Francouzsko-vlámsko-český Concentus Moraviae zahájí soubor Graindelavoix
Na čtyři desítky koncertů rozehrají dvacet festivalových měst s podtitulem Festivalové rondo. Tak budou mezi 31. květnem a 27. červnem vypadat oslavy třicátého výročí festivalu Concentus Moraviae, který rozeznívá Jihomoravský kraj a Vysočinu. Refrénu vtiskne francouzský nádech rezidenční umělec Jean Rondeau, jednotlivé festivalové sloky budou vlámské i české a nabídnou neotřelé festivalové premiéry i návraty. Festival měla zahájit Prague Philharmonia, nakonec se však je zahajovacím koncertem ten původně plánovaný jako druhý v pořadí. KlasikaPlus.cz přináší aktualizovaný přehled dění festivalu od jeho začátku do půlky měsíce června.

Mezinárodní hudební festival Concentus Moraviae je unikátní kurátorským konceptem příprav programů. Primárně je zaměřen na klasickou hudbu s přesahem do jiných žánrů a se silným akcentem na starou hudbu. Organizátoři každoročně oslovují nového dramaturga, který přichází s novým ročníkovým tématem. „Slavíme nejen třicet let festivalu, ale také dvacet let od chvíle, kdy Moravou prolétla památná vlámská bouře a zanechala po sobě nesmazatelné hudební stopy. Dramaturgie tak spojuje koncerty Jeana Rondeaua a jeho francouzských kolegů s inovativními soubory a hudebníky z Flander a České republiky. Festival, který se odehrává na nejkrásnějších místech Moravy, je pro rok 2025 strukturován do formy slavnostního ronda: refrén má francouzský nádech, jednotlivé sloky jsou vlámské a české,“ uvedl k hlavní myšlence jubilejnímu ročníku festivalu Concentus Moraviae jeho letošní dramaturg Jelle Dierickx.
Festivalové oslavy na jihu Moravy měly vypuknout poslední květnový pátek s orchestrem Prague Philharmonia a nesporně světově etablovaným dirigentem Maximem Pascalem, aby v Poulencově Venkovském koncertu pro cembalo a orchestr byli partnerem rezidenčnímu hráči na klávesové nástroje Jeanu Rondeauovi. Tento koncert se však neuskuteční, proto první festivalový víkend už zkraje napíše vlámskou kapitolu. Jméno proslulého souboru Graindelavoix znamená „zrno hlasu“. Umělecký šéf ansámblu Björn Schmelzer si ho vypůjčil od filosofa Rolanda Barthese, s nímž sdílí přesvědčení, že právě zrnitost dodává hlasu charakter, propojuje slovo a hudbu a vytváří smyslový zážitek. Graindelavoix v sobotu 31. května v Předklášteří zahájí festival díly vzniklými před více než šesti sty lety. V prvním červnovém týdnu Concentus Moraviae uvede ještě jednou soubor Graindelavoix, a to v Ivančicích 2. června.

V povídce tureckého básníka a spisovatele Nȃzima Hikmeta se jistý doktor Littman dívá na srdce ve sklenici. Snaží se představit si milostný život majitelky srdce, paní Čabajové, a začne si pobrukovat milostné písně. Současný belgický skladatel Jean-Luc Fafchamps toto bizarní snění zhudebnil a do cyklu pro mezzosoprán, violoncello a klavír přidal své vlastní oblíbené písně. Tyto důmyslné úpravy známých i méně známých šansonů jsou proloženy skvosty z repertoáru dvacátého století a tyto přednese už 1. června sestava Het Collectief ve složení Thomas Dieltjens (klavír), Martijn Vink (violoncello) a Lore Binon (soprán). Vystoupí v Rubensově sále ve Slavkově u Brna.
Pak už festival počne psát i první českou vzpomínku ve společnosti Cappelly Mariany vedené Vojtěchem Semerádem, kteří v hustopečském kostele sv. Václava a Anežky České odkryjí Zrcadlo Johannese Tourouta s tematikou vlámská polyfonie v renesančních Čechách. Dalším českým účastníkem bude Ansámbl Rýnský, ten v Kuřimi představí svůj oblíbený kmenový repertoár, sonáty Ignazia Albertiniho v kontextu dalších děl významných skladatelů sedmnáctého století spjatých s habsburskými dvory. Na festivalu soubor vystoupí v rámci prestižního projektu S-EEEmerging. Na festival se vrátí vokálně-instrumentální Sollazzo Ensemble (nedávnou reflexi vystoupení na Pražském jaru čtěte ZDE) vedený Annou Danilevskaiou s výběrem z Lovaňského zpěvníku, vlámského mistrovského díla z konce patnáctého století. Debutantem nebude ani Tiburtina Ensemble, která pod vedením Barbory Kabátkové a ve spolupráci s vlámskou fotografkou Lieve Blancquaert ve Velkém Meziříčí 6. června představí projekt Příběh života o síle a zranitelnosti žen. První festivalový týden završí vystoupení improvizujících Les Violons de Bruxelles kombinujících komorní hudbu s jazzem a latinskoamerickými rytmy. Tento soubor vystoupí první červnový víkend ve Valticích i Lysicích a návštěvníky přenese do světa Djanga Reinhardta. Víkendový program doplní desátý ročník hudebně-gastronomického a cyklistického zážitku nazvaného prozaicky Hudba na kole.

