KlasikaPlus.cz© – portál o klasické hudbě

PORTÁL O KLASICKÉ HUDBĚ

...váš vyladěný partner

english

Rybovka v pražském Národním už první prosincový den dopoledne

Tradiční koncerty v Národním divadle s hudbou vánoční doby a Českou mší vánoční Jakuba Jana Ryby se uskuteční každou z nacházejících adventních nedělí, a to jako matiné. Už nyní vyprodané koncerty dramaturgicky sestavil Beno Blachut. Hraje Orchestr Národního divadla, zpívá Kühnův dětský sbor. Program i obsazení všech koncertů je totožné. Na programu je jako první číslo…

Číst dál…

Jenůfa? Opravdu? Úpravy Janáčkovy opery provokují i v Brně

„Inscenace vzniklá z frustrace si s sebou logicky nese stigma.“

„Režisérka publikum zřejmě považuje za méně chápavé, když cítí potřebu vkládat mezi hudbu civilní text dokreslující stav Jenůfy po porodu.“

„Na jeviště vbíhá asi šestiletý chlapeček, objímá Kostelničku, dostává obrovského medvěda, kterého předtím přinesl jako výkupné Števa. Proč?“

Opera Leoše Janáčka Její pastorkyňa se v zahraničí hraje pod názvem Jenůfa. Zvolily si ho rovněž olomoucké inscenátorky, dramaturgyně Marta Ljubková, režisérka Veronika Kos Loulová a dirigentka Anna Novotná Pešková. Podrobily Janáčkovu operu přetvořením do podoby, která měla lépe vyhovovat feministickému pohledu na věc. Představení se odehrálo 20. listopadu v rámci festivalu Janáček Brno v Mahenově divadle a některé diváky „zvedlo ze sedadel“.

Číst dál…

Desátý písňový recitál Národního divadla se skladateli Schönbergem a Jirákem

Šest písňových recitálů v sezoně 2024/25 přispěje k pestrosti repertoáru Opery Národního divadla. Dopolední koncerty na jevišti Stavovského divadla navazují na pilotní sezonu, která ověřila nejen akustické možnosti prostoru obvykle vymezeného pouze účinkujícím. V pořadí desátý písňový recitál 24. listopadu nabídne umění zpěvaček Tamary Morozové, Sylvy Čmugrové a smyčcového tělesa Krása Quartet. Vzájemná blízkost…

Číst dál…

Ne Její pastorkyňa, ale Jenůfa. Moravské divadlo přichází s novinkou

Nadčasový příběh z moravského venkova o žárlivosti, odpuštění i naději ztvární členové souboru Moravského divadla Olomouc v inscenaci, která vzniká v koprodukci s Národním divadlem Brno. Ženský inscenační tým v čele s režisérkou Veronikou Kos Loulovou představí Janáčkovu Jenůfu v původní verzi z roku 1904. Premiéra se pod taktovkou Anny Novotné Peškové a na scéně Iriny Moscu koná 15. listopadu. V…

Číst dál…

Když se věci daří aneb Čeští mistři mezi barokem a klasicismem se souborem Musica Florea

„Nejprve jsme vyslechli Vaňhalovo Kyrie a Gloria, hudbu slavnostní, plnou okázalého jasu. Následovalo emocionálně vypjaté Zachovo Requiem d moll.“

„Hudební prostředky těchto českých skladatelů jsou si podobné.“

„Všichni umělci vytvořili atmosféru nepochybně blízkou slavnostním duchovním událostem konce 18. století.“

Více než dvě století nás dělí od doby, kdy v evropské hudební kultuře probíhal estetický přechod od baroka ke klasicismu. Je to dostatečně dlouhý čas na to, abychom si dnes uvědomili všechny dobové souvislosti a s nadhledem docenili tehdy vznikající hodnoty. Současná muzikologická bádání nám totiž umožňují provozovat a vnímat historickou hudbu autenticky, národní cítění nás opravňuje k hrdosti, že naši lidé byli přitom. Program koncertu, který uspořádal soubor Musica Florea 2. října v kostele Nejsvětějšího Srdce Páně v Praze na Náměstí Jiřího z Poděbrad, byl sestaven z duchovní tvorby dvou českých hudebních světoběžníků druhé poloviny 18. století, tedy Jana Zacha a Jana Křtitele Vaňhala.

