Doktor Faustus v bývalé brněnské pitevně
V rámci druhého koncertu nové řady Neviditelné město souboru Brno Contemporary Orchestra se 5. listopadu rozezní aula bývalého Masarykova anatomického ústavu vedle piteven, jež se proměnily v ateliéry začínajících umělců. Přesně jde o koncert ze seriálních kompozic, jejichž výběr byl ovlivněn románem Doktor Faustus z roku 1947 od Thomase Manna. Román se odehrává na pozadí (či popředí) hitlerovského Německa a je o krizi umělce a jeho tvorbě.
„Celé je to spíš o řádu a racionalitě, o umělé inteligenci (bez technologií) v umění i ve společnosti. O společnosti, kde emoce jsou nahrazeny poslušností a stádností a skladatelská invence racionálními postupy (to v dobrém i ve zlém). Za nacismu a ani dnes se neupisovalo a neupisuje ďáblu krví, jsou na to mnohem sofistikovanější prostředky…“ říká dramaturg Viktor Pantůček.
„Osou nedělního koncertu je skladba, která se již stala ‚klasikou‘ hudby dvacátého století. Le Marteau sans maître (Kladivo bez pána) na verše René Chara s hudbou Pierra Bouleze je monumentálním dílem příznačným pro epochu takzvané Nové hudby, dílem s určující kvalitou po všech stránkách,“ doplňuje dirigent a umělecký vedoucí orchestru Pavel Šnajdr. Zpěvní linky obstarají Irena Troupová (soprán) a Sylva Čmugrová (mezzosoprán). Kromě zmíněného díla zazní také Nářky Shchazy Andreje Volkonského a Pět duchovních písní Antona Weberna.
Foto: ilustrační – Facebook / Polina Davydenko / FaVU VUT
Příspěvky redakce
- Teoreticko-praktický seminář o zarzuele
- Cesta pod zvukový povrch. Netradiční výchovný pořad v Rudolfinu
- Jiří Rožeň s díly Bedřicha Smetany v göteborské opeře
- Malí velcí filharmonici v Kongresovém centru Zlín
- Košické hudební jaro v novém termínu. Zajímavostí je scénický koncert