Plzeňská filharmonie se oblibou vydává do světa filmové hudby a učiní tak znovu v úvodu srpna. Open-air koncerty se uskuteční dva, první 2. srpna v prachatickém Letním kině, druhý 4. srpna v německé spolkové zemi Braniborsku, v dolnolužické Chotěbuzi při tamním Elbenwald Festivalu. Na programu obou – pravděpodobně, přesný pořad druhého není zveřejněn – budou…
Má vlast i za hranicemi domoviny. Výjezd Plzeňské filharmonie
Plzeňskou filharmonii čeká krátké švýcarsko-německé turné. Nejdříve se sólisty obstará 27. července zahájení tradičního Festivalu Engadin, o den později se orchestr u bavorského Passau představí samostatně s kompletním ikonickým dílem Bedřicha Smetany Má vlast. Engadinský festival zahájí podle tradice slavnostní orchestrální koncert pod vedením ředitele festivalu Jana Schultsze. Plzeňská filharmonie, která Jana Schultsze…
Celosvětový rozměr české hudby v druhé polovině roku
Letošní oslavy české hudby a hudebnosti vkročily s příchodem letních prázdnin do své druhé poloviny. Jedním ze základních cílů Roku české hudby 2024 je prezentace české hudební kultury v zahraničí. Na naplnění této vize se během celého roku podílejí jak velké kulturní instituce, tak samotní současní skladatelé či interpreti. Koncerty a představení v Evropě i v zámoří…
Plzeňská filharmonie hrála na zámku v Křimicích u Plzně
„Šest koncertů v rámci cyklu Historických reflexí je výsledkem spolupráce historika Zdeňka Hazdry s plzeňským symfonickým tělesem.“
„Sólového partu se s technickým nadhledem, kultivovaným tónem a smyslem pro výrazové odstínění jednotlivých částí ujal Jakub Klögner.“
„Chuhei Iwasaki dirigoval Beethovenovu ‚Osudovou‘ s příznačným temperamentem dobře využívaje dynamických kontrastů.“
Zámek v proměnách času – tak se jmenoval závěrečný koncert Historických reflexí, mimořádné koncertní řady Plzeňské filharmonie. Uskutečnil se v sobotu 22. června v zámeckém parku v Křimicích u Plzně, sídle rodiny Lobkowiczů. Pod taktovkou šéfdirigenta Plzeňské filharmonie Chuheie Iwasakiho zazněla hudba Antonína Dvořáka, Alberta Franze Dopplera a Ludwiga van Beethovena.
Plzeňská filharmonie důstojně uzavřela sezónu
„Houslový koncert Glazunova není jednoduché nastudovat a kvůli neustálým tempovým a agogickým změnám ani provést.“
„Sólista disponoval velmi rychlým, intenzivním vibratem, které uplatňoval i ve slabých dynamikách.“
„Chuhei Iwasaki dirigoval Dvořákovu symfonii zpaměti.“
Přestože orchestr Plzeňské filharmonie čeká do konce června ještě jeden projekt, to open-air koncert na zámku Křimice, oficiálně se se svými abonenty a posluchači rozloučil v rámci závěrečného koncertu řady Platina ve Velkém sále Měšťanské Besedy v Plzni. Přestože byl dlouhodobě naplánován jiný program a jiný sólista večera, program, který zazněl, nebyl žádnou improvizací a posluchače zvedl ze židlí.
