„Když přijedou lidi a přijedou nástroje, tak je to v klidu,“ neslo se prvním večerem Českého týdne v Carnegie Hall. Byl zahájen v pondělí na domácí půdě – v České národní budově, která se od legendární koncertní stavby v centrální části Manhattanu nachází asi dvacet ulic severovýchodním směrem. Ve velkorysém sále, v němž krajané dříve hlavně plesali,…
ČRo D-dur: Louskáček z Paříže a Martinů z Poličky
„Ve středu je prostor na další dva koncerty z nabídky Eurorádia: Symfonický orchestr Bavorského rozhlasu bude řídit nám dobře známý Semjon Byčkov.“
„Víkendová Návštěva bude u Markéty Holé, profesorky JAMU, která pracuje také v Centru Bohuslava Martinů v Poličce.“
„Nedělní operní čas bude patřit poslední opeře Antonína Dvořáka Armida, uslyšíte nahrávku Gerda Albrechta s českými pěvci a Českou filharmonií.“
Stanice D-dur Českého rozhlasu vysílá výhradně klasiku, a to nepřetržitě. Ve všední dny „od čtyř do osmi“ je v projektu Klasika na dosah prostor dokonce pro nenápadné vzdělávání. Stanice s hudebním názvem je synonymem pro „samou hudbu“, pravidelně proto nahlížíme do jejího vysílání. Co tedy D-dur nabízí v týdnu od 2. do 8. prosince?
Robert Hanč: Tři koncerty v Carnegie Hall nemůžeme mít, kdy si vzpomeneme
„Mimořádná příležitost, které chceme co nejlépe využít, ne snad kvůli sobě, ale kvůli celé české kultuře.“
„Poprvé se Česká filharmonie ve Spojených státech objevila v šedesátých letech minulého století na koncertě s Karlem Ančerlem v brooklynském Walt Whitman Hall. Teď tam letí počtrnácté.““
„Nástroje představují pět tun nákladu v jedenašedesáti speciálních transportních bednách.“
Česká filharmonie cestuje na další turné, a to do Spojených států. V newyorské Carnegie Hall ji čeká prestižní rezidence, tři koncerty završující od 3. do 5. prosince Rok české hudby 2024. Robert Hanč, od roku 2011 generální manažer a umělecký ředitel orchestru, v rozhovoru pro portál KlasikaPlus.cz přibližuje přípravu takových zájezdů a alespoň trochu dává nahlédnout do jejich zákulisí. Jak říká, pro filharmonii takovýto zájezd rozhodně patří mezi nejnáročnější úkoly.
Klasika v souvislostech (77)
Carnegie Hall. Filantrop a jeho newyorská koncertní síň
„Koncertní síň postavili na ploše devíti parcel jako jednu z posledních velkých staveb ve městě ještě bez použití ocelové konstrukce, z cihel a pískovce.“
„Antonín Dvořák byl jedním z těch, kteří napomohli vytvoření věhlasu nové síně. S ohledem na setrvalou mezinárodní popularitu díla je první tamní uvedení New World Symphony asi nejdůležitější světovou premiérou, která se v této síni kdy odehrála.“
„Zahrát si právě zde je snem každého hudebníka. Je však rozdíl, jestli umělec vystoupil v programu Carnegie Hall, nebo v programu, pro který si jiný organizátor sál jen pronajal.“
Na samém začátku prosince, v závěru Roku české hudby 2024, patří newyorská koncertní síň Carnegie Hall, respektive její hlavní sál Isaac Stern Auditorium, po tři dny České filharmonii. Jedno z nejslavnějších míst, kde se ve světě hraje klasická hudba, bylo svědkem mnoha světových premiér, mezi nimiž jako mimořádně památné zůstává první provedení Dvořákovy Novosvětské symfonie. Ani se nechce věřit, že v šedesátých letech nechybělo moc k tomu, aby byla historická budova jako údajně nadbytečná stržena.
