KlasikaPlus.cz© – portál o klasické hudbě

PORTÁL O KLASICKÉ HUDBĚ

...váš vyladěný partner

english

Tristan a Isolda, novinka letošního Bayreuthu, působí nebývale tradičně

„Tentýž orchestr dva dny po sobě a máte pocit, jako když den střídá noc.“

„Opouští nadpřirozené elementy světa kouzel a oproti výkladu Gottfrieda von Straβburga zde absentuje prvek čarovného nápoje jakožto prostředku k zamilování.“

„Těleso promlouvalo jako freudovské podvědomí, zachycovalo hloubku bolesti lidské duše a boj o vlastní bytí tak niterně, jak je to jenom možné.“

Bayreuther Festspiele 26. srpna uvedly nové nastudování Wagnerovy opery Tristan a Isolda. V kontextu bayreuthských poměrů lze novou produkci pod hudebním vedením šéfdirigenta České filharmonie Semjona Byčkova řadit do ranku konzervativních.

Číst dál…

Rémy Ballot řídí Plzeňskou filharmonii u ní doma i na festivalu v Německu

Plzeňská filharmonie se chystá na Festival Richarda Strausse do německého Garmisch-Partenkirchenu. Ještě předtím však v domácích podmínkách Měšťanské besedy a s dirigentem Rémy Ballotem 6. června zahraje poslední abonentní koncert řady Diamant. V Ga-Pa Plzeňskou filharmonii čeká dvojice koncertů. První z nich (8. června) kromě Straussova díla zahrnuje také skladbu Kaleidoskop Heinricha Gottlieba Norena, komponisty…

Číst dál…

Růžový kavalír z Met

„Robert Carsen je jedním z nejlepších operních režisérů současného divadla.“

„Již v Salcburku přesunul Carsen děj opery z roku 1740 do období krátce před 1. světovou válkou, poslední dějství v hostinci ve vídeňském Prátru umístil do jakéhosi luxusního bordelu.“

„Přenos Růžového kavalíra z MET v programu Live in HD opět dokumentoval, že Metropolitní opera v New Yorku stále patří k tomu nejlepšímu, co ve světě opery můžeme dnes vidět.“

Je tomu již více než 112 let, kdy poprvé v drážďanské Semperově opeře zazněla pátá opera Richarda Strausse Růžový kavalír. Po prvotinách Guntram a Ohně zmar našel Strauss svůj vlastní osobitý kompoziční styl v operách Salome (1905) a Elektra (1909), celovečerních jednoaktovkách, které měly také premiéru v Drážďanech a které okamžitě postavily svého tvůrce na piedestal jednoho z nejúspěšnějších a nejžádanějších operních autorů své doby. Strauss byl po těchto premiérách považován za nejlepšího současného skladatele. Rosenkavalier se teď objevil 15. dubna v rámci projektu The MET: Live in HD v celosvětovém přímém přenosu z newyorské Metropolitní opery – a tím pádem v programu společnosti Aerofilms i v tuzemských kinech. 

Číst dál…

Růžový kavalír z MET i v tuzemských kinech

Opera Růžový kavalír se řadí mezi nejoblíbenější tituly Richarda Strausse. Z díla se ihned po premiéře v Královské opeře v Drážďanech stala klasika, k níž se operní domy vracejí s jistotou. Růžový kavalír přenese diváky do idealizovaného a mytologizovaného světa šlechtické Vídně poloviny osmnáctého století. Mezinárodními pěvci nabitou inscenaci si v přímém přenosu z Metropolitní opery budou diváci…

Číst dál…

Jak nad Wagnerem zvítězili v Metropolitní

„Dirigentova jemná a plynulá gesta, klidný a oduševnělý výraz ve tváři zcela očividně inspirují instrumentalisty ke stejné hře. Více romantiky do Wagnerovy hudby snad už vložit nelze.“

„Christine Goerke publikum strhla nejen omračujícím hlasem, který se vyznačoval tmavou sametovou barvou a ďábelsky dramatickým nábojem, ale také zlověstným hereckým výkonem s přesvědčivostí na nejvyšší úrovni. Kvality jejího výstupu slovy stěží popsat.“

„Třetímu dějství jednoznačně dominuje Piotr Beczała. Ten během rozhovoru uvedl, že při nastudování Wagnera vlastně vychází z italského belcanta. A je pravdou, že přesně tak Beczałův Lohengrin zněl. Plynule, lehce, měkce a s rezervou na každém vysokém tónu.“