Číst dál…

Requiem Jana Zacha po třech stoletích v Praze

V rámci cyklu Musica Florea Bohemia 2024 chystá orchestr Musica Florea pražskou premiéru koncertu Jan Zach: Requiem d moll, která se uskuteční 2. října od dvaceti hodin v prostorách kostela Nejsvětějšího Srdce Páně na pražském náměstí Jiřího z Poděbrad. Zazní tak jedno z nejvýznamnějších děl českého skladatele Jana Zacha, a to po téměř tři sta…

Číst dál…

Dvořákovi učitelé se souborem Musica Florea

Program z díla učitelů Antonína Dvořáka Antonína Liehmanna a Josefa Spitze, doplněný Korunovační mší Wolfganga Amadea Mozarta, zahraje orchestr Musica Florea 26. srpna v Teplicích v kostele sv. Bartoloměje. Koncert začíná v devatenáct hodin a jako sólisté vystoupí Hana Holodňáková (soprán), Sylva Čmugrová (alt), Marek Žihla (tenor) a Miloš Horák (bas). „Počátky Dvořákova osobitého stylu je nutné…

Číst dál…

Plzeňská filharmonie na Loučeni. Ve vzpomínce na Smetanovu stopu

Smetana & Dvořák mecenášům je název pořadu, který se v podání Plzeňské filharmonie uskuteční v neděli 25. srpna odpoledne na Zámku Loučeň na Nymbursku. Mimořádný koncert je věnovaný mecenášům umění a v průběhu večera zazní především skladby obou velikánů české hudby, k jejichž zrodu významnou měrou přispěli jejich podporovatelé. Zámek Loučeň a rodina Thurn-Taxis jsou…

Číst dál…

Krásy Barokní noci v Českém Krumlově

„Jde o koncepčně široce založenou akci spočívající v komplexní evokaci dobové zámecké zábavy.“

„Umělecky hodnotové meritum Barokní noci ovšem představuje stylově autentická rekonstrukce historické opery v historicky jedinečném divadle.“

„Mimořádně vydařený byl letos výběr reprezentantů jednajících a zpívajících postav.“

Festival komorní hudby Český Krumlov, každoročně pořádaný na přelomu června a července, měl tento rok obzvlášť pestré, stylově vyhraněné a také tropickými vedry umocněné zahájení. Vše začalo o víkendu opakovanou Barokní nocí 28. a 29. června, aby pokračovalo nedělním varhanním koncertem 30. června a posléze bylo následováno úterním večerem nazvaným Jazz nad Vltavou 2. července, od něhož se začala odvíjet celotýdenní řada stylově svébytných festivalových koncertů v historicky vzácném prostředí jihočeského města.

Číst dál…

Zvonař, Pivoda a Smetana v Národní knihovně

Národní knihovna pořádá u příležitosti Roku české hudby a sympozia s názvem Stejného roku, nestejného rodu… Zvonař – Heller – Pivoda 1824/2024 ve čtvrtek 23. května v půl sedmé večer ve studovně Hudebního oddělení koncert. Jeho mimořádnost umocňuje obnovená premiéra Klavírního kvartetu B dur, op. 31 Leopolda Zvonaře.  Komorní koncert v pražské Národní knihovně připomene…

Číst dál…

Smetana a Dvořák mecenášům

„Pavla Tesařová a Lukáš Klánský se ve Fantazii na českou lidovou píseň Sil jsem proso blýskli zcela mimořádnými výkony.“

„Dvořákovým Mazurkem pro housle a klavír e moll Pavla Tesařová opět potvrdila, že na naší koncertní scéně vyrůstá výrazná osobnost.“

„Lahodně znějící, barvitý mezzosoprán Sylvy Čmugrové je pro Dvořákovu písňovou tvorbu mimořádně disponovaný.“

