NeoKlasik orchestr zahájí novou sezonu koncertem věnovaným obětem atomového bombardování japonských měst Hirošima a Nagasaki a osmdesátému výročí ukončení druhé světové války. Hudební večer se uskuteční 8. září v Hlavním sále Valdštejnského paláce, v sídle horní komory Parlamentu České republiky, kde se orchestr představí pod vedením svého šéfdirigenta Václava Dlaska. Program ozvláštní dvě světové…
Salcburské finále 2025. Nézet-Séguin, Grigorian a Beczała (3)
„Pianissima smyčcové sekce nedala příležitost k pochybám, jaké že těleso právě hraje: v tomto ohledu je zvuk Wiener Philharmoniker jedinečný a podle mého názoru takřka nepřekonatelný.“
„Klavírista Kyung-ki Joo následně Asmik Grigorian objal a pronesl výrok večera: ‚Dělej a zpívej, co chceš, hlavně zůstaň sama sebou.‘“
„Mám za to, že polský tenorista aspiruje na jednoho z nejinspirativnějších představitelů Andrey Chéniera novodobé interpretační historie.“
Salcburský letní festival vyvrcholil ve dnech 24. a 25. srpna trojicí koncertů s vynikajícím obsazením i zajímavým programem. Dirigent Yannick Nézet-Séguin provedl s Vídeňskými filharmoniky a trojicí sólistů první dějství z Wagnerovy Valkýry, jedna z čelných tváří festivalu, sopranistka Asmik Grigorian, vystoupila na originálním sólovém recitálu s názvem A Diva is Born, a tenorista Piotr Beczala debutoval v očekávaném koncertním provedení opery Umberta Giordana Andrea Chénier. Poslední, třetí díl minisérie pojednává o posledně zmíněném vystoupení.
Horn Fest Praha pokračuje. Nabídne premiéru hudební připomínky Josefa Toufara
V neděli 7. září se v kostele sv. Anežky České na Spořilově uskuteční koncert s názvem Za zvuku rohů a varhan, který uzavře dvoudenní masterclass. Od šestnácti hodin se publikum může těšit na vystoupení Českého hornového sboru, předních českých hornistů Radka Baboráka a Přemysla Vojty a varhaníka Aleše Bárty. Po letní přestávce se tak opět…
AudioPlus | Jan Simon: Bez kravaty na Dvořákovu Prahu
Sedm členů Berlínských a Vídeňských filharmoniků s repertoárem, jaký jejich domovské orchestry nikdy nehrají. Duo Igudesman a Joo – mistři humoru a nadsázky v hudbě. Dva violoncellisté, kteří si už třicet let říkají Cello Duello. Mozart podle Kubánců. A Bach versus jazz. To je pět nekonvenčních programů propojujících klasickou hudbu s kultivovanou zábavou a také s jinými hudebními…
Carin van Heerden: Za zobcovou flétnu se neschovám. Při hře obnažuju svou duši
„Souzvuk našich nástrojů připomíná pohled do kaleidoskopu. Můžete tam vidět řadu barevných plošek, které ale vytvářejí jeden harmonický celek.“
„Jako flauto dolce, tedy sladká flétna, se označovala právě zobcová flétna v 18. století. Myslím, že to označení přesně vystihuje esenci, nebo řekněme srdce tohoto nástroje.“
„Jako vyučující máme obrovskou zodpovědnost. Pro své studující někdy můžeme hrát dokonce důležitější roli než jejich rodiče.
Consort zobcových fléten je typem ansámblu, jaký na významných tuzemských pódiích nevídáme až tak často. Přitom jde o jeden z nejstarších ustálených typů komorního uskupení vůbec. Od toho se odvíjí i charakteristický repertoár pro tento druh souboru – hudba přelomu 16. a 17. století. Co je na ní fascinující a čím může oslovit dnešní publikum? V čem se liší studium zobcové flétny od studia hry na jiné dechové nástroje? Proč zobcová flétna v minulosti vymizela z hudebního života a vrátila se až ve 20. století? O tom všem s nesmírným zaujetím hovořila Carin van Heerden, hráčka na zobcovou flétnu a barokní hoboj, která se svým consortem zobcových fléten Element of Prime vystoupí 7. září v Dětmarovicích v rámci Svatováclavského hudebního festivalu.