Rémy Ballot řídí Plzeňskou filharmonii u ní doma i na festivalu v Německu
Plzeňská filharmonie se chystá na Festival Richarda Strausse do německého Garmisch-Partenkirchenu. Ještě předtím však v domácích podmínkách Měšťanské besedy a s dirigentem Rémy Ballotem 6. června zahraje poslední abonentní koncert řady Diamant. V Ga-Pa Plzeňskou filharmonii čeká dvojice koncertů. První z nich (8. června) kromě Straussova díla zahrnuje také skladbu Kaleidoskop Heinricha Gottlieba Norena, komponisty…
Plzeňský hold kardinálu Josefu Beranovi
Posledním květnovým programem Plzeňské filharmonie bude uvedení Holdu kardinálu Josefu Beranovi v katedrále sv. Bartoloměje. Ve středu 29. května jej díly Martinů a Dvořáka vzdají Roman Janál, Nový pražský mužský sbor a pořádající těleso řízené svým šéfdirigentem Chuheiem Iwasakim. Koncert připomene mimořádnou osobnost – politického vězně a duchovního, plzeňského rodáka, který se stal symbolem…
Plzeňská filharmonie v nové sezóně. Rok české hudby i výročí města Plzně
Dalším z těles, které odtajnilo svoje koncertní plány na příští sezónu, je Plzeňská filharmonie. Pro své příznivce si pod šéfovskou taktovkou Chuheie Iwasakiho připravila hned šest žánrově pestrých abonentních řad, ale také hudební workshopy a programy pro nejmladší posluchače. Tematicky v Plzni oslavy Roku české hudby vystřídá s novým rokem připomínka desátého výročí Plzně…
Ohlédnutí za hornovou soutěží Pražského jara
„Všichni finalisté podali vysoce kvalitní výkony.“
„Odlišnosti, nebo dokonce chyby se v takto kvalitních interpretačních výkonech hledají opravdu jen velmi těžko.“
„Vítězem se stal Zhicheng Jin, druhé místo obsadil Nicolas Ramez, na třetí pozici se umístil Felipe Santos.“
Rudolfinum v pondělí 13. května hostilo závěrečné kolo 75. ročníku Mezinárodní hudební soutěže Pražského jara. Letos byla zaměřena na dva interpretační obory, housle a lesní roh. Do té hornové se přihlásilo celkem 139 soutěžících ze třiceti zemí, z toho třináct domácích, tedy českých. Po přísném výběru vylučovacích kol, při němž důležitou roli sehrál anonymní poslech zvukových nahrávek, se do finálového klání dostala jen trojice těch opravdu nejlepších.
Titan & Iwasaki zvedli Plzeň ze židlí
„Bylo skvělým dramaturgickým nápadem zařadit Koncert pro violu a orchestr maďarského autora Miklóse Rózsy.“
„Teprve dvaatřicetiletá, nesmírně živelná a přitom kultivovaná Dana Zemtsov se zhostila díla vynikajícím způsobem.“
„Druhou polovinu večera vyplnila skvělá interpretace Symfonie č. 1 D dur ‚Titan‘ Gustava Mahlera.“
Šéfdirigent Plzeňské filharmonie Chuhei Iwasaki zvolil pro poslední abonentní koncert řady Diamant dramaturgicky zajímavý, ale náročný program. Se svým orchestrem provedli nejprve čtyřvětý Koncert pro violu a orchestr, op. 37 Miklóse Rózsy a pak rovněž čtyřvětou První symfonii Gustava Mahlera zvanou „Titan“. K provedení sólového partu prvního zmíněného díla byla přizvána vynikající Dana Zemtsov.
Soutěž Pražského jara. Rekordní počty zájemců slibují atraktivní klání
Letošní jubilejní 75. ročník soutěže Pražského jara se věnuje oborům housle a lesní roh, první kola začínají už 7. května v Národním domě na Vinohradech pro obor lesní roh a 8. května na HAMU pro obor housle. Finálová kola se odehrají v samotném úvodu festivalu v Rudolfinu, přesně 13. a 14. května. Na přelomu roku se…
Chuhei Iwasaki se popasuje s Titánem
Plzeňská filharmonie se ve čtvrtek 9. května představí v Měšťanskě besedě. Na květnovém abonentním koncertu řady Diamant zazní slavná Symfonie č. 1 Gustava Mahlera někdy zvaná Titán. Těleso řídí šéfdirigent Chuhei Iwasaki. Diváci se mohou těšit také na violistku Danu Zemtsov při jejím provedení sólového partu Koncertu pro violu a orchestr, op.…
Plzeňská filharmonie komorně, symfonicky i pietně
Po skončení festivalu Smetanovské dny se koncertní dění v Plzni vrací do běžných kolejí. V příštím týdnu se pod hlavičkou Plzeňské filharmonie uskuteční trojice akcí. Filharmonie uspořádá koncert u příležitosti otevření Památníku holokaustu Romů a Sintů v Letech u Písku, v plzeňské Měšťanské besedě uvede další abonentní koncert a neopomene ani příznivce komorní hudby, kterým se v plzeňském Domě…