Radek Baborák jako komorní hráč a další adventní koncerty v Sukově síni
Už tradičně se příznivci České filharmonie a Českého spolku pro komorní hudbu schází v adventním období v Sukově síni Rudolfina. I letos je o adventních nedělích k dispozici hudební program, a to vždy nadvakrát v patnáct hodin a v půl šesté. Čtveřici pořadů zahájí renomovaný dechový Afflatus Quintet, někdejší vítěz mnichovské soutěže ARD. „Do adventního období vstoupíme s uznávaným českým souborem Afflatus…
Český týden v Carnegie Hall za účasti prezidenta republiky a s dodatkem v Torontu
Koncert mladých talentů 2. prosince zahájí Český týden v Carnegie Hall, který je vrcholem oslav Roku české hudby. Na koncertech, které se v New Yorku uskuteční nejen ve světově proslulé koncertní síni, ale i v České národní budově na Manhattanu a na ikonickém náměstí Times Square, vystoupí Česká filharmonie se svým šéfdirigentem a hudebním ředitelem Semjonem…
Trubka a smyčce u Vřídla, klavír v kinosálu. Česká filharmonie v top formě před Carnegie Hall
„Vděční diváci naslouchali i z ochozu v prvním patře.“
„Kinosál nekinosál, virtuozitě Iva Kahánka a celkovému dojmu z Dvořákova Koncertu g moll neubral ani drobeček.“
„Byla to procítěná exploze odstínů, barev, poetiky i naléhavosti.“
Tři filmové hity v koncertním sále Císařských lázní, čtyři koncerty v lehce předělaném kinosále hotelu Thermal, u Vřídla mezi prameny a v někdejší Spořitelně, která je jednou z nových adres pro kulturu města na seznamu UNESCO. Skvělí interpreti, exkluzivní program, pohodová atmosféra a mnoho inspirativních setkání. Letošní Karlovarské Variace trvaly opět jen necelé dva dny, o to intenzivnější zážitek nabídly a posunuly vlastní laťku o další zářez výš.
Pražský filharmonický sbor s Poklady českého sboru z Prahy až do New Yorku
Koncerty, které se konají 28. a 29. listopadu večer v kostele sv. Šimona a Judy v Praze, nesou název Poklady českého sboru. Pražský filharmonický sbor na nich ve spolupráci s festivalem Dny Bohuslava Martinů představí vokální díla českých skladatelů Antonína Dvořáka, Leoše Janáčka, Bohuslava Martinů, Jana Nováka a Petra Ebena. Stejný program pak zazní 6. prosince…
Dvořák a Janáček ve filmovém Thermalu. Karlovarské Variace počtvrté
„Na to, aby pojal až sto sedmdesát hudebníků, které sem letos náš první orchestr přivezl, ovšem technický i optický skvost Císařských lázní nemá.“
„Svou virtuozitou, lehkostí a radostným požitkem ze hry si publikum již od prvních tónů získal koncertní mistr orchestru Jan Mráček.“
„Plnokrevné, procítěné provedení všech účinkujících nadšené publikum ocenilo vřelým potleskem.“
Vždy koncem listopadu dostane modročervený název proslulého lázeňského města na lávce přes říčku Teplá, jeden z oblíbených fotomotivů turistů u ikonického Vřídla, červenou čepici s bambulí. Je to neklamný znak nejenom toho, že se nezadržitelně blíží advent a předvánoční trhy, ale již čtvrtým rokem také signál, že město čeká atraktivní nabídka filmu a hudby. Variace jsou společným dvoudenním projektem Mezinárodního filmového festivalu Karlovy Vary a České filharmonie, která zavítala se svým šéfdirigentem Semjonem Byčkovem. Navíc sem mohla letos úplně poprvé ve své historii přijet v plném počtu a ještě si s sebou vzít velký sbor a čtyři sólisty, čím se postarala o technický oříšek.
