KlasikaPlus.cz© – portál o klasické hudbě

PORTÁL O KLASICKÉ HUDBĚ

...váš vyladěný partner

english

České primadony v Met připomene newyorská výstava english

České centrum v New Yorku připravilo ve spolupráci s tamní Metropolitní operou a Národním muzeem v Praze výstavu zaměřenou na české pěvkyně, které během své kariéry vystupovaly na jevišti jednoho z nejprestižnějších operních domů světa, v newyorské Metropolitní opeře. Od 23. května do 23. června bude v Galerii Českého centra New York k vidění kolekce kostýmů, v nichž české pěvkyně vystupovaly, ale také dobové fotografie a videoprojekce s rozhovory se současnými pěvkyněmi. 

Výstavu České primadony v Met opeře u příležitosti vernisáže dne 22. května v devatenáct hodin ve Velkém sále České národní budovy doprovodí vystoupení sopranistky Elišky Weissové, jež na sebe s úspěchem nedávno upozornila na scéně Vídeňské státní opery a která má v New Yorku na programu i svůj recitál v předvečer zahájení výstavy, o němž portál KlasikaPlus informoval ZDE. Pěvkyni doprovodí klavírista David Kalhous.  

Výstava, jejíž kurátorkou je Veronika Vejvodová, vedoucí Muzea Antonína Dvořáka v Praze, připomene významné české operní pěvkyně, které svoji stopu v Metropolitní opeře zanechaly od začátku 20. století do dnešních dní. Vzpomene ty, které v newyorské opeře účinkovaly v prvních provedeních českých oper, mezi něž patří Ema Destinnová, která vystoupila v Met pod taktovkou Gustava Mahlera jako první Mařenka ve Smetanově Prodané nevěstě (1909) a Maria Jeritza, jež je spjata s americkou premiérou Janáčkovy Její pastorkyně (1924) a jako první v historii tohoto operního domu vystoupila o dva roky později v roli Pucciniho Turandot. Pucciniovskému repertoáru se na jevišti Metropolitní opery věnovala ostatně i Destinnová, která ztvárnila hlavní roli Minnie ve světové premiéře opery La Fanciulla del West (1910) po boku Enrica Carusa. Další úspěšnou českou pěvkyní, které se poštěstilo zavítat na newyorská operní prkna byla Maria Müller, která se zhostila hlavní role na premiéře české opery Švanda dudák Jaromíra Weinbergera (1931) a účinkovala tamtéž také v několika premiérách světových oper. 

Opomenout nelze významnou českou kapitolu, kterou v New Yorku napsala pěvkyně Jarmila Novotná, jež pro svá vystoupení v roli Violety ve Verdiho La traviatě (1940) využívala dokonce vlastní kostým z pražského salonu Hany Podolské. V šedesátých letech se ve wagnerovském repertoáru v New Yorku představila Ludmila Dvořáková, v osmdesátých a devadesátých letech to byla Eva Randová, která tam nastudovala role Wagnerovy i Janáčkovy. 

Z dalších výrazných osobností výstava upamatuje na Gabrielu Beňačkovou, první newyorskou představitelku Janáčkovy Káti Kabanové (1991) a Dvořákovy Rusalky (1993). Ze současných pěvkyň v Metropolitní vystupovala Eva Urbanová např. v roli Cizí kněžny ve Dvořákově Rusalce (2004) a Magdalena Kožená, která tam ve stejném roce ztvárnila Varvaru v Kátě Kabanové. 

Angažmá českých pěvkyň na scéně Metropolitní opery výstava představí přehlídkou kostýmů zapůjčených z Archivu opery i ze sbírek Národního muzea, které doplní videoprojekce s rozhovory se současnými českými pěvkyněmi, které v tomto operním domě vystoupily a také archivní snímky ze sbírek Národního filmového archivu a textové panely s reprodukcemi dobových fotografií.

Jako doprovodný program v New Yorku připravili komentovanou prohlídku s Veronikou Vejvodovou, která je na programu 16. a 19. června, nebo komponovaný večer slova a hudby s názvem Písně a árie českých primadon, na němž se 18. června představí pěvkyně Ada BílkováLucie Laubová za klavírního doprovodu Isabel Keleti a Veronika Vejvodová s komentovaným slovem.

Foto: České centrum New York

KlasikaPlus.cz

Redakční články v rubrikách AktuálněPlus a VýhledPlus



Příspěvky redakce



Více z této rubriky