KlasikaPlus.cz© – portál o klasické hudbě

PORTÁL O KLASICKÉ HUDBĚ

...váš vyladěný partner

english

Ovidiovy Proměny ve službách proměn opery. Zouhar, Ryan, Rocc a jejich I-ME

„Opera nie je dejová a ani presná významovosť textov tu nehrá tak podstatnú rolu. Ide skôr o pocit, atmosféru, prežitok.“

„Zmeny pozorujeme postupne, predovšetkým na základe diania v hudobnej zložke.“

„Že je dielo nedramatické v tomto prípade neznamená, že by rezignovalo na gradácie či napätie.“

Hranice opery ako hudobno-dramatického žánru skúma festival Opera 2025 systematicky. Vďaka inscenácii I-ME, za ktorou stoja Vít Zouhar, David Ryan a Rocc však toto skúmanie ešte zintenzívnelo. 29. marca sme tak v Studiu Hrdinů mali možnosť prehodnotiť témy (anti)dramatickosti, roli textovej zložky či formovania operného diela.

Číst dál…

Operativa, Dětská opera, Lieder Society aneb Další dění na festivalu Opera

Festival hudebního divadla zvaný Opera v příštích dvou týdnech nabídne další trojici představení, přičemž plánované čtvrté bylo zrušeno. Své počiny nabídnou platforma Operativa, Dětská opera Praha a písňový spolek Lieder Society. Nejbližší akce se koná 29. března ve Studiu hrdinů a půjde o experimentální projekt I-ME, jehož hlavním mozkem je slovinský umělec Rocc. Výzkumný…

Číst dál…

Faraonova kletba v Plzni velmi dobře baví

„Frankova hudební řeč se nepouští do nutných disonancí, charakterizujících soudobou hudební tvorbu.“

„Zaznělo kompaktní dílo plné nápadů.“

„Dílo nastudoval a diriguje šéf opery plzeňského divadla Jiří Petrdlík.“

Současní skladatelé se věnují opernímu dílu jen zřídka. Mladí autoři ještě řidčeji. Když ale autor je v operním domě zároveň dramaturgem a sejde se s vynikajícím libretistou a režisérem, jejich společné dílo má zelenou. A může hýřit nápady. Tak tomu bylo v sobotu na Malé scéně Divadla J. K. Tyla v Plzni. Světová premiéra opery Faraonova kletba aneb „vykradené opery o vykradené hrobce“ Vojtěcha Franka na libreto Jakuba Hojky, v režii uznávaného Slovince jménem Rocc, k slzám smíchu dovedla nejednoho posluchače.

Číst dál…

Operní novinka českého autora. Faraonova kletba čeká premiéru v Plzni

Jako „vykradená opera o vykradené hrobce“ se profiluje Faraonova kletba, nová opera skladatele Vojtěcha Franka, dramaturga plzeňského Divadla J. K. Tyla a také například muzikologa vzešlého z pražské Filozofické fakulty UK. Na Malé scéně se premiéra uskuteční 8. března a režisérem je slovinský tvůrce Rocc. „Co opera jako žánr snese? A jak by vypadala opera o vykradení…

Číst dál…

Do Prahy zavítají v rychlém sledu operní soubory z Českých Budějovic, Plzně i Brna

Celkem tři inscenace nabídne v Praze uskutečňované bienále Festival hudebního divadla Opera v příštím týdnu. Na třech různých místech představí své počiny postupně českobudějovické Jihočeské divadlo, plzeňské Divadlo J. K. Tyla a ve spolupráci s Divadlem Spejbla a Hurvínka také Národní divadlo Brno. Jako první přijde na řadu 10. února opera Komenský z pera Jana Jiráska.…

Číst dál…

Turandot se vrací do Národního divadla moravskoslezského

Poslední veledílo Giacoma Pucciniho, romantické hudební drama Turandot, přivádí v nové inscenaci režiséra Rocca a dirigenta Marka Šedivého na jeviště Divadla Antonína Dvořáka opera Národního divadla moravskoslezského. Ústředním motivem nedokončeného díla mistra italské opery je láska, která přemůže i tu největší krutost, u Pucciniho neobvykle. Premiéry se v Ostravě uskuteční 19. a 21. prosince. Režie se…

Číst dál…

ČtenářiPlus: Spolupráce českých a zahraničních autorů s velkým ohlasem

„Účinkující nejsou herci v příběhu, nýbrž nezávislé bytosti, které se objevují v sérii krátkých ‚scénických básní‘.“