Šelmy a lidé na hranici snu a mýtu s Orchestrem Berg
Nová inscenace inspirovaná románem Věřit v šelmy francouzské antropoložky Nastassji Martin spojuje originální hudební jazyk skladatele Petra Hory s imaginací a kreativitou režiséra Jiřího Adámka Austerlitz a jeho divadelním voiceband souborem Boca Loca Lab. Společně s hudebníky Orchestru Berg vtáhnou diváka do snově fantaskního, emocionálního světa. V září se v divadle Alfred ve dvoře uskuteční nejen premiéra 8. září,…
Her Country s Radkem Baborákem a Bellou Adamovou na Zámku Niměřice
Osobitou adaptaci či parafrázi Smetanova patrně nejznámějšího symfonického díla Má vlast uslyší diváci na Zámku Niměřice. Kompozice Her Country skladatelky a klavíristky Nikol Bókové zazní v rámci převážně mladoboleslavského koncertního cyklu Rok na 4 doby. Interprety budou 8. září mezzosopranistka Bella Adamova a hornista Radek Baborák se svým souborem Baborák Ensemble. Her Country Nikol…
Poklady Broumovska nablýskané Filharmonií Hradec Králové
„Posluchači poblíž orchestru měli možnost zažít skutečně plastický prostorový vjem zvuku jednotlivých nástrojů.“
„Publikum mělo možnost vyslechnout druhou větu v kontextu celé Bachovy suity.“
„Skladba s názvem Hrací skříňka byla uvedená při této příležitosti ve své premiéře a za přítomnosti autora.“
Jubilejní dvacátý ročník festivalu Za poklady Broumovska završil v sobotu 30. srpna koncert Filharmonie Hradec Králové pod vedením šéfdirigenta Kaspara Zehndera. Konal se tradičně v broumovském klášterním kostele sv. Vojtěcha a kromě klasických děl Johanna Sebastiana Bacha a Wolfganga Amadea Mozarta zazněla ve světové premiéře také soudobá kompozice Miloše Orsona Štědroně, letošního rezidenčního skladatele festivalu.
Virtuozita a poezie. Nové CD Jana Schulmeistera
„Ke skvostům nahrávky patří Trh v Limoges, který hraje Schulmeister obdivuhodně vylehčeným staccatovým úhozem a v báječném tempu.“
„Každé ze Skrjabinových Pěti preludií se pod klavíristovými prsty mění v křehkou, okouzlující báseň v tónech.“
„Posluchači, kteří se rádi nechávají hudbou dojmout, si v Rachmaninovových Moments musicaux určitě přijdou na své.“
Devatenáctiletý Jan Schulmeister je jedním z našich nejnadějnějších mladých pianistů. Na klavír se začal učit hrát v pěti letech, od sedmi let se pravidelně účastní klavírních soutěží a koncertuje v mezinárodním měřítku. Na svůj věk má mladý umělec obdivuhodně rozsáhlou diskografii. Své první CD vydal pod značkou Petrof v roce 2018; to mu bylo dvanáct. Další tři disky vyšly postupně v letech 2020, 2021 a 2022 – druhý z nich opět pod značkou Petrof, první a třetí u labelu ArcoDiva. Pátého (a zatím posledního) Schulmeisterova alba se ujal Supraphon. Na trh jej uvedl letos v srpnu. Klavírista nám na něm nabízí skladby tří ruských autorů 19. a 20. století.
Zlínští v Prostějově a Valašském Meziříčí
Filharmonie Bohuslava Martinů nehraje jen doma ve Zlíně. Než její sezona začne 18. září ve společnosti houslistky Baiby Skride, čeká orchestr vedle dnešního populárního pořadu tematizovaného osobou Michaela Jacksona ještě dvojice koncertů v Prostějově a ve Valašském Meziříčí. Operní gala v Městském divadle Prostějov přinese výkony pěvců Lady Bočkové (soprán) a Reného Barbery (tenor),…
Sjezd kontrabasistů v Brně
V Brně se uskuteční Mezinárodní interpretační kurz Hudební fakulty JAMU v oboru kontrabas. Hlavní tváří kurzů je kontrabasista Miloslav Jelínek, absolvent JAMU. Kurzy se uskuteční v termínu 7. až 12. září a dorazí řada pedagogů ze zahraničí, kteří se také představí na zahajovacím koncertě 7. září v Koncertním sále fakulty. Kurzy se konají v budově…
Hudba Schönberga a Zorna zazní v brněnské káznici při zatmění měsíce
Brno Contemporary Orchestra uvede 7. září v kapli Nanebevstoupení Panny Marie, v bývalé brněnské káznici, koncert s názvem Venušin pás. Program propojí díla Arnolda Schönberga a Johna Zorna s projekcí přímého přenosu zatmění měsíce. Sólových partů se ujmou sopranistky Irena Troupová a Beáta Vymlátilová pod vedením dirigenta Pavla Šnajdra. Hudba dvou výrazných skladatelů dvacátého století a mimořádný…
Tradiční festival i čerstvě dokončený rodný dům. Dvořákova Nelahozeves dvakrát
Tak jako každý rok si Nelahozeves, rodiště Antonína Dvořáka, připomene život a dílo tohoto hudebního velikána. V rodném domě Antonína Dvořáka i na dalších místech středočeské obce se v neděli 7. září odehraje 74. ročník tradičního hudebního festivalu Dvořákova Nelahozeves. O den později se po šesti letech prací a testovacím provozu slavnostně otevře dokončený skladatelův rodný…