Smetanova Má vlast v multižánrovém pojetí příští rok v Azylu78
V návaznosti na divácky úspěšný multižánrový projekt Kniha džunglí uvedený na scéně Azyl78 připravuje čtveřice tvůrců historicky první hudební, divadelní, scénické, taneční a loutkové zpracování cyklu symfonických básní Má vlast Bedřicha Smetany. Umělecké síly spojí režisér Matěj Forman, dirigent Marko Ivanović, Česká filharmonie, taneční skupina Dekkadancers a Divadlo Minor. Premiéra se uskuteční 12.…
První vlaštovky příští Dvořákovy Prahy
Období závěru roku je výzvou pro řadu festivalových pořadatelů, aby odhalili alespoň částečně své plány pro příští ročník. Po Pražském jaru, které představilo svůj program kompletně, se hlásí také Dvořákova Praha, která odtajnila trojici koncertů. V příštím roce přivítá Rozhlasové symfoniky z Frankfurtu nad Mohanem, klavíristu Paula Lewise nebo houslistu Leonidase Kavakose. …
Česká filharmonie a Pražský filharmonický sbor vystoupí v karlovarském Thermalu
Ve dnech 22. a 23. listopadu proběhne v Karlových Varech čtvrtý ročník projektu Variace, který společně pořádají Mezinárodní filmový festival Karlovy Vary a Česká filharmonie. Pro letošní ročník je připraven program, tvořený mimořádnými filmovými projekcemi a koncerty v podání prvního českého orchestru, letos nově v karlovarských prostorech Velkého sálu hotelu Thermal a Císařských lázní. „Krátká historie Variací…
Program ušitý na míru. Česká filharmonie hrála s díky za svobodu a demokracii
„Program zapadal do roku České hudby, byl vstřícný i slavnostní a místy v něm bylo té optimistické energie snad až příliš.“
„Špaček hrál technicky jistě a velmi štíhlým tónem.“
„Své pověsti nejlepšího violisty světa Antoine Tamestit dostál.“
Také letos bylo možné slavit 17. listopad mimo jiné klasickou hudbou. Česká filharmonie hrála 16. a 17. listopadu český program, který začínal Smetanovou předehrou, pokračoval Sukovou Fantazií pro housle, dále Rapsodií pro violu Bohuslava Martinů a vrcholil Janáčkovou Sinfoniettou. Neobyčejně svěží program byl výrazným dirigentským debutem Petra Popelky u České filharmonie.
ČRo D-dur: Víkend ve znamení Smetanova kvarteta
„Večer ve středu bude příležitost slyšet dva záznamy koncertů z nabídky Evropské vysílací unie. Nejprve koncert pod taktovkou Bertranda de Billyho a pak Daniela Hardinga“
„A v úterý a čtvrtek se znovu vydáme na Hudební fórum Hradec Králové, ve čtvrtek to bude přímý přenos koncertu s názvem Americká krása.“
„V neděli se přiblížíme ke stému výročí úmrtí Giacoma Pucciniho, které připadá na 29. listopadu, a připravena je jedna z jeho tří nejslavnějších oper: Madama Butterfly.“
Stanice D-dur Českého rozhlasu vysílá výhradně klasiku, a to nepřetržitě. Ve všední dny „od čtyř do osmi“ je v projektu Klasika na dosah prostor dokonce pro nenápadné vzdělávání. Stanice s hudebním názvem je synonymem pro „samou hudbu“, pravidelně proto nahlížíme do jejího vysílání. Co tedy D-dur nabízí v týdnu od 18. do 24. listopadu?
