KlasikaPlus.cz© – portál o klasické hudbě

PORTÁL O KLASICKÉ HUDBĚ

...váš vyladěný partner

english

Písně hrdinů a rebelů. Duo Kšica–Martinka hostem Lieder Society

V roce 2024 navázala Lieder Society spolupráci s Mezinárodní pěveckou soutěží Antonína Dvořáka a poprvé udělila interpretační cenu pro nejlepší písňové duo, kterou obdrželi barytonista Pavel Josef Kšica společně s klavíristou Filipem Martinkou. Důsledkem je možnost vytvořit vlastní koncertní program v rámci koncertní sezóny spolku. Ten se realizuje 19. června večer v pražském kostele sv.…

Číst dál…

Výročí konce války vzpomene pořad v Jeruzalémské synagoze

U příležitosti 80. výročí konce druhé světové války Židovské muzeum v Praze pořádá koncert s doprovodným programem, který uctí československé skladatele a zahraniční umělce, jež se stali oběťmi holokaustu nebo nacistické perzekuce. Akce se koná 26. března večer v Jeruzalémské synagoze. Koncertu Jejich hudba žije dál: Viktor Ullmann a další umělci – oběti druhé světové…

Číst dál…

(Ne)překvapivě organická kombinace Ullmanna a Mozarta ve vídeňské Lidové opeře

„Mezi jednotlivé scény opery jsou vloženy obsahově odpovídající části Rekviem.“

„Režisér každému protagonistovi opery přidal jeho taneční alter ego.“

„Katarze vídeňské inscenace se koncentruje na Císařovu sebereflexi.“

Protiválečná opera Viktora Ullmanna (1898–1944) Císař Atlantidy aneb Odepření Smrti se od své, byť necitlivou úpravou poněkud sporné, světové premiéry v roce 1975 v Amsterodamu a zejména od počátku devadesátých let 20. století stala nejčastěji uváděným dílem svého autora. Inscenací od té doby vzniklo několik desítek a protože časovým rozměrem je opera jednoaktovkou, sahali inscenátoři někdy i ke spojení s jinými autorovými díly, např. s melodramem Píseň o lásce a smrti korneta Kryštofa Rilka nebo – jako před dvěma lety v Ostravě – s další Ullmannovou operní jednoaktovkou Rozbitý džbán. Avšak kombinace Ullmannovy opery a Mozartova Rekviem, kterou pro svoji inscenaci, premiérovanou koncem ledna letošního roku, zvolila Lidová opera (Volksoper) ve Vídni, je spojením opravdu nečekaným a na první pohled zarážejícím. Ovšem jen na první pohled.

Číst dál…

NeoKlasici s českou hudbou v Poděbradech

Letošní aktivity Neoklasik orchestru vedeného Václavem Dlaskem odstartuje vystoupení v Poděbradech. U příležitosti zakončení výstavy Jirka Houska – Zimní slunovrat vystoupí členové tělesa v neděli 26. ledna od šestnácti hodin v tamní Galerii Ludvíka Kuby. Znít bude hudba českých klasiků i terezínských autorů.  Pražské hudební těleso Neoklasik orchestr, které v roce 2020 založil dirigent Václav Dlask,…

Číst dál…

Ullmann, Klusák, Zemlinsky. Zajímavé záměry v Mariánských Lázních

Západočeský symfonický orchestr Mariánské Lázně v říjnu nabídne celkem dva orchestrální pořady v domovském Společenském domě Casino. V rozestupu dvou týdnů se nejprve 11. října představí polští umělci interpretující reprezentativní kompozice stylu romantismu, druhý koncert nabídne nevšední dramaturgické spojení skladeb Viktora Ullmanna, Jana Klusáka a Alexandera Zemlinského. První říjnový koncert mariánskolázeňského orchestru nabídne výpravu…

Číst dál…

Proměny, zázraky a konstanty. Národní divadlo moravskoslezské ve sté šesté sezóně

První ostravská divadelní scéna odhalila své plány na příští sezónu. Pro své příznivce připravuje s ročníkovým mottem Proměny a konstanty pět operních a dvě baletní premiéry. Řadu novinek představí Národní divadlo moravskoslezské i v činohře a muzikálu. Tematickým svorníkem bude divadelní umění jako takové, v dialogu své proměnlivosti a trvanlivosti. „Proměny (a tedy i zázraky, zázraky proměny) jsou podstatou…

