KlasikaPlus.cz© – portál o klasické hudbě

PORTÁL O KLASICKÉ HUDBĚ

...váš vyladěný partner

english

Pražské Barokní podvečery se na závěr roku přesunuly do vánočního Říma

„Soubor přináší hudbu, kterou běžně na koncertech neslýcháme, ale která si plně zaslouží, aby v koncertních sálech znovu zněla.“

„Energetická lavina pokračovala i po příchodu zpěváků.“

„Recitativy se díky sólistům staly živoucím organismem, ne pouze ‚vycpávkou‘ mezi áriemi, a pěvci na sebe navazovali s neobvyklou elegancí.“

Poslední Barokní podvečer roku 2024 přinesl 30. prosince do kostela sv. Šimona a Judy vánoční repertoár z Říma počátku 18. století. Collegium Marianum při koncertu s názvem Il Natale Romano opět oslnilo už výběrem programu, ve kterém dokonce figurovala i jedna česká premiéra, a spolu s pěticí sólistů vytvořilo vánoční atmosféru v originálním pojetí a zapamatování hodnou tečku za starým rokem. Soubor nezastavilo ani onemocnění dvou sólistů a zima v koncertní síni.

Číst dál…

Jana Semerádová obdržela francouzský Řád umění a literatury

Umělecká vedoucí souboru Collegium Marianum, flétnistka, sólistka, dramaturgyně, badatelka a pedagožka Jana Semerádová 4. prosince převzala z rukou z rukou francouzského velvyslance Řád umění a literatury v hodnosti Rytíř. Ocenění získala za zásluhy v oblasti šíření francouzské barokní hudby a kulturního dědictví Francie. Francouzský Řád umění a literatury uděluje francouzské ministerstvo kultury za významné zásluhy na poli literatury…

Číst dál…

Collegium Marianum ukazuje, jak posluchačům přibližovat i méně známou starou hudbu

„Koncert s podtitulem Il piacer delle dame zalahodil uchu i oku.“

„Nebylo nesnadné zavřít oči a nechat se unést do první poloviny 18. století a v myšlenkách být návštěvníkem nějaké aristokratické slavnosti, třeba na dvoře Ludvíka XV.“

„Celým koncertem s pečlivě vystavěným programem zaměřeným zejména na francouzské nositele italské barokní tradice, provázela hudba Jeana-Marie Leclaira.“

Druhý koncert podzimní řady Barokních podvečerů Collegia Mariana, který se uskutečnil 13. a 14. listopadu v Mramorovém sále v prostorách nově zrekonstruovaného Clam-Gallasova paláce v Praze, představil posluchačům barokní tvorbu zejména italské a francouzské provenience. Právě spojení italského a francouzského hudebního stylu bylo jedním z leitmotivů večera.

Číst dál…

Italská virtuozita a francouzská noblesa dvakrát v Clam-Gallasově paláci

Podzimní řada čtyřiadvacáté sezóny cyklu Barokní podvečery, kterou pořádá soubor Collegium Marianum, bude pokračovat dvojicí koncertů v prostorách nově zrekonstruovaného Clam-Gallasova paláce v pražské Husově ulici. Ve dnech 13. a 14. listopadu tam pořádající těleso za řízení flétnistky Jany Semerádové uvede ukázky z instrumentální tvorby italských či Itálií ovlivněných barokních autorů. Il piacer delle dame,…

Číst dál…

Když virtuozita není exhibicí. Barokní podvečer s Collegiem Marianum

„Pokud by náhodou někomu nestačila tato dramaturgická propojenost, nabízí Jana Semerádová ještě další rovinu, tedy práci s virtuózním prvkem.“

„Virtuozitu používali interpreti k maximálnímu vyjádření obsahu a temperamentu skladby, nikoliv k vlastní exhibici.“

„Velice svěží interpretace ve skvěle zvoleném tempu a bez zbytečných předělů mezi variacemi přinesla efektní závěrečnou gradaci.“

Novou sezonu oblíbené koncertní řady Barokní podvečery zahájilo Collegium Marianum v Tereziánském sále Břevnovského kláštera. V úterý 22. října nám Jana Semerádová znovu ukázala, jak zaujmout koncertní dramaturgií, a spolu se svými kolegy ze souboru i to, jak s pokorou, ale zároveň s kýženým efektem přistupovat k virtuózním skladbám. To vše s podtextem oblíbeného barokního tématu, la folia.

