KlasikaPlus.cz© - portál o klasické hudbě

PORTÁL O KLASICKÉ HUDBĚ

...váš vyladěný partner

english

Lieder Company V omamné záři měsíce ve Velkém sále Novoměstské radnice

Spolek Lieder Company přichystal další koncert, který se bude konat ve Velkém sále Novoměstské radnice v Praze v neděli 16. října v 19:30 hodin. Zazní tam stěžejní Schönbergovo dílo Pierrot lunaire, písně Zemlinského a také skladba Vojtěcha Šembery, který je také barytonistou a na koncertě vystoupí i jako interpret. Dále se představí sopranistka Irena Troupová, přední…

Číst dál…

O čem vlastně jsou liberecké Dialogy karmelitek?

„Hudební nastudování Ondreje Olose je silné a přesvědčivé, nesklouzává k výrazným rubatům a nechává hudbu nenásilně plynout, čímž jí neskutečně pomáhá.“ „Lívia Obručník Vénosová coby Blanche de la Force byla skvěle obsazena a celou rozsáhlou roli, která je na jevišti de facto po celou operu, podala na výbornou.“ „Jediný, kdo byl bez výjimky slyšet…

Číst dál…

Lieder Company s příchutí Francie v neděli na Novoměstské radnici se světovou a českou premiérou

Jako třetí koncert své koncertní sezóny připravil spolek Lieder Company na neděli 26. června od 19:30 hodin na pražské Novoměstské radnici koncert s názvem S příchutí Francie. Po dvou čistě francouzsky orientovaných koncertech je tento zaměřen na díla, ke kterým našli jejich autoři inspiraci právě ve francouzské kultuře, ačkoliv sami Francouzi nebyli.…

Číst dál…

FOK na exotický způsob

„Hlasově i výrazově je šestašedesátiletý pěvec stále v plné síle, nicméně tu a tam už byl slyšet mírný šelest, především okolo nejvyšších tónů e1–f1.“ „Rozhodně se nedostavila husí kůže, jakou člověk mívá při orchestrálních písních Mahlera nebo Strausse.“ „Pokud bych však měl vyzdvihnout některé sólo, byl by to zcela jistě klarinet Matouše Kopáčka,…

Číst dál…

Margreet Honig: Chci vyučovat s humorem

„Já vyučování miluji, miluji zpěváky, rozumím jim, proč chtějí zpívat.“ „Chci být milá učitelka, nekřičet, vysvětlovat. Důležitá je důvěra.“ „Zpěvák se musí dostat do stavu, kdy techniku zvládne natolik, že na ni zcela zapomene a může se věnovat jen výrazu.“ Holandská sopranistka Margreet Honig patří k nejvyhledávanějším pěveckým pedagogům na světě, její…

Číst dál…

Schulhoffovy Plameny – mnoho otázek, málo odpovědí

„Můj obdiv však rozhodně patří Denysu Pivnickému, který extrémně náročnou roli Dona Juana ‚vydržel‘.“ „Z dalších sólistů nelze pominout výkon sopranistky Tamary Morozové, dle mého soudu dalece převyšující i zmíněnou Korosunovou.“ „Pokud má inscenace slabé místo, je to dle mého názoru režie, která ani zdaleka nevytěžila možnosti fantasknosti a surrealističnosti celého díla.…

Číst dál…

Lieder Company v barvách Francie s Janou Siberou, Romanem Janálem a Karlem Košárkem

„Dvě vtipné písně Melpomèny přednesla Jana Sibera s milým a odlehčeným výrazem, bylo znát, že jí přirostly k srdci.“ „Projekt Lieder Company má evidentně skvělou vizi a směřování. Objevná dramaturgie ho činí naprosto výjimečným, stejně jako zapálení jeho aktérů.“ „Franckova skladba Anděl a dítě je doslova srdcervoucí a v interpretaci Romana Janála s Karlem Košárkem byla jistě…

Číst dál…

Jana Sibera: Plním si sny v opeře, písních i oratoriích

„Na Smetanově Litomyšli budu potřetí, je to opět výzva. Ale byla bych ráda, kdyby mě pan Stříteský někdy pozval třeba na nějaký smetanovský koncert.“ „Už jsem dospěla do věku, kdy se ráda zklidním a zkomorním. I hlasu velice prospěje, když se může více koncentrovat na jemnější formu, jako jsou písně.“ „Rolí mám…