Po úspěšné inscenaci Parsifala se François Girard vrací na newyorskou scénu s tamním Wagnerovým nejhranějším titulem, tedy operou Lohengrin. Premiéra se konala 26. února 2023. České publikum pak mohlo zhlédnout představení v kinech v sobotu 18. března. Inscenační tým se držel hesla „v jednoduchosti je krása“ a scénu symbolicky zaplavily barvy čtyř odstínů. Kromě fenomenálních pěveckých a hereckých výkonů všech protagonistů, od těch andělsky hodných po ty ďábelsky zlé, exceloval ve své zásadní úloze rovněž sbor. Svých nástrojů se mistrně, leč ryze týmově ujali hráči pod vedením Kanaďana Yannicka Nézet-Séguina, který stmeloval početné těleso pod návalem Wagnerových romantických nekonečných melodií. Třetímu dějství v titulní roli Lohengrina dominoval polský tenorista světového renomé Piotr Beczała, jenž se jako civilista ocitá na jiné planetě…

Číst dál…

MET: Live in HD a Lohengrin v našich kinech

Newyorská Metropolitní opera si na druhou část sezóny připravila novou inscenaci opery Lohengrin od Richarda Wagnera. Projekt je nejen návratem díla do MET po sedmnácti letech, ale také návratem režiséra Françoise Girarda. Ten totiž před lety nastudoval dalšího Wagnera, konkrétně operu Parsifal. V hlavní roli rytíře s labutí Lohengrina se představí tenorista…

Číst dál…

FOK zahájí sezónu Beethovenem a světovou premiérou Jana Ryanta Dřízala

Symfonický orchestr hlavního města Prahy FOK vstoupí do své osmaosmdesáté sezóny koncertem nazvaným Óda na radost. Program nabídne slavnou Beethovenovu Devátou symfonii a světovou premiéru skladby Praga Arcana od Jana Ryanta Dřízala věnované hlavnímu městu. K orchestru pod vedením šéfdirigenta Tomáše Braunera se připojí čtyři mezinárodní sólisté – Sophia Brommer, Václava Krejčí…

Číst dál…

Günther Groissböck: Na Beethovenově hudbě se mi líbí pocit osvobození od strachu

„Když jsem zpíval Vodníka v Rakousku, hrál Orchestr Vídeňské státní opery krásně a s jasem. Nádherná byla zvuková estetika tělesa. Orchestr Národního divadla v Praze Rusalku interpretuje se samozřejmostí. Hudebníci znají dílo lépe a operu mají ve své krvi.“

„Mám rád melodii češtiny, která je někdy i taneční. Jazyk je mi sympatický a líbí se mi.“

„Na Beethovenově hudbě se mi velmi líbí pocit osvobození od strachu.“

Světové renomé provází rakouského basistu Günthera Groissböcka od doby, kdy zazářil v roce 2010 na Salcburském festivalu a v Metropolitní opeře v New Yorku. Na pozvání nového hudebního ředitele Opery Národního divadla v Praze Roberta Jindry, se kterým pěvec spolupracoval v Bavorské státní opeře v Mnichově na uvedení tamní Dvořákovy Rusalky, se Günther Groissböck zhostil 28. srpna v historické budově Národního divadla úspěšného debutu v Praze…

Číst dál…

Rusalka v Národním divadle – Měsíček na nebi plném hvězd

„Nový hudební ředitel se rozhodl v sérii svých inauguračních představení Rusalky vsadit především na pěvecké obsazení, označované za exkluzívní.“

„Orchestr Národního divadla zněl pod taktovkou svého nového šéfa velmi soustředěně. Bylo znát, že se Robert Jindra snaží předvést orchestr v co nejlepší formě.“

„Galapředstavení Rusalky s hvězdnými hosty a s novým hudebním ředitelem u dirigentského pultu diváci ocenili nadšenými ovacemi včetně aplausu vestoje.“

Nedělním představením Rusalky se ujal funkce hudebního ředitele Opery Národního divadla Robert Jindra. Oblíbená inscenace v režii Jiřího Heřmana byla ozdobena řadou zvučných jmen a výjimečných výkonů: jako Rusalka vystoupila Kateřina Kněžíková, v roli Prince Pavol Bršlík, dvojroli Ježibaby a Cizí kněžny přesvědčivě podala Jana Kurucová, Vodníka rakouský basista Günther Groissböck. V dalších úlohách se představili Ivan Kusnjer, Arnheiður Eiríksdóttir, Yukiko Kinjo, Irina Rurac a Stanislava Jirků.

