Plzeň přispěla k poctě Bedřichu Smetanovi komponovaným pořadem
„Čím déle Krajný hrál, tím více byla vidět koncepce jeho interpretace.“
„Janál je umělcem, který dovede kolem sebe vytvořit obrovský prostor.“
„S pěvci spolupracoval u klavíru vynikajícím způsobem dirigent Ivan Pařík.“
V Plzni v Domě hudby se konal koncert k připomenutí začátku místního festivalu Smetanovské dny. Přizváni byli umělci, kteří účinkovali na jeho prvním ročníku v roce 1981, dirigent Ivan Pařík a klavírista Boris Krajný, a další umělci s festivalem spjatí, pěvci Roman Janál a Ivana Veberová, a publicistka Gabriela Špalková.
Slavnostní koncert a jeho průběh měla v režii plzeňská hudební publicistka Gabriela Špalková, která pořad doprovázela průvodním slovem a také byla autorkou slova do programu. Její koncepce byla představit Bedřicha Smetanu od jeho dětství a studentských let, která prožil mimo jiné také v Plzni, k tvorbě jeho stěžejních životních opusů. Příjemný projev Špalkové byl doplněn i interakcí s publikem nebo některými improvizacemi. Třeba nechala hned v úvodu koncertu zcela mimo plánovaný program klavíristu zahrát úryvek z předehry opery Němá z Portici Daniela Aubera a následně publikum dílo identifikovat. Nutno říci, že tentokrát se publikum formovalo zejména z pamětníků počátku festivalu, nicméně na programy pro děti nebo pro mladší publikum festival Smetanovské dny i v letošním ročníku pamatuje.
Úvodem pořadu zaznělo několik polek Bedřicha Smetany z jeho raného tvůrčího období. Louisinu, Jiřinkovou polku, Ze studentského života a Vzpomínku na Plzeň uchopil Boris Krajný možná jiným způsobem, než jsme zvyklí slýchat třeba z výkonů mladých adeptů mezinárodní Smetanovské klavírní soutěže na stejném pódiu… Po úvodních mírných, asi pamětních, nejistotách držel své pojetí malých forem pevně v rukou nesmírnou pečlivostí až deklamací každé fráze, střízlivě volenými tempy, skvostnou kulturou klavírního tónu podpořenou koncertním nástrojem Steinway a v neposlední řadě potřebným vtipem a noblesou. V dalším průběhu večera zazněly v jeho podání ještě Salonní polka č. 2 f moll, Poetická polka č. 2 g moll, 2 polky (a moll a F dur) z první řady Českých tanců, jedna ze Smetanových koncertních etud – Na břehu mořském, Přívětivá krajina z cyklu Črty a na závěr Furiant ze druhé řady Českých tanců. Každé dílo bylo slovně představeno včetně okolností vzniku nebo dalších souvislostí. V programu se posluchači dozvěděli přesné datum vzniku děl. Čím déle Krajný hrál, tím více byla vidět koncepce jeho interpretace. V některých případech neměl problém přesvědčivě přehodnotit Smetanovu dynamiku na zcela opačnou a výsledek tak přispěl k vyznění děl v jiném světle, ale přitom více kompaktně.
Sólistka Opery DJKT v Plzni Ivana Veberová přispěla do programu výběrem árií ze Smetanových oper. Zazněla árie Ludiše z opery Braniboři v Čechách, árie Milady z opery Dalibor ze druhého dějství a slavná árie Libuše ze stejnojmenné opery z prvního dějství, kdy Libuše prosí o ochranu českého národa. Veberová zaujala svým zvučným, intonačně jistým hlasem. V poslední árii dostal její hlas i potřebnou hloubku a šíři.
Lahůdkou bylo přizvání barytonisty Romana Janála, který přednesl rovněž několik árií – árii krále Vladislava ze třetího dějství opery Dalibor, árii Kaliny ze druhého dějství opery Tajemství, árii Voka z prvního dějství opery Čertova stěna a árii Přemysla ze druhého dějství opery Libuše. Janálovo mistrovské zacházení s jeho hlasovým fondem však vyniklo i v zařazení jediného Smetanova písňového cyklu, Večerních písní. Janál umí rozezvučet celý sál, ale také si dovede užívat spodních dynamik svého projevu. V písňovém cyklu měl možnost navíc ukázat, že jeho vibrato není operně stereotypní. Užíval si mnoho tónů naprosto bez vibrata v samozřejmé intonační jistotě. Navíc je umělcem, který dovede kolem sebe vytvořit obrovský prostor.
S pěvci spolupracoval u klavíru vynikajícím způsobem dirigent Ivan Pařík. Od klavíru byly slyšet neuvěřitelně precizně hrané orchestrální party. Se sólisty spolupracoval v naprosté souhře. Kvalitu jeho výkonu a detailní znalost árií může ilustrovat skutečnost, že spoustu míst hrál zpaměti…
Foto: Filharmonie Plzeň
Příspěvky od Petr Novák
- Hluboký otisk Pavly Tesařové a Miroslava Sekery v Plzni
- Napínavé finále Smetanovské klavírní soutěže v Plzni
- Plzeňská filharmonie autenticky ve službách seveřanů
- Do Plzně zavítala vzácná návštěva z Vídně
- Faraonova kletba v Plzni velmi dobře baví
Více z této rubriky
- Podoby hluku. Intonarumori v Atriu Žižkov
- Martin Hršel jako skvělý klavírista a zkušený pedagog. A v ideální souhře s Markétou Čepickou
- Večer plný německé romantiky
- Plzeňský Trubadúr potěší. Vrátil se po dvaceti letech
- Velikonoční festival pod dojmem smíření zamířil ke světlu
- Bravurní hornista Ercules Daniel Urro Vasquez s Plzeňskou filharmonií v Klatovech
- Moravská filharmonie při radostném setkání s absolventy JAMU
- Koncert díků s vynikajícími Štěpánem Rakem a Emilem Rovnerem
- Zemek Novák, Grieg a Sommer v starostlivé péči České filharmonie
- Bachpreisträger zahrál v Příbrami. Bravurně a s mladickou vervou