Ve dnech 29. ledna až 18. dubna 2025 se uskutečnil šestnáctý ročník bienálního Festivalu hudebního divadla Opera. Byl nejrozsáhlejším v historii festivalu, představilo se na něm pětadvacet divadelních projektů. Své inscenace v Praze nabídly operní soubory z celé České republiky i ze Slovenska, představení zřizovaných operních domů i tentokrát zásadně doplnily produkce vzniklé nezávisle na…
Libuška pro Salome nebo Martina Šrejmu. Festival Opera 2025 udělil závěrečná ocenění
Výjimečné výkony uskutečněné na Festivalu hudebního divadla Opera 2025 se dočkaly ocenění tradičními čestnými cenami Libuška. Kritici vyzdvihli brněnskou inscenaci Salome a výkon tenoristy Martina Šrejmy v ostravském nastudování Rotova Florentského slaměného klobouku. Diváky oslovil titul Hurvínek prodává nevěstu nebo Tereza Kavecká jako opavská Káťa Kabanová. Organizátoři ocenili soubory Ensemble Opera…
Olomoucký závěr festivalu Opera způsobil rozruch
„Touha některých režisérů k aktualizacím a novým výkladům klasických operních děl je dána především akutním nedostatkem soudobých oper, která by reflektovala témata naší doby.“
„Režisérka Loulová obecenstvu servíruje jiný příběh, něž na jaký je zvyklý, který nicméně i přes nelogičnosti v libretu funguje.“
„Divadlo na divadle je možná klišé, nicméně kde jinde ho použít nežli v právě v Komediantech, kde si o to děj vyloženě říká.“
Šestnáctý ročník Festivalu hudebního divadla Opera, který byl zahájen 29. ledna tohoto roku ve Stavovském divadle Janáčkovou Káťou Kabanovou v produkci Slezského divadla z Opavy, byl zakončen na stejném místě 18. dubna, a to populárním dvojtitulem Sedlák kavalír / Komedianti Moravského divadla Olomouc. Jde o inscenaci režisérky Veroniky Kos Loulové v hudebním nastudování Petra Šumníka.
Slavná fraška Slaměný klobouk jako skutečně komická opera
„Výkon Martina Šrejmy v hlavní roli si zaslouží nejvyšší uznání.“
„Všichni hráli a zpívali s chutí, vše plynulo jakoby samozřejmě.“
„Závěrečný potlesk diváků byl spontánní a dlouhotrvající.“
Málokoho, kdo se alespoň trochu zajímá o film, minul film Kmotr. Mnohému se v mysli ihned vybaví ústřední melodie filmu, hraná na trubku. A možná také jméno jejího autora, kterým je Nino Rota. Divák s hlubším zájmem o film si připomene i názvy dalších filmů, ke kterým tento skladatel napsal hudbu: Gepard, Silnice, Amarcord, Sladký život… Těch filmů bylo celkem vice než sto padesát! Málokdo však bude vědět, že Rota byl jako skladatel plodný i mimo oblast filmu a že je také – kromě mnoha jiných skladeb – autorem dvanácti oper. Jednou z nich je Florentský slaměný klobouk a právě tuto úspěšně nabídlo Národní divadlo moravskoslezské 14. dubna na pražském festivalu Opera.
Když Salome přitančí z Brna…
„Richard Strauss posunul Wildovo symbolistické drama do podoby expresionistické opery a příběhu dal daleko více syrovosti, explozí a erotického napětí.“
„Brněnská Salome se může opřít o tři základní pilíře: téměř bezchybné hudební nastudování Marko Ivanoviće, režijní vedení a skvělé herectví.“
„Salome osobně považuji za jednu z nejnáročnějších operních rolí vůbec.“
Jednou z posledních inscenací letošního ročníku festivalu Opera se stala Straussova Salome v podání Národního divadla Brno. O tom, že půjde o mimořádnou událost, svědčilo hned několik indicií – především bylo představení dlouho dopředu beznadějně vyprodané, budova Státní opery doslova praskala ve švech. A na představení se přišlo podívat spolu s ministrem kultury i mnoho osobností z kulturního života včetně sólistů Národního divadla v Praze.
