KlasikaPlus.cz© - portál o klasické hudbě

PORTÁL O KLASICKÉ HUDBĚ

...váš vyladěný partner

english

Jiří Bělohlávek a čtyři světy v opeře Hry o Marii

„Není pravdivé tvrzení, že u nás plně otevřel cestu k poznávání tvorby Martinů teprve rok 1989. Důkazem je i tato kompletní nahrávka opery Hry o Marii.“

„Jde o velké celovečerní operní dílo, budící svou koncepcí hned z několika důvodů obdiv.“

„Nahrávku Jiřího Bělohlávka právem zařazujeme do fiktivního zlatého fondu Supraphonu.“

Hry o Marii jsou fenomenálním operním dílem Bohuslava Martinů, jehož výročí jsme si připomínali v posledních dvou letech. Formou nahrávky však toto dílo před téměř čtyřmi dekádami nezvěčnil nikdo menší než Jiří Bělohlávek. Právě k jeho nedožitým pětasedmdesátinám se sluší tuto nahrávku připomenout.

Číst dál…

Pohledem Jiřího Vejvody (6)
Rozhodný i váhavý, ctižádostivý i opatrný.
Jiřímu Bělohlávkovi k nedožitým pětasedmdesátinám

„Což o to, ta parta mladých muzikantů by byla nesporně báječná,“ vypálil na mě bez okolků, „ale copak je vhodné, abych se upsal vojákům?“ „Tentam je pochybující, váhavý, opatrný Jiří Bělohlávek z minulých let! Tady se představuje rozhodný, ctižádostivý mistr taktovky.“ „Říkává se, že každý je nahraditelný, někteří jsou ale nezapomenutelní; o Jiřím…

Číst dál…

Martinů v souvislostech (3)
Významní martinůovští dirigenti I: Talich, Kubelík, Nosek, Bělohlávek

„Václav Talich mladého Martinů znal jako orchestrálního hráče, v budoucnu jej měl poznat i jako skladatele.“ „Martinů Kubelíkovi věnoval své Fresky Piera della Francesca. Kubelík je spolu s Vídeňskými filharmoniky provedl ve světové premiéře v létě 1956.“ „Jiří Bělohlávek měl úžasnou schopnost dokázat v díle nalézt hloubku a vnitřní sílu a ty pak přenést na hráče orchestru.“…

Číst dál…

Zdeněk Plech: Moderna? Klidně, ale musí mít hlavu a patu!

„Vystačil bych si s romantiky! Pro mě by mohlo být jen 19. století.“ „Písně si můžete dovolit až v nějaké fázi kariéry, kdy už máte jméno a lidé jdou v podstatě na vás.“ „Je tolik nádherných ruských titulů, ale na programu moc nejsou, nebo jen krátce.“ Sotva dozněly tóny pražské premiéry Verdiho opery Rigoletto, ve…

Číst dál…

Pohledem Jiřího Vejvody (5)
David, který se nezalekl Goliáše. Dekáda Davida Marečka v čele České filharmonie

„Když jsme si krátce po mém nástupu do funkce sedli s Robertem Hančem, postupně jsme zjišťovali, že v České filharmonii se z toho dna můžeme jedině odrazit.“ „My plánujeme na tři až pět let dopředu. Na tři roky máme konkrétní plán. V pětiletém horizontu známe hrubé rysy.“ „Do dvou let se nachýlí ke konci…

Číst dál…

Byčkov natáčí Mou vlast. O dva roky dříve

„Není vyloučeno, že Mou vlast vydá přímo Česká filharmonie pod svým labelem Czech Phil Media.“ „V roce 1925 Talich Mou vlast uvedl na prvním koncertě filharmoniků živě přenášeném rozhlasem. O čtyři roky později se stala prvním dílem, které těleso nahrálo na desky.“ „V příštích sezonách chce filharmonie s Byčkovem vedle mahlerovského cyklu…

Číst dál…

Klasika v souvislostech (9)
Kdo stál u kolébky filharmonie

„Rok 1896 byl pro Dvořáka hektickým obdobím. V porovnání s jarem, létem a podzimem předchozího roku, kdy se vrátil z USA a hodně odpočíval.“ „Dvořákova Devátá symfonie byla v lednu 1896 dosud docela žhavou novinkou.“ „Pod Talichovým vedením, stejně jako později pod Kubelíkovým, Ančerlovým, Neumannovým a Bělohlávkovým, rostla Česká filharmonie do formátu orchestru s rozpoznatelným stylem a zvukem, s výrazným…