Číst dál…

Mnichovské operní slavnostní hry 2022 a opery Richarda Strausse

„Obě představení Straussových oper v Mnichově byla bez nadsázky na světové úrovni.“

„Režisér Marton celou operu rozehrál do nejmenších detailů a vždy zcela v souladu s hudbou. Inscenace nepostrádá i vtip.“

„I při Růžovém kavalíru můžeme konstatovat to, co při představení opery Capriccio. Vynikající orchestr, moderní režie a výborné pěvecké i herecké výkony všech rolí.“

Na Mnichovských operních slavnostních hrách zazněly bezprostředně po sobě dvě opery Richarda Strausse. Capriccio v režii Davida Martona 23. července řídil Leo Hussain, o den později uvedeného Růžového kavalíra v pojetí Barrieho Koskyho dirigoval Vladimir Jurowski. V obou operách se sešlo vzácně vyvážené obsazení inscenačního týmu i interpretů.

Číst dál…

Pavel Černoch od soboty v Drážďanech jako Princ ve Dvořákově Rusalce

Do drážďanské Semperoper se vrací po deseti letech v nové inscenaci Rusalka Antonína Dvořáka. Premiéru má dnes, tedy v sobotu 7. května. V roli Prince se představí český tenorista Pavel Černoch. Krátce po úspěšné premiéře v roli Laci v Janáčkově Její pastorkyni v Theater an der Wien tak jeden z našich nejúspěšnějších a mezinárodně vyhledávaných pěvců pokračuje v cestě…

Číst dál…

Pražské Národní divadlo chystá sedm operních premiér

„Na 6. října je ohlášena premiéra opery Švanda dudák od Jaromíra Weinbergera, která měla světovou premiéru v pražském Národním divadle v roce 1927.“ „Po třiceti letech objeví na jeviti Národního divadla Dvořákova poslední opera Armida.“ „První baletní premiérou sezony Tramvaj do stanice Touha v choreografii Johna Neumeiera, využívající hudbu Sergeje Prokofjeva a Alfreda Schnittkeho.“…

Číst dál…

Wagnerovy opery v Mikulově

Mikulovský amfiteátr rozezní v rámci festivalu Weinviertler Festspiele oblíbené opery Richarda Wagnera. Premiéry Bludného Holanďana a Tristana a Isoldy plánuje festival na pátek 14. a sobotu 15. srpna. Pod vedením dirigentů Levente Töreka a Matthiase Fletzbergera nabídne nejlepší evropské pěvecké obsazení. Bludného Holanďana nastudoval dirigent Levente Törek. Zazní ve dvou provedeních 14. a 16. srpna vždy…

Číst dál…

Rusalky a Vodník Eduarda Hakena

„Zpívá a hraje zde neokázale majestátní postavu Vodníka tak, jak vešel v obecnou paměť.“

„Haken byl v tuzemsku pro dvě tři generace přímo ztělesněním této role.“

„Zpívá zněle, s krásnými probarvenými a srozumitelnými hloubkami i s pěkně vyklenutými a rovnoměrně rozvrženými dalšími polohami, vznešeně a velebně.“

Dvořákovu Rusalku posuzujeme většinou podle představitelky titulní role. Dnešní stodesáté výročí narození Eduarda Hakena však může být ojedinělým okamžikem, ve kterém se na jednu ze světově nejhranějších českých oper můžeme podívat z hlediska obsazení úlohy Vodníka. Legendární basista v ní figuruje jak na první tuzemské gramofonové nahrávce díla, tak v jeho prvním televizním zpracování, stejně jako i v první filmové podobě Rusalky přístupné na DVD.

Číst dál…

Magdalena Kožená zpívá Oktaviána v Metropolitní opeře

„Kožená debutovala v Met v roli Cherubína v roce 2003.“ „Naposledy hostovala v Met na přelomu let 2010 a 2011 jako Mélisanda.“ „Simon Rattle zažíval tehdy svůj pozdní debut v Met.“ Magdalena Kožená se po osmi letech vrací do Metropolitní opery v New Yorku. Od pátku 13. prosince do 4. ledna ji tam čeká šest představení Straussova…

Číst dál…