Přelétaví Francouzi, něžní Španělé a žárliví Italové
„Festival završilo koncertní provedení opery-baletu Evropa galantní.“
„Tanec, hudba, zpěv a láska kdysi spojovaly – a mohly by spojovat zase.“
„Letošní festival zahájila hvězdná pěvkyně Véronique Gens.“
„Spolupráce s Centrem barokní hudby ve Versailles bude pokračovat.“
„Každý pořadatel mi porozumí: vždy nastanou neočekávatelné situace.“
Letní slavnosti staré hudby nadále zůstávají v Praze referenční přehlídkou historicky poučeného přístupu k interpretaci barokní tvorby. Letos měly jako téma putování za hudbou Středomoří. Festival po čtyřech týdnech završilo koncertní provedení tři století staré opery-baletu Evropa galantní od Andrého Campry.
Milostná dobrodružství pod jižním sluncem jako téma, zpěv i krásná taneční čísla, humor a nadhled, sedm sólistů Francie, USA a Argentiny, ale také první pódiové setkání dvou renomovaných souborů – Les Folies françoises v čele s Patrickem Cohën-Akeninem a Collegia Marianum vedeného Janou Semerádovou. To byl závěrečný večer Letních slavností staré hudby. „L´Europe galante“ mohla podle ředitelky festivalu Josefíny Matyášové korunovat devatenáctý ročník díky úzké programové spolupráci s francouzským Centrem barokní hudby ve Versailles, která se ralizovala už třetím rokem a bude v příštích letech pokračovat.
„Hlavní náboj opery spočívá jistě v jejím brilantnímu hudebnímu zpracování – André Campra byl mistrem jak francouzského, tak italského stylu a dovedl tyto dva charakteristické přístupy mistrně kombinovat. Byl za to také ve své době velmi ceněn,“ řekla Josefína Matyšová portálu KlasikaPlus.cz. Za neméně důležitý náboj díla však považuje i sdělení, které zprostředkovává – přestože se alegorická postava Sváru snaží ovlivnit dění na pódiu a způsobit rozvrat a nesoulad, nakonec vítězí láska symbolizovaná alegorickou postavou Venuše. „Jak tehdejší, tak současné Evropě tak L´Europe galante připomíná, jak tanec, hudba, zpěv a láska kdysi spojovaly – a jak by mohly spojovat zase,“ zdůraznila.
Pro každý ročník si pořadatel Letních slavností staré hudby, což je Collegium Marianum – Týnská škola, vybírá téma, které pak jako červená niť rámuje a prostupuje každý z koncertů. „Letos bylo tímto tématem Mediterraneo, tedy Středomoří jako významná a nevyčerpatelná studnice inspirace pro hudbu starších stylových období. Vzhledem k tomuto tématu byl výběr opery L´Europe galante pro slavnostní závěrečný koncert jasnou a ideální volbou – představují se v ní čtyři středomořské národy za sebou – Francie, Španělsko, Itálie a Turecko,“ uvedla Josefína Matyšová a pokračovala: „Šlo o poloscénické provedení. Na pódiu v Rudolfinu jsme vytvořili podmínky pro rozsáhlé jevištní prvky. Zpěváci své party přednášeli zpaměti a díky tomu mohli své postavy plně rozehrát. Pomohli jsme jim jednoduchými kostýmy a rekvizitami a také světelným designem. Postupně jsme navštívili kovárnu bohů, francouzský venkov, italský palác připravený k plesu, španělský balkon, pod nímž zní serenády, a zahrady tureckého serailu.“
Opera-balet má prolog a čtyři dějství. Indiskrétní a koketní Francouzi se dohadují o záležitostech lásky v kouzelném prostředí venkova, věrní a romantičtí Španělé zpívají serenády a žárliví a nespoutaní Italové rozehrávají své nebezpečné milostné hry v nádherném sále přichystaném na ples. Pro typicky turecké prostředí si skladatel Campra vybral atmosféru sultánova serailu, ve kterém překrásné ženy usilují o lásku svého pána. Evropa galantní vyniká v dobové operní produkci tím, že v ní nevystupují zástupy bohů, ale běžní lidé.
„Každý pořadatel mi jistě porozumí: ač se vše připraví sebelépe, vždy nastanou neočekávatelné situace, mnohdy dosti dramatické. Nám se všechny podařilo zvládnout,“ poznamenala Josefína Matyášová a dodala: „A na závěrečný projekt jsem pyšná.“
Letošní festival zahájila hvězdná pěvkyně Véronique Gens, dramaturgie v archivech našla a oživila některé hudební skvosty, do Prahy se podařilo získat skvělé interprety, přehlídka představila i některé zřídka používané nástroje – například setar, lavtu, nyckelharpu. Navíc – podobně jako loni – se už na jaře uskutečnily mezinárodní mistrovské kurzy zaměřené na interpretaci francouzského barokního operního repertoáru. „Akademie Versailles“ byla letos určena pro zpěváky a cembalisty. „Tento projekt je velmi nosný a významně rozšiřuje tuzemské možnosti studentů a mladých profesionálů zdokonalit se v tomto oboru, proto chceme v této aktivitě pokračovat i nadále,“ zdůraznila Josefína Matyášová.
Foto: Petra Hajská
Příspěvky od Petr Veber
- AudioPlus | Pavel Smutný: Vytěžme z Roku české hudby maximum
- Káťa expresionistická a expresivní. Drážďanský Janáček podle Calixta Bieita
- Ivo Kahánek: Smetana není vedle Liszta žádnou popelkou
- AudioPlus | Martin Smolka: Hudba už nejsou melodie a akordy, které se někam odvíjejí
- Jiří Bělohlávek a Česká rapsodie vlastence Bohuslava Martinů