Číst dál…

Collegium Marianum zahájí Barokní podvečery

Podzimní řada Barokních podvečerů započne 22. října v Břevnovském klášteře. Účinkuje „domácí“ Collegium Marianum umělecké vedoucí Jany Semerádové, která se rovněž zhostí sólového partu na své flauto traverso. S koncertní mistryní Lenkou Torgersen umělci uvedou různá zpracování hudebního tématu barokní hudby známého jako La Follia. S barokním Římem, jemuž je tematicky věnována letošní řada…

Číst dál…

Jana Semerádová: Vášeň pro badatelské zlatokopectví se mě drží dodnes

„Atmosféra krásných pražských sálů podstatně dokresluje umělecký zážitek.“

„Po umělcích požadujeme prakticky nový, na míru šitý program, který bude ladit s tématem daného ročníku.“

„Před pětadvaceti lety jsem vše přepisovala ručně, pravidelně jsem navštěvovala archivy nebo jsem si nechávala posílat noty na mikrofilmu. Byla v tom určitá poetika.“

Flétnistka a muzikoložka Jana Semerádová je již řadu let neodmyslitelnou součástí české hudební produkce v oblasti historicky poučené interpretace. Se svým souborem Collegium Marianum zrealizovala množství netradičních projektů, založených na vlastní badatelské činnosti, mj. také v rámci koncertního cyklu Barokní podvečery. Collegium Marianum je též rezidenčním souborem Letních slavností staré hudby, které pod dramaturgickým vedením Jany Semerádové letos slaví již 25 let od založení.

Číst dál…

Barokní podvečer v první letní den. Collegium Marianum ve Strahovském klášteře 

Barokní podvečer zvaný Gloires Romaines. Árie, duety a taneční suity z oper Georga Friedricha Händela a Jeana-Philipa Rameaua zazní 20. června v Letním refektáři Strahovského kláštera. Vystupující soubor Collegium Marianum jako tradičně umělecky vede Jana Semerádová. Vokalisty-sólisty budou Vojtěch Semerád (tenor) a Chantal Santon Jeffery (soprán). Antický Řím byl studnicí inspirace pro tvůrce barokní opery,…

Číst dál…

Puer natus est aneb Vánoce s Collegiem Marianum

„Na koncertní podium vešla s flétnou v ruce Jana Semerádová vedouc hrstku svého souboru – seznam instrumentalistů se vejde do tuctu.“

„Ve své úloze se Cornelia představila jako pokorná tlumočnice Bachovy kantáty.“

„Collegium Marianum zinscenovalo Kuhnauovu kantátu jako koncertní, pódiově atraktivní a hudebně přívětivé dílo s výstižným duchem vánoc.“

Kostel svatých Šimona a Judy na pražském Starém Městě oblehli 30. prosince roku 2023 návštěvníci koncertu souboru Collegium Marianum. Večerní představení se konalo v rámci 23. cyklu Barokní podvečery s mottem Telemann a Evropa. Vydařené setkání souboru s jeho ctiteli, poslední v roce, mělo charakter vánočního posezení. Tak to bylo pojednáno programem s titulem Puer natus est.

Číst dál…

Při Barokních večerech s Telemannem do Paříže

Cyklus Barokní podvečery, který už přes dvacet let pořádá v Praze soubor Collegium Marianum, pokračuje v letošní podzimní řadě v pondělí 16. října v Barokním refektáři kláštera dominikánů. Na programu je tam instrumentální hudba Georga Philippa Telemanna a jeho pařížských kolegů a přátel, mimo jiné Michela Blaveta či Antoina Forqueraye. Collegium Marianum vystoupí v programu nazvaném „Les…

Číst dál…

Baroko provoněné Francií naplnilo klášterní refektář

„Již v prvních tónech Ouvertury se hráčům podařilo sál velmi dobře naplnit zvukem, hravost prvních frází pak vytvářela prostor pro vynikající barevné kontrasty se střídajícími se pasážemi táhlejšími a zádumčivějšími.“

„Tanečnější a lidovější Telemann se pak ukázal v závěrečném Vivace, kde hráči citlivě a s umem využili určité zvukově „syrovější“ polohy svých nástrojů.“

„V rukou kontrabasisty se nástroj proměnil v jakýsi cajon, kterým perkusivně doprovázel Rameauovo Tambourin en Rondeau.“

Ve středu dne 21. června 2023 se v Letním refektáři Strahovského kláštera v Praze konal poslední koncert z cyklu Barokních podvečerů souboru Collegium Marianum této sezóny. Název programu, Omfalé & Hébé, odkazoval na pojítko mezi zahranými díly, na „vůni Francie“.

