KlasikaPlus.cz© - portál o klasické hudbě

PORTÁL O KLASICKÉ HUDBĚ

...váš vyladěný partner

english

Střípky z Varšavy.
Collegium 1704 excelovalo na festivalu Chopin a jeho Evropa

„Festival vnímám jako událost, která se výrazně profiluje, nebo dokonce specializuje na předvádění hudby ve zvuku co nejbližším epoše, v níž vznikla.“

„Pro Collegium 1704 byl krátký zájezd do Varšavy prvním větším zahraničním projektem po delší době.“

„Dramaturgicky velmi pozoruhodným počinem je uvedení Zelenkovi Missy 1724.“

„Poláci k hudbě přistupují jinak než Češi. Chopin je pro ně přímo světcem,“ říká Václav Luks během našeho setkání v ulicích Varšavy. S Collegiem 1704 a Collegiem Vocale 1704 zde v uplynulých dnech účinkoval na festivalu Chopin a jeho Evropa, se dvěma programy, které zahrnovaly jak polskou hudbu, tak i díla českých skladatelů.

Číst dál…

Angela Hewitt, její komplexní Bach a vášnivý Chopin ve festivalové Varšavě

„Nehrála nijak okázale, nepojímala dílo nevhodně romanticky, ve výrazu však nebyla ani vyloženě asketická.“ „V Nokturnu Es dur byly agogické změny a expresivnější, pořád ale křehká výrazovost absolutně na místě.“ „Právě exponovanější místa byla v její interpretaci Scherza nejzajímavější, dovedla je dobře hierarchizovat a vykládat je tak posluchačům.“ Festival Chopin a jeho Evropa přivítal…

Číst dál…

Collegium 1704 ve Varšavě. Taneční hudba i ironický singspiel

„Od počátku o svých kvalitách přesvědčovala kompaktní sekce smyčců, znamenitě zněly také dřevěné dechové nástroje, a to i v místech s náročnější intonací.“ „Jednotlivé části – tance – byly v podání Collegia 1704 pojaté velmi rozmanitě, spolu s dirigentem skutečně vystihli jak charakter, tak i rytmická a artikulační specifika každého kousku.“ „Jedna zpěvačka se snaží předčit druhou, divák…

Číst dál…

Orchestr ve 21. století. Orchestral Opening Ostravských dnů

„Počuť päť súčasných orchestrálnych skladieb v jeden večer sa inde než na Ostravských dňoch darí naozaj len sporadicky.“ „Ak hovoríme o hraniciach, respektíve zvyklostiach symfonických telies, asi najviditeľnejšie ich pokúšala práve Vítková.“ „Údernosť Chaloupkovej hudby mi niekedy pripomínala až hudbu filmovú, mnohé úseky sú skutočne sugestívne.“ „Vyvrcholenie zahájenia“ – tak tituloval koncert…

Číst dál…

Markéta Cukrová: Zpěvák není jen figurínou pro velkou večerní

„Ve staré hudbě nepřichází v úvahu, aby pěvci nebylo rozumět, takže když se v tom interpret vyškolí, nese si to s sebou i do dalších stylů.“

„Myslím si, že v našem školství dochází k předčasné zátěži mladých pěvců.“

„Dávám si záležet na tom, aby moji studenti neměli jen jeden typ tvoření tónu.“

Moje nahrávka rozhovoru s Markétou Cukrovou začíná poněkud netradičně: melodickým pískáním pěvkyně, která v zahradě přivolávala svého kocoura. Příležitost k rozhovoru se nám totiž naskytla uprostřed Ševčíkovy akademie, v kouzelných Horažďovicích. Pěvecká třída byla letos na tomto jinak smyčcařském fóru otevřena poprvé a její vedení bylo svěřeno právě této inspirativní mezzosopranistce.

Číst dál…

Tomáš Karpíšek: Bas je základ, na kterém je vystavěná celá kompozice

„Když se člověk na bas zaměří a nabude jisté teoretické znalosti, dokáže si skrze basový part užívat harmonii a stavbu celé skladby.“ „Hra ve špičkovém orchestru je radost. Je strhující zažít momenty kolektivní koncentrace, kdy atmosféra v orchestru vibruje soustředěním se na hudební výkon.“ „Velmi důležitá je také neformální stránka akademie.“ Kontrabasista České…

Číst dál…

V hlavní roli violoncello: La Ritirata se španělským barokem a klasicismem

„Výnimočne uhrančivo sa hudobníci predstavili v Sonáte pre violončelo a basso continuo a mol od Giuseppe Antonia Paganelliho.“ „Už od prvých tónov úvodnej Sinfonie pre violončelo a basso continuo D dur od Antonia Caldaru bolo zrejmé, aký výnimočný zvuk dokáže Obregón na svojom nástroji vytvoriť.“ „Josetxu Obregón vtipne poznamenal, že skladbu hrajú po celej…