Číst dál…

Velký hlas Mattii Olivieriho

„Pěvecky odvedl Olivieri velmi dobrý výkon, i když se držel spíše v horních hladinách dynamiky, což často vedlo k tomu, že klavír nebyl téměř slyšet.“ „Dojemná árie byla zazpívána vcelku citlivě, i když bych si byl v některých okamžicích přál, aby Olivieri ještě ubral.“ „Každopádně je zajímavé slyšet zahraniční pěvce a mít možnost srovnání. Jsem si…

Číst dál…

Laureátem Mezinárodní hudební soutěže Pražské jaro 2022 je…

„Ty nejznámější mezinárodní soutěže si rozhodně nemohou stěžovat na nedostatek zájemců.“

„Ale jen starší Minju Kim své dva konkurenty převyšovala tím, co dělá z interpretů velké interprety. V její hře byla jiskra, ono fluidum, které posluchače pohltí.“

„Na Lilianu Lefebvrovi bylo vidět, že se na pařížské konzervatoři od roku 1910 nic nezměnilo a bez perfektně zahraného Debussyho student do dalšího ročníku nepostoupí.“

Všechno zlé je k něčemu dobré, praví lidové přísloví. Že je pravdivé, dosvědčuje i letošní Pražské jaro. Každoročně máme možnost vyslechnout v jeho rámci mezinárodní hudební soutěž mladých talentů, vždy věnovanou dvěma hudebním nástrojům. Díky covidu jsme měli letos šanci slyšet soutěže dvě – pro fagot a pro klarinet. Soutěž pro fagot se měla konat v roce 2020, ale pro pandemickou uzávěru musela být zrušena. Její konání bylo umožněno až letos, souběžně se soutěží pro klarinet na tento rok regulérně plánovanou. Nahlédněme do finálových koncertů obou soutěží.

Číst dál…

Jedinečný Messiaen Ireny Troupové

„Lieder Company sa piesňovému repertoáru venuje systematicky a dokáže aj po stránke dramaturgie poskytnúť veľmi podnetné projekty.“ „Už od začiatku sa Červinek ukazoval ako znamenitý piesňový interpret.“ „Neviem si predstaviť mnoho speváčok, ktoré by sa Messiaenovho cyklu ujali tak presvedčivo, ako Irena Troupová.“ Spolok Lieder Company pripravil na sviatočný večer 8.…

Číst dál…

Zahajovací koncert Lieder Company v neděli na Novoměstské radnici

Představitelé společnosti Lieder Company pro zahajovací koncert své první koncertní sezóny, který se koná v neděli 8. května od 19:30 hodin na Novoměstské radnici v Praze, zvolili objevný program nazvaný Zpěv lásky a smrti. Hudební setkání nabídne díla francouzských skladatelů Messiaena, Duprého a Dukase, a to v podání sopranistky Ireny Troupové, barytonisty Robina Červinka a klavíristy Jana…

Číst dál…

Ullmannovské slavnosti potřetí

„Jednoznačně, podle tradičních nacionálních kritérií, nebyl nikde pevně ukotven. Byl Středoevropan. Donedávna by bylo možné takovéto zjištění označit za něco nemístného.“ „Charakter osobního vyznání měl na konferenci příspěvek Ireny Troupové, která pohled teoretiků rozšířila o postřehy interpretační.“ „Tvůrčí metoda této inscenace spočívá v odkryté akci loutkoherců, kteří jsou divákům, stejně jako i všechny…

Číst dál…

Jan Dušek: Mou sonátu Čekání na úsvit inspiroval Viktor Ullmann

„Jakési hledání pomyslného úsvitu u Ullmanna také bylo přítomno.“ „Rudolf Karel byl za svého života poměrně respektovaný, ale bohužel upadl v zapomnění. Já se snažím…“ „Vydali jsme s Irenou Troupovou komplet písní Hanse Winterberga, za první republiky respektovaného skladatele, který také prošel Terezínem, ale přežil.“ Páteční recitál klavíristy Jana Duška na Ullmannovských slavnostech…

Číst dál…

Magdalena Živná: Těšínské Ullmannovské slavnosti jsou od začátku mezinárodním festivalem

