KlasikaPlus.cz© – portál o klasické hudbě

PORTÁL O KLASICKÉ HUDBĚ

...váš vyladěný partner

english

ČRo D-dur: Návštěva u Bennewitzova kvarteta english

„V úterý si poslechněte Chopinův Klavírní koncert č. 2 f moll s legendární klavíristkou Marthou Argerich.“

„Po osmé hodině večer ve středu následuje blok věnovaný dirigentům mladší a střední generace, Andris Nelsons nebo Yannick Nézet-Seguin…“

„Štěpán Ježek vyučuje housle a komorní hru a předává zkušenosti; do víkendové návštěvy vybral několik nahrávek Hagenova kvarteta.“

Stanice D-dur Českého rozhlasu vysílá výhradně klasiku, a to nepřetržitě. Ve všední dny „od čtyř do osmi“ je v projektu Klasika na dosah prostor dokonce pro nenápadné vzdělávání. Stanice s hudebním názvem je synonymem pro „samou hudbu“, pravidelně proto nahlížíme do jejího vysílání. Co tedy D-dur nabízí v týdnu od 21. do 27. října?

pondělí v 10:17 je na programu jeden z pozdních Mozartových klavírních koncertů, Koncert č. 24 c moll s velkým znalcem klasicistního stylu Alfredem Brendelem a vzorovým orchestrem Akademie sv. Martina v polích. Mluvit o pozdním stylu u skladatele, který se dožil šestatřiceti let, se sice nehodí, ale v posledních klavírních koncertech se Mozart dostal jednak k velkému symfonickému zvuku, ale hlavně tu nacházíme překvapivě temné barvy. Jediný klavírní koncert, který je v mollové tónině to potvrzuje, zejména v pomalé větě, ale i ve variační větě třetí. V 11:21 začíná Klavírní sonáta č. 3 f moll Johannesa Brahmse – je pozoruhodné, jak rozměrné dílo dokázal zkomponovat velmi mladý skladatel, je to velkorysá kompozice, která nabízí úplně jiný svět, romantičtější a rozervanější, než autorova pozdní díla. V 14:39 si nenechte ujít jedinou existující nahrávku Podzimní symfonie Vítězslava NovákaČeskou filharmoniíKarlem Ančerlem. Neobyčejně prokomponované dílo…

Alfred Brendel

úterý od 10:39 zazní série duchovních motet Antona Brucknera. Půjde o výběr z ceněné nahrávky Českého filharmonického sboru BrnoPetrem Fialou. Jde o pozoruhodné skladby autora, proslaveného zejména velkými symfoniemi, na tradiční latinské texty. Ve 13:18 je na programu také nahrávka Dvořákovy radostné Šesté symfonie s orchestrem, který v Americe vedl Zdeněk Mácal, tedy Milwaukee Symphony Orchestra. Už dopoledne v 10:57 zazní Dvořákova temnější Sedmá symfonie d moll s Českou filharmonií a Václavem Neumannem. Ve 21:04 si poslechněte Chopinův Klavírní koncert č. 2 f moll s legendární klavíristkou Marthou Argerich, rané skladatelovo dílo komponované ještě v Polsku.

Petr Fiala

Ve středu v 15:19 začíná Zápisník zmizelého Leoše Janáčka na nahrávce Petra StrakyDagmar Peckové. Velmi originální cyklus písní je o mladíkovi, který se zamiluje do cikánky a odejde za ní do světa. Vokálně se jedná o náročný kus s osobitým klavírním doprovodem Mariana Lapšanského. Po osmé hodině následuje blok věnovaný dirigentům mladší a střední generace, kdy postupně uslyšíme v různých symfonických dílech Andrise Nelsonse, Giovanniho Antoniniho, Francoise-Xaviera Rotha nebo Yannicka Nezét-Seguina. K poslechu budou nové nahrávky z brucknerovského kompletu nebo nový snímek Brahmsových symfonií.

