Melvyn Tan s Filharmonií Brno
Mezinárodně uznávaný klavírista Melvyn Tan vystoupí ve čtvrtek a v pátek 20. a 21. dubna s Filharmonií Brno. V jeho podání zazní Mozartův Klavírní koncert č. 17 a v druhé části pak Brucknerova Symfonie č. 4. zvaná Romantická. Koncert řídí šéfdirigent Dennis Russell Davies, který před svým příchodem k Filharmonii Brno působil patnáct let jako šéfdirigent Brucknerova orchestru v Linci. Oba koncerty začínají v 19 hodin v Janáčkově divadle.
Klavírní koncert č. 17 G dur zkomponoval Mozart pro svoji žačku, skladba má tedy spíš intimní náboj. Důmyslně zapojuje orchestr do hudebního toku a nabízí překvapivé momenty v podobě drobných nepravidelností, nečekaných modulací a nejistot v tonálním ukotvení. „Váže se k ní humorná historka. Jen pár dnů poté, co Mozart dílo dokončil, koupil si špačka, jehož naučil zpívat melodii nápadně podobnou tématu finální věty koncertu, jak naznačuje notový zápis melodie vepsaný u této koupě do jeho knihy výdajů,“ vysvětluje dramaturg Filharmonie Brno Vítězslav Mikeš.
Sólový part přednese Melvyn Tan, jehož nahrávky s klavírními koncerty Mozarta a Beethovena jsou vysoce ceněny po celém světě. Britský klavírista narozený v Singapuru proslul poučenou interpretací hudby klasicismu a raného romantismu na dobové nástroje či jejich repliky. Jako sólista vystupuje na nejprestižnějších pódiích světa se špičkovými orchestry. „Na Brno jsem se dlouho těšil kvůli Janáčkovi i možnosti setkat se s mým drahým přítelem Maestrem Daviesem a s jeho orchestrem,“ uvedl Tan. Právě Dennis Russell Davies platí za největšího současného uměleckého vykladače Brucknerova díla.
Symfonii č. 4 Es dur „Romantickou“ Antona Brucknera uslyší publikum na den přesně 130 let od její české premiéry, která se uskutečnila 21. dubna 1893 v Brně. Autor ji několik let opakovaně a výrazně přepracovával. „Ocitl se tak na půdě takzvané charakteristické symfonie oscilující mezi symfonií absolutní a programní,“ upozornil Mikeš. Bruckner se kdysi svému příteli Bernhardu Deublerovi, sbormistrovi u sv. Floriana svěřil, že sleduje programní linii probouzejícího se středověkého města, z něhož rytíři vyjíždějí do lesů. I proto k ní později připsal scherzo orámované „loveckými“ fanfárami a nechal ji vyvrcholit do hymnického závěru.
Foto: archiv interpreta, Reinhard Winkler
Příspěvky redakce
- Tancem pro život. Národní divadlo Brno podpoří Masarykův onkologický ústav
- Jihočeská matiné novinkou v Českých Budějovicích
- Gabriela Beňačková si v Jihlavě poslechne nadějné pěvce
- Smetanovo trio na koncertní šňůře s českou hudbou
- Dorothy Khadem-Missagh s Doležalovci na HAMU