KlasikaPlus.cz© - portál o klasické hudbě

PORTÁL O KLASICKÉ HUDBĚ

...váš vyladěný partner

english

Concentus Moraviae zvolna v druhé polovině. Chystá se festivalový debut na Velehradě

Kurátorsky připravovaný Mezinárodní hudební festival Concentus Moraviae se v letošním roce koná po devětadvacáté, a to v hudební režii Aleše Březiny a s leitmotivem české hudby a zvláště novým pohledem na smetanovský odkaz. Přehlídka naplňující převážně červnový měsíc s těžištěm v jihomoravském regionu se zvolna překlápí do své druhé poloviny. Sérii komorních projektů zdobí v druhé polovině festivalový debut…

Číst dál…

Další z odstínů Mé vlasti u příležitosti zahájení Klášterních hudebních slavností

Již ve čtvrtek 13. června zahájí v Šumperku 18. ročník festivalu Klášterní hudební slavností, a to Smetanovým stěžejním dílem, letos hojně hraným cyklem symfonických básní Má vlast. O autentický zvuk kompozice se postará orchestr Musica Florea, a to za přítomnosti první dámy České republiky Evy Pavlové.  Během festivalu se na patnácti místech Jeseníků a okolí…

Číst dál…

Hudební festival Antonína Dvořáka v poločase 

Příbramsko po pětapadesáté ožívá koncerty Hudebního festivalu Antonína Dvořáka, který se koná od konce dubna do začátku června. V třetím květnovém týdnu vstupuje přehlídka do své poloviny. Svým příznivcům nabídne pod vlajkou Roku české hudby ještě jedenáct projektů z oblasti komorní, symfonické, operní i jazzové.  Druhou polovinu načne Hudební festival Antonína Dvořáka, jehož…

Číst dál…

Festival Za poklady Broumovska poprvé nabídne i prohlídky barokních kostelů

Letní koncerty českých i zahraničních interpretů v atmosféře broumovských barokních kostelů v chráněné krajinné oblasti. To vše nabízí od 15. června do 31. srpna už devatenáctý ročník mezinárodního hudebního festivalu Za poklady Broumovska. I tento rok se souběžně s akcí konají mezinárodní Letní hornové kurzy a program zahrnuje i na koncert s hudbou amerického kultovního filmu The Blues…

Číst dál…

Melodramy plzeňských Smetanovských dnů opět nezklamaly

„Klavírních partů se ujal jediný klavírista Miroslav Sekera.“ 

„V pojetí Zbigniewa Kaliny vyzněla Šrámkova protiválečná báseň jako naléhavá výpověď vojáka.“

„Hudba třiadvacetiletého Martinů posluchačům poskytla silný zážitek z jemné efemérní atmosféry.“

První české melodramy, uskutečněné jako další z komorních koncertů Smetanovských dnů 4. dubna v Domě hudby, plynule navázaly na pořad minulého týdne, na rozdíl od něj však nabídly retrospektivní pohled. Počínaje druhou polovinou 19. století až po první dekádu století následujícího zavedly posluchače do doby, kdy se melodram stal oblíbenou hudební formou jak českého, tak německého kulturního života. Jako fundovaná odbornice na melodram se průvodního slova opět ujala Věra Šustíková, předsedkyně Společnosti Zdeňka Fibicha a spoluorganizátorka Melodramfestu.

Číst dál…

Interpretační kurzy pod záštitou Leoše Čepického podevatenácté v Litomyšli

Česká hudební společnost – Spolek přátel krásných umění pořádá již po jednapadesáté Setkání přátel komorní hudby a interpretační kurzy, které se již devatenáctým rokem konají v Litomyšli, tentokrát v termínu od 8. do 19. července. Přístupné jsou všem amatérským i profesionálním hudebníkům bez omezení věku, kteří se ode dneška mohou hlásit až do konce…

Číst dál…

Cena Anděl pro Martinů Voices

Česká hudební akademie rozhodla o vítězích Cen Anděl za rok 2023. Do nejužšího výběru se v kategorii Klasika probojovaly nahrávky souboru Martinů Voices, Josefa Špačka a Miroslava Sekery a Lukáše Vondráčka s Pražskými symfoniky. Ocenění udělované od roku 1991 byla předána na slavnostním ceremoniálu 30. března v pražském O2 universu. Vítězem v klasickohudební kategorii se stal komorní…

