Pražský filharmonický sbor s Poklady českého sboru z Prahy až do New Yorku
Koncerty, které se konají 28. a 29. listopadu večer v kostele sv. Šimona a Judy v Praze, nesou název Poklady českého sboru. Pražský filharmonický sbor na nich ve spolupráci s festivalem Dny Bohuslava Martinů představí vokální díla českých skladatelů Antonína Dvořáka, Leoše Janáčka, Bohuslava Martinů, Jana Nováka a Petra Ebena. Stejný program pak zazní 6. prosince na vůbec prvním samostatném koncertu Pražského filharmonického sboru v newyorské Carnegie Hall. Pokaždé bude hostem sboru renomovaný tenorista Pavel Černoch.
Tři díla s liturgickým pozadím, soubor inspirovaný lidovou náboženskou poezií a cyklus pěti sborů na lyrické verše, jež jsou prostým vyjádřením úcty k přírodě jako součásti Božího stvoření. Tak lze vystihnout dramaturgickou linku programu, který sestavil hlavní sbormistr sbor a dirigent koncertu Lukáš Vasilek. „Chtěli jsme ukázat to nejlepší z české tvorby, zároveň ale představit i skladby, které se provádějí vzácněji. Vedle vrcholných kompozic Dvořáka, Janáčka a Martinů proto zazní i vynikající díla od Petra Ebena a Jana Nováka,“ říká Lukáš Vasilek. Jako první zazní Pražské Te Deum 1989 od Petra Ebena, který tuto skladbu komponoval na přelomu sklonku 1989 inspirován tehdejšími politickými událostmi. Následovat bude kantáta Otčenáš Leoše Janáčka, v níž přednese sólový part tenorista Pavel Černoch. Z cyklu V přírodě Antonína Dvořáka na lyrické verše Vítězslava Hálka uslyší publikum pět sborových písní. Dalším skladatelem, jehož tvorbu Pražský filharmonický sbor představí, je Bohuslav Martinů. Ten ve svém vokálním díle Čtyři písně o Marii uplatnil lidovou poezii ze sbírky Františka Sušila. A milovník latinského jazyka Jan Novák, jenž byl žákem Bohuslava Martinů, složil Testamentum na text básníka novodobé latiny Josefa Eberleho.
Výjimečná díla českého vokálního umění zazní v podání sboru pod vedením Lukáše Vasilka na konci listopadu u sv. Šimona a Judy, ale také 6. prosince v newyorské Carnegie Hall, kde Pražský filharmonický sbor vystoupí v rámci samostatného koncertu vůbec poprvé ve své devadesátileté historii. Předcházet mu bude 5. prosince Janáčkova Glagolská mše, kterou sbor provede spolu s Českou filharmonií pod vedením Semjona Byčkova. Stane se tak v rámci Českého týdne v Carnegie Hall, nad nímž převzal záštitu prezident České republiky Petr Pavel. Půjde o završení oslav Roku české hudby.
Foto: Petra Hajská, Lenka Hatašová
Příspěvky redakce
- Ostravská soutěž Pro Bohemia láká široké spektrum mladých umělců
- NeoKlasici s českou hudbou v Poděbradech
- Ondřej Zámečník vítězem skladatelské soutěže festivalu Věčná naděje
- Simon Rattle vtiskne své pojetí Glagolské mši a Slovanským tancům
- Zaostřeno na dechové nástroje s Jihočeskou filharmonií
Více z této rubriky
- Ostravská soutěž Pro Bohemia láká široké spektrum mladých umělců
- NeoKlasici s českou hudbou v Poděbradech
- Simon Rattle vtiskne své pojetí Glagolské mši a Slovanským tancům
- Zaostřeno na dechové nástroje s Jihočeskou filharmonií
- Recitály na klávesové nástroje i Beethovenova Devátá v bratislavské Redutě
- Padesát newyorských let Petra Kotíka a Philipa Glasse s účastí Prague Philharmonia
- Klavírista Martin Kasík otevře letošní část komorní sezóny v Brně
- Narozeninový koncert Evy a Radima Krestových
- Marie Šumníková sama s Chopinem na pódiu olomoucké Reduty
- Ricardo Marinello dvakrát v Česku