Svátky hudby Václava Hudečka vyvrcholí s Cello Republic
Letošní dvaatřicátý ročník komorního cyklu Svátky hudby v Praze, Václav Hudeček a jeho hosté se uzavře v úterý 23. dubna od půl osmé večer v pražské Betlémské kapli, sídle auly Českého vysokého učení technického. Tradičně je závěrečný koncert věnován žánrovému přesahu, o který se tentokrát postará soubor Cello Republic a příznivcům cyklu nabídne melodie populárnějšího ražení.…
Slavnostní zakončení Smetanovských dnů
„Plzeňská filharmonie se výrazněji uplatnila v Pražském karnevalu, v němž skladatel předjímá další etapu hudebního vývoje.“
„Intonačně jistý barevný témbr Richarda Samka se naplno rozezněl v árii Lukáše z Hubičky.“
„Letošní 44. ročník zakončila Česká píseň, kantáta pro smíšený sbor a orchestr, oslava někdejší pospolité české zpěvnosti v oblasti duchovní, intimní i společenské.“
Do posledního místa zaplněný Velký sál plzeňské Měšťanské besedy ve čtvrtek 11. dubna opět potvrdil nezvratitelný fakt, že závěrečný koncert největšího plzeňského hudebního festivalu je domácími návštěvníky chápán jako slavnost, které „se sluší“ zúčastnit. Do nádherné secesní budovy tak směřovali nejen věrní abonenti Plzeňské filharmonie, ale mnohem širší publikum. Letošní slavnostní atmosféru umocnila i vkusná květinová výzdoba pódia.
Muzikantská naděje. Plzeňský projekt věnovaný hudebnímu mládí
Nadaným dětem ze základních uměleckých škol Plzně a Plzeňského kraje a studentům plzeňské konzervatoře je určen projekt Muzikantská naděje. Ten vyvrcholí několika slavnostními koncerty ve městech regionu. Děti i studenti si pod taktovkou šéfdirigenta Plzeňské filharmonie Chuheie Iwasakiho, uměleckého garanta projektu, zahrají společně s filharmoniky. Nakouknou tak do světa profesionálních hudebníků. Koncertů s mladými hudebníky…
Mladý Bedřich Smetana v deníku a hudbě, v Čechách i v Německu
Pražské Muzeum Bedřicha Smetany uvede u příležitosti dvoustého výročí narození skladatele komponovaný hudebně-literární pořad Tanec nechyběl… Mladý Smetana v deníku a v hudbě. Mezinárodní koprodukce, která dohromady svedla tři německé instituce, Plzeňskou filharmonii a Ústav pro českou literaturu Akademie věd České republiky, ústí v šest provedení, která kromě Prahy a Plzně uvádějí i čtyři německé metropole. Ve…
VÝHERCE VSTUPENEK:
České noneto jubilejně na Smetanovských dnech
Plzeňský festival Smetanovské dny pořádaný pod hlavičkou tamní filharmonie na svém bohatém komorním programu přivítá i jeden z českých souborů, jehož tradice sahá až do meziválečného období dvacátého století a který patří k jednomu z nejstarších komorních souborů i ve světovém měřítku. V úterý 9. dubna vystoupí od půl osmé večer v plzeňském Domě hudby České noneto a uvede…
Má vlast podle Plzeňských filharmoniků v Klatovech. Předznamená Smetanovské dny
Ve středu 6. března zavítá Plzeňská filharmonie na Stálou divadelní scénu v Klatovech, kde provede nejhranější dílo Roku české hudby. Smetanův cyklus symfonických básní Má vlast nastudoval s orchestrem jeho šéfdirigent Chuhei Iwasaki. O den později orchestr se stejným programem zahájí Smetanovské dny v Plzni, v pořadí již čtyřiačtyřicáté. Plzeňská filharmonie zajíždí na klatovskou…
Spolehlivá technika i krása tónu. Matouš Zukal s Plzeňskou filharmonií
„Richard III. nebyl prvním ani jediným Smetanovým pokusem o ztvárnění literární předlohy.“
„Tomáš Brauner měl v Sibeliově první symfonii dobře promyšlený tempový a dynamický plán.“
„Kalabisův Koncert pro klavír a orchestr vyzněl v podání Matouše Zukala jako gejzír čisté třpytivé vody, napájený tradicí české a francouzské hudby 20. století.“
Také poslední abonentní koncert Plzeňské filharmonie uskutečněný 22. února ve Velkém sále Měšťanské besedy a předcházející tak Smetanovským dnům (od 7. března) nabídl Smetanovu hudbu. Spolu se symfonickou básní Richard III. zazněla pod taktovkou Tomáše Braunera i Sibeliova První symfonie a se sólistou Matoušem Zukalem také Kalabisův Koncert pro klavír a orchestr.