Číst dál…

Ullmannovské slavnosti 2024. Když nazrál čas…

„Abychom mohli plně docenit Ullmannův přínos, musel nejprve čas milosrdně zmírnit četné křivdy minulosti, utišit národnostní nesváry a hraniční spory.“

„Ruce nad celou akcí s přirozeným šarmem a nezdolným odhodláním drží od počátku zejména dvojice noblesních dam – Jana Galášová a Magdalena Živná.“

„Ve skvělém, zasvěceném a přímo strhujícím podání Fama Quartet zazněla díla židovských autorů, kteří měli k Viktoru Ullmannovi blízko.“

Aby se mohly uskutečnit některé věci, je třeba, aby pro ně nazrál čas. A je to právě tato naše doba, paradoxně plná tragických událostí a zvratů, v níž nastal ten správný okamžik pro vznik nového hudebního festivalu Ullmannovské slavnosti. Letos se v Českém Těšíně a polském Cieszyně, které na jeho pořádání od počátku partnersky spolupracují, konal již jeho čtvrtý ročník.

Číst dál…

Anglický festival Leamington s plejádou českých umělců

V rámci Roku české hudby 2024 věnuje společnost Leamington Music svou každoroční stěžejní akci během prvního květnového víkendu české hudbě. Přední čeští hudebníci přijedou do Británie na Leamington Music Festival 2024 a během pěti dnů koncertů a besed oslaví dvousté výročí narození skladatele Bedřicha Smetany a padesáté výročí založení The Dvořák Society for…

Číst dál…

Ullmannovské slavnosti letos zpestří prezentace komponistovy monografie

Již tradičně je poslední týden v dubnu vyhrazen v Českém Těšíně a polském Cieszyně hudebnímu skladateli Viktoru Ullmannovi a jeho terezínským souputníkům, kteří se stali v roce 1944 obětí holocaustu ve vyhlazovacím táboře Auschwitz-Birkenau. Mezinárodní hudební festival Ullmannovské slavnosti se koná v termínu od 23. do 26. dubna. Viktor Ullmann je těšínský rodák, narodil se v roce…

Číst dál…

Neklidný Evropan. Čtení o Viktoru Ullmannovi v češtině

„Od zmapování všeho, co komunistický režim, skrytě antisemitský, lidem zatajoval, byl už později jen krůček k pořadatelské ochotě a nakonec i k rozhodnutí přeložit knihu o něm.“

„Autorovi se daří propojovat odkazy na prameny s reálnými detaily, zachycovat běžné životní peripetie vedle uměleckých zážitků a osobnostní vývoj v souvislosti s hudebním zráním.“

„Přidáním aktuálních statí vzniká autorem zmiňovaná ´jiná kapitola´, obohacená o fakta, která v době vzniku knih nebyla ještě známá a přístupná, kapitola potřebná pro pohled z odstupu.“

Život Viktora Ullmanna, rakousko-česko-židovského skladatele, kapelníka a sbormistra Nového německého divadla v Praze, se uzavřel v šestačtyřiceti letech. Stalo se tak v říjnu 1944 v Osvětimi, po dvouročním pobytu v terezínském ghettu. Jeho jméno dnes už není úplně neznámé…

Číst dál…

Jan Bartoš zahraje v Košicích

Další koncert cyklu A se udá v košickém Domě umění. 11. dubna bude sólistou přední český klavírista Jan Bartoš, Státní filharmonii diriguje Aleksandar Marković. A klavír bude hlavním „protagonistou“ týž den také v Žilině při koncertu zvaném Sólo pro dva Steinwaye. Sloboda a útlak – smrť a vykúpenie je názvem košického pořadu. Koncert je věnovaný smutnému…

Číst dál…

Ich wandre durch Theresienstadt

„Prolog a epilog připomněl osobnost Ilse Weber.“

„Adamovou citlivě a vyváženě doprovázel pianista Malte Schäfer.“

„Pavel Haas a Viktor Ullmanm zahynuli v Osvětimi v říjnu roku 1944, Ervín Schulhoff v srpnu roku 1942 v bavorském Weissenburgu.“

V rámci sedmého ročníku festivalu Věčná naděje se 14. března konal charitativní koncert v Zrcadlové síni Klementina. Byl uspořádán ve spolupráci s Národní knihovnou České republiky a výtěžek koncertu bude věnován na nákup hudebních nástrojů pro Jedličkův ústav a školy. Zpívala Bella Adamova, na klavír hrál Malte Schäfer.