Křičkův Tlustý pradědeček uvedený s úspěchem na festivalu Opera
„Tvůrčí přístup režisérky zjevně zúročuje její dlouholeté hudebně dramatické zkušenosti.“
„Velký důraz je kladen na vizuální složku představení, kdy scéna je v neustálém pohybu.“
„Hudba pro děti tvoří podstatnou část Křičkovy tvorby. Oblíbené jsou zejména jeho písňové cykly.“
O tlustém pradědečkovi je jedna z pohádek Josefa Čapka. Jaroslav Křička podle ní zkomponoval zpěvohru pro děti s názvem Dobře to dopadlo aneb Tlustý pradědeček, lupiči a detektivové. Toto Křičkovo činoherně-pěvecké dílo o dvou dějstvích s opusovým číslem 56 mělo premiéru v Národním divadle již v roce 1932. Provedl je činoherní soubor, role byly obsazeny dospělými herci. Pro rok 2024, Rok české hudby, je pod názvem Tlustý pradědeček a loupežníci v režii Jiřiny Markové Krystlíkové nastudovala Dětská opera Praha a nyní se toto zdařilé nastudování dostalo na program Festivalu hudebního divadla Opera 2025. Představení se uskutečnilo v sobotu 5. dubna v prostorách pražské Městské knihovny.
Praha, Brno, Ostrava i Olomouc na závěr festivalu Opera
Festival hudebního divadla Opera vrcholí. Jeho poslední dva týdny budou náležet větším tuzemským operním souborům, kdy se v Praze postupně ukáží reprezentanti brněnské Janáčkovy opery, Národního divadla moravskoslezského, Moravského divadla Olomouc a své předvede i pražská Státní opera. Mezi ně se vklíní Dunami Ensemble s minidílem Františka Chaloupky na prostranství piazzetty Národního divadla. Poslední…
Ovidiovy Proměny ve službách proměn opery. Zouhar, Ryan, Rocc a jejich I-ME
„Opera nie je dejová a ani presná významovosť textov tu nehrá tak podstatnú rolu. Ide skôr o pocit, atmosféru, prežitok.“
„Zmeny pozorujeme postupne, predovšetkým na základe diania v hudobnej zložke.“
„Že je dielo nedramatické v tomto prípade neznamená, že by rezignovalo na gradácie či napätie.“
Hranice opery ako hudobno-dramatického žánru skúma festival Opera 2025 systematicky. Vďaka inscenácii I-ME, za ktorou stoja Vít Zouhar, David Ryan a Rocc však toto skúmanie ešte zintenzívnelo. 29. marca sme tak v Studiu Hrdinů mali možnosť prehodnotiť témy (anti)dramatickosti, roli textovej zložky či formovania operného diela.
Operativa, Dětská opera, Lieder Society aneb Další dění na festivalu Opera
Festival hudebního divadla zvaný Opera v příštích dvou týdnech nabídne další trojici představení, přičemž plánované čtvrté bylo zrušeno. Své počiny nabídnou platforma Operativa, Dětská opera Praha a písňový spolek Lieder Society. Nejbližší akce se koná 29. března ve Studiu hrdinů a půjde o experimentální projekt I-ME, jehož hlavním mozkem je slovinský umělec Rocc. Výzkumný…
Zapomenutá díla, nezapomenutelný výsledek. Ensemble Damian oplakal Mozarta a hodoval v Holoprtech
„Ďalším zásadným ťahom bolo prijatie dobovej scénickej estetiky a zvyklostí divadelnej (obzvlášť ochotníckej) praxe.“
„Najzlomenejšie, najvýraznejšie a najvirtuóznejšie smúti v kantáte Polyhymnia. Túto neľahkú, hlavne z hľadiska tessitury exponovanú rolu stvárnila Veronika Kaiserová.“
„Takto úprimné výbuchy smiechu od obecenstva sa na operných festivaloch zas tak často nepočujú.“
Olomoucký Ensemble Damian doviezol 9. marca na festival Opera dve „rarity“ spojené do zdanlivo nesúrodého dvojtitulu. V žánrovo, námetovo a napokon aj hudobne odlišných poloviciach programu uviedli jednak Kantátu o Mozartově smrti Jana Josefa Röslera, jednak spevohru Jana Branžovského Holoprtské posvícení. Podľa tvorcov sa dá medzi dielami nájsť viacero paralel…
Aktualizováno Číst dál…
Třeba Prodaná nevěsta s Danielem Hůlkou. Komornější projekty festivalu Opera