Číst dál…

Italské inspirace Collegia Mariana byly vskutku inspirované

„Z až skleněně ostré barvy prvních akordů jsme mohli projít pestrou barevnou škálou až k zjemněnému konci, který nás připravil na Allegro assai, technicky náročnou pasáž zahranou se vší bravurou.“

„Konce jedné fráze diváka jako by zvaly ihned do další a celá věta tak dostala tvar obrovského klenutého celku, který byl však poskládán ze stále jasně čitelných dílů.“

„V Allegru sólistka divákům představila další excelentně zvládnutou obtížnou techniku, kdy v dvojhmatech úspěšně docílila polyfonního efektu a dojmu samostatných hlasů vycházejících z jediného nástroje.“

Ve čtvrtek 4. 5. 2023 se v Tereziánském sále Břevnovského kláštera konal koncert Corelliano (Italské inspirace) souboru Collegium Marianum a to v rámci letošní jarní řady Barokních podvečerů, které sjednocuje téma Telemann a Evropa. Dramaturgii inspirovala Itálie, díky čemuž jsme mohli slyšet skvělé provedení skladeb Telemanna a Corelliho.

Číst dál…

Vrcholné baroko a vrcholný výkon zněl v Lobkowiczkém paláci

„Vynikající souhra pak dala obzvláště vyniknout prolévání různých částí, kdy hráči jednak krásně vynášeli pasáže s několika různými melodickými linkami a pak sehranou artikulací zahráli náhlý přechod k jednotné části.“

„Již v prvním svém vstupu připraveném táhlými tóny houslí a traversa sopranistka ukázala svou perfektní kontrolu nad hlasem, kdy čistým a výborně posazeným tónem po jeho nasazení postupně rozsvítila prostor a skvěle se dokázala zvukově vyváženě propojit s ostatními.“

„Následná sarabanda pak dala vyniknout koncertní mistryni, která ve svých diminucích podporovaných teorbou pronesla posluchače skladbou nad stálými pulsacemi ostatních hráčů, které zde zvukově objímal zejména kontrabas.“

Ve čtvrtek 20. dubna proběhl v Císařském sále Lobkowiczkého paláce na Pražském hradě koncert Amore Divino z cyklu Barokních podvečerů s podtitulem Telemann a Evropa souboru Collegium Marianum. Hráči a zpěvačka podali vynikající výkon, který všechny přítomné nadchnul, zněl Graupner, Händel a samozřejmě Telemann.

Číst dál…

Adeste pastores – Janková, Nosek a Collegium Marianum u svatých Šimona a Judy

Pořadatel cyklu Barokních podvečerů, soubor Collegium Marianum, přichystal poslední projekt v tomto kalendářním roce, a to na čtvrtek 29. prosince od 19:30 hodin v kostele svatých Šimona a Judy v Dušní ulici na Praze 1. Vedle Collegia Mariana s uměleckou vedoucí a flétnistkou Janou Semerádovou tam vystoupí sopranistka Martina Janková a basista Jaromír Nosek. „Vánoční koncert uvedou moteta…

Číst dál…

Barokní podvečer v Břevnovském klášteře s hudbou počátku 18. století

„Už příchod členů souboru na pódium prozradil mnohé – všichni působili dojmem, že se na produkci skutečně těší a barokní hudba jim není lhostejná.“

„Práce s tónem a dynamikou v podání Jany Semerádové působila naprosto samozřejmě, až jsem žasla nad pestrou paletou možností barokní ebenové flétny.“

„Bylo obdivuhodné, jak dlouhou pasáž dokáže Jana Semerádová zahrát na jeden dech.“

Soubor Collegium Marianum je znám pestrou dramaturgií svých koncertů, vzdělávacím přesahem akcí, které pořádá, doprovodnými projekty, které kromě koncertních cyklů nabízí, a také propojením hudby s architektonicky zajímavými místy. Barokní prostor Tereziánského sálu Břevnovského kláštera, kde proběhl druhý ze tří koncertů podzimní řady Barokních podvečerů 2022, s uvedenou hudbou korespondoval velmi dobře. Až na pár volných míst se sál zaplnil zájemci o poslech hudby z počátku 18. století a souboru Collegium Marianum, který se na barokní hudbu přímo specializuje.