Číst dál…

Bella Adamova a Malte Schäfer v benefici pro Jedličkův ústav

Festival Věčná naděje pořadá benefiční koncert. Podpoří nákup hudebních nástrojů pro Jedličkův ústav a školy. V Zrcadlové kapli Klementina 14. března vystoupí mezzosopranistka Bella Adamova a klavírista Malte Schäfer, přičemž vstupné je dobrovolné. Hudební paralely prezentující na první pohled zdánlivou nesourodost písní Pavla Haase, Gustava Mahlera, Viktora Ullmanna, Erwina Schulhoffa a Ilse Weber budou…

Číst dál…

Dvakrát Viktor Ullmann. Ostrava v Praze

Rok po ostravské premiéře přivezlo do Prahy Národní divadlo moravskoslezské svou inscenaci dvou aktovek Viktora Ullmanna. Rozbitý džbán a Císař Atlantidy jsou dobově i nadčasově aktuální a hudebně dnes až překvapivě sdělná komorní díla komponovaná za války, druhé z nich v terezínském ghettu. Pohostinské představení vedené první únorovou neděli ve Stavovském divadle dirigentem Jakubem Kleckerem…

Číst dál…

Rok české hudby 2024 v divadlech, koncertních síních i na tanečním parketu

Série koncertů, operních a tanečních představení i edukačních pořadů zahajuje Rok české hudby 2024. Zahraniční část oslav odstartuje newyorský recitál tenoristy Petra Nekorance. Napříč Českou republikou se do Roku české hudby zapojilo již přes šest desítek institucí. Koncerty a výstavy chystají také Česká centra a zastupitelské úřady v Evropě, Asii i USA. Vedle jubilanta Bedřicha Smetany připomene…

Číst dál…

ČRo D-Dur: Franckovo Blahoslavenství a sobotní večer se Zdeňkem Šestákem

„Ve středu sáhneme do atraktivní nabídky Evropské vysílací unie. Nejprve zazní málo uváděné vrcholné dílo Césara Francka, jeho oratorium Blahoslavenství.“ „Víkendová dopoledne budou patřit varhanici a patronce hudby sv. Cecílii, pořad připravil Radek Menoušek se skladbami H. Purcella, B. Brittena, J. D. Zelenky a dalších.“ „A v sobotu v 15:11 vrcholná nahrávka Chopinova Klavírního…

Číst dál…

ČRo D-dur: Pendereckého nedožité devadesátiny a Tannhäuser z Bayreuthu

„Středeční večer připomene nedožité devadesátiny Krzysztofa Pendereckého bohatým výběrem jeho skladeb. Zazní nejen tři jeho díla odkazující na válečné události.“ „Dále poslouchejte Symfonii č. 3 Gustava Mahlera s Bostonským symfonickým orchestrem a Seiji Ozawou a také s Jessyí Norman v altovém sóle.“ „Víkendová Návštěva bude v sobotu a v neděli dopoledne patřit nahrávkám Pražského komorního orchestru, který…

Číst dál…

ČRo D-dur: Záznam SOČRu s Robertem Jindrou a Síla osudu

„Nenechte si ujít Beethovenovu Sedmou symfonii s Vídeňskými filharmoniky a Leonardem Bernsteinem.“ „Dále je možné poslouchat Dvořákovy Biblické písně s Magdalenou Koženou, Berlínskými filharmoniky a Simonem Rattlem.“ „Víkendová návštěva bude patřit Radimu Dolanskému, který bude vybírat nahrávky v pestrém výběru autorů.“ Stanice D-dur Českého rozhlasu vysílá výhradně klasiku, a to 24/7, tedy nepřetržitě. Hudbu vybírají, ohlašují…

Číst dál…

Dvě české premiéry na nedělním recitálu

Dvě světové premiéry českých skladatelů zazní na koncertě spolku Lieder Company v neděli 22. října. První napsala Terezie Švarcová na básně Christiana Morgensterna. Cyklus nazvala Vier Gedichte von Christian Morgenstern a určila dvěma ženským hlasům a smyčcovému kvartetu. Druhou premiérou bude cyklus písní Cantigas y estampidas Miloše Štědroně st. na španělské, italské, occidanské a české…