Číst dál…

Tři přídavky, jedno pivo. Bezprostřední Villazón v Rudolfinu

„Predpokladmi pre to, aby sa koncert stal zážitkom vystupujúcim z priemeru, bola v prvom rade jedinečná sólistova osobnosť a svojrázne, často veľmi vtipné, bezprostredné vystupovanie.“ „Svojím hlasom je tento spevák schopný skutočne bezprostredne vtisnúť potrebnú emóciu a dať jedinečný zmysel každému slovu.“ „Program nebol jednoduchý a prebiehal bez prestávky. Napriek tomu však Villazón za nadšených…

Číst dál…

Vivaldi a Brtnice: spojení hodné pozornosti

„Boli sme svedkami znamenitých výkonov, ktorých spoločným menovateľom boli zanietenosť a štýlovosť.“ „Olga Šroubková sa na koncerte skutočne predstavila v tom najlepšom svetle.“ „Za veľmi pozoruhodný považujem výkon Ondřeje Šindeláře v Koncerte pre fagot, sláčiky a basso continuo g mol RV 496.“ Na Zámku v Brtnici sa v sobotu 26. júna zrodil počin hodný uznania. Spolok…

Číst dál…

Liederabend 21. století. Emily D’Angelo na Novoměstské radnici

„Emily D’Angelo pôsobila nesmierne prirodzene, občas nevtieravo prešla do hereckej akcie, párkrát program nenútene okomentovala.“ „Sólistka sa pražskému publiku odprezentovala ako majiteľka zvučného, plného hlasu.“ „Veľmi nevšednú, melancholickú atmosféru sprostredkovala Emily D’Angelo v piesni Penelope od svojej pedagogičky Cecilie Livingstone.“ Spolek přátel hudebních talentů uviedol vo štvrtok 24. 6. mladú kanadsko-taliansku…

Číst dál…

Lukáš Klánský jako další z Hybatelů rezonance

„Klánský si podľa mňa zostavil program veľmi vhodný pre tento typ podujatia.“ „V podaní Lukáša Klánského bola každá zo skladieb krátkym ‚exkurzom‘ do inej výrazovej a náladovej roviny.“ „Posledný koncert tohtoročnej rady Hybatelé rezonance bol plný krásnych momentov, kvalitnej klavírnej hudby a veľmi osobitej atmosféry.“ Cyklus klavírnych recitálov Hybatelé rezonance síce poznačila…

Číst dál…

Tereza Dubsky: Musica non grata nám roste pod rukama

„Mluví se o tom relativně málo, Praha však byla opravdu ‚hotspotem‘ celé evropské kultury.“ „Pojem entartete Kunst, tedy zvrhlé umění, není ničím jiným než politickou perzekucí těch, kteří se ‚nehodili‘.“ „Zařadit takové množství méně hraných oper bychom si bez finanční podpory, která je s tímto projektem spojená, nemohli dovolit.“ Projekt Národního divadla…

Číst dál…

Debut jak víno: František Macek a SOČR

„Na Františkovi Mackovi bolo od začiatku vidieť, že má o diele presnú predstavu, ktorú – aspoň z mojej diváckej perspektívy – dokázal úspešne pretaviť do jasných gest.“ „Moser hrá s odzbrojujúcou prirodzenosťou, ktorou ešte podtrhol všetky dispozície, ktoré v tomto diele uplatnil.“ „Mojím osobným highlightom večera sa však stalo až ďalšie číslo: Sibeliova En…

Číst dál…

Malé zázraky na Salonu ZUŠ

„Obe flautistky predviedli naozaj veľmi vyrovnané a zaujímavé výkony.“

„Mentorovi Janovi Fišerovi bol štipendista Aleš Baránek skvelým partnerom.“

„Štipendisti z triedy mentora Iva Kahánka sa postarali o päť čísel na naozaj vysokej úrovni.“

Láska k hudbe, usilovnosť, a veľa talentu. Salon ZUŠ Pražského jara, už tradičná súčasť festivalu, disponoval všetkými z týchto vznešených atribútov aj tento rok. V Kostole sv. Šimona a Judy sa 25. mája predstavili viac než dve desiatky mladých hudobníkov – štipendistov, respektíve absolventov, akadémie MenART.