Číst dál…

Jana Boušková: Bez respektu a úcty k učiteli to jde velmi těžko

„Jsem v práci velmi precizní, což shledávám, že se teď příliš nenosí.“ „Harfisti tvrdí, že mám nejrychlejší trylek jednou rukou na světě, což je technický prvek, který byl v učebnicích u harfy zmiňován jako nehratelný.“ „Mé nové CD bude výjimečné, protože na něm zazní skladby, které jsem sama pro harfu upravila a nikdy nezazněly…

Číst dál…

Kde je láska, tam je i Bůh

„Na začátku padesátých let, v kontextu poválečné avantgardy, je opera Čím lidé žijí z dnešního pohledu skoro zjevením.“ „Režisér Jiří Nekvasil použil nahrávku Jiřího Bělohlávka a obdařil ji spolu s výtvarníkem Jakubem Kopeckým poetickou, čistou a hravou vizualizací.“ „Nedlouhému dílku, i v jednoduchosti myšlenkově hlubokému a opravdovému, ztvárnění mimořádně šikovně a opravdu na míru padne.“ Podobenství, pohádka, lidová…

Číst dál…

Martinů v televizi. Opera, koncert a dokumenty

„Filmy Návrat z exilu a Martinů a Ameriky vznikly v letech 1998 a 2000 a muzikolog Aleš Březina v nich hovoří s pamětníky.“ „Zazní tak Koncert pro dva smyčcové orchestry, klavír a tympány, jehož sólisty jsou Ivo Kahánek a Michael Kroutil, a Koncert pro dva klavíry a orchestr, v němž účinkují Katia a Marielle Labèqueovy.“ „Vytvořili jsme obrazové situace vůči hudbě, s playbackem se herci…

Číst dál…

Klasika v souvislostech (6)
Janáčkova Káťa

„Stejně jako Zápisník zmizelého, premiérovaný v dubnu 1921, je i Káťa Kabanová plodem přátelství s Kamilou Stösslovou.“ „V Brně mne nenávidí, v Praze závidí, ale v Bratislavě návidí rádi.“ „Tragickou lásku mezi Káťou a Borisem provází Janáček tou nejkrásnější a nejlyričtější hudbou, jakou kdy napsal.“ Káťa Kabanová, šestá z devíti oper Leoše Janáčka, lyrické drama vycházející z Ostrovského hry…

Číst dál…

Firkušného festival v neděli zahájí Francesco Piemontesi

Mezinárodní festival klasické hudby Pražské jaro v neděli 1. listopadu zahájí osmý ročník Klavírního festivalu Rudolfa Firkušného. Sérii pěti klavírních recitálů odstartuje rodák ze švýcarského Locarna Francesco Piemontesi. Koncert ve Dvořákově síni pražského Rudolfina se s ohledem na platná vládní opatření uskuteční bez diváků. Ti jej však budou moci od 20 hodin…

Číst dál…

Marek Šedivý: Hudba se musí odehrávat před publikem. Živý kontakt umělců s diváky je nenahraditelný

„Jsem přesvědčený, že dirigování se dá naučit pouze praxí.“ „Dirigent by měl vědět, kdy ho orchestr skutečně ‚potřebuje‛ a kdy ne.“ „Chci chodit na koncerty a do divadel, ne si doma pouštět výkony kolegů na počítači.“ Marek Šedivý je novým hudebním ředitelem opery Národního divadla moravskoslezského. V Ostravě jej také čekají nové úkoly,…

Číst dál…

Petr Fiala: Vždy mě velmi bavilo přinést svůj názor na interpretaci

„Celé období pandemie je pro Český filharmonický sbor Brno velmi náročné a komplikované.“ „Pokud mám jmenovat některá duchovní díla, kterých si nejvíce cením, tak jsou to především kantáty a oratoria k poctě českých světců.“ „Poslední mojí velkou partiturou je Stabat Mater pro violu sólo, smíšený sbor a orchestr z roku 2017.“ Český filharmonický sbor Brno…

Číst dál…

Jan Vobořil: Ve světě ctí českou hornovou školu

„Horna je jeden z nejtěžších nástrojů. Dá se bohužel zkazit velmi mnoho, když děti učí lidé, kteří ji přímo nevystudovali.“ „Jsem velmi šťastný, že teď máme v České filharmonii Semjona Byčkova“ „Jakub Hrůša je zrající osobnost, pro mě by to byl důstojný nástupce pana Byčkova..“ Broumov si postupně vybudoval pověst mekky hornistů.…