Komorní koncerty plzeňských Smetanovských dnů pokračovaly 3. dubna v Domě hudby s programem, v němž zazněly převážně kompozice, k jejichž zrodu přispěli významnou měrou podporovatelé jednoho ze dvou skladatelů – buď Bedřicha Smetany, anebo Antonína Dvořáka. Na otázky Jakou úlohu hrálo mecenášství v umění? Jací byli podporovatelé našich klasiků? Byli kosmopolity, anebo vlastenci? střídavě odpovídali oba průvodci večera Pavel Ryjáček a Zdeněk Hazdra…

Číst dál…

Musica Florea na cestě ke kořenům Dvořákovy hudby

„Provedení Mozartovy Korunovační mše užitečně připomenulo určité historické souvislosti.“

„Spitzova Aria pro Festo Corpus Christi je koncipována jako duet pro soprán a alt v prosté strofické formě v duchu charakteristického kantorského muzicírování.“

„Uvedení Liehmannovy Mše D dur na závěr pojednávaného večera se po zásluze stalo jeho dominantou.“

Rok české hudby 2024 nás postupně atakuje ze všech stran. Magická čtyřka na konci letopočtu korespondující s životními daty mnoha našich významných skladatelů se letos stává prvořadou motivací a zasahuje v podstatě všechny složky hudebního života. K letošním jubilantům patří i Antonín Dvořák (1841–1904). Koncert z díla Dvořákových učitelů, který realizoval soubor Musica Florea v Českém muzeu hudby na Malé Straně 14. února, byl názornou exkurzí ke zdrojům Dvořákovy hudby.

Číst dál…

Musica Florea představuje pořad s hudbou učitelů Antonína Dvořáka

Orchestr Musica Florea uvede ve středu 14. února program z díla Antonína Liehmanna a Josefa Spitze, učitelů Antonína Dvořáka, doplněný Korunovační mší W. A. Mozarta. Koncert se koná v Českém muzeu hudby. Jako sólisté vystoupí Hana Holodňáková (soprán), Sylva Čmugrová (alt), Marek Žihla (tenor) a Miloš Horák (bas). „Počátky Dvořákova osobitého stylu je nutné…

Číst dál…

Doktor Faustus v bývalé brněnské pitevně

V rámci druhého koncertu nové řady Neviditelné město souboru Brno Contemporary Orchestra se 5. listopadu rozezní aula bývalého Masarykova anatomického ústavu vedle piteven, jež se proměnily v ateliéry začínajících umělců. Přesně jde o koncert ze seriálních kompozic, jejichž výběr byl ovlivněn románem Doktor Faustus z roku 1947 od Thomase Manna. Román se odehrává…

Číst dál…

Mozartovo Requiem na Podzimním festivalu duchovní hudby

„Koncert se konal 29. září, den po státním svátku sv. Václava, a kdo chtěl, mohl jej vnímat i jako pietu za patrona české země.“

„V nastupující části Tuba mirum stojí za zmínku náročné sólo pozounu mladého studenta konzervatoře v působivém duetu s hlubokým a temně zabarveným basem Jiřího Přibyla.“

„Se lkavou vroucností uvedly smyčce snad nejpůsobivější pasáž, Lacrimosa. Dle dochovaných pramenů právě tady, v jejím průběhu zapsal Mozart svou poslední notu.“

Na olomouckém Podzimním festivalu duchovní hudby zaznělo také Mozartovo Requiem v kostele sv. Mořice v Kroměříži. Spojení dvou věhlasem opředených hudebních těles, vysoce profesionálního komorního orchestru Czech Virtuosi s uměleckým vedoucím Karlem Procházkou a jednoho z nejstarších našich pěveckých sborů, Akademického sboru Žerotín pod vedením Pavla Koňárka, v nastudování i odvedení celého díla dirigentem Jaromírem M. Krygelem slibovalo samo o sobě skvostný zážitek, při kterém nelze pominout ani kouzlo Kroměříže. Koncert se navíc konal 29. září, den po státním svátku sv. Václava, a kdo chtěl, mohl jej vnímat i jako pietu za patrona české země. Uskutečnil se také na den přesně ke stému výročí úmrtí Antonína Cyrila Stojana, arcibiskupa olomouckého a metropolity moravského, jak připomněl v krátkém úvodním projevu arcibiskup Graubner.