„Děj se odehrává ve známém prostoru obývacího pokoje. Performeři na sebe zpočátku vůbec nereagují, jako by všichni byli uvězněni ve své osobní bublině.“

„Dílo vyvažuje závažnost tématu jemným humorem, je mnohovrstevnaté, aniž by bylo těžkopádné.“

V polovině září se v Portugalsku setkalo sedm českých a zahraničních umělců, kteří v průběhu desetidenního rezidenčního pobytu nastudovali nový hudebně divadelní projekt, jehož ústředním tématem jsou proměňující se mezilidské vztahy v globální společnosti. Pětice hudebních skladatelů a performerů, video artista a režisér nazvali své nové dílo víceznačně LeavingRoom. Světová premiéra inscenace se konala 27. září v Teatro Helena Sá e Costa v portugalském Portu a již brzy se uskuteční i česká premiéra, a to 22. října na festivalu MusicOlomouc v Uměleckém centru Univerzity Palackého v Olomouci. Další repríza následuje na festivalu Setkávání nové hudby plus 16. listopadu v brněnském divadle Barka.

Číst dál…

Appka ti žehnej! Nová opera Františka Chaloupky slaví impozantní úspěch

„Slovinský režisér Rocc dovedl myšlenkové postuláty Chaloupkovy opery k působivé vizuální a představitelské integritě.“

„Důležitou součástí libreta je také smysl pro humor.“

„Zaprodanec Františka Chaloupky není návodem na to, jak žít či nežít. Není ani operou o někom, kdo má pro vás důležitou zprávu. Je to hra.“

V Ostravě v těchto dnech vrcholí Dny nové opery. 27. června se odehrála v Divadle Antonína Dvořáka světová premiéra opery Zaprodanec českého skladatele Františka Chaloupky. Dílo vzniklo na motivy myšlenek Jana Ámose Komenského a režie se ujal uznávaný slovinský režisér Rocc, který je rovněž autorem scénografické koncepce.

Číst dál…

Dvě vdovy. Dvě veselé vdovy

„Dvě vdovy, dílo z roku 1874, jsou krásné, hudebně skvostné. Suverénně napsaná konverzační komedie.“

„Libreto obsahuje řadu dodnes svižných replik a slovních hříček.“

„Lada Bočková byla ve čtvrtek večer v Litomyšli jako Karolina pěvecky suverénní a herecky naprosto uvolněná.“ 

Kompletní uvedení oper Bedřicha Smetany na letošním festivalu Smetanova Litomyšl otevřela dva roky stará ostravská inscenace Dvou vdov. Rozmarná, vtipná. Režisér a scénograf Rocc si v ní s diváky v závěru však záludně pohrává. Po šťastném rozuzlení zápletky se Ladislav, právě označený jako budoucí ženich, Anežce kamsi ztratí – a slaví se svatba Toníka a Lidky. Z libreta nicméně zůstává základní fakt: na začátku opery byla jedna mladičká vdova bezstarostně veselá a druhá truchlící a smutná. Na konci už jsou veselé a zřejmě i šťastné obě.

Číst dál…

Ostrava se o Smetanu postarala královsky

„Národní divadlo moravskoslezské v čele s Jiřím Nekvasilem přijalo hozenou rukavici bez nejmenšího zaváhání.“

„Smetanovskému opernímu cyklu v Ostravě se podařilo demytizovat Smetanu jako především národního skladatele a představit jej jako výsostného hudebního dramatika.“

„Největší krajíc si pochopitelně ukrojili členové divadelního orchestru, sboristé a sólisté v angažmá ostravské opery.“

Málokterému českému skladateli se v letošním Roce české hudby dostává takové pozornosti jako Bedřichu Smetanovi. Dvousté výročí narození geniálního umělce se promítá do života společnosti, ať už to je prostřednictvím koncertů, inscenací, besed, dokumentů nebo vydáním nových publikací. Nejvelkolepější oslavu Smetanova jubilea připravilo Národní divadlo moravskoslezské, které dvakrát uvedlo všechny dokončené opery skladatele.