Číst dál…

BBC Proms, jak je neznáme

„Slogan zve k poslechu programů sestavených z těch nejlepších a nejzajímavějších snímků z minulosti festivalu.“ „Kultovní závěrečný večer Last Night of the Proms bude řídit dirigentka Dalia Stasevska.“ „Jiří Bělohlávek označil BBC Proms za největší a nejdemokratičtější festival na světě.“ Londýnský hudební festival BBC Proms se letos koná v jiné podobě. Kopíruje po osm týdnů od…

Číst dál…

Robert Kružík převzal Cenu Jiřího Bělohlávka

Brněnský dirigent a violoncellista Robert Kružík obdržel Cenu Jiřího Bělohlávka. Povzbuzení a ocenění pro umělce do třiceti let bylo na počest bývalého šéfdirigenta a hudebního ředitele České filharmonie vyhlášeno druhým rokem. Komise se na volbě Roberta Kružíka shodla jednomyslně. Cenu dnes převzal během open air koncertu České filharmonie na zámku Sychrov. Stálý hostující…

Číst dál…

Jiří Petrdlík: Rád se nechám budoucností i trochu překvapit

„Budeme hrát už od srpna, a diváci tedy uvidí téměř vše, jen v náhradním termínu.“ „Proč bychom se netěšili, když nám Pán Bůh zdraví dá! je docela pádný argument, proč tuto operu opět nasadit do repertoáru.“ „Melodramfest je světově unikátní platforma pro interpretaci melodramu.“ Dlouholetý šéf opery plzeňského Divadla Josefa Kajetána Tyla…

Číst dál…

The Excursions of Mr. Brouček.
Výlety páně Broučkovy podle Janáčka

„Když přišla řada na Broučka, bylo jasné, že titulní roli v té době nezazpívá nikdo lépe než Jan Vacík.“

„Ve své dvojdílnosti a symfonické mohutnosti největší Janáčkova opera.“

„Bělohlávek dokázal orchestr BBC přivést k výrazu, bez obav popsatelnému jako dostatečně český.“

Jediná z oper Leoše Janáčka, která měla premiéru v Praze, slaví právě dnes sto let od prvního uvedení. V Národním divadle novou inscenaci připravil a 23. dubna 1920 řídil tehdejší operní šéf Otakar Ostrčil. Výlety páně Broučkovy se ostatně v hlavním městě z větší části, kromě výletu na Měsíc, odehrávají. Kompletních nahrávek vzniklo zatím pár. V Praze Neumannova v roce 1962, Jílkova v roce 1980 a neprodejná Mackerrasova na přelomu let 2003 a 2004. V Mnichově Keilberthova roku 1959. V Londýně pak v roce 2007 nahrávka Bělohlávkova.

Číst dál…

Česká stopa v Digital Concert Hall Berlínských filharmoniků

„Každoroční Evropský koncert Berlínských filharmoniků se uskutečnil v Praze hned třikrát.“ „Hrůšovi viditelně i slyšitelně bohatý a mnohovrstevnatý zvuk berlínského orchestru sedí.“ „Pelléas a Mélisanda Clauda Debussyho z prosince 2015 je dokonalou ukázkou specifického scénického provedení, jež Simon Rattle v Berlíně uváděl.“ Hudba českých skladatelů má u Berlínských filharmoniků důležité místo. Z její pokladnice pravidelně vybírají jak stálí…

Číst dál…

Robert Kružík: Psychologie, pedagogika a empatie k hráčům

„Opera je velká škola, protože to, co vás potká tam, vás na koncertě potkat nemůže.“ „Oproti tomu, kdy jako dirigent musím držet supervizi nad celkem, si u violoncella bytostně užívám zodpovědnosti jen sám nad sebou.“ „To, co profesor může předat mladému dirigentovi na vysoké škole, je především osobní zkušenost.“ Robert Kružík…

Číst dál…

Komorní orchestr České filharmonie: Jeden za všechny, všichni za jednoho

„Vedle nezpochybnitelné technické jistoty a virtuozity patří k umění Josefa Špačka hluboká vnitřní přesvědčivost a citovost, doprovázená neokázalostí, až jakousi plachostí.“ „Komorní filharmonikové dali Suitě pro smyčce vše, co Janáčkova hudba žádá: zahloubanost i veselost, melancholii i tanečnost.“ „Mendelssohnův Oktet byl příležitostí uvědomit si, jak bohaté je těleso, které má ve svém středu vynikající sólisty…