Popelkův sváteční pražský debut u České filharmonie
V Roce české hudby provede první český orchestr na již tradičních Koncertech pro svobodu a demokracii skladby výlučně českých autorů. Na programu bude předehra k opeře Dvě vdovy Bedřicha Smetany, Fantasie pro housle a orchestr g moll Josefa Suka, Rapsodie-koncert pro violu a orchestr Bohuslava Martinů a Sinfonietta Leoše Janáčka. Sólových partů se ujmou houslista Josef…
ČRo D-dur: Dvě různé Šárky a ani jedna Smetanova
„V úterý ve 20:15 poslouchejte Mahlerovu Devátou symfonii s Liborem Peškem a Českým národním symfonickým orchestrem.“
„Ve středu večer připomeneme, že od smrti vynikajícího dirigenta Claudia Abbada uplynulo deset let. Zazní nejprve Beethovenův Houslový koncert D dur s Isabelle Faust a pak mimořádný koncert z Lucernského festivalu.“
„Sobotní a nedělní Návštěva bude mírně netradiční, vybírat se bude z jubilantů Roku české hudby – a půjde o skladby jiných autorů, než jsou Smetana, Dvořák a Janáček.“
Stanice D-dur Českého rozhlasu vysílá výhradně klasiku, a to nepřetržitě. Ve všední dny „od čtyř do osmi“ je v projektu Klasika na dosah prostor dokonce pro nenápadné vzdělávání. Stanice s hudebním názvem je synonymem pro „samou hudbu“, pravidelně proto nahlížíme do jejího vysílání. Co tedy D-dur nabízí v týdnu od 4. do 10. listopadu?
Legendární Boulezovo nastudování Janáčkovy opery Z mrtvého domu v Ponrepu
V neděli 3. listopadu se od půl šesté večer uskuteční v pražském kinu Ponrepo další projekce ve spolupráci s Českou filharmonií. V rámci Roku české hudby Národní filmový archiv provozující Ponrepo připomene záznam inscenace Janáčkovy opery Z mrtvého domu v nastudování Pierra Bouleze s řadou českých pěvců. Pierre Boulez nastudováním opery Z mrtvého domu završil svou kariéru operního…
András Schiff: Bartók je maďarský Janáček
„Mám rád českou hudbu, hudebníky a tradici. Miluji všechno české.“
„Umění stojí na hodnotách, které vyznáváme a kterým věříme.“
„Hudba nemůže spasit svět, ale může poskytnout útěchu.“
„Dobrý den,“ ohlásí se česky z telefonního čísla s italskou předvolbou sir András Schiff k telefonickému rozhovoru. Podzimní dny tráví ve svém domě ve Florencii, kde rehabilituje se zlomenou nohou. V rozhovoru pro KlasikaPlus.cz popisuje svůj vřelý vztah k Česku, české hudbě a skladatelům, ale i pocity z politické situace v Evropě nebo to, jak pomáhá budovat kariéru mladým talentům. Schiff zítra v Rudolfinu zahájí Klavírní festival Rudolfa Firkušného.
Partnerský prolog Dnů Bohuslava Martinů s Petrem Popelkou a Josefem Špačkem
Dny Bohuslava Martinů se blíží. V listopadu a prosinci v Praze zahrnují šest vlastních koncertů a dva partnerské, které jsou v nabídce České filharmonie a Symfonického orchestru Českého rozhlasu – druhý zmíněný je nebližší akcí v rámci přehlídky a za účasti Petra Popelky a Josefa Špačka se koná 4. listopadu. Nadace Bohuslava Martinů získala pro třicátý ročník festivalu klavíristku Terezii Fialovou s violoncellistou Jiřím…
ČRo D-dur: Návštěva u Bennewitzova kvarteta
„V úterý si poslechněte Chopinův Klavírní koncert č. 2 f moll s legendární klavíristkou Marthou Argerich.“
„Po osmé hodině večer ve středu následuje blok věnovaný dirigentům mladší a střední generace, Andris Nelsons nebo Yannick Nézet-Seguin…“
„Štěpán Ježek vyučuje housle a komorní hru a předává zkušenosti; do víkendové návštěvy vybral několik nahrávek Hagenova kvarteta.“
Stanice D-dur Českého rozhlasu vysílá výhradně klasiku, a to nepřetržitě. Ve všední dny „od čtyř do osmi“ je v projektu Klasika na dosah prostor dokonce pro nenápadné vzdělávání. Stanice s hudebním názvem je synonymem pro „samou hudbu“, pravidelně proto nahlížíme do jejího vysílání. Co tedy D-dur nabízí v týdnu od 14. do 20. října?
