Číst dál…

Hortus Magicus v pátek a sobotu v Kroměříži

Zítra, v pátek 6. srpna, začíná v Kroměříži dvoudenní multižánrový festival Hortus Magicus. Kromě klasické hudby představí také divadlo, floristické exhibice či edukační programy. Letošní téma vychází z oratoria Carla Ditterse Il Davide, které bude rezonovat po celou dobu festivalu. „V tomto vyprávění o odvaze, víře a smělosti ožívá jeden z nejznámějších biblických příběhů. David, mladý…

Číst dál…

Moravou se rozezní inscenované oratorium David

Starozákonní příběh krále Davida nabídne koncert, který pořádá spolek Kulturní Morava. Dnes večer zazní v kostele svatých Janů v Brně dílo Il Davide vytvořené jako mezinárodní projekt sedmi zemí. Vychází z mistrovského oratoria „David v Pistáciovém údolí“ rakouského skladatele Karla Ditterse z Dittersdorfu z roku 1771. Letos si tedy připomínáme 250 let od jeho vzniku. Tou dobou autor už pobýval…

Číst dál…