Číst dál…

Dobromila Hamplová: Kdo poslouchá hudbu, je svým založením duchovní člověk

„Význam kultury je pro společnost nesporný, ale přitom její pozice je velmi křehká.“

„Náš festival se snaží být místem, kde jsou předávána poselství.“

„Festival patří mezi ozdoby města Olomouc a těší se zájmu jeho obyvatel.“

Jubilejní třicátý ročník Podzimního festivalu duchovní hudby Olomouc byl zahájen. V letošním roce organizátoři připravili zážitkovou dramaturgii, která spojuje tradiční duchovní hudbu s mladými interprety, vyhledává zapomenuté skvosty a hledá neotřelé kompozice. O festivalu, který začal 23. září a trvá až do 21. října na různých místech Olomouce, jsme si povídali s jeho paní ředitelkou Dobromilou Hamplovou.

Číst dál…

Ohlédnutí za pátým ročníkem festivalu Živé pohraničí – Lebendes Grenzland

„V úvodním Novém špalíčku Bohuslava Martinů Sylva Čmugrová svým hlasově ukázněným projevem prokázala vzácný smysl pro interpretaci ohlasové tvorby, vzniklé na texty Sušilovy sbírky lidových písní.“

„Karel Untermüller svým ušlechtilým tónem, neomylnou intonací a procítěným přednesem znovu potvrdil svoji příslušnost k našim předním interpretům.“

„Jako ukázka živého tvůrčího potenciálu současné skladatelské generace byla zařazena Symfonieta „La petite Joie“ skladatele, klavíristy a herce Ondřeje Brouska.“

S prvním červencovým týdnem v Mariánských Lázních skončil jeden ze tří hudebních festivalů konaných v nejzápadnější části naší republiky (dalšími jsou Hudební léto Borska v okolí Boru u Tachova a Dveře jízdárny dokořán ve Světcích). Již sám dvojjazyčný název Živé pohraničí – Lebendes Grenzland naznačuje, že hudba se zde pěstuje pravidelně, dokonce za přítomnosti stálého symfonického tělesa, a že kulturní akce přináší požitky pro posluchače z obou stran hranice. Ve srovnání s minulým ročníkem byl program omezen. Na rozdíl od mnohých festivalů zde připravované akce nejsou závislé na přízni počasí, mohly se tudíž uskutečnit podle stanoveného plánu.

Číst dál…

Pátý ročník festivalu Živé pohraničí otevřela v Mariánských Lázních Alena Hron

„Sekera vyzdobil melodickou linku Bachova koncertu vkusnou ornamentikou, nádhernou kantilénou vyzněla často interpretovaná druhá věta. Co do stylovosti se sólista přiblížil ideální interpretaci také v následujícím Mozartově Koncertu A dur.“

„Dirigentka Alena Hron, nikterak zbytečně neexperimentující s tempy a s tradicí kodifikovaným pojetím Novosvětské, má pro Dvořákovu hudbu cit a porozumění.“

„Výkon orchestru pod vedením mladé dirigentky nenechal nikoho na pochybách, že v Aleně Hron u nás roste další výrazná dirigentská osobnost.“

Vnášení hudby do polozapadlých koutů pohraničních oblastí a jejím prostřednictvím oživování poničených stavební památky bezesporu patří k záslužným počinům. V poslední době podobných iniciativ přibývá, ne vždy se však setkávají s potřebnou finanční podporou, jakou by si záměry organizátorů zasloužily. Festival Živé pohraničí – Lebendes Grenzland, jehož koncerty se odehrávají v nejzápadnější části naší republiky a který letos vstoupil do pátého ročníku, se musel na rozdíl od minulého roku uskromnit. Tvoří ho tři symfonické a dva komorní koncerty, 1. července je pak v Hotelu Lesní mlýn zájemcům o historii tradičně nabídnuta beseda s předními historiky, tentokrát věnovaná 85. výročí Mnichovské dohody. Zahajovací koncert se odehrál v pátek 23. června a jeho protagonisty se právem stali pianista Miroslav Sekera a dirigentka Alena Hron.