Číst dál…

SOUTĚŽ O VSTUPENKY:
První české melodramy na Smetanovských dnech

Letošní ročník plzeňské přehlídky Smetanovské dny, který se koná už po čtyřiačtyřicáté, reflektuje v plné šíři Rok české hudby. Jedním z mimořádných příspěvků je i večer věnovaný připomínce žánru melodram, který ve své tvorbě využila řada českých skladatelů včetně hlavního letošního oslavence Bedřicha Smetany. První české melodramy připomene festival 4. dubna od půl…

Číst dál…

Pardubické hudební jaro s rozlučkou Gabriely Beňačkové

Festival Pardubické hudební jaro se letos uskuteční v termínu 2. dubna až 19. května. Pro návštěvníky je připraveno celkem patnáct koncertů a jeden doprovodný program, tj. spoluúčast na mši. Slavnostní zahájení v Sukově síni má název Gabriela Beňačková Gala. Světoznámá operní pěvkyně, která právě dnes slaví 77. narozeniny, se loučí se svou kariérou,…

Číst dál…

Z domoviny s Josefem Špačkem a Miroslavem Sekerou

Zatímco první český orchestr brázdí významná evropská koncertní pódia, opuštěné pražské Rudolfinum je dějištěm řady edukačních programů pro děti, dospívající i dospělé. V úterý a ve středu 26. a 27. března se v Sukově síni představí houslista Josef Špaček s klavíristou Miroslavem Sekerou a společně s průvodcem Petrem Kadlecem uvedou zájemce starší dvanácti let do komorního díla Bedřicha…

Číst dál…

Klášterní hudební slavnosti nabídnou hudbu z českých luhů a hájů

Od 13. června do 30. září se uskuteční 18. ročník jesenického festivalu Klášterní hudební slavnosti. V Roce české hudby bude i na této hudební přehlídce tématem česká hudba, jak vyplývá i ze zvoleného ročníkového motta „Z českých luhů a hájů“. Festival připomene jubilující skladatele a nabídne i inspirace malebnou českou krajinou. Uměleckým patronem festivalu je letos hornista…

Číst dál…

Hudební festival Antonína Dvořáka po pětapadesáté a nejen ve znamení české hudby

Příbramský hudební festival oslavující již svým názvem Antonína Dvořáka se v letošním roce hlásí logicky k oslavám Roku české hudby, nouze však není ani o přesahy do dalších hudebních kapitol a bohatý doprovodný program. V termínu od 25. dubna do 4. června festival rozehraje Příbramsko šestnácti koncerty, dvěma operními představeními a nabídne i kompoziční soutěž, interpretační seminář…

Číst dál…

Kalliopé Trio Prague v Císařských lázních. Přišli pozdě, hráli skvěle

„Nelze si nevšimnout, že sál je při vystoupeních Karlovarského symfonického orchestru zcela zaplněn pravidelně.“

„Autor, přizván při potlesku na pódium, projevil živou gestikulací před bouřícím hledištěm své nadšení.“

„Beethovenovu ‚Osudovou‘ šéfdirigent Ondřej Vrabec pečlivě očistil od sedimentů interpretačních zvyklostí.“

Atrium karlovarských Císařských lázní se znovu zaplnilo hudbymilovnými lidmi. A koncert Karlovarského symfonického orchestru 25. ledna opět oslovil skvělou dramaturgií. Dirigoval Ondřej Vrabec.

Číst dál…

Josef Špaček s orchestrem, v doprovodu klavíru i s triem

První den měsíce února houslista Josef Špaček vystoupí v Olomouci. V tamní Redutě a pod vedením šéfdirigenta olomoucké filharmonie Zsolta Hamara a v jejím doprovodu zahraje První houslový koncert Bohuslava Martinů. Hned 2. února se Špaček vyskytuje v nizozemském Haagu, kde podá recitál společně se svým klavírním partnerem Miroslavem Sekerou. Nizozemský pobyt Špaček následně využije…