Robert Kružík: Janáčkova opera je konkurenceschopná i ve světovém měřítku
„Mé pocity na startu nové sezóny jsou veskrze pozitivní, nevstupuju do neznámých vod.“
„Mou první inscenací bude Čertova stěna Bedřicha Smetany, ve spolupráci s Jiřím Heřmanem.“
„V příštím roce se uskuteční desátý ročník festivalu Janáček Brno. Myslím, že se může směle zařadit mezi nejvýznamnější operní festivaly světa.“
Po desetileté éře Marka Ivanoviće usedá na šéfdirigentské křeslo brněnské Janáčkovy opery Robert Kružík. Vedle vedení Filharmonie Bohuslava Martinů Zlín umělec přijímá další roli v čele hudebního tělesa. Na startu sezony se dirigent ohlíží za svými předchůdci ve funkci a z rozhovoru pro portál KlasikaPlus.cz je patrné, že se na jejich činnost pokusí navázat s maximální péčí. Kružík rovněž poodkrývá hlavní body nastávající sezony.
Salcburské finále 2025. Nézet-Séguin, Grigorian a Beczała (2)
„Pianissima smyčcové sekce nedala příležitost k pochybám, jaké že těleso právě hraje: v tomto ohledu je zvuk Wiener Philharmoniker jedinečný a podle mého názoru takřka nepřekonatelný.“
„Klavírista Kyung-ki Joo následně Asmik Grigorian objal a pronesl výrok večera: ‚Dělej a zpívej, co chceš, hlavně zůstaň sama sebou.‘“
„Mám za to, že polský tenorista aspiruje na jednoho z nejinspirativnějších představitelů Andrey Chéniera novodobé interpretační historie.“
Salcburský letní festival vyvrcholil ve dnech 24. a 25. srpna trojicí koncertů s vynikajícím obsazením i zajímavým programem. Dirigent Yannick Nézet-Séguin provedl s Vídeňskými filharmoniky a trojicí sólistů první dějství z Wagnerovy Valkýry, jedna z čelných tváří festivalu, sopranistka Asmik Grigorian, vystoupila na originálním sólovém recitálu s názvem A Diva is Born, a tenorista Piotr Beczala debutoval v očekávaném koncertním provedení opery Umberta Giordana Andrea Chénier. Druhý díl třídílné minisérie pojednává o neortodoxním výkonu litevské superstar.
Zářijový finiš ‚Klášterek‘. Vrcholem novodobá premiéra ‚Českého Händela‘
Čtyři kraje, tři měsíce, devatenáct koncertů a více než dvě stě šedesát vystupujících. To je matematika letošního ročníku festivalu Klášterní hudební slavnosti, který trvá do 14. září a rozehrává domovské Šumpersko a Jesenicko. Leitmotivem přehlídky je představení tvorby skladatelů, kteří sklízeli úspěch především mimo svou domovinu. Poslední čtveřice koncertů se uskuteční v rozmezí 7. a 14.…
Dvořákova Praha vstupuje do ‚dospělosti‘. Nabídne světové orchestry i písňovou řadu
Již osmnáctý ročník Mezinárodního hudebního festivalu Dvořákova Praha odstartuje 5. září ve dvacet hodin slavnostním koncertem. Během devatenácti dní nabídne festival 37 akcí s účastí světové interpretační špičky. Mezi vrcholy letošního ročníku patří vystoupení Gustav Mahler Jugendorchester řízeného Manfredem Honeckem, rezidenční projekt Sächsische Staatskapelle Dresden s Daniellem Gattim nebo Chamber Orchestra of…
Pražské jaro vyhlašuje konkurz na nového ředitele či ředitelku
Obecně prospěšná společnost Pražské jaro vyhlásila výběrové řízení na pozici ředitele či ředitelky, který či která bude od roku 2026 zodpovídat nejen za vedení Mezinárodního hudebního festivalu Pražské jaro, ale také za Mezinárodní hudební soutěž a Klavírní festival Rudolfa Firkušného. Uchazeči mají čas přihlásit se do 20. října letošního roku. Přihláška…
Devět hodin krásy, hledání i provokace. Ostravská Dlouhá noc jako výstup z komfortní zóny
„Priamočiary text Benjamin Kotík podáva bez akéhokoľvek filtra a môže publikum dostávať až do rozpakov.“
„Vandewalle preukázal ohromné pochopenie kompozičného jazyka a estetiky, spojené so spoľahlivým ovládnutím nástroja.“
„Nonova Hĺbavá a vlastne celkom obnažujúca kompozícia kladie veľký dôraz na súhru, alebo skôr komunikáciu.“
Menej konvenčné koncertné situácie a formáty sú niečím, čo k festivalu Ostravské dny proste patrí. Konvenciou, ktorú takéto počiny presahujú často ako prvú, je pritom čas – hudobné (ultra)maratóny sú tu kráľovskou disciplínou. Koncept s názvom Dlhá noc sa pritom na festivale uchytil už pred niekoľkými rokmi a s úspechom pokračoval aj tentokrát, z 29. na 30. augusta. Program obsahoval šesť zhruba hodinových blokov hudby a trval skoro do druhej v noci.