„Jde o festival věnovaný Viktoru Ullmannovi a všem dalším nacismem i jinými represivními režimy pronásledovaným skladatelům.“ „Pracuji teď na překladu zatím jediné existující monografie, jejímž autorem je německý muzikolog Ingo Schultz, který se Ullmannovi intenzivně věnuje od poloviny devadesátých let.“ „Ullmann neuměl česky, ale stýkal se s řadou českých umělců, zejména s Aloisem Hábou, se…

Číst dál…

Pražský filharmonický sbor naháněl husí kůži i slzy do očí

„Právě v takových chvílích oceníme kvalitu tohoto sboru – přeci jen udržet ‚ladění‘ po čtvrt hodinu bez pomoci jakéhokoliv nástroje je na hraně proveditelnosti.“ „Měl jsem možnost vyslechnout už několik koncertních provedení Poulencova Stabat Mater a musím říct, že na tomto koncertu bylo zdaleka nejlepší.“ „Mélissa Petit uchvacovala posluchače svými pianissimovými až…

Číst dál…

Pokorná a lidská virtuozita Karla Košárka

„Košárek se k těmto extrémně náročným a rafinovaným dílům postavil čelem. Teprve tady jsme si mohli uvědomit, jaký klavírista to vlastně sedí za klavírem.“ „Lehkost a energie, s jakou Košárek předvedl Guldovy skladby, byly dechberoucí. Z mého pohledu se jednalo o vrchol celého večera.“ „Karel Košárek posluchače dokáže bavit, protože je vidět, že hraní baví v první…

Číst dál…

Nadpozemská pianissima Rafała Blechacze

„Blechacz vládne skvělou úhozovou technikou, která mu umožňuje přesvědčivě hrát i nejjemnější pianissima.“ „Ve třetí větě opět přesvědčil o svých technických kvalitách. Tempo bylo skutečně brilantní, výrazem a dynamikou zcela naplnil charakter této dramatické věty, i když zůstával vždy úhozově kultivovaný.“ „Franckovou dílo vyznělo jako modlitba. Pokud některé z děl koncertu souznělo s atmosférou, kterou chtěl…

Číst dál…

Finleyho písňové hody v Rudolfinu

„Některé písně byly interpretovány spíše „aristokraticky“, noblesně, někdo by třeba řekl i chladně.“ „Z interpretačního hlediska je nutno vyzdvihnout skvělou energii, soustředěnost, ale i výdrž obou protagonistů, jak Geralda Finleyho, tak klavíristy Juliuse Drakea.“ „Autor může být zcela jistě šťastný, když jeho dílo interpretují umělci takového formátu a takto oddaně a přesvědčivě.“ Na nedělní…

Číst dál…

Virtuozita východu – SOČR & Ceysson & Karabits

„Ceysson veškeré technické nástrahy zvládal s takovou lehkostí, až by mohli posluchači zkonstatovat, že je to vlastně ‚brnkačka‘.“ „Jeho technické možnosti jsou prakticky neomezené, avšak nestaví techniku na odiv, ale využívá ji jako prostředníka pro tvoření hudby.“ „SOČR a Karabits představili posluchačům autora i dílo, které by jinak neměli možnost vyslechnout. Dramaturgicky poněkud…

Číst dál…

Roman Janál: Opera i píseň jsou velmi propojeny

„Partnerství s klavíristou musí dosáhnout naprosto rovnocenné úrovně, jsou dva, ale naprosto splývají.“ „Považuji za velmi užitečné a radím všem pěvcům, pokud ta možnost je, zpívat komorní hudbu.“ „CD je krásný návrat ke kořenům i k písničkám, které mě provázejí od chlapeckých let.“ Přední český barytonista Roman Janál odpovídá v rozhovoru pro portál KlasikaPlus.cz…

Číst dál…

Angela Hewitt: S Bachem jsme dobří přátelé

„Být vychován v chrámové hudbě vám dává ten správný základ pro hraní Bacha, protože i když nejste věřící, pochopíte, že je to hudba psaná k oslavě Boha a že ta síla z toho hodně pramení.“ „Opravdu nemůžete hrát Bacha a být přilepený k zemi. Ta hudba vás musí nutit vstát a tančit!“ „Myslím, že je důležité kultivovat toto…