Kalabisův klavírní koncert v Plzni. Sólo Matouš Zukal
Před Plzeňskou filharmonii 22. února jako dirigent předstoupí dosluhující šéfdirigent Symfonického orchestru hl. m. Prahy FOK Tomáš Brauner. Jako sólista s ním v Měšťanské besedě vystoupí klavírista Matouš Zukal. Zazní skladby Bedřicha Smetany, Viktora Kalabise a Jeana Sibelia. Od prvního zmíněného orchestr provede symfonickou báseň Richard III., op. 11. Matouš Zukal se představí…
Dětský workshop, komorní hudba i filmový soundtrack k mání v Plzni
Plzeňská filharmonie v příštím týdnu nabídne tři pořady v rámci tří dní. 13. února komplexní hudební dílnu pro děti, zejména předškolního a mladšího školního věku, svátek sv. Valentýna se ponese ve znamení umění souboru Alinde Quintet a nejslavnější hity skladatelského velikána filmové hudby Ennia Morriconeho zazní 15. února. Pro sezonu 2023/24 Plzeňská filharmonie připravila…
Smetanovské dny v Plzni dostojí svému jménu
„Nejen atmosféru salonů, kde Bedřich Smetana rád hrál na klavír a tančil přiblíží česko-německý komponovaný večer s názvem Vzpomínka na Plzeň.“
„Nad ostatními koncerty ční svým megalomanstvím projekt Smetanománie, který slibuje souborné provedení Smetanova klavírního díla.“
„Kuriózní jsou dva plánované koncerty melodramu.“
Význam 44. plzeňského festivalu Smetanovské dny bude znásoben jak oslavami Roku české hudby, tak i výročím Janáčkova (1854) či Smetanova (1824) narození, které se k němu váže. Účast přislíbili nejen přední zahraniční umělci, ale též klavíristé Ivo Kahánek, Jan Jiraský, Igor Ardašev, kteří společně s dalšími kolegy-klavíristy realizují ambiciózní projekt Smetanománie…
Plzeňská filharmonie pietně v Terezíně a poté doma s uměním hry na trubku
Památník Terezín je specializovaná česká kulturní instituce, která má za úkol uchovávat památku na oběti nacistické perzekuce během druhé světové války, a právě v tomto objektu se 7. února odpoledne pod hlavičkou Plzeňské filharmonie uskuteční komponovaný pořad s názvem „Ohlédnutí za osudy hraběte Zdeňka Bořka-Dohalského“. O den později už vystoupí přímo Plzeňská filharmonie v domovské…
Úspěch Plzeňské filharmonie na úvod Roku české hudby
„Přizvání vynikajícího mladého klavíristy polské národnosti Szymona Nehringa bylo v podání managementu orchestru ‚trefou do černého‘.“
„Orchestr symfonii zahrál vynikajícím způsobem.“
„Protože se jednalo o zahájení Roku české hudby v Plzni, na programu nesmělo chybět provedení díla autora české národnosti.“
Slavnostním přípitkem pro každého posluchače prvního abonentního koncertu v novém roce a českou státní hymnou zahájil orchestr Plzeňské filharmonie Rok české hudby 2024 v Plzni. K provedení slavnostního programu večera byli přizváni dva vynikající umělci z Polska, klavírista Szymon Nehring a dirigent Paweł Przytocki.