Festival hudebního divadla Opera nespěchá. Uskutečňuje se na větší časové ploše a od dnešního představení souboru Ensemble Damian tedy uběhne celý týden, než dojde na další produkci. 16. března se v Divadle Komedie představí Opera Studio Praha se svým počinem Sganarelle aneb Domnělý paroháč. V dalším týdnu je v nabídce experimentální komponovaný večer a Prodaná…
Ansámbly Opera Diversa a Damian míří na operní festival do Prahy
Po dvoutýdenní pauze se s dalším programem o prvním březnovém víkendu opět přihlásí letošní šestnáctý Festival hudebního divadla Opera. Program se ponese v duchu prezentace nezávislých operních souborů operujících mimo stálá kamenná divadla. Z Brna do Prahy zamíří soubor Opera Diversa s titulem Druhé město, z Olomouce přijede Ensemble Damian s novodobou premiérou mozartovské smuteční skladby z osmnáctého…
Oratorium Adam a Eva na operním jevišti
„Objevovat v hudbě totiž neznamená vždy jen jít vývojově stále kupředu. Mnohé poklady lze nalézat i při pohledu proti směru času.“
„Režisérka nastudování vykládá námět prostřednictvím svého přidaného scénického ztvárnění z pohledu dneška.“
„Z manýry orchestrálních hráčů, zejména ve smyčcové skupině, dirigent vyloučil hru vibrato a důsledně požadoval barokní frázování.“
Myslivečkovo oratorium Adam a Eva je z roku 1771, dnes je to však dílo prakticky neznámé. Do hledáčku dramaturgie operního souboru libereckého Divadla F. X. Šaldy se dostalo vlastně náhodou, jako náhradní titul za připravovanou, ještě nedopsanou operní novinku. Lze ale dodat, že to byla volba neobyčejně přínosná. Možná, svým způsobem, i přínosnější než to dílo nové, o kterém zatím nevíme, jak dopadne. Objevovat v hudbě totiž neznamená vždy jen jít vývojově stále kupředu. Mnohé vzácné poklady lze nalézat i při pohledu proti směru času. Adama a Evu vidělo 18. února v rámci Festivalu Opera publikum ve Stavovském divadle.
Adam s Evou a Médea. Poslední únorové tituly Festivalu Opera 2025
Předposlední únorový týden představí šestnáctý ročník Festivalu hudebního divadla Opera 2025 dvojici titulů. Myslivečkovo oratorium Adam a Eva z Liberce a pražskou Cherubiniho Médeu. Původně avizovaný Dráteník, který měl nabídku v závěru února doplnit, byl zrušen. Další pokračování nabídne přehlídka až začátkem března. V pořadí třetí českou regionální scénou, která se bude prezentovat na letošním…
Poutník Jan Amos kráčí po nových cestách opery 21. století
„Dnešní opera nemůže být tím, čím byla v době Monteverdiho, Mozarta, Pucciniho nebo i Janáčka.“
„Životní příběh osobnosti rozehrál neobyčejně dramaticky.“
„Obvykle primární tvůrčí dvojice skladatel s libretistou nemá v tomto představení výlučné postavení.“
Dramaturgie Festivalu hudebního divadla Opera nabízí pokaždé pestrou paletu představení operních domů nejen domácích, ale i zahraničních. Ta obvykle spočívá v různorodosti interpretačního uchopení tradičního repertoáru, nejednou však nabídla i podněty k úvahám o současném směřování opery, tohoto specifického hudebního žánru. Dnešní opera nemůže být tím, čím byla v době Monteverdiho, Mozarta, Pucciniho nebo i Janáčka. Současné trendy, zejména díky nabízejícím se novým výrazovým prostředkům a scénickým technologiím, nelze s tvorbou minulosti ve všem srovnávat. Právě na tomto se 10. února shodla vzrušená debata, následující po pražském uvedení opery Komenský od Jana Jiráska. Do Státní opery s tímto titulem přijel operní soubor Jihočeského divadla.
Do Prahy zavítají v rychlém sledu operní soubory z Českých Budějovic, Plzně i Brna
Celkem tři inscenace nabídne v Praze uskutečňované bienále Festival hudebního divadla Opera v příštím týdnu. Na třech různých místech představí své počiny postupně českobudějovické Jihočeské divadlo, plzeňské Divadlo J. K. Tyla a ve spolupráci s Divadlem Spejbla a Hurvínka také Národní divadlo Brno. Jako první přijde na řadu 10. února opera Komenský z pera Jana Jiráska.…
Bez hudby je člověk smutný, na operu jít je nutný!