Číst dál…

Cappella Mariana zahájila Barokní podvečery

„Velmi překvapil Jaromír Nosek, který vstupoval do toku hudby jemně, krásným barevným zvukem doplňoval své kolegy.“

„Hana Blažíková své kvality rozhodně stvrzovat nemusí, její krásný čistý soprán kraloval, avšak nedominoval, umělkyně má veliký cit pro ansámblové zpívání.“

„Zajímavé bylo sledovat, jak se pojí hlasy obou sopranistek – místy by v kostelní akustice člověk soudil, že zpívá jen jedna, zkrátka jsou perfektně sezpívané…“

Praga Rosa Bohemiae – to je název koncertu, kterým vokální soubor Cappella Mariana v pondělí 10. října zahájil řadu koncertů Barokních podvečerů, pořádaných souborem Collegium Marianum. Hudební večer se konal v krásných prostorách kostela svatého Salvátora v klášteře svaté Anežky České a umělci nabídli publiku skladby od patnáctého do počátku sedmnáctého století. V českých premiérách zazněla díla vlámského skladatele Johannese Tourouta, zastoupeni byli také Josquin des Prez, Pierre de Bonhomme, Jacobus Regnart, Kryštof Harant z Polžic a Bezdružic a Jan Sixt z Lerchenfelsu. Cappella Mariana vystoupila pod vedením Vojtěcha Semeráda s hosty Jakubem Kydlíčkem, hrajícím na zobcové flétny, a Mélusine de Pas – hráčkou na renesanční viola da gamba.

Číst dál…

Barokní podvečery dnes zahájí hudba vlámských mistrů v renesanční Praze

Vokální soubor Cappella Mariana připravil na pondělí 10. října od 19:30 hodin koncert v působivém prostředí kostela svatého Salvátora v Anežském klášteře. Program úvodního koncertu Barokních podvečerů představí hudbu renesanční Prahy a zaměří se na méně známé vlámské skladatele z počátku šestnáctého století, jako byli Johannes Tourout, Wulfaert Hellinck a Pierre de Bonhomme. České skladatele,…

Číst dál…

Nejdelší večer roku patřil baroku

„Jiránek byl dobře poučen Vivaldiho tvorbou, je to slyšet na užitých rázných unisonech a některých dalších idiomech a postupech.“

„Neustále komunikující s kolegy na pódiu; a pohledem, postojem i proměnami hudby se svým nástrojem, s tóny i s publikem doslova laškující.“

„Díky atraktivitě místa i díky počasí, po extrémech předchozích dní příjemnému, byl koncert bohatě navštívený.“

V cyklu Barokní podvečery, který v historické Praze pořádá už dvaadvacet let soubor Collegium Marianum, byl koncert v nejdelší večer roku, ve Svátek hudby, situován do Ledeburské zahrady. Nesl název Soirée à Dresda, prezentoval hudbu z fondů drážďanské dvorní knihovny a byl naplněn především uměním flétnistky Jany Semerádové a hobojistky Xenie Löffler.

Číst dál…

Collegium Marianum v Lobkowiczkém paláci s Tomášem Šelcem

„Od prvních tónů bylo znát, že soubor hraje s absolutním technickým nadhledem, ale i s hlubokým ponorem do hudby samotné.“ „Mám za to, že se v našich končinách neobjevují takoví pěvci často, je dobře, že Tomáš Šelc dostává čím dál více příležitostí u nás i v zahraničí.“ „Na čtvrtečním koncertě se mi do hlavy vedrala…

Číst dál…

Collegium Marianum a jeho Pastorale u sv. Šimona a Judy

„Vojtěch Semerád velmi překvapil ucho příjemným témbrem, opravdu vynikající výslovností a zpěvem jako takovým. Frázoval dokonale a bylo evidentní, že má techniku pod kontrolou.“ „Ragazziho skladba dala významně prostor houslistce Lence Torgersen, která za podpory ostatních členů souboru přednesla virtuózní výkon.“ „Jaromír Nosek má velmi příjemný hlas lyrického charakteru. Bylo mu krásně…

Číst dál…

Poučný barokní podvečer souboru Collegium Marianum a Charlese Danielse

„Chválit soubor Collegium Marianum mi po několika návštěvách jeho koncertů v plenéru, v kostele i koncertním sále připomíná nošení dříví do lesa.“ „Sympatický průvodce večerem stručně a nevtíravě svou vytříbenou angličtinou vysvětloval různé výslovnosti tohoto jazyka v průběhu vývoje ostrovní hudby od renesance až po baroko.“ „Bylo evidentní, že pan Daniels v minulosti oplýval skvělou technikou,…

