KlasikaPlus.cz© - portál o klasické hudbě

PORTÁL O KLASICKÉ HUDBĚ

...váš vyladěný partner

english

Inuitská legenda v inscenaci Orchestru Berg. Jana Vöröšová okusí roli jevištní performerky english

Orchestr Berg a divadlo pro tanec Ponec otevřou v úterý 5. září novou sezónu premiérou hudebně-taneční inscenace Stále stejný příběh. Renomovaná choreografka Mirka Eliášová a přední česká hudební skladatelka Jana Vöröšová, která bude také jednou z umělkyň na jevišti, se inspirovaly dávným inuitským příběhem. Hudebníci se rozpohybují a tanečníci se rozezvučí v představení, jehož tématem jsou člověk a příroda.

Čím je nejlepší na světě být? Obyčejnou trávou nebo krásnou bylinou? Myší nebo ptákem? A co člověkem?“ Stará inuitská legenda se zamýšlí nad touhou žít a přežít i v těžkých podmínkách. „Dávný příběh rezonuje zvlášť v dnešní době plné strachů a neustálého pocitu ohrožení. Pracuje ale i s nadějí – člověk si díky své kreativitě dokáže poradit s nečekanými i náročnými situacemi,“ říká choreografka Mirka Eliášová. Orchestru Berg se podařilo spojit dvě výrazné české umělkyně. Jana Vöröšová je uznávanou skladatelkou s objednávkami od České filharmonie nebo Pražského jara, Mirka Eliášová je jednou z tvůrčích stálic české taneční scény. „S oběma spolupracujeme už dlouho, s Janou od dob jejích studií, s Mirkou jsme od roku 2007 vytvořili řadu výjimečných site-specific večerů, mimo jiné v Čistírně odpadních vod nebo v bývalém paláci Elektrických podniků. Jsme rádi, že se nám je podařilo dát dohromady a že si tak dobře porozuměly,“ říká Peter Vrábel, umělecký šéf orchestru.

S Mirkou a Janou jsme si stanovili cíl využít na maximum naše sklady, ve kterých se skrývá ohromné množství pokladů – materiálů, hudebních nástrojů a dalších věcí. Je to kreativní výzva i povinnost vůči naší planetě,“ prozrazuje Eva Kesslová, ředitelka Orchestru Berg, jeden z tvůrčích principů související s předestřeným tématem koloběhu života a člověka v přírodě a shrnujícím heslem přidává motiv díla: „Nová vyprávění starých příběhů i další život hudebních nástrojů, rekvizit a dalších kouzelných předmětů, pro které jsme se ponořili do našich skladů. Ať žije recyklace!

Mirka Eliášová doplňuje: „Jde nám především o propojení pohybu a zvuku. Hudebníci mají pohybovou akci, tanečníci se rozezvučí.“ S tanečníky a hudebníky bude na jevišti i skladatelka Jana Vöröšová, které je taneční prostředí vlastní: „Nejsem tanečnice, ale chodila jsem tancovat a víc než dvacet let učím na konzervatoři, takže se na tanec dívám každý den.“ Pro úplnost tvůrčího týmu: Pavel Havrda má v inscenaci na starost light design a video, Renata Weidlichová kostýmy. První zkoušky se uskutečnily v březnu, hlavní zkoušky se konají o letních prázdninách, premiéra otevře sezónu divadla Ponec v úterý 5. září. Večerní představení doplní dopolední uvedení pro školy. Nejbližší reprízy pak jsou v plánu 6. září a 20. listopadu, další v roce 2024.

Orchestr Berg se zaměřuje na současnou hudbu a podporu českých skladatelů především mladších generací. Hudbu kombinuje s filmem, tancem, divadlem nebo výtvarným uměním, své posluchače často zve do netradičních prostor. Ve světové premiéře uvedl již více než dvě stovky nových děl. Ponec – divadlo pro tanec – je prostorem pro kreativitu, inspiraci, setkávání, dialog a nové impulsy. Dvaadvacátým rokem se podílí na tvorbě a vzniku nových progresivních tanečních děl, zejména jako koproducent. Oslovuje i dětské a mladé diváky a věnuje velkou pozornost tvorbě interaktivních představení pro školy a rodiny. Dává prostor domácím umělcům a zároveň rozšiřuje možnosti mezinárodní spolupráce.

Foto: ze zkoušky / Adéla Vosičková

KlasikaPlus.cz

Redakční články v rubrikách AktuálněPlus a VýhledPlus



Příspěvky redakce



Více z této rubriky