Číst dál…

Oslava klavíru. Recitál Garricka Ohlssona

„Program koncertu bol po dramaturgickej stránke naozaj skvostný.“ „Prevedenie bolo až extatické, rozhodne však nie lacno, prvoplánovo efektné.“ „Pracoval ‚len‘ s tým, čo predpísal autor a dokázal jeho zámeru veľmi spoľahlivo dostáť.“ Nedeľný večer 16. mája patril v rámci Pražského jara recitálu Garricka Ohlssona, skvelého klaviristu, ktorý pred pár dňami predsedal klavírnej súťaže…

Číst dál…

Finále klavírní soutěže Pražského jara ovládnul Beethoven

„Zukal ponímal dielo, aj v brilantných pasážach, neokázalo a veľmi prirodzene.“ „Leeho interpretácia bola nesmierne energická a klavirista si svoje vystúpenie evidentne vychutnával.“ „Vystúpenie Dongha Leeho bolo pre mňa po všetkých stránkach zrelým, komplexným interpretačným počinom.“ Finále súťaže Pražského jara v odbore klavír prebehlo večer 14. mája v Dvořákovej sále Rudolfina. Porote sa predstavili traja…

Číst dál…

Ondřej Štochl: Přiznat si křehkost není rozmazlenost, ale odvaha

„Můj jazyk je teď jednodušší a méně členitý – je v tom jistý paradox. Zjednodušeně by se dal vyjádřit větou ‚více vztahů, méně not‘.“ „Když vyjdu z intuice, nacházím zpravidla pozoruhodnější, racionálně uchopitelné vztahy, které mi toho mnohem víc vysvětlují a více se mi na ně chce navazovat.“ „Ještě radši budu, když v albu posluchači…

Číst dál…

Eliška Novotná: Vydání Dřízgových skladeb by si klavíristé zasloužili

„Dřízga byl vynikající klavírista a existují nahrávky, kde hraje i svoje skladby. Nahrál je v neskutečných proporcích, říkala jsem si, že to snad ani není možné!“ „Že byl Dřízga klavírista, se odráží spíše v odvaze ‚vyždímat‘ nástroj, užít krajních poloh či různých technik.“ „Jako stěžejní prvky jeho hudební řeči bych jmenovala kontrapunkt, kvartové harmonie,…

Číst dál…

Petr Kotík: Byl jsem vždy černá ovce, moje kompozice se nedaly nikam zařadit

„Naše koncerty nabízely alternativu k té ‚normální‘ šedi, a proto jsme měli od prvního koncertu vždy narváno.“ „Představa, že lze komponovat ‚do šuplíku‘, je teoretický blábol.“ „Specializace je naprosto zvrácený koncept: ne, že by bylo na škodu soustředit na jednu věc, ale je vždy naprosto nutné vnímat při práci všechny souvislosti, mít…

Číst dál…

Jak děkuje Česká studentská filharmonie. ČT art odvysílala koncert „A přece se učí!“

„Slovné spojenia ako ‚radosť zo spoločného hrania‘ sú tak trochu klišé, v súvislosti s týmto orchestrom nemožno túto ich devízu opomenúť.“ „Dobre sa predviedla sekcia drevených dychových nástrojov, ktorá zvládala exponované miesta vo všetkých číslach koncertu.“ „Za normálnych okolností by predohra k Sile osudu určite viedla k frenetickému potlesku: ten zaznel teraz aspoň z nahrávky.“…

Číst dál…

Andrea Mottlová: Mám nesmírné štěstí a jsem si toho vědoma…
aneb Klavíristka s motorkou

„Mí profesoři vždy rychle poznali, o co jde, to, že mám ráda skladby, v nichž se mohu vyřádit.“ „Ráda hraji nepoznané, neobjevené, či rovnou nově napsané kusy.“ „My klavíristi jsme většinou odsouzeni ke cvičení v izolaci, být součástí tělesa je tedy příjemná změna.“ Když mluví klavíristka Andrea Mottlová o svých aktivitách, nestíháte žasnout, co…

Číst dál…

Happy B-day, Wolfie! Mozartovy narozeniny ve Stavovském divadle

„Čísla boli z dvoch opier, ktoré sa týkajú vladárov: jedna Tita, druhá Idomenea.“ „Dobre pôsobila plastickosť a vrúcnosť Kateřiny Kněžíkovej, k lyrickej árii však dobre pasovalo aj striedmejšie podanie Michaely Zajmi.“ „Vynikli Kateřina Kněžíková a Arnheiður Eiríksdóttir, ktoré sa mimoriadne presvedčivo vložili aj do vzájomných interakcií.“ Oslava Mozartových narodenín je v pražskom Národnom divadle už…