Kožená a Antonini se vracejí k České filharmonii
Po Nathalii Stutzmann bude další výraznou ženskou tváří u České filharmonie mezzosopranistka Magdalena Kožená. Ta se k prvnímu českému orchestru připojí jako sólistka ve čtyřech klasicistních áriích na trojici abonentních koncertů, které má těleso na programu ve třetím říjnovém týdnu. K tomu Čeští filharmonikové pod taktovkou navracejícího se Giovanniho Antoniniho přidají ještě Beethovenovu…
K České filharmonii přijede debutově Nathalie Stutzmann
Druhý blok říjnových abonentních koncertů nazkouší s čerstvě oceněným Orchestrem roku dle čtenářů magazínu Gramophone Francouzka Nathalie Stutzmann. Šéfdirigentka Atlantských symfoniků bude debutovat s Českou filharmonií 9. až 11. října vždy od půl osmé večer s programem postaveným na Mozartovi a Čajkovském. Česká filharmonie, jež se aktuálně těší ze zisku titulu Orchestr roku, který…
Pražské orchestry začínají s edukacemi
Novou koncertní sezónu již zahájily téměř všechny pražské symfonické orchestry. V prvním říjnovém týdnu také započnou své aktivity směřované na dětské návštěvníky. Česká filharmonie nechá děti vyřádit v Rudolfinu, Prague Philharmonia bude vyprávět Příběhy české krajiny a rozhlasoví symfonikové nabídnou přírodně laděné Vlnohraní. První edukativní projekt nové sezóny si na čtvrtek 3. října…
Klasika v souvislostech (73)
Josef König. Český houslista a dirigent na cestách mezi Finskem, Ruskem, Mandžuskem a Japonskem
„Počátkem devadesátých let začal export našich absolventů do Finska, které bylo tehdy ovládáno carským Ruskem. König získal místo druhého koncertního mistra v Helsinském filharmonickém orchestru.“
„König se po bolševické revoluci dostal až do Harbinu v Mandžusku a v roce 1925 se stal prvním hudebníkem z Harbinu, který navštívil Japonsko.“
„V dubnu 1927 se stal jedním ze dvou stálých dirigentů Nového symfonického orchestru v Tokiu a byl prvním, kdo v Japonsku s profesionálním orchestrem dirigoval Beethovenovu Devátou.“
V Roce české hudby 2024 připomínáme pozapomenutého českého kosmopolitního hudebníka – houslistu a dirigenta Josefa Königa (1874–1932). Proslavil se zejména ve dvacátých letech 20. století v Japonsku. Dnes uplynulo od jeho narození 150 let.
