KlasikaPlus.cz© – portál o klasické hudbě

PORTÁL O KLASICKÉ HUDBĚ

...váš vyladěný partner

english

Klasika v souvislostech (96)
Otakar Ostrčil, progresivní operní šéf a exponent nové věcnosti 

„Stejně jako Ostrčil, i Ferdinand Pujman trval na důsledném propojení hudebního a jevištního výrazu. Položil základy moderní české operní režie.“

„Pražské Národní divadlo bylo druhou scénou, která po berlínské premiéře uvedla modernistickou šokující operu Vojcek od Albana Berga.“

„Za patnáct let, kdy stál v čele opery ND, napsal už pouze sedm děl, mezi nimi především variační Křížovou cestu a operu Honzovo království, které by si zasloužily v živém repertoáru plné docenění.“ 

Byl popisován jako zodpovědný dirigent nenávidějící lajdáctví, šmíru a fixlování. A vnímán jako operní skladatel, který pokračuje ve smetanovské linii, ale zároveň je exponentem takzvané nové věcnosti. Otakar Ostrčil se do dějin české hudby zapsal především coby meziválečný šéf operního souboru pražského Národního divadla, jeho kompoziční odkaz je prakticky pozapomenut. Je spravedlivé, že česká první scéna bude mít od 16. října na repertoáru Ostrčilovu operu Legenda z Erinu – příběh o zapovězené lásce, zradě a pomstě odehrávající se v prostředí starověkého Irska.

Číst dál…

Olomoucká filharmonie v moci mladých adeptů dirigování

Sotva skončila s hudebním festivalem spojená letní akademie pod názvem Academy Kroměříž, už je její vůdčí umělecká tvář, dirigent Tomáš Netopil, opět v zápřahu. 29. srpna se v olomoucké Redutě završí mezinárodní dirigentské kurzy pod jeho vedením a Moravská filharmonie bude u toho. Jako sólistka se představí houslistka Ludmila Pavlová. „Přijďte podpořit mladé talentované dirigenty ze…

Číst dál…

Marie Nečasová: Vizuálno je tentokrát přítomné spíše zvukově

„V prvním týdnu se hlavně poznáváme mezi sebou a každý student má krátkou prezentaci o tom, co dělá, jaký je jeho přístup. Všichni žasneme, kolik je způsobů tvorby…“

„Už jenom kvůli tomu, že naši skladbu nám hrají opravdu fenomenální muzikanti, mi přijde, že stojí za to tady být.“

„Líbí se mi kontrast vnitřního dramatu s tichostí, kterou si spojuju s ledem.“

Marie Nečasová je úspěšnou mladou skladatelkou a vydavatelkou not. V roce 2024 se stala autorkou třetí skladby na objednávku Janáčkovy filharmonie Ostrava. Už podruhé je rezidentkou na Institutu Ostravských dní, který se koná od 11. do 30. srpna, a během festivalu zazní 26. srpna v premiéře její skladba Tání. V rozhovoru jsme si povídaly o tom, jaké to je být na Ostravských dnech rezidentkou, o její nové kompozici, malování zvukem a spoustě dalších věcí.

Číst dál…

Spíš vyrovnané než strhující. Hudební drama Tristan a Isolda

„Byčkov zůstává velkým dirigentem s mimořádným citem pro Wagnerovu architekturu, avšak dnešní večer ukázal, že ne všechny prvky se potkaly s jeho vizí tak přesně, jak jsme u něj zvyklí.“

„Arnarsson je zdrženlivý, neservíruje symboly doslovně a nechává filozofické vrstvy Wagnerova díla promlouvat především skrze hudební textury.“

„Tristan a Isolda zde nejsou provokací ani muzejním exponátem, nýbrž zrcadlem touhy, které odhaluje, jak blízko k sobě mají láska a smrt.“

Bayreuther Festspielhaus se tentokrát ponořil do tempa popírajícího časoprostor. Zatímco páteční Mistři pěvci vyznívali jako pohodlně čitelná veselohra, Tristan a Isolda značí tři dějství, v nichž se realita rozplývá v chromatickém napětí a každý akord je slibem, jehož naplnění je ve své podstatě čekáním na Godota. Ticho mezi frázemi Tristana a Isoldy nezní jako pauza, nýbrž promlouvá jako součást hudby samotné. Hudebního nastudování se ujal šéfdirigent České filharmonie Semjon Byčkov, režie Thorleifur Örn Arnarsson.