Číst dál…

V Karlových Varech vyvrcholí soutěž dirigentů z celého světa

Mezinárodní dirigentská soutěž Felixe Mendelssohna je akce, kterou druhým rokem pořádá společnost Classics Management ve spolupráci se zástupci některých z prestižních institucí v oblasti klasické hudby v Evropě, Spojených státech amerických a Asii. Vyřazovací fáze soutěže se konala v listopadu 2023 ve třech různých zemích: České republice, v USA (New York) a v Jižní Koreji (Soul) a kandidáti…

Číst dál…

Barocco sempre giovane v odstínech romantismu

Pardubický komorní soubor Barocco sempre giovane čeká 18. ledna vystoupení společně se sestavou Kalliopé trio, jejíž členy jsou Markéta Vokáčová (housle), Jan Zemen (violoncello) a Miroslav Sekera (klavír). Koncert v hudebním sále pardubické radnice začíná v devatenáct hodin. Na programu koncertu jsou Grand rondeau, op. 25 Jana Václava Huga Voříška, Koncert pro housle,…

Číst dál…

Interpretační porozumění na komorním večeru PKF – Prague Philharmonia

„V těch skladbách, kde se na pódiu sešli všichni účinkující, si posluchači vychutnali přitažlivě znějící souzvuk, vytvořený ne často slýchanou kombinací obsazení.“

„V písni Geistliches Wiegenlied se rovnocenné hlasy všech tří interpretů spojily do celistvosti a harmonie, tvořené nápadnou konejšivostí obou nástrojů a vzrůstající dramatičností zpěvního partu.“

„Na malé ploše jsme mohli obdivovat Sekerovo umění výstavby, jeho cit pro velké plochy i detaily, erudici, s níž na klaviatuře vyjadřuje bouři citů, zoufalství i křehkost.“

Advent se chýlí ke svému závěru, Jakub Jan Ryba je na roztrhání, a přece se najdou koncerty, které nejsou prvoplánově vánočně laděné. I tak přinášejí duchovní obohacení a jsou příležitostí k rozjímání. Takovým byl i poslední letošní večer komorního cyklu PKF – Prague Philharmonia, na kterém se v pondělí 29. ledna v zajímavé dramaturgii představili mezzosopranistka Lucie Hilscherová, klarinetista Jindřich Pavliš, violista Ondřej Martinovský a klavírista Miroslav Sekera.

Číst dál…

Sekera a Brousek v inscenaci postavené na korespondenci mezi Mozartem a jeho ženou

Představení Dobré ráno, milá ženuško! na motivy Mozartových dopisů jeho ženě Konstanci zhlédnou návštěvníci mladoboleslavského Městského divadla. Na pódiu se 4. prosince sejdou hned dva „Amadeové“: klavírista Miroslav Sekera si zahrál malého Mozarta ve slavném Formanově filmu, Ondřej Brousek pak hlavní roli jeho divadelní adaptace. Akce spojující mluvené slovo s hudbou…

Číst dál…

Ženatý se Sekerou zahájili Dny Bohuslava Martinů

„U houslisty je obdivu hodna naprosto čistá, jistá intonace, a to i v případě extrémních melodických skoků.“

„Miroslav Sekera nepůsobí na první dojem okázalostí, jde o umělce spíše skromného, nenápadného. Jeho výkony však vždy překvapí svojí technickou kvalitou a výrazovou hloubkou.“

„Ve společném přednesu byla jak spontánní citovost, tak eruptivní razance.“

Festival Dny Bohuslava Martinů se koná v Praze každoročně na přelomu listopadu a prosince. Letošní, již 29. ročník, byl otevřen 26. listopadu koncertem laureátů Soutěže Nadace Bohuslava Martinů v Sále Martinů Lichtenštejnského paláce. Ve stejném sále se pak o tři dny později 29. listopadu konal zahajovací koncert festivalové řady, na němž za klavírního doprovodu Miroslava Sekery vystoupil houslista Ivan Ženatý.

