Labyrint světa a ráj srdce je název nového projektu českého kytarového virtuosa Štěpána Raka a herce, moderátora a recitátora Alfreda Strejčka, jehož scénář je z dílny Markéty Pánkové, historičky a socioložky celoživotně zaměřené na dílo J. A. Komenského. Premiéra se uskuteční 15. listopadu ve společenském sále objektu Šarlota Resort v Prosečnicích – část obce Krhanice v dolním…
Hudební body kulturních hodů s názvem Theatrum Kuks 2023
Multižánrový festival barokního a barokem inspirovaného umění Theatrum Kuks, který včera začal divadelním prologem ve Dvoře Králové nad Labem, svou hlavní řadu přinese v druhé polovině tohoto týdne od středy do neděle. Na návštěvníky čekají výstavy, prezentace, společné výlety, koncerty i divadelní představení, přičemž právě hudebně-divadelním vrcholem bude patrně opera O Původu Jaroměřic moravského…
Varhany a hoboj dnes večer v Dobříši
Koncert pro hoboj a varhany zazní dnes večer v rámci cyklu Dobříšské večery hudby. V kostele Nejsvětější Trojice zazní Preludium d moll J.S. Bacha, Marches Héroiques pro hoboj a varhany G.P. Telemanna, Preludium C dur F.X. Brixiho a zazní i volná improvizace pro varhany a hoboj na téma známé písně J. A. Komenského Soudce všeho světa Bože. Sólisty budou hobojistka Veronika Hádková…
Noemi Savková: Důležitý je pro mě příběh
„Opera se jmenuje J.A.K. z Labyrintu a zpracovávám v ní námět Komenského Labyrintu světa a ráje srdce.“
„Jako experimentátorka se necítím, spíš mám své tvůrčí jádro v mimohudebních inspiracích a možná stále i v těch romantických představách…“
„Možná už jsem z generace, pro kterou je vyrovnaný gender něco zcela přirozeného.“
Hudbu Noemi Savkové jsem poprvé slyšel na festivalu Ostravské dny v létě roku 2019 a už tehdy mě zaujala. Koneckonců jsem své tehdejší dojmy v krátkosti zahrnul do článku „Zvukové představy v Hlubině“. Letos na jaře pak konečně vznikla příležitost, abychom se seznámili osobně, když jsme se svými kompozicemi participovali v mezinárodním projektu JAMU Brno x RC Haag Connections. Netrvalo dlouho a potkali jsme se na kávě k rozhovoru.
PKF-Prague Philharmonia bude hrát Brahmse a Mozarta i Kača
„Hlavní skladatelskou osobností sezóny bude Johannes Brahms, v komorním cyklu César Franck.“ „Cyklus věnovaný současné hudbě se snaží hledat takový repertoár, aby soudobá tvorba nebyla pro publikum ´strašákem´.“ „Na červen 2023 chystá těleso další koncert se zásadním autorským a interpretačním přispěním Tomáše Kača.“ Orchestr PKF-Prague Philharmonia vstoupí v září do 29. sezóny. Chystá…
Lapčíková Quintet k poctě učitele národů
„Koncert byl vrchovatě naplněn nádhernou hudbou, ve které rezonoval folklor s jazzem v neustále nových kombinacích.“ „Rád vyzdvihuji instrumentální projev Zuzany Lapčíkové, ve kterém se prezentovala vynikajícím smyslem pro vystižení osobitých rysů kterékoli písně.“ „Dechberoucí byla hra bubeníka Otty Hejnice, jehož excelentní rytmika a bohatá barevnost byly samostatnou kategorií.“ O vánocích se uskutečnilo…
Komenského a Ebenův ráj srdce
„Pro Petra Ebena byl Komenský zcela jasně inspirací jako křesťan.“
„Těžko kdo jiný dokáže dát květnatému textu tak komplexní výraz jako Marek Eben.“
„Nejde zdaleka jen o krásu, potěšení nebo pobavení. Vnímavý posluchač je pohnut, proměněn.“
V málokterém hudebním díle dostává tolik prostoru tak závažné mluvené slovo jako v Labyrintu světa a ráji srdce Petra Ebena. Hodinová varhanní skladba s významným podílem přednášeného textu vznikla před dvěma desetiletími fixací improvizací. Živý snímek z jednoho z mnoha koncertů, při nichž autor vystupoval se synem Markem, zachycuje ještě původní improvizovanou podobu projektu. Snímek z roku 1996 připomínáme v den 350. výročí úmrtí Jana Amose Komenského, jehož život se uzavřel v exilu v Amsterdamu 15. listopadu 1670 a jehož myšlenky toto dílo neobyčejným způsobem prezentuje.