Číst dál…

Lebendes Grenzland – Živé pohraničí 2023

Letošní pátý ročník festivalu Západočeského symfonického orchestru (ZSO) s názvem Lebendes Grenzland – Živé pohraničí se koná od pátku 23. června do pátku 7. července. Koncerty jsou naplánovány do Mariánských Lázní, Domažlic a Paliče. Festival zahájí ZSO v Casinu Mariánské Lázně symfonický koncert pod taktovkou Aleny Hron se sólistou, klavíristou Miroslavem Sekerou. Na…

Číst dál…

Komedianti před Sedlákem kavalírem ve Státní opeře netradičně a tradičně

„Zřejmý byl i rukopis samotného Havelky v situační komice vtipně doplňující herecké akce.“

„Jana Sibera svou Neddu pojala velmi přesvědčivě. Pokud se o opeře říká, že je jen o zpěvu, Sibera tento omyl jasně vyvrací.“

„Když tenorista Petr Nekoranec začínal, nebyl jsem jeho fanoušek, přiznávám. On se však hlasově posouvá k daleko zajímavější, plnější barvě i volumenu. Divadlo svým tónem naplnil dokonale.“

Ve čtvrtek 15. června nabídla Státní opera první premiéru dvojice veristických oper Ruggera Leoncavalla a Pietra Mascagniho Komedianti (I Pagliacci) a Sedlák kavalír (Cavalleria rusticana), a to v netradičním pořadí. Tradiční bylo ovšem celkové ztvárnění děl a to je veliké plus obou inscenací, které propojovala černobílá projekce vysvětlující záměr režiséra Ondřeje Havelky. Představení jsou výborná, ale pořadí oper mě nepřesvědčilo.

Číst dál…

Musica Florea sází na historické nástroje a pokorný hudební výraz

„Zcela přesně kopírovali gesta svého dirigenta. Jeho plynulé a klidné pohyby pažemi sváděly muzikanty k nejrůznějším artikulačním obměnám, ať už se jednalo o táhlé legatissimo, nebo decentní non legato.“

„V Dies irae překvapivě mile zapůsobily kulaté vrchní tóny sopranistek, čímž se umocnila sametovost barvy celého vokálního uskupení.“

„Hráči byli komunikačně skvěle propojení, neboť i bez dirigenta zvládali mnohé agogické změny a jednotlivé proměny nálad a charakteru. Jejich hra se stala de facto synonymem propracovanosti.“

Musica Florea je souborem majícím už třicetiletou uměleckou praxi a za svou píli sklízí nejen ovace posluchačů, ale rovněž se stává vyhledávaným společníkem předních českých i zahraničních sólistů. Vsází na stylově poučenou interpretaci a také hru na dobové nástroje. Nejinak tomu bylo v nedělní podvečer 9. října, kdy s těmito instrumenty rozezněli uchvacující prostory baziliky Navštívení Panny Marie na Svatém Kopečku v rámci Podzimního festivalu duchovní hudby. Vyznamenali se také jejich pěvečtí kolegové z Collegia Florea. Společně nastudovali vokálně-instrumentální díla Jana Křtitele Vaňhala, jehož tvorbu přednesli s pozoruhodnou přirozeností a pokorou. Jako sólisté se představili kontratenorista Filip Dámec, altistka Sylva Čmugrová, tenorista Hasan El-Dunia a basista Martin Vacula.

