Gaudeamus Brno a Štěpán Filípek v netradičním spojení sboru a violoncella
Už Velikonoční koncert chystá na středu 6. dubna v Červeném kostele pěvecký sbor Gaudeamus Brno. Dominovat mu bude netradiční a sugestivní zvuková kombinace smíšeného sboru a violoncella. Sólového partu se ujme Štěpán Filípek. Zazní skladby soudobé estonské skladatelky, rodačky z Kyjeva Galiny Grigorjevy, norského skladatele a sbormistra Knuta Nystedta, polského soudobého skladatele Pawła Łukaszewského, národního ukrajinského skladatele Mykoly Leontovyče, oudobého skladatele a sbormistra žijícího a působícího v Kyjevě Rubena Tolmačova a výběr z duchovních motet Antona Brucknera. Výtěžek z dobrovolného vstupného bude věnován brněnskému ženskému vzdělávacímu spolku Vesna na podporu rodin z Ukrajiny.
Zvukový protiklad violoncella a smíšeného sboru využívá ve své meditativní „Molitvě“ („Modlitbě“) soudobá estonská skladatelka Galina Grigorjeva (*1962), která pochází z ukrajinského Krymu. Studovala na hudebních školách v Oděse, v Petrohradě a v Tallinnu, kde zůstala a kde dodnes žije. V současnosti se řadí k oceňovaným skladatelským osobnostem estonské hudby. Její vokální kompozice s oduševnělou a jemnou zvukovou texturou čerpají inspiraci ve východní slovanské liturgii a v rané evropské polyfonii. „Molitva“ je z roku 2016 a podává sugestivní hudební obraz až zoufale naléhavé modlitby. Part sólového violoncella, který je ztělesněním nářků a proseb člověka klečícího před oltářem, je doprovázen sborovými vokály z kůru. Molitvu provedl Pěvecký sboru Gaudeamus v březnu roku 2018 v české premiéře.
Na podobném principu dialogu mezi violoncellem a smíšeným sborem je založena také kantáta Stabat Mater norského skladatele a sbormistra Knuta Nystedta (1915–2014), který studoval kompozici u Aarona Coplanda v americkém Tanglewoodu. Jeho skladby byly hluboce ovlivněny gregoriánským chorálem a palestrinovskou vokální polyfonií. Náročný koncertantní part sólového violoncella vystupuje vůči textu středověké sekvence jako dramatický, často drsně disonantní skladatelův komentář plný smutku i naděje.
Mezi východní a západní hudební církevní tradicí se bude pohybovat také další program složený z děl soudobých i romantických evropských skladatelů. Dvě postní moteta polského soudobého skladatele Pawła Łukaszewského (*1968) společně s výběrem z duchovních motet Antona Brucknera (1824–1896) budou kontrastovat s duchovními skladbami národního ukrajinského skladatele Mykoly Leontovyče (1871–1921) a soudobého skladatele a sbormistra žijícího a působícího v Kyjevě Rubena Tolmačova (*1973).
Pěvecký sbor GAUDEAMUS Brno působí na české sborové scéně od roku 1996. Založil ho ukrajinský sbormistr a dirigent Alexander Vacek. Z původně univerzitního sboru se v průběhu let vyvinulo samostatné těleso, jehož členy jsou v současnosti jak studenti, tak absolventi vysokých škol. Od roku 2012 prošli sborem zpěváci ze třinácti různých zemí. Pod vedením sbormistryň Daši Karasové a Martiny Kirové si sbor drží postavení jednoho z předních českých amatérských sborových těles. V posledních letech se Gaudeamus snaží uvádět dramaturgicky neotřelé projekty a jejich prostřednictvím posluchačům přibližovat více i méně známá sborová díla minulosti, především pak propagovat soudobou českou i zahraniční sborovou tvorbu. Za dobu své existence se Gaudeamus s úspěchem prezentoval na mnoha domácích i zahraničních festivalech a soutěžích. V roce 2017 se stal laureátem Grand Prix na XII. Mezinárodním festivalu adventní a vánoční hudby v Bratislavě.
Violoncellista a skladatel Štěpán Filípek (*1981) patří k progresivním českým umělcům s mezinárodním přesahem. Z poslední doby patří patří mezi jeho úspěchy například uvedení projektu Ludicra v rámci festivalu Moravský podzim, publikování alba 9 ze skladeb devíti českých hudebních skladatelek nebo provedení recitálu pořádaného velvyslanectvím ČR ve Washingtonu. Absolvoval violoncello na Pražské konzervatoři a na Hudební fakultě JAMU. Později studoval též kompozici na Konzervatoři Brno a JAMU. Jako komorní hráč participoval na formování několika ansámblů, v posledních letech to byly třeba Trio Euterpé, Tango Quartetto Re Campo nebo Bačová/Veverica/Filípek. Pravidelně také vystupuje v duu s klavíristkami Sárou Medkovou a Katelyn Bouska. Kromě toho dlouhodobě spolupracuje s Českým rozhlasem na dokumentaci současné tvorby pro violoncello. Jako sólista nebo komorní hráč vystoupil s řadou významných těles a na mnoha hudebních festivalech, kde také zazněly jeho skladby. Některé osobnosti mu také dedikovaly svá díla, František Emmert, Radomír Ištvan, Jana Vöröšová, David Carpenter, Barry Wan, Joseph Kolkovich, Daniel Kessner, Jakub Rataj a další. Štěpán Filípek hraje na mistrovský nástroj zvaný „Imperio“ z dílny brněnského houslaře Jana Husa Bursíka z roku 2006.
Foto: archivy sboru a Š. Filípka
Příspěvky redakce
- K České filharmonii přijede debutově Nathalie Stutzmann
- Moravská filharmonie Olomouc nejen s Robertem Kružíkem
- Může duše puknout jako zvon? Odpověď hledá Lieder Society
- Pavel Haas Quartet mezi Schubertiade a Wigmore Hall
- Hudební vzpomínka na moravské skladatele na JAMU