Salcburské finále 2025. Nézet-Séguin, Grigorian a Beczała (1)
„Pianissima smyčcové sekce nedala příležitost k pochybám, jaké že těleso právě hraje: v tomto ohledu je zvuk Wiener Philharmoniker jedinečný a podle mého názoru takřka nepřekonatelný.“
„Klavírista Kyung-ki Joo následně Asmik Grigorian objal a pronesl výrok večera: ‚Dělej a zpívej, co chceš, hlavně zůstaň sama sebou.‘“
„Mám za to, že polský tenorista aspiruje na jednoho z nejinspirativnějších představitelů Andrey Chéniera novodobé interpretační historie.“
Salcburský letní festival vyvrcholil ve dnech 24. a 25. srpna trojicí koncertů s vynikajícím obsazením i zajímavým programem. Dirigent Yannick Nézet-Séguin provedl s Vídeňskými filharmoniky a trojicí sólistů první dějství z Wagnerovy Valkýry, jedna z čelných tváří festivalu, sopranistka Asmik Grigorian, vystoupila na originálním sólovém recitálu s názvem A Diva is Born, a tenorista Piotr Beczała debutoval v očekávaném koncertním provedení opery Umberta Giordana Andrea Chénier. První díl třídílné minisérie pojednává o wagnerovském pořadu pod taktovkou zmíněného kanadského dirigenta.
Hermann Bäumer: Hudební ředitel buduje základy. Na nich si pak hrají další dirigenti
„Hudba není krátký zážeh, ale hluboký ponor; obtížnost není překážkou, nýbrž branou k intenzivnějšímu prožitku.“
„Foersterovy symfonie sice nejsou hrány tak často jako Dvořákova Osmá, Devátá či Šestá, ale hudebně jim jsou rovnocenné.“
„Neměli bychom stále opakovat řecké tragédie – vždyť opery jako Idomeneo nebo Elektra už přece máme. Hudba dneška by měla hledat svůj vlastní hlas a svůj vlastní příběh.“
Od sezony 2025/2026 se stává novým hudebním ředitelem Státní opery Praha německý dirigent, též pozounista Hermann Bäumer, který v této pozici vystřídá Andrije Jurkevyče, jenž musel z osobních důvodů předčasně odejít. U začátku nové sezony Bäumer poskytl rozhovor portálu KlasikaPlus.cz.
