Stanice D-dur Českého rozhlasu vysílá výhradně klasiku. Těmito slovy každý týden začíná článek o pořadu stanice vysílaném v následných sedmi dnech. Tentokrát KlasikaPlus.cz upozorňovala na nedělní přenos (od 16:00) záznamu z newyorské Metropolitní opery, kde součástí obsazení inscenace Pucciniho Bohémy byla také česká pěvecká jednička Adam Plachetka. D-dur nabídne představení režiséra Zeffirelliho z 13.…
ČRo D-dur: Pucciniho Bohéma z Metropolitní opery
„V pondělí od 20:00 poslouchejte Smetanovu Mou vlast pro čtyřruční klavír s Renatou a Igorem Ardaševovými.“ „Ve středu je připraven další koncert, který diriguje šéfdirigent SOČRu Petr Popelka, řídit ovšem bude Symfonický orchestr Berlínského rozhlasu; se sólistou Leifem Ove Andsnesem.“ „Víkendová návštěva bude hudebně velmi originální. Simona Kostrhunová pozvala k mikrofonu hráče na…
Zeffirelliho Bohéma v Metropolitní opeře nestárne a nezestárne
„Spontánní reakce diváků… Těžko se jí podaří vyvolat některému z dnešních režisérů a scénografů.“
„Dirigent Carlo Rizzi vedl představení nádherně, zažitě, s nadhledem a současně s obrovskou empatií věnovanou příběhu i pěvcům.“
„Marcello je díky Plachetkovi – hned po ústřední dvojici a před Musettou – opravdu důležitou postavou příběhu.“
Newyorská Metropolitní opera opětovně – pokolikáté už? – obnovila čtyři desítky let starou, ale nadále nadčasovou a ideální inscenaci Pucciniho Bohémy, kterou jako režisér i scénograf vytvořil Franco Zeffirelli. Není to však žádné muzeum – jde o mimořádně přirozeně vyprávěný příběh, neméně přirozeně navázaný na hudbu. Té dává dirigent Carlo Rizzi až překvapivě velkou lyriku…
Mladí jsme jen jednou aneb Pucciniho Vlaštovka jako pokračování Bohémy
„Jsme vyřízeni, starouši, jsme mrtvi a pochováni. Mladý je člověk jen jednou!“
„Je to jen náhoda, nebo stárnoucí a životem poučený Giacomo Puccini zkomponoval vědomě v roce 1917 pokračování své Bohémy?“
„Je nám velkou ctí, že náš projekt byl zařazen do doprovodného programu festivalu Opera 2022.“
Bohéma, čtvrtá nejčastěji uváděná opera světového repertoáru, slavila počátkem letošního roku 125. narozeniny. Právě dnes by slavil 163. narozeniny její autor Giacomo Puccini. Dobrá příležitost připomenout, že jeho osmá opera s názvem Vlaštovka navazuje námětem vlastně na Bohému. Robert Rytina se o literární předloze a skladatelově inspiraci rozepisuje v souvislosti se svými opakovanými pokusy uvést, navzdory koronaviru, polokoncertní podobu v tuzemsku prakticky neznámé Vlaštovky. Zve na ni teď na 18. ledna do Ctěnic na okraji Prahy.
Do Litomyšle se vrátila opera. Nejprve Bohéma a Oněgin z Brna
„Jana Šrejma Kačírková hraje a zpívá Mimi s bezprostředností srdečností a s jistotou. Je to její premiéra v této úloze.“ „Svatopluk Sem je v titulní roli Oněgina pěvecky famózní.“ „Hrát před publikem je krásné – a na Smetanově Litomyšli, kam se jezdí i za atmosférou odlišnou od kamenných divadel, je obecenstvo vděčné.“ V sobotu a v neděli se…
Martin Glaser: Hrát bez diváků je jako lízat zmrzlinu přes sklo
„Opery se rozmrazují naštěstí mnohem snadněji než ´zmražené´ činohry.“
„Věřím, že festivalové publikum přijímá představení s jakousi nepsanou dohodou, že zkrátka nemůže vidět komplexní tvar, který vznikl v divadle. Snad genius loci a volná obloha nad našimi hlavami tu ztrátu alespoň trochu vynahradí.“
„Naše plány jsou docela ambiciózní a zároveň věřím, že i divácky velmi atraktivní.“
Brněnská Janáčkova opera jede na Národní festival Smetanova Litomyšl se dvěma novými inscenacemi, Pucciniho Bohémou a Čajkovského Evženem Oněginem. První hraje na zámeckém nádvoří v sobotu, druhou v neděli. Ředitel Národního divadla Brno v té souvislosti v rozhovoru pro portál KlasikaPlus.cz a pro Noviny Smetanovy Litomyšle uvažuje nad přizpůsobováním inscenací pro uvádění na open air letních scénách,…
Pandemie, počasí, publikum.
Smetanova Litomyšl v průsečíku hudby, rozvolňování… a deště
„Máme v programu i velké koncerty a opery a při třiceti pořadech jde pořád o velkých festival.“
„Co se týče reklamních partnerů a sponzorů, nepřišli jsme ani o jediného.“
„Respirátory jsou nadále potřeba při koncertech na zámku. Publikum je sice na čerstvém vzduchu, ale nádvoří je uzavřené ze čtyř stran a je tak definováno jako vnitřní prostor.“
Měsíční příprava stavby scény a hlediště na nádvoří zámku je u konce. Smetanova Litomyšl může začít. Ve městě bude chod národního festivalu denně zajišťovat víc než sto dvacet lidí, od uměleckého a ekonomického vedení přes produkci a techniky až po uvaděčky, řidiče a muže řídící parkování návštěvníků. Letos je program rozvržen jen na jedenáct dní, ale přesto ho organizátoři prezentují jako plnohodnotný…
Latinská čtvrť v Brně. Puccini a Švecová nahlížejí do života pařížské bohémy
„Silnou stránkou premiérového večera bylo pěvecké obsazení. Nadprůměrné, výrazné ve všech postavách.“ „Magdalena Švecová pro celý večer vede sólisty i všechny ostatní k co nevětší přirozenosti.“ „Když se k dojmu z hudebního divadla hraného a zpívaného opravdu s chutí přičte pochopitelná radost, že se opět může hrát pro publikum, vychází z toho, že šlo v pátek o mimořádnou událost.“…
V Pardubicích „vystavili“ libereckou Bohému
„Kdyby se tehdy pozorovatel podíval dalekohledem pod střechu jakékoliv nuzné pařížské mansardy, našel by tam jistě mnohé podobně vášnivé i tragické lásky, předčasná úmrtí a hluboká přátelství.“
„V liberecké inscenaci si opravdu uvědomíte, že jsou Vánoce.“
„Je dobře, že se daří opery i „vystavovat“ mimo jejich domovské scény. Pardubické hudební jaro je toho letitým důkazem.“
Je to právě rok a několik dní, kdy měla v libereckém Divadle F. X. Šaldy (9. března 2018) premiéru nová inscenace Bohémy Giacoma Pucciniho. Vrátila se tam po třinácti letech a byla přijata s úspěchem. Josef Krečmer, umělecký ředitel a dramaturg Mezinárodního festivalu Pardubické hudební jaro, zve tamní soubor opakovaně a s dobrou zkušeností, a tak se Seveřané na programu letos objevují hned dvakrát – festival uzavře Massenetova Thaïs a teď v neděli zazněla právě Bohéma. A publikum, které jinak v regionu příliš operních příležitostí nemá, ji právem ocenilo s nadšením.