Číst dál…

Nastávají Dny Bohuslava Martinů. Zapojí se i Česká filharmonie a SOČR

Festival si již 29 let klade za cíl uvádět a propagovat hudbu poličského rodáka. Přední čeští umělci na Dnech Bohuslava Martinů představují i méně frekventovaná skladatelova díla. Součástí festivalu je Soutěž Nadace Bohuslava Martinů, která podporuje nastudování skladatelových skladeb nejmladší generací interpretů a pomáhá formovat mladé hudebníky. Na koncertech ve spolupráci s Českou filharmonií…

Číst dál…

Leoš Čepický: Litomyšlské Setkání přátel komorní hudby má za sebou první půlstoletí

„Kurzů se za dobu jejich existence zúčastnily tisíce studentů, z nichž vyrostli jak význační profesionální, tak hudebně vzdělaní amatéři.“

„Padesátý ročník kurzů nabídl účastníkům i široké veřejnosti v Litomyšli cyklus devíti komorních koncertů lektorů a hostů.“

„Posledních šestatřicet ročníků byla duší kurzů Eva Štrausová. Zasloužila se o jejich podobu jako místa setkávání, inspirace a kvalitního hudebního i kulturního vzdělávání.“

Setkání přátel komorní hudby a interpretační kurzy Litomyšl 2024 už mají přesný termín. Budou se konat od 8. do 19. července, bezprostředně po skončení festivalu Smetanova Litomyšl. O jejich smyslu, náplni a směřování při rekapitulaci toho, co se podařilo realizovat letos v létě, uvažuje v rozhovoru pro portál KlasikaPlus.cz Leoš Čepický, primárius Wihanova kvarteta a vedoucí strunné katedry Hudební a taneční fakulty AMU, jeden z těch, kdo každoročně připravuje litomyšlské kurzy.

Číst dál…

Rodina Kollertů a Alma ansámbl zahájí cykly FOK

Klavírnímu virtuosovi Jiřímu Kollertovi se narodily hned dvě výjimečně nadané děti. Starší Eduard i mladší Richard od útlého věku studují housle v zahraničí u nejlepších pedagogů současnosti. V úterý 24. října se všichni tři sejdou v kostele sv. Šimona a Judy, aby společně zahráli romantický program, kterým zahájí cyklus koncertů Komorní hudba FOK. A působivý sál Anežského…

Číst dál…

Zámek Kosmonosy jevištěm pro mladé Trio Bohémo

V rámci série Rok na 4 doby se představí Trio Bohémo. Zámek Kosmonosy u Mladé Boleslavi 9. října navštíví ve složení Matouš Pěruška (housle), Kristina Vocetková (violoncello) a Jan Vojtek (klavír). Půjde o první koncert nové sezony cyklu. Pořádající nezisková organizace 4ART zatím sice nezveřejnila program celého cyklu, avizovala však jeho rozšíření ze…

Číst dál…

Říjnová hudební hostina uspořádaná Pražskými symfoniky

Symfonický orchestr hl. m. Prahy FOK v měsíci říjnu naplno rozjíždí sezonu. A už tento měsíc nese typické znaky pestrosti repertoáru, vystupujících umělců i tematického zaměření prováděných skladeb. Co příznivce orchestru tedy čeká? První koncert se uskuteční už 4. října ve Smetanově síni Obecního domu. Když dirigent Eugene Tzigane zaskočil za nemocného dirigenta…

Číst dál…

Jednoznačný sukces. Ctěnický hudební festival a nikoli podlezená laťka

Třetí ročník třídenního, respektive „třívečerového“ festivalu ve Ctěnicích v severovýchodním cípu Prahy se zakončil 20. července Nocí se swingem, kdy vystoupila čtyřčlenná vokální skupina The Swings a její hosté v klasickém swingovém repertoáru čtyřicátých až šedesátých let předchozího století. Tomuto koncertu předcházela 18. července Noc s Mozartem a další den Noc s Operetou, v nichž se představily…

Číst dál…

Festival Krumlov a jeho letošní předposlední týden

Příští týden čeká na hudbymilovné návštěvníky Českého Krumlova dalších šest bodů hlavního programu. Mezi vystupující umělce a soubory patří varhaníci Jaroslav Tůma s Pavlem Svobodou, patrně nejlepší český houslista Josef Špaček se svým klavírním partnerem Miroslavem Sekerou, korejské smyčcové kvarteto s názvem DCMF, Smetanovo trio s Jitkou Čechovou za klavírem, houslista hrající na Stradivariho…