Číst dál…

Mahlerova Píseň o zemi na úvod sezony košické filharmonie

Košická filharmonie (ŠFK) nabídla svým návštěvníkům bohatý program ještě před oficiálním otevřením pětapadesáté sezóny. Mimořádný koncert Rusalka zaplnil Dům umění a v září se uskutečnil 52. ročník Mezinárodního varhanního festivalu Ivana Sokola a své mimohudební schopnosti předvedli orchestrální hráči v rámci 100. ročníku Mezinárodního maratonu míru. Co však čeká příznivce filharmonie v sezóně 2023/2024?…

Číst dál…

‚Zvrhlá hudba’ tématem brněnského kolokvia muzikologů i následného koncertu

Ve dnech 9. a 10. října se uskuteční pod názvem New Paths in Opera 57. ročník Mezinárodního hudebněvědného kolokvia Brno. Jeho pořadateli jsou Filozofická fakulta Masarykovy univerzity (FFMU) společně s Operou Národního divadla a Státní operou prostřednictvím projektu Musica non grata. Světové osobnosti z řad muzikologů, dirigentů, operních režisérů, intendantů, dramaturgů a zástupců hudebních nakladatelství…

Číst dál…

Závěr letošního mahlerovského festivalu v Jihlavě

Dvě velká oratoria osmnáctého století zazní na festivalu Mahler Jihlava – Hudba tisíců 3. a 6. září. O den později přijde řada na program Piš mi, Tvoje Alma… , jehož scénář vytvořil Zdeněk Geist a vychází z tragických osudů neteře Gustava Mahlera Almy Rosé. Posledním koncertem letošního dvaadvacátého ročníku festivalu bude 24. září vystoupení…

Číst dál…

Štěpán Ježek a Jiří Pinkas: Hrát před studenty je vlastně to nejtěžší

„Spotify nás zařadilo do výběru týdne, takže naše deska byla mezi dalšími světovými novinkami, třeba vedle Hilary Hahn. To nám vystřelilo poslechovost k nějakým deseti tisícům.“

„Když přišla možnost jet studovat ke skvělému kantorovi, tak jsme jeli za Rainerem Schmidtem do Madridu, a nechali jsme tam doslova všechny peníze, co jsme měli.“

„Člověk musí hrát tak, jak učí. To by bylo hrozné, kdyby tam ty ideje nebyly!“

V neděli začalo jubilejní patnácté Setkání s hudbou v Soběslavi, zavedené interpretační kurzy a komorní hudební festival. Bennewitzovo kvarteto je s tímto setkáváním spojeno. Dvakrát v Soběslavi vystoupilo a někteří jeho členové se tam angažují i jako lektoři. Se dvěma z nich, houslistou Štěpánem Ježkem a violistou Jiřím Pinkasem, jsme se neformálně setkali u oběda a nad dobrým jídlem si popovídali nejen o…

Číst dál…

Pocta Emě Destinnové uměním Božidary Turzonovové a souboru Danubius Octet Singers

Slovenská herečka Božidara Turzonovová, představitelka „Božské Emy“ ve stejnojmenném filmu Jiřího Krejčíka, čte za hudebního doprovodu univerzální lidská poselství z Destinnové korespondence, deníkových záznamů a literárních děl. V hudební části představení zaznějí známé i méně známé mužské sbory a cappella Bedřicha Smetany, Antonína Dvořáka, Leoše Janáčka, Vítězslava Nováka a Eugena Suchoně v podání slovenského mužského okteta Danubius…

Číst dál…

Písně k harfě spolku Lieder Company Prague

Druhý koncert letošní sezóny Lieder Company Prague vzdá v neděli 30. dubna hold ženským autorkám – skladatelkám i básnířkám. Ve světové premiéře zazní cyklus skladatelky Sylvy Smejkalové. Interprety tohoto hudebního setkání budou sopranistka Irena Troupová, tenorista Ondřej Holub a sóloharfistka Symfonického orchestru Českého rozhlasu Lydie Härtelová. Akce se bude konat v prostoru Clubu Salsita…

Číst dál…

Jan Bartoš: Jedním z úkolů interpreta je oddělovat zrna od plev

„Miloslav Kabeláč nepustil nic polovičatého.“

„Neumím si dost dobře představit, že hraji něco, o čem vím, že to není úplně dobré.“

„Když se živá nahrávka povede, bývá ve všech směrech odvážnější. Je přítomno něco, čeho se ve studiu sice také dá dosáhnout, ale těžce.“