Brahmsovské večery v České filharmonii
Česká filharmonie po zahajovacím týdnu s klavíristou Daniilem Trifonovem a dirigentem Charlesem Dutoitem vstoupí do října s programem plně zasvěceným Johannesu Brahmsovi. I v tomto případě musel orchestr sáhnout k náhradě – indisponovaného šéfdirigenta Semjona Byčkova nahradí dirigent Marek Janowski. Sólistou bude ve dnech 2. až 4. října basbarytonista Christian Immler. Dvě skladby Johanessa Brahmse, německého…
Exaltovaný Trifonov, excentrický Berlioz a excelentní filharmonici
„Berliozova programní hudba vyžaduje plné mistrovství. A toho se jí dostalo.“
„Je typem interpreta, který je osamoceně ponořen ve svém světě a díky kombinaci psychických i manuálních dispozic je schopen zaujmout jako výjimečný a jedinečný.“
„Chvílemi až jakoby ležérní způsob řízení tělesa v kontrastu s dokonale přesnými reakcemi sekcí prozrazoval, že se převážná část práce musela odehrát už při zkouškách.“
Záskoky mohou být příležitostí pro překvapivé debuty, nebo pro nečekaná hodnotná a zralá setkání. Charles Dutoit patří do druhé kategorie. Nebýt zdravotní indispozice šéfdirigenta Semjona Byčkova, neměli bychom šanci legendárního, za pár dní už osmaosmdesátiletého dirigenta v Praze v těchto měsících zažít. S Českou filharmonií otevřel neplánovaně sezónu právě on, spolu s mladým pianistou Daniilem Trifonovem. Dvořákem a Berliozem. A bylo co poslouchat.
Pražský filharmonický sbor 90. sezonu zahájí dvojicí koncertů v Rudolfinu
Na úvod své jubilejní sezony organizuje Pražský filharmonický sbor dva slavnostní hudební večery. V sobotu 28. září zazní na zahajovacím koncertu Requiem Antonína Dvořáka. Ke společnému provedení díla přijala pozvání Dresdner Philharmonie, kterou povede dirigent Michael Sanderling. Nedělní večer 29. září bude patřit oslavám sborové tradice. Během koncertu Proč bychom se…
Mao Fujita: Mozartovi se chci, pokud možno, vyhýbat
„Potřebuji zkrátka i čas bez klavíru, abych si nechal hudbu trochu rozležet.“
„Formanova Amadea jsem viděl. Některé části mám rád, jiné, ty fiktivní, už méně.“
„Dvořákův koncert jsem studoval skoro půl roku.“
Rozhovor s Maem Fujitou vznikl dopoledne v den jeho recitálu na festivalu Dvořákova Praha. Přestože s každou další minutou obětoval svůj čas zkoušky v sále, klidně by hovořil i dál. Má veselou povahu a ve věcech hledá drobné radosti. Zároveň už však ve svých pětadvaceti letech načerpal obdivuhodné množství znalostí a s nadhledem se vyrovnává se svou uměleckou zodpovědností.
Charles Dutoit zastoupí Semjona Byčkova u vstupu do nové sezony České filharmonie
Semjon Byčkov podstoupil operaci zad, která si vyžádá čtyři týdny rekonvalescence. Šéfdirigent a hudební ředitel České filharmonie se proto ke svému orchestru vrátí až na konci října. Zahajovací koncerty 129. sezony místo něj bude řídit Charles Dutoit, jeden z největších odborníků na francouzskou a ruskou hudbu 19. a 20. století, první abonentní týden převezme…
Václav Petr: Soudobou hudbu radši hraju než poslouchám
„Složitou hudbu zpravidla není možné předat méně zkušenému posluchači na první poslech tak, aby si ji užil.“
„Petr Wajsar používá crossover, rytmy, barvy, zvuky a skladba dokáže zaujmout, aniž by si pomáhal nějakými ‚ne-cellovými‘ prostředky.“
„Dnes musíme hrát soudobou hudbu hlavně proto, abychom zjistili, co stojí za to.“
Koncertním mistrem České filharmonie se stal ve čtyřiadvaceti letech. V té době však už byl dobře zapsán i ve světě sólové hry a na svém kontě měl množství úspěchů z domácích i zahraničních interpretačních soutěží; k těm v roce 2018 přidal vítězství soutěže Pražského jara. Sólové hře se vedle intenzivní práce v orchestru violoncellista Václav Petr, nyní pětatřicetiletý, věnuje stále. Svědčí o tom i jeho vystoupení na letošním ročníku festivalu Dvořákova Praha, kde provede premiéru skladby Violoncelloops Petra Wajsara.


