Plzeň uslyší autentického Chopina v podání polských umělců
Ještě dva koncerty v lednu, než se na skoro tři týdny odmlčí – Plzeňská filharmonie zve na dva koncerty v rámci dvou dní. Jana Vonášková Nováková a Petr Novák v rámci Kruhu přátel hudby vystoupí 17. ledna v Domě hudby a klavírista Szymon Nehring s plzeňským orchestrem o den později v Měšťanské besedě. Tento koncert řídí dirigent Paweł Przytocki.…
Plzeňská filharmonie vstoupila slavnostně do nového roku
„Chuhei Iwasaki akcentoval etnickou pestrost jako jednu z neodmyslitelných vlastností hudební kultury.“
„Rafinované rytmiky v Prelude, Fugue and Riffs Leonarda Bernsteina se s úspěchem jako sólista zhostil Jan Oblištil, první klarinetista orchestru.“
„Jako výtečný sólista se ve virtuózní Tarantele Giovanniho Bottesiniho představil další člen orchestru, vedoucí kontrabasové skupiny Václav Hořák.“
Ta tam jsou naštěstí léta, kdy se v porevolučním období v Plzni rozhodovalo o existenci symfonického tělesa. Velký sál Měšťanské besedy, který se v posledních hodinách loňského roku zaplnil doslova do posledních čtverečních metrů, mohl někdejší skeptiky opět přesvědčit o tom, že Plzeňané klasickou hudbu potřebují. Zásadní roli hraje v Plzni i jistá hrdost na nikdy nepřerušenou tradicí tamějšího kulturního života, zároveň pak i vědomí nezbytnosti ji soustavně podporovat. Návštěvníky silvestrovského podvečerního koncertu 31. 12. nebyli jen abonenti koncertních řad, skladba posluchačů byla pestřejší, mnozí přijeli dokonce i ze vzdálenějších míst. Šéf Plzeňské filharmonie Chuhei Iwasaki tentokrát zvolil program, který se výrazně lišil od toho, co orchestr předvedl v posledních letech, včetně loňského roku.
Na Silvestra za klasickou hudbou. Co hrají velké orchestry a operní divadla?
Závěr roku je tradičně spojen s oslavou, a to i hudební. Portál KlasikaPlus.cz přináší přehled silvestrovského programu operních domů České republiky a také všech akcí filharmonických společností. Praha Česká filharmonie na Silvestra dopoledne od jedenácti hodin nabídne veřejnou generálku novoročního koncertu. Kompletní informace ZDE. Symfonický orchestr hl. m. Prahy FOK na 31. prosince pozval…
Popelka pod Alpami.
Ikonický film promítnou v koncertních sálech ve Švýcarsku
„Pohádková klasika se promítá v Městském kasinu, což je v Basileji adresa č.1 pro hudební život.“
„V kulisu pro slavný pohádkový příběh se promění i jeviště Kulturního a kongresového centra v Lucernu, které v létě oslavilo 25 let.“
„Jde o projekt společnosti Alegria, která se profilovala jako úspěšný pořadatel velkoformátových hudebně filmových představení.“
Od premiéry snímku režiséra Václava Vorlíčka Tři oříšky pro Popelku, který vznikl v koprodukci Československa a Německé demokratické repoubliky, uplynulo rovných 50 let. Oblíbená pohádka, na které vyrostly generace, se například ve vysílání stanic veřejnoprávní německé televize objeví až do Tří králů celkem šestnáctkrát. Film, jehož název v němčině zní “Drei Haselnüsse für Aschenbrödel”, potěší milovníky pohádek i ve Švýcarsku, a to nejenom na obrazovce, ale také ve dvou prestižních koncertních sálech.
Mariaš, Hořák a Mottlová zahráli těžké kalibry violoncellové a kontrabasové literatury
„Interpretace Ladislava Mariaše a Václava Hořáka nepostrádala nic z potřebné vervy a nefalšované radosti.“
„Nejednou kmitala levá ruka Václav Hořáka po metrovém hmatníku kontrabasu nahoru a dolů v závratné frekvenci, a přes to zůstávala intonace čistá.“
„Klavírní doprovod Andrey Mottlové Vavrušové byl po celou dobu na vysoké úrovni, předehry i mezihry procítěné, z klavíru vytahovala krásné barvy a aktivně se podílela na klenutí frází.
Na třetím koncertu z řady Kruh přátel hudby se 22. listopadu představili dva mladí a nadějní hudebníci „ze stáje“ Plzeňské filharmonie: čerstvý absolvent HAMU Ladislav Mariaš na violoncello a Václav Hořák na kontrabas, který na zmíněné instituci ještě studuje. Jako „hostující“ účinkovala zkušená klavíristka Andrea Mottlová Vavrušová. Ambiciózní umělci předvedli v plzeňském Domě hudby jim rovný program, zaměřený na rozsáhlejší díla s nosným významem v kontextu violoncellového a kontrabasového repertoáru.