KlasikaPlus.cz© – portál o klasické hudbě

PORTÁL O KLASICKÉ HUDBĚ

...váš vyladěný partner

english

Dynamické album Viléma Veverky english

„V Hyblerově The Jarre Contribution působivá melodická linka hoboje dodává zdánlivě různorodé souhře patřičnou jiskru.“

„Nacktwerk Martina Hyblera je skutečně ‚psaný na tělo‘ pro Veverkův hoboj.“

„V písni Tesklivá Michala Pavlíčka se v aranži se sólovým hobojem objevují nové dimenze barev.“

Vilém Veverka, dnes nejlepší český hobojista a umělec s vysokým renomé v zahraničí, vydává nyní na modré vinylové desce album Upgrade. Mistrovská hra Viléma Veverky má v klasické hudbě základ a nahrávky od barokního po současný repertoár sklidily na domácí půdě i v zahraničí mnohé úspěchy a ocenění. Již dvacet let rozšiřuje hobojista pozvolna svůj repertoár o díla ryze současná i s přesahem do dalších artificiálních stylů a velmi dobře si rozumí s kompozicemi Martina Hyblera. Album Upgrade je uceleným pohledem na jejich spolupráci, přičemž podílí se také jazzrockový kytarista Michal Pavlíček.

Koncerty formace Vilém Veverka TrioPlus nabízejí průběžně se vyvíjející zvukový a výrazový posun jazzového tria s hobojem, nověji navázaná spolupráce s Michalem Pavlíčkem, vynikajícím kytaristou a skladatelem, přinesla další možnosti směřování autorské tvorby, což album Upgrade reflektuje a hobojista je považuje za první skutečnou kulminaci tvorby těchto dvou autorů.

Výjimkou je na albu ovšem první skladba Chicka Corey Got a Match?, která byla kdysi přesvědčivou inspirací pro Viléma Veverku v rozhodování o stylovém posunu. Jazzrocková skladba v Hyblerově aranži vynikla ve výrazném podání formace Vilém Veverka TrioPlus. Známou skladbu z roku 1986 v nové podobě uvozuje rytmus bicích, do něhož vstupuje zpěvné hobojové sólo a graduje ve virtuózních bězích, jimiž je Veverka s pověstnou precizností a technickou lehkostí podává. Suverenita jednotlivých hráčů dodává lesk melodickým útržkům hoboje a souhra prozrazuje vzájemnou návaznost všech hráčů. Šarm a virtuozita sluší hoboji stejně jako báječnému triu.

Martin Hybler je zastoupen třemi skladbami z mnoha, které pro Viléma Veverku zkomponoval, včetně úprav skladeb ze široké škály hudebního spektra. The Jarre Contribution má úžasně jemný, mlžný elektronický úvod, z něhož se vynořují hobojové jasné i trochu nesmělé tóny. Pomalu nastupuje nespěchavý a spolehlivý rytmus, tepající pod hobojovým lesklým sólem a variace rytmické i melodické stále svítí nad jakoby strojovým doprovodem. Působivá melodická linka hoboje dodává zdánlivě různorodé souhře báječnou jiskru, zřetelnou ukázku vzájemné inspirace skladatele a interpreta. Hudební mistrovství obou je provázáno dlouhá léta umělecky i lidsky a stejně tak se přenáší i do muzikantského tria. V závěru po zrychleném dynamickém vzepětí se vše rozplývá do vzdalujícího se oparu. 

Question Marks Martina Hyblera v rychlejším rytmu s lehkým, pěkně ukotveným hobojem, který ve výškách zpívá i „jamuje“, nadšení prýští z každé jeho sekvence a spojení s triem je dynamicky i výrazově uhrančivé. Pečlivě propracované klávesy, bicí i kontrabas si vzájemně rozumí a také slouží sólu, osobní vazby jsou jasným základem souhry. Proměny melodických linek lákají k objevování stále dalších a dalších hudebních vrstev a synkopický rytmus si společně všichni užívají.