Druhý kompletní festivalový týden zahájí sólový recitál belgického specialisty na starou hudbu, gambisty Thomase Baetého, který přijede s projektem On Solitude do Náměště nad Oslavou. Dalším vokálním hostem bude v Kyjově Utopia Ensemble, představí florilegium skladeb, které složil anebo vydal výjimečný tvůrce renesanční vokální hudby Tielman Susato. Speciálním programem utvořeným u příležitosti festivalových třicetin bude vystoupení dvou perkusistek, Anežky Novákové a Geertje Karpez z Flander s titulem Beng! zasazeným do Moravského Krumlova.
Festival připravuje také meditativní taneční představení varhaníka Toma Van Der Plase s tanečnicí Oonou Van Aken, a to ve Ždáru nad Sázavou. Festivalovému týdnu pak dominuje dvojí vystoupení renomovaného souboru Currende, který se za padesát let existence stal synonymem interpretace polyfonní hudby od šestnáctého po osmnácté století. V Boskovicích a Bystřici pod Pernštýnem nabídne projekt Upon the Chant, v němž umělecký vedoucí souboru a zároveň autor skladeb Erik Van Nevel vychází ze středověkého gregoriánského chorálu a uspořádává melodie nejdůležitějších svátků liturgického roku do nové polyfonní hudby.
Hostem festivalu bude 13. června na lomnickém zámku také mladá kytaristka Emma Wills s programem 4-7-8 odkazujícím na uklidňující dechovou metodu se skladbami Johna Dowlanda, Johanna Sebastiana Bacha, ale třeba i Joni Mitchell nebo Marca Ribota. Kytaristka vystoupí i o den později coby členka Dua Como s akordeonistou Sebastianem Enriquem, kdy půjde o „letní směs elegantní klasické hudby, jazzu a výrazně jižanských rytmů“ doplněná aranžemi hudby Richarda Galliana a Ennia Morriconeho.

V sobotu 14. června festival zamíří do Telče, kde uspořádá vystoupení souboru Zefiro Torna pod vedením Jurgena De bruyne. Ani ten nebude na festivalu nováčkem a publiku přiblíží třetí ze série programů zabývající se léčivou sílu rostlin. V instrumentálně bohatém programu Balzám zazní nové skladby spolu s portugalskými, řeckými a islandskými lidovými nápěvy či duchovními skladbami Hildegardy von Bingen a Guillauma Dufaye. Repríza se koná v neděli na jaroměřickém zámku. Ten den se festivaloví příznivci budou moci setkat také s klavíristou Janem Michielsem, laureátem soutěže královny Alžběty v Bruselu, který v programu Slovanská duše nechá na zámku Rájec-Jestřebí spolu promlouvat skladby Antonína Dvořáka a Leoše Janáčka a části z cyklu Dedicatio belgického skladatele Krise Defoorta.
Rezidenční umělec Jean Rondeau vystoupí nakonec až 21. a 22. června ve Slavkově u Brna, resp. v poutním kostele ve Křtinách v okrese Blansko.
foto: archiv umělců, Koen Broos
Příspěvky redakce
- Helena Tattermuschová (1933–2025)
- Jezerní open air v Magdeburku se Severočeskou filharmonií
- Klavírní skladba na téma Věčná naděje v hledáčku třetí kompoziční soutěže stejnojmenného festivalu
- Brahms, Brahms a zase Brahms. Hrůša s Bamberky na Rheingau festivalu
- Skončila Smetanova Litomyšl, ta příští bude mít téma Příroda
Více z této rubriky
- Jezerní open air v Magdeburku se Severočeskou filharmonií
- Brahms, Brahms a zase Brahms. Hrůša s Bamberky na Rheingau festivalu
- Magická hudba v magické Praze. Letní akademie na ZUŠ Jana Hanuše
- Filharmonie Brno opět s Chen Reiss. Tentokrát v Rakousku
- Nový svět Antonína Dvořáka podle Indiho Stivína
- Barokní inscenace na zámeckém jezírku nebo návrat Maxima Vengerova. Začíná Festival Krumlov
- OH! Další červencová štace Českého filharmonického sboru Brno
- Hudební festival Znojmo otevře Julius Caesar
- Czech Virtuosi na slavkovském zámku
- Naplněné kurzy v Telči doprovodí koncerty včetně jednoho s Epoque Quartet