Číst dál…

Dvě cembala a ještě něco navíc. Vojtěch Spurný a Ondřej Bernovský v Bezděkově nad Metují

„Až do poslední chvíle bylo nutné nástroje dolaďovat, a tak Vojtěcha Spurného mohli návštěvníci při práci vyžadující plnou koncentraci zahlédnout již v okamžiku, kdy usedali do kostelních lavic.“ 

„Krebsova skladba rafinovaně propojuje styl vrcholného baroka s rokokovou jemností.“ 

„Na Spurného ničím nespoutanou obsahovou i formální autorskou vynalézavost zareagoval Ondřej Bernovský u druhého nástroje s viditelnou chutí.“

Do programu letošního ročníku festivalu Za poklady Broumovska, který již dvacet let oživuje letní hudební nabídku ve svatostáncích kdysi opomíjeného a přitom krásného koutu Čech, zařadili pořadatelé v sobotu 23. srpna koncert cembalistů Vojtěcha Spurného a Ondřeje Bernovského. Uskutečnil se v Bezděkově nad Metují v kostele sv. Prokopa a už dvacet minut před začátkem hledali návštěvníci jen s obtížemi místo k sezení.

Číst dál…

Autentická Prodaná nevěsta závěrem léta už tradičně v Holašovicích 

Nejoblíbenější česká opera bude opět k zhlédnutí v Holašovicích mezi malebnými staveními, zapsanými na seznam památek UNESCO. Komickou operu Prodaná nevěsta uvádí už tradičně pod širým nebem Jihočeské divadlo, a to v hudebním nastudování šéfdirigenta Davida Švece a režii uměleckého šéfa operního souboru Tomáše Ondřeje Pilaře. Akce se uskuteční natřikrát v intervalu mezi 28. a 30. srpnem.…

Číst dál…

První ročník královéhradeckého festivalu Architóny spojí hudbu s architekturou

Po úspěšném nultém ročníku přichází východočeské kulturní centrum Hradec Králové s plnohodnotným prvním ročníkem festivalu Architóny. Hudbu, architekturu a módu propojí mezi 3. a 6. říjnem. Nejvýznamnější památky a moderní stavby města ožijí koncerty, módní přehlídkou a přednáškami, které přinesou zážitek pro všechny generace. Už ve čtvrtek 28. srpna festival otevře letní prolog na Slezské…

Číst dál…

A pořád se točí… Originálně rozhýbaná Maria Stuarda v Salcburku

„Ve spojení s neustálým pohybem točen mělo choreografické aranžmá přímo hypnotizující účinek a s ‚houpavým‘ bel cantem se zázračně propojilo.“

„Stačilo už jen ‚málo‘, aby se inscenace stala nezapomenutelnou událostí: zpívat. Bohužel zpěv byl nejslabším článkem večera.“

„Vokální paprsek světla do představení vnesl uzbecký tenorista Bekhzod Davronov v roli hraběte Leicestera. Jeho příjemně měkký, volný a zvučný hlas se poslouchal moc dobře.“

Inscenace opery Maria Stuarda od Gaetana Donizettiho, kterou letos uvádí Salcburský festival, pro mne byla překvapením. Konečně jsem zase jednou na jevišti viděla něco jako invenci, horší to bylo se zpíváním bel canta. Počin je z režisérské dílny Ulricha Rascheho, Vídeňské filharmoniky 23. srpna řídil Antonello Manacorda.