„Spíše než o klasickou operu se totiž jedná o důmyslnou performanci.“
„Za největší přínos inscenace považuji celkové koncepční řešení se součinností mnoha složek souboru.“
„O autenticitu by mělo v umění jít především.“
Dva dny po masopustním úterý uvedl Festival Opera „komickou operu o třech dějstvích a dvou chodech“ Zabijačka. Tu napsal Ivan Acher a Martin Konvička na libreto Marty Ljubkové, Jiřího Havelky a Veroniky Kos Loulové. Poslední dva jmenovaní se ujali i režie a hudebně představení nastudoval Petr Šumník. Opera měla svou neveřejnou premiéru v prosinci 2022 v Národním muzeu u příležitosti předsednictví České republiky v Radě EU a veřejnou premiéru následujícího jara již v „domácím“ vršovickém Vzletu. Reflektované představení 6. února bylo derniérou.
Košický Král Roger zůstal stát na půli cesty
„Závěr opery podle Szymanowského staví neřešitelné hádanky nejen pro diváky a posluchače, ale i režiséra a inscenátora.“
„Orchestr je překvapivě umístěn na pódiu a toto řešení přináší několik kontroverzí.“
„Jednoznačnou devizou představení je polský barytonista Michał Partyka v titulní roli.“
Festival hudebního divadla Opera přivezl 4. února na prkna Stavovského divadla operu Král Roger. Dílo jednoho z nejznámějších polských skladatelů Karola Szymanowského (1982–1937) v nastudování Opery Národního divadla Košice režíroval Anton Korenči a hudebně vedl Peter Valentovič. Inscenaci lze označit za problematickou.
Zabijačka a hosté ze Slovenska. Festival hudebního divadla Opera 2025 pokračuje
Jednotou hudebního divadla pořádaný festival Opera je jedinou periodickou přehlídkou vybraných inscenací českých a slovenských stálých profesionálních operních souborů a operních projektů vytvářených nezávislými subjekty. Jeho šestnáctý ročník se koná od 29. ledna do 18. dubna. Co nabídne v prvním únorovém týdnu? Zabijačku a dvojici slovenských hostů. Pražská bienální operní inventura je v šestnáctém roce svého konání…
Festival Opera začíná opavskou Káťou s Terezou Kaveckou v titulní roli
Šestnáctý ročník Festivalu hudebního divadla Opera 2025 pořádaného Jednotou hudebního divadla se koná v rozmezí od 29. ledna do 18. dubna. Na scéně Stavovského divadla přehlídku zahájí Janáčkova Káťa Kabanová v nastudování Slezského divadla Opava v titulní roli s Terezou Kaveckou, která za tuto roli získala nominaci na Cenu Thálie. V inscenaci Jany Andělové Pletichové se představí…
VÝHERCI VSTUPENEK:
Komenský na Festivalu hudebního divadla Opera 2025
Současnou operní nabídku Jihočeského divadla v Českých Budějovicích bude na šestnáctém ročníku Festivalu hudebního divadla Opera 2025 pořádaného Jednotou hudebního divadla reprezentovat předloňská novinka, opera Komenský od Jana Jiráska. V pondělí 10. února ji českobudějovický soubor odehraje od devatenácti hodin na scéně pražské Státní opery. Vyhlašujeme výherce dvou dvojic vstupenek na toto…
VÝHERCI VSTUPENEK:
Káťa Kabanová zahájí Festival hudebního divadla Opera 2025
Šestnáctý ročník Festivalu hudebního divadla Opera 2025 pořádaného Jednotou hudebního divadla se uskuteční od 29. ledna do 19. dubna příštího roku. Na scéně Stavovského divadla přehlídku zahájí Janáčkova Káťa Kabanová v nastudování Slezského divadla Opava v titulní roli s Terezou Kaveckou, která za tuto roli získala nominaci na Cenu Thálie. V inscenaci Jany Andělové…
Festival hudebního divadla Opera 2025. Více projektů, premiéry a nové prostory