Číst dál…

Hanuš Bartoň: Nejsem až takový apokalyptik

„První věc je neupínat se nekriticky k nějakým trendům… Něco napodobovat je zhoubné. A druhá věc je přesně obrácená: když člověk ulpí ve svém zakonzervovaném světě a brání se novým vlivům, vede to ke stejnému – nezajímavé produkci.“ „Středověk má k soudobé hudbě hodně velký vztah.“ „Nejedná se o zhudebnění básně, spíše o hudbu k básni… V podstatě…

Číst dál…

Angela Hewitt si získala pražské publikum

„Hewitt je ve svém pojetí velmi precizní a věrná originálním požadavkům.“ „Nalezla svůj vlastní přístup, který je velmi oddaný původnímu textu, ale pracuje s dynamikou, artikulací a plasticitou hlasů, které by na původním nástroji možné nebyly.“ „Volba repertoáru jejích koncertů rozhodně nevychází z idey zalíbit se posluchačům. To ji staví do nelehké situace, a i…

Číst dál…

Zemlinsky–Schönberg–Berg ve Státní opeře

„Sestavit celý zhruba sedmdesátiminutový program jen z hudby pozdního romantismu a expresionismu se může jevit poměrně riskantní. V tomto případě si však troufnu říct, že se risk vyplatil.“ „Pokud některé pěvkyně tvrdí, že po ránu nepodávají dobrý výkon, o Štěpánce Pučálkové to rozhodně neplatí.“ „Velmi rád bych vyzdvihnul a pogratuloval všem interpretům ke skvělému výkonu,…

Číst dál…

Letní škola v Terezíně připomene pronásledované umělce

Ode dneška do čvrtka se koná Letní škola v Terezíně – společná akce, kterou pořádá Institut terezínských skladatelů, Musica non grata, projekt Opery Národního divadla a Velvyslanectví Spolkové republiky Německo. Koná se v bývalém koncentračním táboře Terezín od 16. do 19. srpna. Studenti z České republiky a Německa budou společně na přednáškách, diskusích a koncertech sledovat…

Číst dál…

Irena Troupová: Život Hanse Winterberga byl dlouhou dobu obestřen mnoha tajemstvími

„Je naprosto přirozené, že budu zpívat automaticky jinak antifonu Hildegardy z Bingenu a cappella a jinak Ligetiho Le Grand Macabre s orchestrem. Ale obojí mě baví!“ „Podařilo se mi najít vnuka Hanse Winterberga, Petera Kreitmeira, který na můj opatrný dotaz, má-li přístup k Winterbergově pozůstalosti, reagoval s velkým nadšením a okamžitě nám zprostředkoval první noty. A stálo to…

Číst dál…

Spolek Lieder Society: Cílíme na komorní píseň

„V době vynucené covidové koncertní pauzy pak uzrála myšlenka pro tento nesmírně zajímavý a repertoárově obsažný žánr něco udělat – a vznikl spolek Lieder Society.“ „Studovala jsem v Düsseldorfu, kde jsem měla samostatný předmět Liedgestaltung, tedy doslova ‚výstavbu‘ písně, a pedagog pracoval zároveň se mnou i s klavíristkou.“ „V písni je zkrátka často mnohem průzračnější…

Číst dál…

Zahajujeme! Lieder Society tentokrát v Praze. V úterý v Plzni

Spolek Lieder Society, o kterém jsme psali zde, slavnostně otevírá své působení, a sice koncerty po českých městech. Pátý koncert se uskuteční v sobotu 19. června od 19:30 hodin Galerii HAMU v Praze, kde v podání sopranistky Tamary Morozové, altistky Moniky Jägerové a klavíristy Jana Duška zazní cyklus Ej, srdenko moje Klementa Slavického, Písně o mrtvých dětech…

Číst dál…

Zahajujeme! Spolek Lieder Society na česká pódia vrací žánr komorní písně

Slavné Čtyři poslední písně Richarda Strausse nebo Mahlerovy Písně o mrtvých dětech – nejen tyto písňové cykly zazní na šesti červnových koncertech s názvem Zahajujeme!, kterými otevírá své působení spolek Lieder Society. Oba velké cykly původně orchestrálních písní zazní v méně časté komorní podobě, která ještě více podtrhne jejich intimní atmosféru. Zakladateli spolku…

Číst dál…