Číst dál…

Skladatel Omar Rojas z JAMU uspěl na skladatelské soutěži Carla Sanvitaleho

Mexický rodák Omar Rojas, absolvent brněnské JAMU, uspěl na osmém ročníku Mezinárodní skladatelské soutěže Carla Sanvitaleho pořádané v italské Ortoně. S kompozicí Cuarteto urbano No. 1 pro smyčcové kvarteto vybojoval třetí umístění. Skladatelskou soutěž Carla Sanvitaleho pořádá Associazione Amici Della Musica Guido Albanese prokomponisty bez omezení věku a národnosti. Po účastnících je vyžadována…

Číst dál…

Slepá ulička, nebo cesta průkopníka? Ostravské dny kladou otázky…

„Výsledkem byl dechberoucí zvukový celek, rozšiřující možnosti flétny o několik oktáv. Více než padesátiminutová skladba byla meditací i provokací.“

„Zvuk intonarumori působil fascinujícím způsobem i bizarně.“

„Festival, založený Petrem Kotíkem, je laboratoří testující hranice hudby.“

Ostravské dny s podtitulem Festival hudby dneška jsou fenoménem, který v českém prostředí nemá obdoby. Akce, jež se každé dva roky stává magnetem pro mladé skladatele i renomované tvůrce z celého světa, nabízí prostor, kde lze zažít hudbu v její nejradikálnější a nejexperimentálnější podobě. Program čtvrtečního večera s názvem Starting Line ukázal festival v jeho nejčistší formě – hledal hranici mezi hudbou a performancí, mezi tvůrčím gestem a pouhým zvukovým pokusem. V osmnáct hodin odstartoval maraton, který skončil až před půlnocí. Téměř pět hodin hudby je samo o sobě zkouškou pro posluchače a otázka po smyslu takto komponovaného programu se přímo nabízí.

Číst dál…

Touha tvořit, touha žít podle Gideon Klein Dua. Na úvod Štetl festu

Hudební program v brněnské Vile Löw-Beer ve středu 27. srpna obohatí vystoupení dámského Gideon Klein Dua s hudebně-literárním projektem Touha tvořit, touha žít. Věnován bude vzpomínce na tvorbu v terezínském ghettu internovaných umělců, jejichž hlas se nacisté pokusili umlčet. Akce je jednou z úvodních letošního Štetl festu, největšího tuzemského festivalu židovské kultury.  Houslistka Silvie…

Číst dál…

Inspirativní závěrečný koncert Academy Kroměříž

„Kubitovo kvarteto přesvědčilo, že si titul laureáta plně zaslouží.“

„Filip Fehér, který obdržel ocenění Laureát Academy Kroměříž, se stal se hvězdou Akademie.“

„V programu večera vystoupili i ti, kteří sice zvláštní ocenění nedostali, přesto svými výkony zaujali.“

Od 14. do 21. srpna žilo město Kroměříž hudbou více než obvykle. Na konzervatoři, v prostorách Základní umělecké školy i na zámku se potkávalo osmdesát studentů z dvanácti zemí světa se svými lektory. Třicet hudebníků-smyčcařů vytvořilo poté Akademický orchestr, který ve čtvrtek 21. srpna vystoupil na závěrečném koncertě pod vedením dirigenta Tomáše Netopila. Loučení bylo dojemné a slavnostní. Nejlepší laureáti byli oceněni a také se představili při koncertě.

Číst dál…

Česká filharmonie spolu s Petrem Popelkou míří na dva letní festivaly 

Závěr srpna je tradičním obdobím letního zájezdu České filharmonie. Ten letošní čítá celkem tři koncertní položky a uskuteční se mezi 28. srpnem a 5. zářím. Destinacemi prvního českého orchestru se stanou Grafenegg a Bukurešť. Řízení se ujme dirigent Petr Popelka, šéf Pražských rozhlasových symfoniků a Vídeňských symfoniků. Jako sólisté se k České filharmonii připojí dva…

Číst dál…

Průlomová sbírka Le nuove musiche famózně interpretována na festivalu Theatrum Kuks

„Zažít atmosféru Zámku Kuks prostřednictvím italského zpívaného přednesu bylo dobrým dramaturgickým tahem.“

„Pěvkyně měla přirozený oční kontakt s publikem i s ansámblem; žádné důležité slovo nezůstalo nepovšimnuté.“

„Měli jsme možnost slyšet i interpretaci Cacciniho madrigalů, které zřetelně reflektují jeho novátorský přístup, a to především v tom, jak se forma skladby odvíjí od logiky textu.“

