KlasikaPlus.cz© – portál o klasické hudbě

PORTÁL O KLASICKÉ HUDBĚ

...váš vyladěný partner

english

SOUTĚŽ O DVOJICI VSTUPENEK:
La Gioconda na festivalu Opera 2020 english

Vyhlašujeme soutěž o dvojici vstupenek na festival Opera 2020.

Štátna opera Banská Bystrica přiveze do Prahy úspěšnou inscenaci opery La Gioconda. Dramatický příběh lásky, který zkomponoval Amilcare Ponchielli na motivy divadelní hry Victora Huga, připravili režisér Dominik Beneš a dirigent Igor Bulla. V titulních rolích vystoupí Jolana Fogašová a Max Jota. Středoslovenskou inscenaci uvádí festival Opera 2020 v pondělí 17. února od sedmi hodin večer v nově zrekonstruované budově Státní opery.

Soutěžní otázka: Kdy měla opera La Gioconda v Banské Bystrici premiéru?

Odpovědi posílejte na: web@klasikaplus.cz
Jako předmět zprávy uveďte: OPERA 17.2.2020 a nezapomeňte napsat i váš TELEFON a ADRESU.

Výherce vylosujeme v NEDĚLI  9. ÚNORA 2020.

La Gioconda je dílem, které tvoří jakýsi most mezi verdiovským romantismem, nastupujícím verismem a velkým baletním výstupem a odkazuje i k tradici francouzské opery. Rozhodně ale není sentimentální selankou, jaké se v době jejího vzniku, tedy v roce 1876, ještě komponovaly. Je realistickým dramatem, které ukazuje pohnuté osudy jeho aktérů tak věrohodně, že by klidně mohl být obrazem současné společnosti. Renesanční Benátky pod veselým karnevalovým zevnějškem ukrývají intriky, spleť neprolomitelné moci úřadů, tajné policie, špiónů a státní akvizice. Je to zábava ve strachu, smích skrze slzy. Na pozadí takovéto společenské situace se odehrávají spletité osudy hlavních postav milostného trojúhelníku – Giocondy, Laury a Enza.

Amilcare Ponchielli se narodil v obci Paderno Fasolaro v blízkosti Cremony, která dnes  nese na jeho počest název Paderno Ponchielli. Byl synem venkovského učitele a varhaníka. Už v devíti letech získal stipendium ke studiu hudby na konzervatoři v Miláně. V deseti letech napsal svoji první symfonii a v době studia na konzervatoři i svou první operu „Il sindaco babbeo“. Problém později nastal u slavného Teatro alla Scala, které se zpočátku k jeho operám stavělo odmítavě. S velkými obavami očekával, jak se milánské publikum zachová k jeho první opeře připravené pro tuto scénu, a obavy se znásobily, když dirigentem představení se stal jeho mnohaletý konkurent Franco Faccio. Opera „I Lituani“ však měla jednoznačný úspěch a vzhledem k tomu, že Verdi se na několik let odmlčel, stal se Ponchielli rázem vůdčí operní osobností Itálie.

V této době vznikl také projekt opery La Gioconda, která se měla stát Ponchielliho nejúspěšnějším dílem. Nakladatel Ricordi určil, aby se libretistou stal Arrigo Boito, který právě ve Scale utrpěl zdrcující fiasko s vlastní operou Mefisto. Boito zvolil drama Victora Huga „Angelo, tyran Padovský“, které již bylo jednou zhudebněno Saveriem Mercadante („Il Giuramento“, 1837). Snad proto, že Boito byl dosud zdrcen neúspěchem Mefistola, napsal libreto ne pod svým jménem, ale pod snadno čitelným pseudonymem Tobia Gorrio. Ani Ponchielli nevěřil v úspěch společného díla. Neustále si stěžoval, že libreto není podle jeho vkusu a navíc Boito ani Ricordi nevěnovali jeho stížnostem a návrhům pozornost. Tím větší byl úspěch. Opera uvedená opět dirigentem Francem Facciem měla při své premiéře na dvacet opon a záhy jí uvedla divadla celé Evropy.

Hudební nastudování: Igor Bulla
Režie: Dominik Beneš
Scéna: Petr Vítek
Kostýmy: Lenka Polášková
Světelný design: Daniel Tesař
Choreografie: Béla Kéri Nagy
Sbormistr: Iveta Popovičová
Dramaturgie: Alžběta Lukáčová

La Gioconda – Jolana Fogašová
Laura Adorno – Michaela Šebestová
La Cieca – Jitka Sapara Fischerová
Enzo Grimaldo – Max Jota
Barnaba – Zoltán Vongrey
Alvise Badoero – Ivan Zvarík
Zuane – Marián Hadraba
Isepo – Michal Hýrošš
Cantore – Matúš Bujňák
První hlas – Juraj Kašša
Druhý hlas – Juraj Duda

14. ročník festivalu hudebního divadla Opera 2020 opět představí to nejzajímavější z tvorby operních souborů kamenných divadel i nezávislé projekty. Cílem festivalu je ukázat, že vynikající operní inscenace vznikají nejen ve velkých centrech, ale i v menších regionálních divadlech. Přehlídka se koná od roku 1993 každý druhý rok v Praze. Umožňuje pravidelně porovnávat směřování i úroveň jednotlivých souborů a rozšiřuje operní nabídku v metropoli – nabízí tituly, které se v Praze nehrály po několik desetiletí nebo dokonce vůbec, a také jiný pohled na ty, které jsou v současné době na repertoáru pražských divadel. V neposlední řadě festival představuje také pozoruhodné osobnosti, režiséry, dirigenty, pěvce a další umělce, kteří působí na oblastních operních scénách. Nadcházející ročník bienále se koná v Praze od 4. ledna do 2. března 2020.

Foto: Archiv festivalu Opera

KlasikaPlus.cz

Redakční články v rubrikách AktuálněPlus a VýhledPlus



Příspěvky redakce



Více z této rubriky