Jako své páté album vydal pianista Jan Bartoš u Supraphonu v možná překvapivé konfrontaci sólové skladby dvou českých autorů. Natočil Smetanovy Sny a dva cykly od Miloslava Kabeláče – Osm preludií, op. 30 a Cizokrajné motivy, op. 38. V rozhovoru pro portál KlasikaPlus.cz se zamýšlí nad spojnicemi mezi oběma skladateli, porovnává Ivana Moravce s Rudolfem Firkušným a Josefem Páleníčkem a prozrazuje některé své další plány. Připouští zároveň, že v sólovém hraní se cítí svobodněji, a zdůrazňuje, že natáčí jen to, co má opravdu hodně zažité.

Číst dál…

V příští sezoně v Praze devět operních premiér, včetně novinky Jana Kučery

„V březnu se bude konat premiéra nového nastudování Dvořákovy Rusalky pod taktovkou Tomáše Netopila, na květen 2024 divadlo plánuje premiéru Smetanova Tajemství v režii Ondřeje Havelky.“ „Národní divadlo chystá večer, ve kterém zazní Pucciniho komedie Gianni Schicchi a před ní novinka s názvem Don Buoso. Jan Kučera složil ´černou operní komedii´ s režisérem a libretistou…

Číst dál…

Národní divadlo moravskoslezské pokračuje v cyklu Opery terezínských skladatelů

„Libreto k opeře Rozbitý džbán připomíná Gogolova Revizora, jen v něm není tolik satiričnosti a špílců. Je napsán na libreto Petra Kleista a měl premiéru v roce 1942, následně byl skladatel deportován i s rodinou do Terezína.“

„Císař Atlantidy aneb Odepření smrti je rovněž jednoaktovkou, která vznikala již v Terezíně. Hlavním nositelem příběhu je Smrt, která už je unavena a znechucena válkou, odmítá spolupracovat a trpící ranění na bojištích nemohou zemřít.“

„Režie je překvapivě velmi uměřená a spíš akcentuje hloubku poselství. Diktátor zůstává sám, bez pomoci ostatních, když vypadne z invalidního křesla. Smrt si klade podmínku, že lidé zase budou moci zemřít, ale nejprve musí zemřít sám diktátor.“

Viktor Ullmann a jeho jednoaktové opery Rozbitý džbán a Císař Atlantidy aneb Odepření smrti, uvedené v premiéře v Divadle A. Dvořáka 16. února, jsou další položkou cyklu Národního divadla moravskoslezského nazvaného Opery terezínských skladatelů. Cyklus je součástí širšího projektu pražského Národního divadla s názvem Musica non grata. Ostravskému publiku se díla představila v režii slovinského režiséra Rocca, který je rovněž autorem scény, a pod taktovkou dirigenta Jakuba Kleckera. V obou jednoaktovkách byli obsazeni stejní protagonisté, barytonista Boris Prýgl, basista Martin Gurbaĺ, tenoristé Jorge Garza a Luciano Mastro, sopranistky Michaela Zajmi a Markéta Klaudová a barytonista Roman Vlkovič. Kostýmy vytvořila Belinda Radulovič a českého překladu se úspěšně zhostil Jaromír Nohavica, neboť Viktor Ullmann, který je i autorem obou libret, psal německy.

Číst dál…

Ullmannovy jednoaktovky Rozbitý džbán a Císař Atlantidy v Ostravě

Operní soubor Národního divadla moravskoslezského uvede v premiéře ve čtvrtek 16. února dvě jednoaktové opery těšínského rodáka Viktora Ullmanna, a to v Divadle Antonína Dvořáka. Obě díla mají podobný námět. Moc a její zneužití. Rozbitý džbán, grotesku o samolibosti byrokracie, psal Ullmann ještě před deportací do Terezína, operu Císař Atlantidy aneb Odepření smrti o světovládci, kterého…

Číst dál…

Krásovy Zásnuby ve snu a návrat Schulhoffových Plamenů

Cyklus Musica non grata, který pořádá Národní divadlo, nabídne zajímavou konfrontaci dvou operních titulů, které spojuje stejné období vzniku a podobný životní osud jejich autorů. Národní divadlo moravskoslezské uvede v neděli 20. listopadu ve Státní opeře Zásnuby ve snu Hanse Krásy a na stejné jeviště se vrátí v posledních dvou reprízách ve čtvrtek 17.…

Číst dál…