Letní festivaly patří k vyhledávaným kulturním událostem, které zpestřují dobu prázdnin především zábavnou hudební produkcí. Kdo však zatouží po náročnější kultuře, tak Theatrum Kuks je pro něj tím správným výběrem. Tento již tradiční festival barokního umění nabízí ve svém 24. ročníku možnost zažít barokní umění jinak, originálně, neotřele, což je vyjádřeno i mottem festivalu „Baroko, jak jej nečekáte“…

Číst dál…

Mladé pianisty poosmapadesáté vábí ústecká soutěž

Základní umělecká škola Ústí nad Labem ve spolupráci se Statutárním městem Ústí nad Labem a Ústeckým krajem vyhlásila osmaapadesátý ročník Mezinárodní klavírní soutěže Virtuosi per musica di pianoforte. Ta se uskuteční ve dnech 26. až 28. listopadu. Ještě měsíc se klavírní talenty mladší šestnácti let mohou na ústecké klání přihlásit, uzávěrka…

Číst dál…

Salcburská Zaide aneb Nůše plná jablek a hrušek

„Zásadním rozhodnutím bylo propojit hudební čísla ze Zaidy s čísly z dalších Mozartových skladeb.“

„‚Nový‘ děj je spíš nezáživný a málo dramatický, k čemž přispívá i retrospektivní forma vyprávění, navíc je až příliš neurčitý.“

„Některé výkony byly pěkné, ale že by to měly být oslnivé, tvárné mozartovské hlasy na úrovni Salcburského festivalu, tak to tedy nebyly.“

Salcburský festival uvedl letos Mozartovu operu Zaide, dílo plné krásné hudby, které ovšem zůstalo torzem. Každá inscenace proto obnáší i rozhodnutí, jakým způsobem Zaidu hrát, s čím ji propojit nebo co k ní přidat. V Salcburku se vydali cestou podle mne nepříliš šťastnou. Koncept je z dílny Francouze Raphaëla Pichona, který produkci také dirigoval.

Číst dál…

Bayreuthští Mistři pěvci norimberští

„Davidsovo nastudování stojí vůči monumentalismu minulosti v ostrém kontrastu – místo ideologické kulisy nabízí obraz města, kde se hlas jednotlivce a komunity setkávají v dialogu.“

„Michael Spyres podtrhl charakter Walthera jako outsidera, který nevyhrává silou ani přepjatostí, ale spontaneitou vlastní písně.“

„Na poslední chvíli se do role učedníka Davida postavil tenorista Ya-Chung Huang, jehož svěžest a elán inscenaci dodaly nečekané odlehčení.“

Bayreuthský Festspielhaus má zvláštní dar – i komedie zde může působit jako slavnostní obřad. U letošních Mistrů pěvců však záhy dojem rituálu střídá pocit nenáročné podívané. Inscenace Matthiase Davidse je svižná, civilní a vizuálně vstřícná, ale hloubku Wagnerova díla spíše odsunuje a na úkor dramatu zůstáváme v rovině veselohry. 22. srpna dirigoval Daniele Gatti, šéfdirigent drážďanské Staatskapelle.

Číst dál…

Německý festival FEL!X se pod uměleckou kuratelou Václava Lukse zaměří na českou hudbu

Po stopách originálu pídící se festival staré hudby FEL!X, pořádaný pod hlavičkou Kolínské filharmonie, se v letošním roce uskuteční posedmé. Do svého programového hledáčku si tentokrát zasadil objevování hudby české provenience z doby sedmnáctého a osmnáctého století. Německému publiku ji mezi 27. a 30. srpnem autenticky mimo jiné nabídnou tuzemské soubory Collegium 1704, Cappella…

Číst dál…

První rok olomouckého divadla s uměleckým šéfem opery a operety Jiřím Přibylem

Moravské divadlo Olomouc představilo novou sezónu. Slavnostně ji zahájí už 7. září galavečer pod vedením nového uměleckého šéfa opery a operety, zároveň dlouholetého sólisty basového oboru Jiřího Přibyla. Na příznivce divadelního domu čekají dvě nové operní inscenace, třetí se na repertoár vrátí. První premiérou bude už 19. září Pucciniho Tosca. Novou…

