Irena Chřibková rozezní varhany u Svatého Jakuba
Titulární varhanice Svatojakubské baziliky na Starém Městě připravila i pro první polovinu května dva koncerty v rámci cyklu Varhanní hudba. Ten v pražském chrámu disponujícím jedněmi z největších varhan v celorepublikovém měřítku doplňuje dění mimo letní Mezinárodní varhanní festival Audite organum. Varhanní matiné se uskuteční o prvních dvou květnových nedělích vždy od deseti hodin.

První květnovou neděli bude u Svatého Jakuba na programu sólový recitál renomované varhanice, ředitelky tamního kůru Ireny Chřibkové, která představí skladby v časovém rozptylu čtyř staletí, jejichž domovinou byla Francie. Varhanní tvorbu osmnáctého století Chřibková uvede v dílech francouzského komponisty, varhaníka, cembalisty a klavíristy Clauda Balbastreho, z jehož skladby Petit chasse na úvod matiné zazní Duo a Fugue. Druhým reprezentantem nejstarší vybrané epochy bude Alexandre Pierre François Boëly, který vedle skladby a hry na varhany svoji pozornost věnoval také hře na klavír a violu. Z jeho dílny Chřibková nabídne Fantazii G dur, op. 18. Nejnovější francouzskou hudbu bude reprezentovat opus Élévation sur „Ave Maria“, který zkomponoval varhaník, skladatel a improvizátor Pierre Camonin, jehož život se po sto letech uzavřel v roce 2003. V poslední části prvního květnového matiné Chřibková sáhne k dílům z devatenáctého století, kdy ve Francii pro varhany tvořil skladatel, klavírista a dirigent Gabriel Pierné a Georges Mac-Master. Prvního jmenovaného představí skladbou Prélude, op. 29 č. 1, od Mac-Mastera závěrem zahraje druhou Toccatu z opusu 67.
Druhou květnovou neděli si Chřibková ke spolupráci přizve sopranistku Janu Kouckou, absolventku pražské HAMU a holandské Akademie pro starou hudbu, která mimo jiné spolupracuje se souborem Hofmusici. Program bude sondou do hudby počínaje šestnáctým stoletím. Na úvod zazní Shepherd’s Dance – Rondo ze Suity II od nizozemského komponisty a vydavatele Tielmana Susata. Umělkyně se budou věnovat několika zhudebněním katolické modlitby Ave Maria, kdy sáhnou ke Cacciniho a Schubertově ztvárnění. Z dílny Maxe Regera zazní chorály Jerusalem, du hochgebaute Stadt a Jesus, meine Zuversicht. Tvorbu Felixe Mendelssohna-Bartholdyho připomenou ukázkou z oratoria Paulus, a to částí Jerusalem. Prostor dostane i uvedení Mozartova Aleluja a v závěru matiné se Irena Chřibková ujme interpretace Třetí toccaty s názvem Big Ben, kterou ve svém hudebním odkazu zanechal belgický komponista Jean-Marie Plum.
Foto/zdroj: archiv KlasikyPlus
Příspěvky redakce
- Viktor Stocker a Otakar Antonín Štefan ve finále letošního Concertina Praga
- Tokijský NHK Symphony na Pražském jaru aneb Dlouhá chapadla Otakara Ševčíka
- Jakub Hrůša v očekávání velkého turné s Bamberskými symfoniky
- Česká filharmonie se po půl století vrátí do Finska
- Václav Luks vyváží do Osla skladatele Kalivodu. Dirigovat bude Norský rozhlasový orchestr
Více z této rubriky
- Tokijský NHK Symphony na Pražském jaru aneb Dlouhá chapadla Otakara Ševčíka
- Jakub Hrůša v očekávání velkého turné s Bamberskými symfoniky
- Václav Luks vyváží do Osla skladatele Kalivodu. Dirigovat bude Norský rozhlasový orchestr
- Hudba mezi obrazy prvně s pěvci z HAMU
- Festival Mahler Jihlava na startu spolu s Prague Philharmonia
- S příchutí francouzských šansonů. Nový projekt Olgy Jelínkové
- Klasika Viva s kombinací houslí a akordeonu
- Český varhanní festival začíná v Troubsku a ve Stříbrci
- Japonská štace či městské oslavy. Plzeňská filharmonie v příští sezóně
- Intenzivní program Dvořákova festivalu v Příbrami vyvrcholí s Orffem