Dívka s modrýma očima. První velká saúdskoarabská opera s českou účastí
Premiéra díla Zarqa Al Yamama (Dívka s modrýma očima), první velké opery produkované Saúdskoarabským královstvím, se blíží. Z českého pohledu je zajímavý umělecký podíl Českého filharmonického sboru Brno. První uvedení se uskuteční ve čtvrtek 25. dubna v Kulturním centru krále Fahada v Rijádu.
Saúdská Komise pro divadlo a múzická umění oznámila spuštění mezinárodního webu na prodej vstupenek na Zarqa Al Yamama. Sultán Al-Bazie, generální ředitel Komise pro divadlo a múzická umění, uvedl: „Jsme potěšeni, že můžeme tento historický okamžik sdílet s mezinárodním publikem. Zarqa Al Yamama představuje skvělou příležitost předvést národní dědictví Saúdské Arábie, podpořit mezinárodní kulturní výměnu a zahájit novou etapu saúdských umělců na světové scéně.“
Zarqa Al Yamama kombinuje místní talent s mezinárodními hvězdami. Libreto vytvořil oceňovaný saúdský básník a dramatik Saleh Zamanan. Hudbu složil Australan Lee Bradshaw, který kromě prvků arabské hudby čerpá inspiraci z ikonických symfonií klasické hudby. Vokálnímu obsazení dominuje renomovaná mezzosopranistka Sarah Connolly, která sdílí pódium se saúdskými umělci jmény Khayran Alzahrani, Reemaz Oqbi a Sawsan Al-Bahiti, mezi dalšími globálními a místními hvězdami (basista Clive Bailey, sopranistky Amelia Wawrzon a Serena Farnocchia, tenorista Paride Cataldo, barytonista George von Bergen), což představuje historický milník. Operu hudebně realizují Drážďanští symfonikové pod vedením dirigenta Pabla Gonzáleze a za vokálního doprovodu Českého filharmonického sboru Brno. Světově proslulý je i kreativní jevištní režisér Daniele Finzi Pasca, choreograf ceremoniálů olympijských her v Soči a v Turíně.
Český filharmonický sbor Brno tedy má před sebou další z vysoce prestižních zahraničních angažmá. Opera Zarqa Al Yamama vychází ze starobylé pověsti z předislámské Arábie a vypráví příběh ženy, která se narodila z kmene Geddesů a byla obdařena prorockým darem. Dívka v předtuše předpovídá příchod nepřátelské armády, která hrozí zničit její lid, a snaží se varovat svého vůdce a jeho rádce před hrozícím nebezpečím. Autor libreta ke svému dílu poznamenává: „Jsem velmi hrdý na to, že jsem napsal scénář k této opeře, protože přináší nový umělecký a estetický pohled na království a širší region. Zarqa Al Yamama ztělesňuje krvavou tragédii zobrazující dávnou historii a zároveň symbolizuje strasti Arabů v dnešním světě. Inscenace však nepostrádá naději a nabízí příslib šťastných zítřků.”
„Pozvání k účasti na této výjimečné kulturní události Saúdského království je potvrzením vynikajícího mezinárodního renomé, kterému se Český filharmonický sbor Brno ve světě těší,“ říká o angažmá Českého filharmonického sboru Brno jeho zakladatel a ředitel Petr Fiala. Sbor tráví celý duben v Rijádu. A zpěváci pod vedením druhého sbormistra Joela Hány stáli před výzvou naučit se zpaměti text v arabštině.
Světová premiéra se koná ve čtvrtek 25. dubna v Kulturním centru krále Fahada v Rijádu (s kapacitou 2700 míst) a pokračuje sérií deseti představení, která skončí v sobotu 4. května.
Foto: ze zkoušek - Facebook Českého filharmonického sboru Brno a archiv projektu
Příspěvky redakce
- A&A. Antonini a Alder s Českou filharmonií
- Janáčkova filharmonie Ostrava v jednasedmdesáté sezóně. S vyhlídkou na nového šéfdirigenta Daniela Raiskina
- Lužanská mše a poté meditativní večer v Praze u Šimona a Judy
- Krása Quartet se vzpomínkou na Karla Ančerla a Erwina Schulhoffa
- Pardubické hudební jaro vyvrcholí se Štefanem Margitou
Více z této rubriky
- A&A. Antonini a Alder s Českou filharmonií
- Janáčkova filharmonie Ostrava v jednasedmdesáté sezóně. S vyhlídkou na nového šéfdirigenta Daniela Raiskina
- Lužanská mše a poté meditativní večer v Praze u Šimona a Judy
- Krása Quartet se vzpomínkou na Karla Ančerla a Erwina Schulhoffa
- Pardubické hudební jaro vyvrcholí se Štefanem Margitou