Hyblerův Nacktwerk (Vzpomínka na československé letce jednotek RAF) už je proslulý svou zřetelnou stylovou vazbou hudby a technického světa kolem nás. V podání Viléma Veverky se ozvou zkreslené varovné tóny, tep města, ulic, davů lidí i aut a vlaků. Atmosféru vystihl autor suverénně a hoboj vykreslil nejrůznější zvuky do všech detailů, i v disonancích je sólo pevnou součástí ansámblu. Skladba klade vysoké nároky na všechny hráče, dynamika stoupá, hoboj se ovšem mistrovsky vymaňuje tepajícím sólovým úryvkem a s triem si perfektně odpovídají. Tato skladba je skutečně „psaná na tělo“ pro Veverkův hoboj a vrcholná náročnost je přesně to, co Vilému Veverkovi konvenuje – cesta, po níž se vydává a nespokojuje se s ničím menším. Ovšem náročnost ve Veverkově interpretaci zůstává stále službou ke skutečnému obrazu světa.

Další skladby vznikly ze spolupráce s rockovým kytaristou Michalem Pavlíčkem, výborným muzikantem a skladatelem rockové i filmové hudby. V Pavlíčkově písni Tesklivá (Wistful) se v aranži se sólovým hobojem objevují nové dimenze barev, aniž stírají autorovu původní melancholickou a dojemnou melodii. Souzvuk hoboje s elektrickou kytarou zaujme, TrioPlus mu dodává bezpečí. Hobojové sólo zní nad rockovým backgroundem autenticky se vzdálenými vzpomínkami. Také v další melodii For You (Pro Tebe) je Pavlíčkova kytara neskutečně hluboká, zadumaná a se zasněným hobojem si vzájemně předávají základní linku. Lesk hoboje a kantiléna, kterou umí nádherně Veverka vyklenout, svítí i nad kytarou v klidném podkresu ztichlého doprovodu tria.

Zavěrečná Pavlíčkova Honička (The Chase) je čistě rocková, oblíbená a Michalem Pavlíčkem, stejně jako předchozí skladby, výtečně aranžovaná, kde jeho kytara má syrovější zvuk. Pavlíček ovšem nepřekračuje tónovou estetiku, jen zůstává v odlišném módu a souznění jeho kytarového sóla s TrioPlus a hobojovými vstupy je stále vytříbené. Rytmická změna s přesunem melodické linky nenarušuje souhru, naopak hráčům svědčí rychlé střídání hudebních prvků a zdánlivý chaos. Přátelské muzikantství vrcholí až do strmého závěru hudební hostiny.

Upgrade

Vilém Veverka TrioPlus

Vilém Veverka (hoboj), Martin Hybler (klavír, elektronika), Ondřej Štajnochr (kontrabas, basová kytara), Tomáš Hobzek (bicí), Michal Pavlíček (elektrická kytara)

Nahráno: 2022–2025, studio HAMU, Praha

Zvuková režie: Ondřej Urban

Produkce: Vilém Veverka 

Foto: Vilém Veverka, Kateřina Šelemberková

Vydáno: 2025 Veverka Concert s.r.o.

Foto: z archivu Viléma Veverky

Marta Tužilová

Marta Tužilová

Publicistka

Věnuje se produkci a oboru marketing communication. Vystudovala klavír a dějiny hudby, hudební publicistice se věnuje celoživotně a jako typický Blíženec se zaměřuje na zdánlivě odlišné žánry, obory a osobnosti. Stála u počátků Hudební mládeže a vysokoškolské vzdělání využila zejména v Supraphonu přípravou tiskových materiálů, recenzemi nahrávek a interview s vítězi soutěží Pražského jara a dalšími osobnostmi v denním i periodickém tisku, dále scénáři výstav, televizních pořadů a produkcí koncertů doma i v zahraničí, často spojených s výstavami a veletrhy. Počátkem 90. let založila MATagency pořádající koncerty, výstavy s hudební i výtvarnou tématikou a spolupracující s produkcemi zaměřenými na operní a písňové cykly, průběžně publikovala v časopisech zaměřených na klasickou hudbu a špičkový zvuk. Hudební publicistika ji celoživotně těší jako možnost zúročení hudebního vzdělání, znalostí a zkušeností s propojováním lásky k hudbě a inspirací novými hudebními směry a umělci.



Příspěvky od Marta Tužilová



Více z této rubriky