Číst dál…

Ctěnický hudební festival. Do třetice všeho dobrého

Zámecký areál Ctěnice ve dnech 18. až 20. července 2023 přivítá na severovýchodním okraji Prahy už třetí ročník Ctěnického hudebního festivalu, na kterém vystoupí přední čeští i slovenští umělci. Například spolutvůrce nedávného historicky prvního uvedení Dvořákovy Rusalky v milánském Teatro alla Scala Jiří Rajniš nebo renomovaný klavírista, známý například doprovázením houslisty Josefa…

Číst dál…

Pátý ročník festivalu Živé pohraničí otevřela v Mariánských Lázních Alena Hron

„Sekera vyzdobil melodickou linku Bachova koncertu vkusnou ornamentikou, nádhernou kantilénou vyzněla často interpretovaná druhá věta. Co do stylovosti se sólista přiblížil ideální interpretaci také v následujícím Mozartově Koncertu A dur.“

„Dirigentka Alena Hron, nikterak zbytečně neexperimentující s tempy a s tradicí kodifikovaným pojetím Novosvětské, má pro Dvořákovu hudbu cit a porozumění.“

„Výkon orchestru pod vedením mladé dirigentky nenechal nikoho na pochybách, že v Aleně Hron u nás roste další výrazná dirigentská osobnost.“

Vnášení hudby do polozapadlých koutů pohraničních oblastí a jejím prostřednictvím oživování poničených stavební památky bezesporu patří k záslužným počinům. V poslední době podobných iniciativ přibývá, ne vždy se však setkávají s potřebnou finanční podporou, jakou by si záměry organizátorů zasloužily. Festival Živé pohraničí – Lebendes Grenzland, jehož koncerty se odehrávají v nejzápadnější části naší republiky a který letos vstoupil do pátého ročníku, se musel na rozdíl od minulého roku uskromnit. Tvoří ho tři symfonické a dva komorní koncerty, 1. července je pak v Hotelu Lesní mlýn zájemcům o historii tradičně nabídnuta beseda s předními historiky, tentokrát věnovaná 85. výročí Mnichovské dohody. Zahajovací koncert se odehrál v pátek 23. června a jeho protagonisty se právem stali pianista Miroslav Sekera a dirigentka Alena Hron.

Číst dál…

Lebendes Grenzland – Živé pohraničí 2023

Letošní pátý ročník festivalu Západočeského symfonického orchestru (ZSO) s názvem Lebendes Grenzland – Živé pohraničí se koná od pátku 23. června do pátku 7. července. Koncerty jsou naplánovány do Mariánských Lázní, Domažlic a Paliče. Festival zahájí ZSO v Casinu Mariánské Lázně symfonický koncert pod taktovkou Aleny Hron se sólistou, klavíristou Miroslavem Sekerou. Na…

Číst dál…

Závěrečný koncert komorní řady SOČRu korunovalo obsazení s Popelkou a Müller-Schottem

„S každou další větou vzájemné hudební sepjetí gradovalo a hudebníci jako by stále více nacházeli ‚společnou řeč‘.“

„Říká se, že vynikající sóloví hráči nejsou příliš dobrými komorními partnery, Müller-Schott však potvrdil, že u těch skutečně nejlepších je pravdou pravý opak.“

„Finále pak už byla jen čirá radost, kdy si všichni muzikanti s úsměvem užívali každý jednotlivý takt a kouzlili tím zároveň úsměvy na tvářích všech přítomných posluchačů.“

Poslední koncert komorní řady S – Studio 1 Symfonického orchestru Českého rozhlasu (SOČR) se uskutečnil 11. června. Nabídl posluchačům mimořádné komorní uskupení, v němž společně se členy SOČRu – koncertním mistrem Petrem Zdvihalem a zástupcem vedoucího violové skupiny Matoušem Hasoněm – vystoupil v klavírním kvintetu nejen jejich současný šéfdirigent Petr Popelka, ale také sólista světového renomé, německý violoncellista Daniel Müller-Schott. Ke klavíru usedl vynikající Miroslav Sekera, jeden z nejvyhledávanějších českých klavíristů. Na programu stálo Adagio a Allegro Roberta Schumanna a Klavírní kvintet A dur „Pstruh“ Franze Schuberta. Koncert zároveň přenášela rozhlasová stanice ČRo D-dur. Jak se dalo čekat, mimořádné uskupení přineslo i mimořádný zážitek.

Číst dál…