Číst dál…

Královéhradecká filharmonie složí poctu Soně Červené

Letošní sté výročí narození operní pěvkyně Soni Červené si jako téma pro svůj srpnový Open air koncert pro Hradec zvolila Filharmonie Hradec Králové. Na Eliščině nábřeží odehraje ve středu 27. srpna program, který propojí svět muzikálu, kabaretu a opery. Za řízení Kaspara Zehndera se královéhradeckému publiku představí pěvci Ester Pavlů, Michal…

Číst dál…

Taneční preludium Pražských symfoniků ve Valdštejnské zahradě

Jednadevadesátou sezónu Symfonického orchestru hl. m. Prahy FOK předznamená ve středu 27. srpna tradiční koncert ve Valdštejnské zahradě. Červenou nití jeho dramaturgie bude taneční hudba z odkazu českých i světových autorů. Uměleckými partnery Pražských symfoniků pak děti z Baletní přípravky Národního divadla a studenti Tanečního centra Praha – konzervatoře. Taktovky se ujme Jan Kučera. …

Číst dál…

Alena Kunertová: Časy korpulentních Julií jsou pryč, pěvci dnes musí být všestranní

„Když si někoho vyberu, snažím se poslechnout si ho jak v nějakém představení, tak na samostatném koncertu, abych cítila jeho energii a jak funguje na jevišti.“

„Vedle pěvecké kariéry jsou sociální sítě v podstatě další úvazek, který musí zpěváci k práci zvládat.“

„Cecilii Bartoli jsem pronásledovala devět let. Ale vyplatilo se to, protože pak se mnou udělala hned dva projekty v jednom roce.“

Podařilo se jí do Prahy dostat operní hvězdy typu Cecilie Bartoli nebo Jonase Kaufmanna, je ale neúnavná i v hledání pěveckých talentů. Alena Kunertová před pětadvaceti lety založila uměleckou agenturu Nachtigall Artists. V bilančním rozhovoru pro portál KlasikaPlus.cz hodnotí, jak se za tu dobu proměnil operní svět, co všechno dnes pěvci musí zvládat a na jaké nástrahy ve své kariéře nejčastěji narážejí.

Číst dál…

Američan Stephen Tharp u Svatého Jakuba nešetřil virtuozitou

„Po delší době vystoupil na svatojakubském varhanním festivalu varhaník z USA.“

„Stephen Tharp oslnil brilantní technikou a suverénním ovládáním nástroje.“

„Z americké varhanní tvorby uvedl k naší škodě jen skladbu George Bakera.“

Třicátý ročník Mezinárodního varhanního festivalu Audite Organum ve čtvrtek pokračoval třetím koncertem, kdy za obrovské varhany pražské svatojakubské baziliky tentokrát usedl americký hudebník. Stephen Tharp přesvědčil o své erudici a schopnostech, v některých momentech však také upozornil na problematické aspekty vystoupení.

Číst dál…

Prague Philharmonia zahájí 32. sezonu s makedonským klavíristou Trpčeským 

Díla Mozarta, Saint-Saënse, Haydna a Schuberta budou znít už 4. září ve Dvořákově síni Rudolfina při startu nové, 32. koncertní sezony Prague Philharmonia. Sólistou večera bude charismatický makedonský klavírista Simon Trpčeski a orchestr povede jeho šéfdirigent a hudební ředitel Emmanuel Villaume.  Nová sezona nabízí „jak chuť hudebního domova, tak i vůně dalekých krajů“, jak…

Číst dál…

Filip Fehér a Kubitovo kvarteto hlavními oceněnými na Academy Kroměříž

Na závěrečném koncertu osmého ročníku Academy Kroměříž byli ve čtvrtek 21. srpna vyhlášeni laureáti letošní akademie. Cenu Academy Kroměříž 2025 převzal mladý slovenský houslista Filip Fehér. Současně vedení akademie v čele s dirigentem a houslistou Tomášem Netopilem ocenilo i mladé Kubitovo kvarteto a další talentované hudebníky. V Kroměříži se uzavřel další ročník letní akademie a festivalu sdružených…