Pardubické hudební jaro zahájil Ebenův Labyrint
„K provedení nemohli pořadatelé pravděpodobně vybrat lepší prostor – kostel Nanebevzetí Panny Marie v Chrudimi se vyznačuje vynikající akustikou a neopakovatelnou atmosférou.“ „Varhanice Michaela Káčerková interpretuje Labyrint pravidelně a takřka vždy s Markem Ebenem, který je v současnosti pravděpodobně nejlepším recitátorem Komenského filozofického textu.“ „Ebenova hudba je od Prologu drsná, disonantní, příkrý kontrast přijde až…
Odložené Pardubické hudební jaro zahájí Marek Eben
V nových podzimních termínech od 5. září do 7. prosince se bude konat letošní 42. ročník festivalu Pardubické hudební jaro. V rámci patnácti koncertů na něm vystoupí komorní soubory Barocco sempre giovane, Originální Pražský synkopický orchestr, Dětský pěvecký sbor Iuventus Cantans, Martinů Voices, Smetanovo Trio, Wihanovo kvarteto, bratři Ebenové a sólisté Ivan Klánský, Václav Hudeček, Jiří Bárta a…
S Komenským a Ebenem za Hieronymem Boschem a pak do ráje srdce
„Vytvořilo to velmi soustředěnou kontaktní atmosféru, možnost sledovat každý odstín slova a až fyzicky vnímat nárazy a dramata v hudbě.“
„Marek Eben těmi nejjemnějšími odstíny hlasu, od pobavení po rozhořčení a odpor, dokáže postihnout všechnu hrůznost, absurdnost, zbytečnost a trapnost lidského konání.“
„Dramaturgii celku i provedení detailů promyslela, připravila a zvládla Michaela Káčerková se zralým přehledem.“
Labyrint světa a rád srdce v podobě hudby Petra Ebena a textu Jana Ámose Komenského vnesl do programu Pardubického hudebního jara závažnost jejich poselství, ale také váhu odpovídající interpretace. Těžko kdo jiný dokáže dát květnatému textu tak komplexní výraz jako Marek Eben. A varhanice Michaela Káčerková přidala nesmlouvavě vyprofilované zvukové obrazy. Nedělní koncert v zaplněném evangelickém kostele měl soustředění a správný poměr mezi slovem a hudbou, mezi patosem a intimitou.
Michaela Káčerková: O Ebenově hudbě v cizině vědí a chtějí ji
„Z české hudby by toho chtěli víc, hlavně Dvořáka, ale většinou jim nedochází, že zrovna od něj toho k dispozici příliš mnoho není…“
„V Komenského textu je hluboká zbožnost, ale i pasáže vysmívající se lidskému pachtění. I pro varhaníka je proto ve skladbě mnoho různých poloh.“
„Varhaník se v Ebenových skladbách docela vyřádí, je v nich hodně kontrastního střídání dravých a virtuózních ploch s meditativními nebo chorálovými.“
Koncertní činnost zavedla varhanici Michaelu Káčerkovou už do řady evropských zemí, ale i do Spojených států a Japonska. Je absolventkou pražské AMU a studovala také na Vysoké hudební škole Felixe Mendelssohna-Bartholdyho v Lipsku. Jistě i proto tak ráda hraje Bacha. Jako většina českých varhaníků ovšem často s potěšením sáhne i ke skladbám Petra Ebena…