Číst dál…

Nová opera a sedm premiér v závěru června v Ostravě

Sérii světových a českých operních premiér nabídne publiku sedmé bienále mezinárodního festivalu NODO / New Opera Days Ostrava, jediná kontinuální přehlídka nové opery v České republice. Díky úzké kooperaci obou pořadatelských institucí, Ostravského centra nové hudby a Národního divadla moravskoslezského, se pod vedením mezinárodních inscenačních týmů uskuteční sedm inscenací, které demonstrují tvůrčí zvídavost…

Číst dál…

Dvakrát Viktor Ullmann. Ostrava v Praze

Rok po ostravské premiéře přivezlo do Prahy Národní divadlo moravskoslezské svou inscenaci dvou aktovek Viktora Ullmanna. Rozbitý džbán a Císař Atlantidy jsou dobově i nadčasově aktuální a hudebně dnes až překvapivě sdělná komorní díla komponovaná za války, druhé z nich v terezínském ghettu. Pohostinské představení vedené první únorovou neděli ve Stavovském divadle dirigentem Jakubem Kleckerem…

Číst dál…

Plzeňské divadlo uvedlo Mozartovu operu La clemenza di Tito

„V plzeňském provedení si největší pochvalu zaslouží orchestr.“

„Z výkonu Marka Žihly je patrný zodpovědný přístup mladého pěvce, který má svou kariéru před sebou.“

„Civilní kostýmovou verzi lze přijmout; snaha uchopit moc, jakož i problém státnické moudrosti a velkorysosti jsou nadčasové.“

Zřejmě poprvé ve své historii uvedlo plzeňské divadlo v sobotu 27. ledna Mozartovu předposlední operu La clemenza di Tito. K hudebnímu nastudování byl jako host přizván německý dirigent Michael Hofstetter, plzeňskému publiku již známý svým nastudováním Gluckovy Alceste (2022), režie a scénografie se ujal renomovaný režisér Rocc, kostýmy vytvořila Belinda Radulovič.

 

Číst dál…

Ostravské divadlo uvede v Praze poslední opery Viktora Ullmanna

V jediném provedení v rámci jednoho večera návštěvníci pražského Stavovského divadla 4. února zhlédnou dvě poslední opery skladatele Viktora Ullmanna, který se stal v roce 1944 obětí nacistické vyhlazovací mašinérie; na letošní rok tedy připadá 80. výročí jeho úmrtí. Díla Rozbitý džbán a Císař Atlantidy aneb Odepření smrti vznikla v rozmezí let 1941–1944,…

Číst dál…

Tannhäuser v Ostravě

Na jeviště Divadla Antonína Dvořáka v Ostravě se po deseti letech vrací dílo Richarda Wagnera. Volba tentokrát padla na Tannhäusera, velkou romantickou operu o třech dějstvích a čtyřech obrazech. Premiéru má nové nastudování Národního divadla moravskoslezského ve čtvrtek 27. dubna, druhé obsazení přijde na řadu v sobotu 29. dubna. V hlavních rolích se představí renomovaní sólisté Gianluca Zampieri…

Číst dál…

Národní divadlo moravskoslezské pokračuje v cyklu Opery terezínských skladatelů

„Libreto k opeře Rozbitý džbán připomíná Gogolova Revizora, jen v něm není tolik satiričnosti a špílců. Je napsán na libreto Petra Kleista a měl premiéru v roce 1942, následně byl skladatel deportován i s rodinou do Terezína.“

„Císař Atlantidy aneb Odepření smrti je rovněž jednoaktovkou, která vznikala již v Terezíně. Hlavním nositelem příběhu je Smrt, která už je unavena a znechucena válkou, odmítá spolupracovat a trpící ranění na bojištích nemohou zemřít.“

„Režie je překvapivě velmi uměřená a spíš akcentuje hloubku poselství. Diktátor zůstává sám, bez pomoci ostatních, když vypadne z invalidního křesla. Smrt si klade podmínku, že lidé zase budou moci zemřít, ale nejprve musí zemřít sám diktátor.“

Viktor Ullmann a jeho jednoaktové opery Rozbitý džbán a Císař Atlantidy aneb Odepření smrti, uvedené v premiéře v Divadle A. Dvořáka 16. února, jsou další položkou cyklu Národního divadla moravskoslezského nazvaného Opery terezínských skladatelů. Cyklus je součástí širšího projektu pražského Národního divadla s názvem Musica non grata. Ostravskému publiku se díla představila v režii slovinského režiséra Rocca, který je rovněž autorem scény, a pod taktovkou dirigenta Jakuba Kleckera. V obou jednoaktovkách byli obsazeni stejní protagonisté, barytonista Boris Prýgl, basista Martin Gurbaĺ, tenoristé Jorge Garza a Luciano Mastro, sopranistky Michaela Zajmi a Markéta Klaudová a barytonista Roman Vlkovič. Kostýmy vytvořila Belinda Radulovič a českého překladu se úspěšně zhostil Jaromír Nohavica, neboť Viktor Ullmann, který je i autorem obou libret, psal německy.