Šestnáctý ročník Festivalu hudebního divadla Opera 2025, který pořádá Jednota hudebního divadla jako bienále, se uskuteční od 29. ledna do 18. dubna příštího roku. Do Prahy se sjedou operní soubory z České i Slovenské republiky, aby představily své nejlepší inscenace, a to převážně na scénách Národního divadla, ale i v dalších pražských divadelních či nedivadelních…
Opera 2022 s nedělní změnou a páteční Káťou Kabanovou
Novinkou v repertoáru opery Národního divadla v Praze, Janáčkovou Káťou Kabanovou, pokračuje dnes večer festival Opera 2022. Inscenace, pod kterou jsou podepsáni dirigent Jaroslav Kyzlink a režisér Calixto Bieito, měla premiéru na konci ledna letošního roku a připomenout si ji můžete v ReflexiPlus. Tradiční operní přehlídka jinak pokračuje v téměř nezměněné podobě, zatím musela být zrušena jen…
Opera 2022 dnes ve Venuši, zítra v La Fabrice
Festival hudebního divadla Opera pokračuje. V koprodukci souboru Opera povera, ženských vokálních sólistek, Slovinského komorního hudebního divadla a Cankarova domu v Lublani se v září roku 2020 konala světová premiéra komorní „ghost opery“ o prologu a sedmi scénách s názvem Beyond the Garden. Pořadatelé uvádějí, že Oltre il giardino (Beyond the Garden) je hotel v Benátkách, který se…
VÝHERCE VSTUPENEK:
Festival Opera 2022 – Liška Bystrouška
Letošní přehlídka většinou mimopražských operních domů se koná od 16. ledna do 29. března a nabídne dvě desítky večerů. Odehrají se hlavně na scénách Národního divadla, ale také v dalších zajímavých prostorách, například v prostoru NoD, v La Fabrice, Venuši ve Švehlovce, v Divadle D21 nebo v Kavárně Adria. Festival zahájí Příhody Lišky Bystroušky Leoše Janáčka, které…
Jihočeské divadlo v březnu v Praze sedmkrát jinak
Českobudějovické Jihočeské divadlo během března v pražských divadlech představí výběr z inscenací stávající sezóny. Umělečtí šéfové, kteří sestavují dramaturgický plán nejen pro Jihočeské divadlo, ale také pro Otáčivé hlediště v Českém Krumlově, vybrali pro pražské publikum to nejlepší, co mohou nabídnout. Spojku odstartuje soubor baletu Jihočeského divadla taneční variací na proslulý román Mechanický…
SOUTĚŽ O VSTUPENKY:
Festival Opera 2022 – Liška Bystrouška
Letošní přehlídka většinou mimopražských operních domů se koná od 16. ledna do 29. března a nabídne dvě desítky večerů. Odehrají se hlavně na scénách Národního divadla, ale také v dalších zajímavých prostorách, například v prostoru NoD, v La Fabrice, Venuši ve Švehlovce, v Divadle D21 nebo v Kavárně Adria. Festival zahájí Příhody Lišky Bystroušky Leoše Janáčka, které…
Lenka Šaldová: Kultura není nadstavba, kultura je základ
„Kultura formuje, kdo jsme. Ti, kdo stojí v čele našeho státu, to, zdá se, nechápou. A to je průšvih. Od pondělka tedy opět nucená pauza – kdo z nás věří, že jen na čtrnáct dní?“
„Přirozené je chtít se sejít s přáteli, nechat se obejmout, společně něco prožívat. Covid-19 se stal zbraní, jak omezovat a děsit společnost.“
„V kulturní oblasti pracují statisíce lidí, stejně jako v dalších oblastech, které pan plukovník s despektem označuje za pouhou volnočasovou aktivitu. Sice se teď mluví o tom, že stát ztráty nějak bude kompenzovat, ale uvěřím, až se to opravdu stane…“
Volnočasová aktivita? V kulturní oblasti pracují statisíce lidí, říká v RozhovoruPlus Lenka Šaldová. Téměř dvacet let stojí v čele Festivalu hudebního divadla Opera, vystudovala bohemistiku a divadelní vědu a pracovní dobu tráví v divadelním oddělení Národního muzea v Praze. Publikuje, angažuje se v Jednotě hudebního divadla, v Divadelním ústavu a v dalších institucích. Dost kvalifikace na to, aby mohla hodnotit současná omezení a jejich dopad na kulturu. A nešetří obavami.