Číst dál…

Lukáš Zeman po boku Cecilie Bartoli. Na festivalech v Lucernu a Martigny

Nadace Pierra Gianaddy pořádá ve dnech 22. až 24. srpna festival Cecilie Bartoli, který je poctou Léonardu Gianaddovi, švýcarskému žurnalistovi a filantropovi. Přední světová mezzosopranistka se do Martigny vrací již poosmatřicáté a v prostorách nadace vystoupí na třech koncertech. Prvním projektem je uvedení Rossiniho Lazebníka sevillského s orchestrem Les Musiciens du Prince-Monaco. K potěšení…

Číst dál…

Komorní hudba v Budapešti s českým vkladem skladatelským i interpretačním

Festival a akademie MiraTone je každoroční oslava klasické hudby, která se koná každý rok v srpnu v Budapešti, jedné z kulturních metropolí Evropy. Od svého založení v roce 2019 houslistkou Mirandou Liu se festival komorní hudby záhy stal symbolem mezikulturní spolupráce zejména zemí Visegrádské čtyřky a získal mezinárodní uznání pro progresivní program a závazek podporovat další generaci…

Číst dál…

Jihočeská filharmonie ve Švýcarsku na respektované soutěži houslistů

Mezinárodní houslová soutěž Tibora Vargy, založená v roce 1967 ve švýcarském Sionu maďarským houslistou Tiborem Vargou, se etablovala jako jedna z nejprestižnějších houslových soutěží na světě. Organizuje ji Sion Violin Music Foundation a jejím cílem je objevovat a podporovat mladé mezinárodní talenty, obohacovat jejich hudební zkušenosti a praxi a poskytnout vítězům odrazový můstek pro jejich budoucí…

Číst dál…

Pohledem Petra Vebera (68)
Rusáci a Kubelík, politika a hudba

„Opery jako Nixon v Číně jsou spíše výjimkou.“

„O tom, že dirigent Kubelík inicioval v roce 1968 protest proti vojenské invazi a bojkot československého komunistického režimu, jsme tehdy nesměli vědět.“

„Vyjádřit hudbou něco hodně konkrétního, soudobého, aktuálního či přímo politického, není ani trochu snadné.“

Sedmapadesát roků, které nás dělí od 21. srpna 1968, od začátku více než dvacetileté sovětské okupace Československa, je už dlouhá doba. Současná nekončící ruská vojenská agrese vůči Ukrajině ovšem oživuje vzpomínky z minulosti docela silně. Připomíná také, jak nefér a zvrácené je vykládat a překrucovat dění, události a historii propagandisticky, a vysílá mimo jiné i velký apel do tuzemské předvolební kampaně. Do klasiky se promítá tato část dějin setrvale mnohem slaběji.

Číst dál…

Pro velké i malé, fajnšmekry i laiky aneb Zažít Martinů potřetí

„Obrazy vznikly jako výtvarná část chystané autorské knihy o Bohuslavu Martinů, v nichž Veronika Bílková navazuje na dvě obdobné publikace o Ludwigu van Beethovenovi a Bedřichu Smetanovi.“

„Úsměvný příběh o myšákovi, který se ocitl v kouzelném světě loutek, pobavil malé i velké a ukázal, že Martinů může oslovit i dětského diváka originálním a přístupným způsobem.“

„Slavnostní koncert, konaný u příležitosti 70. výročí od prvního provedení skladby Hymnus k sv. Jakubu, jej představilo za znění většiny nástrojů, kterým skladatel dílo určil.“

Už potřetí se v Poličce konal víkendový rodinný festival hudby a tvořivé zábavy Zažít Martinů. Nabízí možnost prožít hudbu různým způsobem a je určený všem věkovým kategoriím: dospělým i malým dětem, hudebním „fajnšmekrům“, ale i naprostým laikům. Letos Polička „zažívala Martinů“ ve dnech 15. až 17. srpna. Přilákala celkem šest set návštěvníků a konala se na pěti různých místech Poličky.

Číst dál…