Číst dál…

Ullmannovy jednoaktovky Rozbitý džbán a Císař Atlantidy v Ostravě

Operní soubor Národního divadla moravskoslezského uvede v premiéře ve čtvrtek 16. února dvě jednoaktové opery těšínského rodáka Viktora Ullmanna, a to v Divadle Antonína Dvořáka. Obě díla mají podobný námět. Moc a její zneužití. Rozbitý džbán, grotesku o samolibosti byrokracie, psal Ullmann ještě před deportací do Terezína, operu Císař Atlantidy aneb Odepření smrti o světovládci, kterého…

Číst dál…

Brněnský festival Expozice nové hudby. Podoby lidského hlasu a zvuková relaxační masáž

Od pátku 21. října se bude konat týdenní festival Expozice nové hudby v Brně. Jeho čtyřiatřicátý ročník nese podtitul VOX HUMANA [ex MACHINA]. Východiskem letošní koncepce má být lidský hlas v nejrozmanitějších podobách a konfrontacích – v akustickém, elektroakustickém či multimediálním prostředí. Pro návštěvníky je připraveno osm koncertů v Besedním domě, Divadle na Orlí, v Divadle…

Číst dál…

NDM v nové sezóně uvede jedenáct premiérových hudebních inscenací

Národní divadlo moravskoslezské přichystalo na nadcházející sezónu pět operních, dvě baletní a čtyři muzikálové premiéry s celkem třinácti díly. Kromě nich hned v září pořádá tři koncerty: zkraje měsíce to budou dva galavečery, ve čtvrtek 22. září pak Narozeninový koncert sopranistky Evy Dřízgové Jirušové. Představení se budou konat v Divadle Antonína Dvořáka, Divadle Jiřího…

Číst dál…

Smetanovy Dvě vdovy v Ostravě jsou moderní operou v klasickém stylu

„V Ostravě pojali velkorysý plán do roku 2024 nastudovat všechny Smetanovy opery a uvést je v kompletním Smetanovském operním cyklu Ostrava 2024.“

„Rocc realizuje operu jako konverzační komedii, akcentuje přirozené vztahy mezi postavami a vylehčené herecké výkony.“

„Smetanova opera Dvě vdovy zasvítila na ostravském jevišti jako vybroušený klenot a dokazuje, že není potřeba modernizovat opery, ale je potřeba jim dát divadelní esprit a nadhled.“

Poslední premiérou sezóny 2021/22 v opeře Národního divadla moravskoslezského se stala operní klasika Bedřicha Smetany Dvě vdovy. V režii Rocca se 9. června pod taktovkou Marka Šedivého v hlavních rolích představili Lada Bočková, Veronika Rovná, Martin Gurbaľ a Martin Šrejma.

Číst dál…

NDM s premiérami Dvou vdov ve čtvrtek a v sobotu

Národní divadlo moravskoslezské zve na poslední premiéru této sezóny, a sice na novou inscenaci páté dokončené opery Bedřicha Smetany Dvě vdovy. Režisérem i scénografem nového nastudování této opery v NDM je renomovaný slovinský operní tvůrce Rocc. Hudební nastudování je dílem Marka Šedivého, dirigovat však v budoucnu bude i Jiří Habart. Pěvecké role divadlo svěřilo Ladě…

Číst dál…

Tři ženy, bezpočet proměn. Komorní opera TiAmo

„Každá zo scén pojednáva o inom aspekte, inej úlohe, respektíve inom probléme ženského bytia.“ „Vyznenie tohto diela pritom stojí a padá na jeho protagonistkách.“ „Opery sa režijne ujal Rocc, ktorý sa netají tým, že mu osud ženských hrdiniek v operách nie je ľahostajný.“ Komorná opera o premenách ženských rolí. Tak začína anotácia k opere TiAmo,…