Číst dál…

Podzimní festival duchovní hudby Olomouc ve středu a v neděli

Podzimní festival duchovní hudby Olomouc dnes, ve středu 5. 10., v kapli Božího Těla nabídne koncert, kterého se zúčastní Lobkowicz trio (houslista Jan Mráček, klavírista Lukáš Klánský, violoncellista Ivan Vokáč) s klarinetistou Karlem Dohnalem. Společně přednesou Messiaenovo dílo Quatuor pour la fin du Temps. V neděli 9. října pořadatelé zvou na Vaňhalovo Requiem…

Číst dál…

Skončil Olomoucký hudební festival Baroko 2022. Měl už pětadvacátý ročník

„Skladbu objevil a do současné podoby přenesl Tomáš Hanzlík, který ji nabídl k realizaci souboru Musica Florea v rámci oslav jeho třicátého výročí.“

„V rámci pořádání notového archivu hraběcí rodiny Hartigů objevila archivářka Romana Hinerová Cantatu, která vznikla na oslavu narození hraběcí dcery Marie Terezie v roce 1759.“

„Zvuk malého uskupení dobře obsáhl nádvoří muzea, stejně jako zvuk sólových hlasů, které s orchestrem spolupracovaly.“

V Olomouci mají baroko rádi. Není divu, je to historické město, které je baroka plné, a také sem patří doba jeho největší slávy a rozkvětu. Počin Tomáše Hanzlíka, který je pořadatelem festivalu, je proto nejen chvályhodný, ale i logický. Od 14. června bylo v rámci festivalu Baroko 2022 odehráno jedenáct představení v atriu Vlastivědného muzea v Olomouci. Poslední akce se konala 26. července tamtéž a byla jí Serenata ke jmeninám krále Josefa I. s názvem Proteus na Rýnu, „Dramatická skladba v den přeslavného JMÉNA jeho posv. Král. Veličenstva JOSEFA I, Krále Římského“.

Číst dál…

Autentický (a skvělý!) Vivaldi v autentickém prostředí na festivalu v Českém Krumlově

„Všichni hudebníci hráli v dobových kostýmech s parukami na dobové nástroje a osvětlení zajištovaly dvojice svíček. Daleko podstatnější však byla akustika divadla, dobové kulisy… a na prvním místě přístup dirigenta Marka Štryncla.“

„Z dirigenta byla znát především dokonalá znalost partitury s pochopením pro specifika barokních vokálních forem, citem pro celkovou proporčnost, a především kontrastnost interpretovaného díla.“

„Představení a jednotlivé výkony zaujaly především jako kompaktní a působivý celek.“

Mezinárodní hudební festival Český Krumlov nabízí kromě koncertů také operní představení. Ve dnech 21. a 22. července uvedl orchestr Musica Florea Vivaldiho operu Farnace, a to se snahou o maximální autentičnost – historicky poučenou interpretací počínaje a dobovými kostýmy v prostoru zámeckého barokního divadla konče. Představení řídil Marek Štryncl.

Číst dál…

Dvořákova duchovní tvorba na festivalu Živé pohraničí – Lebendes Grenzland

„Zpívat Biblické písně je snem a touhou každého adepta pěveckého umění i vyzrálého pěvce. Tentokrát byl pěvecký part svěřen interpretovi nadmíru zkušenému, Romanu Janálovi.“

„Skladatel přesně věděl, kdo bude jeho Mši D dur interpretovat, a podle toho ji také komponoval.“

„Dirigent, sbormistr a varhaník Marek Vorlíček měl šťastnou ruku ve volbě pěvců sólového kvartetu i ve výběru sborového tělesa.“

V pořadí třetí kulturní událost, která se odehrála v rámci čtvrtého ročníku přeshraničního festivalu Živé pohraničí – Lebendes Grenzland, zavedla v sobotu 16. července publikum opět do mariánskolázeňského Casina. Početné zastoupení široké veřejnosti napovědělo, že tato svým způsobem ojedinělá akce zaujala jak tematikou, tak programovou náplní. Byla věnována 150. výročí narození československého prezidenta Emila Háchy a sestávala ze dvou částí – odpolední besedy a na ni navazujícího večerního koncertu, přinášejícího Dvořákovy duchovní kompozice v podání Pěveckého sboru Čerchovan a čtyř sólistů – Barbory Řeřichové, Sylvy Čmugrové, Aleše Voráčka a Romana Janála za řízení Markem Vorlíčkem.