Číst dál…

Podzimní řada pražských Barokních podvečerů začíná ve čtvrtek

Podzimní řada jednadvacátého cyklu koncertů staré hudby – Barokních podvečerů, které pořádá soubor Collegium Marianum, začíná ve čtvrtek 7. září. Nese název Piaceri & lamenti. Čtvrteční koncert se bude konat v klášteře svaté Anežky České od 19:30 hodin. Program se zaměřuje na vokální hudbu Josquina Despreze a jeho nejtalentovanějšího žáka, Jeana Richaforta.…

Číst dál…

Jednadvacáté Barokní podvečery souboru Collegium Marianum začínají

Cyklus souboru Collegium Marianum s názvem Barokní podvečery se koná už po jednadvacáté. Letošní dramaturgie je zaměřena na dvě neoddělitelné složky života charakteristické nejen pro dobu barokní – světské veselí a duchovní niternost. „Oběma rovinám jsou věnovány vždy tři koncertní programy, které se vzájemně proplétají a představí posluchačům širokou škálu repertoáru autorů z různých…

Číst dál…

Jana Semerádová: Musíme si dávat pozor, abychom zůstávali i v budoucnu soudržní a pokorní

„Na obou nahrávkách vzdávám hold hudbymilovným aristokratům.“

„Mám pro Leclairovu hudbu velkou slabost.“

„Toto zvláštní bezčasí nám zároveň dává to nejcennější – čas na rodinu, na sdílení a prožívání každého dne.“

Jana Semerádová, vedoucí souboru Collegium Marianum, právě dnes vydává nové CD s názvem CHACONNE PRO PRINCEZNU. To přichází jako na zavolanou, protože všichni potřebujeme kus krásy, hravé radosti a pohody, i když nová deska bude samozřejmě přinášet posluchačům potěšení i po „koronavirové“ době…

Číst dál…

Barokní podvečery zatím pouze mění termíny

Collegium Marianum zatím nevzdává pořádání letní řady Barokních podvečerů. Mimořádná opatření kvůli koronaviru ale donutila pořadatele upravit program. Zahajovací koncert jubilejního 20. ročníku s podtitulem Maestro delle Nazioni, který se měl konat úterý 10. března, zatím soubor plánuje na 20. května a k posunu pravděpodobně dojde i u dalších dvou koncertů: Stabat Mater,…

Číst dál…

20. ročník Barokních podvečerů a mistrovské kurzy barokní opery

Od úterý 18. do neděle 23. února pořádá soubor Collegium Marianum pro studenty a mladé profesionály mezinárodní interpretační kurzy Akademie Versailles. Kurzy vyvrcholí koncertním provedením francouzské barokní opery Atys Jean-Baptiste Lullyho na Pražské konzervatoři. V úterý 10. března pak soubor zahájí jubilejní dvacátý koncertní cyklus Barokní podvečery, ve kterém připomene výrazné osobnosti…

Číst dál…

Melancholie Hany Blažíkové

„Sólistka byla součástí týmu a ani chvíli nepůsobila dojmem, že by na sebe chtěla strhávat pozornost.“ „Když se přidala Jana Semerádová, ať už se zobcovou, nebo s dřevěnou příčnou flétnou, o sto procent se ještě zvýšila usměvavá roztančenost.“ „Nářek Venuše nad Adonisovým tělem byl číslem ze zpívaného baletu, charakteristicky bolestínským a srdceryvným lamentem.“ Collegium…

Číst dál…

Barokní podvečery podzimně melancholické

19. ročník cyklu koncertů staré hudby s názvem Barokní podvečery, pořádané souborem Collegium Marianum, nese podtitul Stravaganza. Bude tedy extravagantní, výstřední, ale také hravý. Kromě hudebního programu si hraje i s výběrem míst a ve své podzimní části zavede posluchače do Břevnovského kláštera, do Kláštera dominikánů, i do kostela sv. Šimona a Judy. Přehlídku zahájí…

Číst dál…

Collegium Marianum: Přejeme požehnaný půst!

„Ozdobou večera byla nejen hra flétnistky Jany Semerádové, ale rozhodujícím způsobem také hlas belgické sopranistky Lore Binon.“ „Hudba Bachova vzdáleného bratrance Johanna Bernharda byla příjemně roztančená a v částech s flétnou mimořádně muzikální.“ „Ústředním bodem a také vrcholem programu měla být a také byla Bachova Kantáta o kávě.“ Popeleční středou, tedy dneškem, má začít v tradičním katolickém…

Číst dál…