Popelkův sváteční pražský debut u České filharmonie
V Roce české hudby provede první český orchestr na již tradičních Koncertech pro svobodu a demokracii skladby výlučně českých autorů. Na programu bude předehra k opeře Dvě vdovy Bedřicha Smetany, Fantasie pro housle a orchestr g moll Josefa Suka, Rapsodie-koncert pro violu a orchestr Bohuslava Martinů a Sinfonietta Leoše Janáčka. Sólových partů se ujmou houslista Josef Špaček a violista Antoine Tamestit. Poprvé v Praze bude Českou filharmonii řídit Petr Popelka. Koncerty se konají ve Dvořákově síni Rudolfina 16. a 17. listopadu vždy od dvaceti hodin. První z nich živě vysílá Česká televize na programu ČT art, druhý ARTE Concert. Konají se ve spolupráci s festivalem Dny Bohuslava Martinů.
Josef Špaček je s Českou filharmonií velmi úzce spjat. V roce 2011 se jako pětadvacetiletý stal nejmladším koncertním mistrem v historii orchestru a zůstal jím dalších devět sezon. I po odchodu na sólovou dráhu však s Českou filharmonií spolupracuje jako pravidelný umělecký partner. A tak vedle Koncertů pro svobodu a demokracii vystoupí v Rudolfinu hned 18. listopadu s Triem Zimbalist, které spolu s ním tvoří violoncellista Timotheos Gavriilidis-Petrin a klavírista George Xiaoyuan Fu. Absolventi filadelfského Curtisova institutu společně provedou skladby Lery Auerbach, Mieczysława Weinberga a Antonína Dvořáka.
Antoine Tamestit se s Českou filharmonií poprvé setkal na evropském turné za řízení Jiřího Bělohlávka na konci roku 2015. Stejně jako nyní na Koncertech pro svobodu a demokracii hrál tehdy Rapsodii-koncert pro violu a orchestr od Bohuslava Martinů, kterou hned v lednu 2016 provedl s orchestrem i v Praze pod taktovkou Alexandra Shelleyho. K České filharmonii se vrátil po čtyřech letech s Bartókovým Koncertem pro violu a dirigentem Davidem Robertsonem. Zatím naposledy se první český orchestr s Antoinem Tamestitem setkal v květnu 2023 na Pražském jaru. Na programu byl Koncert pro violu Alfreda Schnittkeho a Českou filharmonii poprvé řídil Klaus Mäkelä. (Reflexi čtěte ZDE.)
Petr Popelka první český orchestr zatím řídil jen jednou, a to v Bad Kissingenu v červenci 2022. Vedle nynějšího pražského debutu s Českou filharmonií však v letošní sezoně úzce propojil své jméno jako kurátor i s jubilujícím Českým spolkem pro komorní hudbu, v němž se představí v roli klavíristy, kontrabasisty a skladatele a přivede do Prahy řadu svých zahraničních hudebních přátel. Už dnes 13. listopadu zahraje jako klavírista s Drážďanskými komorními sólisty své dvě skladby, z nichž Kvartet pro klarinet, housle, kontrabas a klavír zazní ve světové premiéře. Na klavír bude Petr Popelka hrát i na lednovém koncertu s členy předních norských orchestrů a jako kontrabasista bude k slyšení v únorovém programu, kde se přidá k ansámblu Elphier Quartett.
Myšlenka pořádat pravidelné koncerty České filharmonie spojené s tématem svobody a demokracie vznikla už před několika lety. Důvod byl prostý: orchestr chtěl vytvořit tradici výjimečných uměleckých událostí, které by posluchačům připomněly důležité milníky v našich dějinách – sedmnácté listopady a souvislosti kolem nich, jejich cíle, myšlenky, tragické i vítězné momenty. První Koncert pro svobodu a demokracii se uskutečnil v roce 2020. V době pandemické uzávěry ovšem nemohli být ve Dvořákově síni Rudolfina přítomni posluchači. Česká televize tak pouze zprostředkovala přenos Smetanovy Mé vlasti pod taktovkou šéfdirigenta a hudebního ředitele České filharmonie Semjona Byčkova. Poprvé s publikem se Koncerty pro svobodu a demokracii konaly v roce 2021, a to za řízení hlavního hostujícího dirigenta prvního českého orchestru Jakuba Hrůši. V roce 2022 se k České filharmonii připojili dirigent Simon Rattle a mezzosopranistka Magdalena Kožená a v roce 2023 s prvním český orchestrem debutoval Antonio Pappano. (Reflexe ZDE.)
Foto: Česká filharmonie / Petr Chodura, archiv Klasiky+, Pražské jaro / Ivan Malý
Příspěvky redakce
- Ostravská soutěž Pro Bohemia láká široké spektrum mladých umělců
- NeoKlasici s českou hudbou v Poděbradech
- Ondřej Zámečník vítězem skladatelské soutěže festivalu Věčná naděje
- Simon Rattle vtiskne své pojetí Glagolské mši a Slovanským tancům
- Zaostřeno na dechové nástroje s Jihočeskou filharmonií
Více z této rubriky
- Ostravská soutěž Pro Bohemia láká široké spektrum mladých umělců
- NeoKlasici s českou hudbou v Poděbradech
- Simon Rattle vtiskne své pojetí Glagolské mši a Slovanským tancům
- Zaostřeno na dechové nástroje s Jihočeskou filharmonií
- Recitály na klávesové nástroje i Beethovenova Devátá v bratislavské Redutě
- Padesát newyorských let Petra Kotíka a Philipa Glasse s účastí Prague Philharmonia
- Klavírista Martin Kasík otevře letošní část komorní sezóny v Brně
- Narozeninový koncert Evy a Radima Krestových
- Marie Šumníková sama s Chopinem na pódiu olomoucké Reduty
- Ricardo Marinello dvakrát v Česku