Podzimní řada Procházek uměním s violistkou Jitkou Hosprovou
Třináctý ročník koncertní řady Procházky uměním pokračuje i po prázdninách. Zakladatelka a ředitelka akce, violistka Jitka Hosprová zastane úlohu jedné z účinkujících i při přicházejících koncertech v regionu západních Čech. KlasikaPlus.cz nabízí přehled zbylých letošních Procházek, které od října dále výrazně uberou na pořadatelské intenzitě. Nejbližší pořad je k mání 6. září v Chebském muzeu. „Podzimní část“ Procházek…
ČNSO zahajoval i zakončí německý festival Altmark Festspiele
Závěrečný koncert festivalu Altmark Festspiele 2025 obstará 6. září večer v kostele St. Marienkirche v německém Salzwedelu Český národní symfonický orchestr. Stane se tak pod taktovkou dirigenta, šéfa festivalu Reinharda Seehafera. Altmark Festspiele je hudební festival, který se od roku 2014 koná v severní části německé spolkové země Sasko-Anhaltsko, v oblasti Altmark. Program festivalu…
Desáté Liberecké Thálie mají své nositele. V opeře zvítězila Veronika Kaiserová
Divadlo F. X. Šaldy v Liberci udělilo při zahájení nové sezóny jubilejní desáté divácké ceny Liberecká Thálie 2025. Hlasování se letos zúčastnilo přes čtyři tisíce diváků a o výsledcích se rozhodovalo v kategoriích opera, balet a činohra. Vítězství připadlo operní pěvkyni Veronice Kaiserové, tanečníku Jaroslavu Kolářovi a herci Martinu Stránskému. Divácká anketa libereckého Divadla F.…
Oslava čtvrtstoletí se světovými operními pěvci
„Již čtvrt století do Prahy vozí světové operní hvězdy agentura Nachtigall Artists.“
„Petean přijel, zazpíval a zvítězil. Troufám si tvrdit, že se stal hvězdou večera. Ne proto, že zpíval na záskok, ale jak a o čem zpíval.“
„Patří ke cti agentury Nachtigall Artists, že propaguje též naše nejtalentovanější umělce.“
V neděli, poslední den měsíce srpna, se konal ve zcela zaplněné Smetanově síni Obecního domu v Praze narozeninový koncert k 25. výročí existence agentury Nachtigall Artists vedené Alenou Kunertovou. Koncertu se zúčastnili operní pěvci Pretty Yende, Emily D‘Angelo, Petr Nekoranec, George Petean a Adolfo Corrado, které doprovázela Prague Philharmonia pod taktovkou Giacoma Sagripantiho.
Ad Gloriam. Nový stipendijní program pro mladé talenty na poli staré hudby
Nadační fond Magdaleny Kožené zahajuje nový stipendijní program Ad Gloriam, který je určen mladým zpěvákům a instrumentalistům se zájmem o starou hudbu. Konkurz pro vokalisty se koná 3. září v Praze, vybraní stipendisté pak v průběhu podzimu nastudují společný koncertní program pod vedením violoncellisty a dirigenta Marka Štryncla, uměleckého vedoucího souboru Musica Florea, který se…
Operou v Šárce pro rok 2025 je Smetanova Libuše
Libuše, slavnostní zpěvohra o třech jednáních českého skladatele Bedřicha Smetany, vznikla roku 1872. Poprvé byla uvedena u příležitosti slavnostního otevření Národního divadla 11. června 1881. Další z výjimečných uvedení se chystá 6. září 2025, když v místech původního přírodního divadla pod širým nebem a v produkci Originálního hudebního divadla Praha vystoupí sólisté, sbor a orchestr opery Národního…
Pocta bratislavské rodačce Gabriele Beňačkové ve Slovenském národním
Slovenské národní divadlo pokračuje v tradici pořádání galakoncertů na počest významných slovenských pěvců. Na začátku 106. divadelní sezóny vzdá hold výjimečné operní divě Gabriele Beňačkové. Pozvání k vystoupení přijaly slovenské a mezinárodní operní hvězdy Pavol Bršlík, Eva Hornyáková, Mária Porubčinová, Nina Stemme a Corinne Winters. Zazpívají 6. září pod taktovkou dirigenta Tomáše Braunera. Operní…
Tři česká želízka v ohni v nominacích na letošní Gramophone Awards
Magazín Gramophone představil šestašedesát nahrávek nominovaných na letošní ceny Gramophone Classical Music Awards. Pro jedenáct kategorií bylo zveřejněno šest vybraných titulů v rámci užší nominace. Tu získala také trojice tuzemských orchestrů: Česká filharmonie za písňový titul s Magdalenou Koženou, pražští rozhlasoví symfonikové za smetanovskou nahrávku a Janáčkova filharmonie Ostrava za titul věnovaný Vítězslavě…
Bratislavská VŠMU počtvrté hostí mezinárodní interpretační soutěž
Od 5. do 11. září ožije Bratislava vokálním uměním mladých talentů. Vysoká škola múzických umění (VŠMU) otevře své brány pro čtvrtý ročník mezinárodní interpretační soutěže. Ta se uskuteční v rámci etablované série soutěžních klání, která navazují na úspěchy houslové (2022), flétnové (2023) a violoncellové soutěže (2024). Do Bratislavy míří pětašedesát pěveckých talentů…





