Číst dál…

Vivaldi jako zelené letní divadlo

„Celkový zážitek proto nemůže hledat srovnání s vymazlenými a zvukově zaoblenými produkcemi v koncertních sálech. A přece stojí za to.“

„Děj je nesčetnými peripetiemi komplikovaný, v tištěném programu je na jeho přiblížení potřeba 575 slov, dá se však vyjádřit i stručněji.“

„Představení je příležitostí, jak milým způsobem strávit neobvyklý hudební večer, vybočující prostředím ze všeho, co je obvyklé v běžné sezoně.“

Rokokový zámek manželů Kučerových v Nových Hradech na Orlickoústecku je desátým rokem místem festivalové operní stagiony Smetanovy Litomyšle. Letos padla volba na Vivaldiho operu Farnace. Musica florea s Markem Štrynclem ve velikosti sotva dvou tuctů účinkujících ji chystá na červenec také pro Festival Český Krumlov, tam do barokního zámeckého divadla. Ve východních Čechách ji po středeční premiéře dává v těchto dnech ještě třikrát – pokud i nadále počasí dovolí, tak v „zeleném“ divadle v zámeckém parku.

Číst dál…

Třicet let ansámblu Musica Florea. Bononcini a anonym ve světové premiéře

„Mimořádnou úlohu naplnil Marek Štryncl. Nejen jako dirigent, který udával nástupy a tempo vsedě od violoncella, ale i skvělou souhrou v duetech s pěveckými čísly.“

„Pěvkyně a pěvci bez výjimky zpívali s nasazením a v síle nešetřili hlas.“

„Koncert spojených sekcí Musica Florea a Sboru Collegium Floreum pod vedením Marka Štryncla oslavil i tentokrát dvojí výročí souboru rozhodně zdařile.“

Ve známém atriu Českého muzea hudby s dlouhým dozvukem akustického prostoru se v úterý 24. května od 19.30 hodin konal koncert souboru Musica Florea a Sboru Collegium Floreum pod vedením Marka Štryncla. Program večera byl označen mottem Anonymní kantáty věnované rodině Hartigů a byl připraven pro dvacátý ročník festivalového cyklu Musica Florea Bohemica 2022. Soubor slaví tedy dvojí výročí – zmíněný cyklus probíhá na pozadí třicátého jubilea činnosti ansámblu.

Číst dál…

Dohnányiho Stabat mater i Dvořákova symfonie v Hradci Králové

„Tento skladatel si nevybral téma anglického renesančního skladatele náhodou – hudba Tudorovců byla totiž v hledáčku jeho pozornosti.“ „V případě Ernsta von Dohnányiho je paradoxní, že ač se jedná o významného maďarského skladatele, klavírního virtuosa, dirigenta a organizátora hudebního života, je takřka neznámý.“ „Po pauze filharmonikové přednesli Symfonii č. 4 d moll Antonína…

Číst dál…

Filharmonie Hradec Králové zítra na Broadwayi, ve středu se Stabat Mater

Filharmonie Hradec Králové na první polovinu dubna připravila ve svém koncertním sále dva projekty zcela rozdílných žánrů, zato se zajímavými tituly a interprety. Na své si přijdou jak příznivci muzikálových melodií, tak posluchači, kteří dávají přednost hloubce klasické hudby. Prvním ze zmíněných koncertů je The Best of Broadway zítra od 19…

Číst dál…

Rybova Česká mše vánoční uzavřela rok dvoustého výročí Západočeského symfonického orchestru

„Publika se sešlo mnoho, vůbec nestačil krytý prostor kolonády kolem orchestru, mnoho lidí vyslechlo koncert venku, pod širým nebem, v teplotě kolem nuly.“ „Hra orchestru byla velmi dobrá, jistá, intonačně i rytmicky pevná.“ „Smíšený pěvecký sbor Fontána z Mariánských Lázní zpíval se zřetelnou chutí, radostí z tvoření, publikem byl zjevně pozitivně přijímán.“ Provedení populární…

Číst dál…