Ve čtvrtek ve 20:15 je na programu Symfonie č. 1 D dur zvaná „Titan“ Gustava Mahlera, symfonie mladého skladatele se stylizovaným smutečním pochodem, romantickou první větou a velkolepým finále. Hrát bude Český národní symfonický orchestr pod taktovkou Libora Peška, který Mahlerovy symfonie v závěru života natočil kompletně.

Libor Pešek

pátek v 8:59 je možné poslouchat jednu z klasických nahrávek Dvořákova velkého oratoria Stabat Mater. S prvním svým velkým dílem měl obrovský úspěch v Anglii. Latinský text o Matce boží, která oplakává ukřižovaného syna, obraz piety, byl zhudebněn mnohokrát. Dvořákovo zhudebnění ale patří k těm nejhlubším a nejpůsobivějším, je pro velký orchestr, čtyři sólisty a sbor a začíná chmurným výjevem, aby se přes sérii samostatných čísel dostal k závěrečnému radostnému vykoupení. Je to jedna z prvních digitálních nahrávek, která v Supraphonu vznikla, pod taktovkou Wolfganga Sawallische s Českou filharmonií a Gabrielou Beňačkovou či Peterem Dvorským mezi sólisty. Po ní v 10:31 následuje pozoruhodně romantický Klavírní kvintet f moll Johannesa Brahmse na nahrávce tělesa Pavel Haas QuartetBorisem Giltburgem. Ve 12:34 si můžete poslechnout Beethovenovu Devátou v nahrávce Herberta von Karajana z jeho kompletu z roku 1962. Slavné dílo s „Ódou na radost“ dnes až provokuje svou vírou ve sbratření lidí, ale Beethoven do něj vložil celou svou životní zkušenost. Napsal rozlehlou dramatickou první větu, pak vášnivé scherzo, nádhernou lyrickou větu třetí a teprve nakonec proměnil Schillerovu ve své době kultovní báseň na mnohavrstevnou kantátu, kde najdeme místa rozjásaná i ztišená.

Hostem víkendové návštěvy bude sekundista Bennewitzova kvarteta Štěpán Ježek. Obsáhle vypráví o svých hudebních začátcích, o vzniku kvarteta a o studiu u Reinera Schmidta z Hagenova kvarteta. Dále o některých zajímavých dílech, jako je Mozartův Disonantní smyčcový kvartet nebo Lyrická suita Albana Berga. Štěpán Ježek, který v současnosti vyučuje housle a komorní hru a předává zkušenosti, vybral několik nahrávek Hagenova kvarteta (Mozart, Beethoven, Grieg), několik starších i novějších nahrávek Bennewitzova kvarteta (Ullmann, Janáček, Mozart, Haydn, Smetana) a snímky s dirigenty Carlosem KleiberemClaudiem Abbadem. Mezi svými oblíbenci upozornil na málo známého izraelského houslistu Ivryho Gitlise.

Štěpán Ježek

neděli ve 13:18 poslouchejte legendární nahrávku Beethovenova Trojkoncertu s Herbertem von Karajanem a ruskou trojicí David Oistrach, Mstislav RostropovičSvjatoslav Richter. Od 16:00 je v pravidelném čase zařazena opera, tentokrát málo známá Penelope od Gabriela Faurého. V zajímavém francouzském díle vystupuje legendární sopranistka Jessye Norman.

Jessye Norman a Zubin Mehta

Foto: archiv Klasiky+, Festival Krumlov / Libor Sváček Wikipedia / Larry Bessel L.A. Times / Creative Commons Attribution 4.0 (https://creativecommons.org/licenses/by/4.0/deed.en)

Jindřich Bálek

Jindřich Bálek

Hudební publicista

V letech 2005 – 2020 byl redaktorem stanice ČRo Vltava nejprve v redakci kulturní publicistiky, později v redakci vážné hudby. Po maturitě na teplickém gymnáziu studoval Institut základů vzdělanosti UK a pak filosofii na FF UK v Praze. Je dlouholetým spolupracovníkem časopisu Harmonie a dalších médií a stálým spolupracovníkem stanice ČRo D dur.



Příspěvky od Jindřich Bálek



Více z této rubriky