Číst dál…

Dny Bohuslava Martinů online: recitál Miroslava Sekery

„Sólista si vytvoril priestor pre pestrý a efektný výkon, ktorý sa pre online koncert podľa môjho názoru hodil výborne.“ „Zvukovo na mňa prevedenie pôsobilo dostatočne bohato a zvučne; v tomto smere je však živý posluch naozaj nenahraditeľný.“ „Skica Macbeth a čarodejnice mala v Sekerovom podaní skutočne až orchestrálne vyznenie.“ Hoci sa program Dní Bohuslava Martinů…

Číst dál…

Petr Hora a Patrik Kako: Opera je Rolls-Royce hudebních forem, nikdy nebude vyčerpána

„Opera je výjimečný útvar a rozhodně inspiruje k tomu, aby byl soudobě znásilněn a převeden do hry, jejíž pravidla baví skladatele dneška.“ „Operu chápu jako poměrně velké sousto pro každého, kdo se skládáním zabývá. Nejen pro historický kontext a váhu slavných děl minulosti, ale i proto, že je to prostě velký kus hudby, který navíc…

Číst dál…

HAMU posedmé proti totalitě s Bartókem, Martinů a Messiaenem

„V Bartókovej Sonáte pre klavír nájdeme mnoho z prvkov, ktoré sa v rámci skladateľovej hudobnej reči považujú za signifikantné.“ „Kristýna Kůstková pristúpila k piesňam s vrúcnym, bezprostredným prejavom.“ „Mráček, Bárta, Venyš a Kasík prezentovali Messiaenovo dielo ako znepokojivé, strhujúce a dojemné zároveň.“ Deň boja za slobodu a demokraciu oslávila pražská HAMU tradičným Koncertom proti totalite. Podujatie sa…

Číst dál…

Crème de la crème české hudby. Filharmonici oslavili svobodu a demokracii

„Veta, že takouto skladbou už hudba žiadnej inej krajiny nedisponuje, môže znieť ako klišé: je však úplne pravdivá.“ „U Českej filharmónie sa kvalitné a štýlové pojatie už pokladá za samozrejmosť; napokon, kto iní, než hráči tohto telesa, by mal mať túto hudbu‚ v krvi‛.“ „Byčkov viedol báseň s eleganciou a so zreteľom na detail,…

Číst dál…

Virtuózní Avdějeva online z Rudolfina

„Avdejeva bola snímaná v pozadí s hľadiskovou časťou sály a výsledný vizuálny efekt bol naozaj pôsobivý.“ „Brilantná polonéza potom bola skutočne brilantnou, iskrivou prehliadkou klaviristkinej bravúry.“ „Plnú šírku umenia tejto ruskej virtuózky sme však spoznali, aspoň podľa mňa, až v Prokofievovi.“ Zatiaľ posledná ženská víťazka prestížnej Medzinárodnej klavírnej súťaže Fryderyka Chopina Julianna Avdejeva zahrala…

Číst dál…

Klavír třikrát jinak. Francesco Piemontesi otevřel Klavírní festival Rudolfa Firkušného

„Vďaka svojej vysokej technickej úrovni nebol prenos len nevyhnutným výsledkom snahy zachovať festival aspoň online.“ „Schubertovej Sonáty č. 18 sa Piemontesi ujal podľa mňa s veľkým pochopením a preukázal svoj povestný zmysel pre detaily.“ „Hustým faktúram dokázal dať hierarchiu, správne zorganizoval vrstvy štruktúry tak, aby dôležité myšlienky nezanikli.“ Recitál talianskeho klaviristu Francesca…

Číst dál…

Slovenská filharmonie a Daniel Raiskin v inauguračním a zahajovacím koncertu online

„Púšťať sa do popisu rôznych nuáns na základe streamu je trochu ošemetné.“ „Nový šéfdirigent Raiskin viedol orchester spoľahlivo, s rozvahou, bez príliš okázalých gest.“ „Z môjho pohľadu bol Brahms vrcholom večera, s citlivou, zodpovednou prácou s detailmi.“ Slovenská filharmónia vstúpila v piatok 23. októbra do novej, 72. sezóny. Koncert streamovaný z bratislavskej Reduty bol pritom…

Číst dál…

Komorně a online: začátek festivalu soudobé hudby MusicOlomouc

„S možnosťou potreby náhradného programu evidentne počítali a výsledkom bol zmysluplný, zaujímavý online prenos.“ „Skladby Egidije Medekšaitė boli mimoriadne pútavé, a vďaka svojej krehkosti sa do súkromia domova nehodia o nič menej, než na verejný komorný koncert.“ „Irena Troupová dokázala naliehavosť skladby preniesť aj do virtuálneho sveta.“ Tak teda fungujeme opäť online. Posledné…

Číst dál…