Číst dál…

Opera 2022 dnes ve Venuši, zítra v La Fabrice

Festival hudebního divadla Opera pokračuje. V koprodukci souboru Opera povera, ženských vokálních sólistek, Slovinského komorního hudebního divadla a Cankarova domu v Lublani se v září roku 2020 konala světová premiéra komorní „ghost opery“ o prologu a sedmi scénách s názvem Beyond the Garden. Pořadatelé uvádějí, že Oltre il giardino (Beyond the Garden) je hotel v Benátkách, který se…

Číst dál…

TiAmo – nová komorní opera o ženách pro ISHA trio

„To play, or not to play, that is the question.“ „Opera je o ženách v různých životních situacích, o proměnách žen, jejich rolí, tužeb, potřeb i objektů jejich zájmů – láska, matka, nástroj, hračka, emancipace i sex.“ „Nejde tu o epický příběh, ale o moment voyerismu a o provokativní pohled.“ Brno je místem, kde se daří soudobé hudbě…

Číst dál…

Olomoucký Festival Opera Schrattenbach 2021 se soudobou hudbou pošestnácté

Festival Opera Schrattenbach obohacuje Olomouc od roku 2004 novými hudebními formami a rozvíjí odkaz významného olomouckého biskupa Wolfganga Hannibala Schrattenbacha, který žil v letech 1660 až 1738. Ten jako první uvedl v první polovině osmnáctého století novou formu opery na Moravu. Dramaturgie se proto záměrně orientuje na nové formy hudebního divadla a novou operní,…

Číst dál…

NDM v nové sezóně opět s mottem RE!START

V sezóně 2021/2022 svým divákům Národní divadlo moravskoslezské nabídne celkem dvaadvacet premiérových titulů. Ty zahrnují sedm oper, devět činoher, tři baletní inscenace a tři muzikály. NDM posouvá řady předplatného – tomu, kdo abonmá vloni nevrátil, jej divadlo aktualizuje pro následující sezónu, pouze s drobnými změnami, jelikož některé tituly už kvůli licencím nebude…

Číst dál…

Biblický David v proměnách času na festivalu Hortus Magicus

„Dittersova hudba v tomto oratoriu vyniká nevšední krásou a lyrickou něhou, mnoho árií mi utkvělo v uchu hned napoprvé.“

„S partiturou si výborně rozuměli hudebníci spojených orchestrů, které vedly první houslistka Veronika Manová a dirigentka Ema Mikešková k muzikálnímu plnokrevnému výkonu.“

„Jednoznačně nejvíc přesvědčila lahodným sopránem a mazlivými koloraturami Helena Hozová.“

Arcibiskupský zámek a Podzámecká zahrada v Kroměříži jako dějiště magických hudebních zážitků? V případě festivalu Hortus Magicus jasná volba na jistotu a místo, kde nasajete tolik inspirace, kolik jen dokážete odnést. Festival určený pro všechny generace se letos konal ve dnech 6. a 7. srpna…

Číst dál…

Národní divadlo moravskoslezské a nová sezóna s heslem Restart!

Národní divadlo moravskoslezské přichystalo pro svou 103. sezónu celkem dvaadvacet premiérových titulů, a to sedm oper, devět činoher, tři baletní inscenace a tři muzikály. Sezónu čtyřsouborové divadlo zahájí 19. srpna muzikálem West Side Story Leonarda Bernsteina a první premiérou bude 25. srpna činoherní Diplomacie Cyrila Gelyho. O všech premiérách sezóny 2021/2022 informuje divadlo na…

Číst dál…

Národní divadlo moravskoslezské vydalo on-line publikaci o Janáčkovi

Publikaci ve formě e-knihy, zaměřenou na scénografii patnácti vybraných inscenací všech devíti Janáčkových oper uvedených v Národním divadle moravskoslezském, vydalo divadlo k výročí úmrtí Leoše Janáčka. Kniha je propojena s webovými stránkami archivu NDM, je dvojjazyčná a je k prohlížení i stažení zdarma. On-line publikace s názvem Opery Leoše Janáčka v Národním divadle moravskoslezském v Ostravě / Leoš Janáček’s…

Číst dál…

„Miluji Tě“ 100x jinak

„Projekt tohoto typu stojí a padá s interpretem.“ „S žánrovým škatulkováním si zde nevystačíme.“ „Závěr byl tak silný, že na to slova nestačí.“ Monoopera Any Sokolović Love Songs od své kanadské premiéry v roce 2008 sklízí úspěchy. Dílo původně pro ženský sólový hlas přepracovala skladatelka pro hlas (mezzosoprán) a saxofon a v této podobě dorazilo…

Číst dál…