Číst dál…

Jakub Hrůša: Nechtěl bych být expert na všechnu hudbu
(2. část)

„Kdo je mým vzorem? Opravdu pravdivá odpověď je, že vedle Jiřího pro sebe dodnes objevují i mnoho dalších českých osobností.“ „Zájem o českou hudbu ve světě je obrovský“ „Pokud interpret má jméno, tak myslím, že je jeho zodpovědností, aby program nezapadal do rutinních kolejí.“ Jakub Hrůša dnes patří mezi přední světové dirigenty.…

Číst dál…

Jakub Hrůša: Nechtěl bych být expert na všechnu hudbu
(1. část)

„Vůči Pavarottiho hlasu nemám vůbec žádnou imunitu, roztaju a jsem v sedmém nebi.“ „Chtěl bych zůstat v některých odvětvích a žánrech jen nadšeným posluchačem.“ „Cílem a posláním dirigenta by mělo být spíš inspirovat než korigovat a opravovat.“ Významná kariéra u Bamberských symfoniků, kde je šéfdirigentem, hostování u proslulých Berlínských a Vídeňských filharmoniků, stálé působení u České filharmonie, vynikající operní inscenace……

Číst dál…

V Rudolfinu to vřelo: Tak trochu jiný Schubert a k tomu famózní Beethoven

„Jenže přišel Semjon Byčkov a s Českou filharmonií předvedl úplně jiného Franze Schuberta.“ „Berio dokomponováním spojení vlastně vytvořil zcela novou symfonii.“ „Byl to Beethoven jásavý, triumfální, famózní.“ Dramaturgie České filharmonie se ve svých abonentních koncertech zaměřuje tematicky. Někdy je to spojení tak trochu násilné, od středy 15. do pátku 17. ledna…

Číst dál…

Praha v rytmu karnevalů

„V závěrečné kodě Dvořákova Karnevalu zněl orchestr nádherně celistvě, jak kdyby to nebylo stočlenné těleso, ale jeden jednolitý organismus.“ „Hrůša Suka uvádí na německá a anglosaská pódia, kde není až tak známý, a Praga patří k opusům, které objevuje pro zahraniční publikum.“ „V Sinfoniettě nejen žestě Hradní stráže, ale i žestě České filharmonie, to…

Číst dál…

Petr Fiala: Se sborem buď zkoušíme, nebo jsme na koncertních cestách

„Jak obtížné je vybudovat „na zelené louce“ velký profesionální sbor, jsem si uvědomil až později.“ „Pěvecká a hudební úroveň zájemců je velmi slabá, většinou nesplní požadavky ani prvního kola konkurzu. „Přesto, že se nám umělecky daří a že získáváme řadu koncertních nabídek u nás i v zahraničí, naše ekonomická situace je velmi složitá a náročná.“…

Číst dál…

Robert Kolínský: Martinů mě fascinuje každý den víc a víc

„Ještě jsme ani nezačali s reklamou a už byl koncert v synagoze vyprodaný.“ „Ohrnovali nad ním nos a trvalo to dlouho.“ „Bylo mi osmnáct. Byl to koncert, který se mnou zacloumal.“ Martinů Festtage se v Basileji letos v listopadu konaly pětadvacátým rokem. Vystoupil při nich Gidon Kremer, zněl jazz i hudba Viktora Ullmanna a Petra Ebena a od Bohuslava…

Číst dál…

Česká filharmonie s Pablem Heras-Casadem a Francescem Piemontesim: Mistři pianissim

„V úvodu třetí věty se blýskl violoncellista Ivan Vokáč sólem, kterým upoutal pozornost již na prvním koncertu.“ „Po zcela odzbrojujícím výkonu jak klavíristy, tak orchestru, přidal Francesco Piemontesi Brahmsovo Intermezzo.“ „Filharmonici ani dirigent se nebáli kontrastních až mezních dynamických extrémů, mohutná forte se vzápětí lomila do pianissim smíření.“ Pro své…

Číst dál…

Kaspar Zehnder: Spousta práce, ale jsem šťasten…

„Nejprve chci udělat nějakou viditelnou práci – a potom pomalu docházet k nějakému ovoci.“ „Kdybych přišel do Hradce Králové řekněme z Paříže, asi bych to měl těžší.“ „Blíží se mi padesátka, a tak si myslím, že některé věci mohu postupně opustit a trochu se uvolnit pro další dobrodružství.“ Švýcar Kaspar Zehnder, šéfdirigent Filharmonie Hradec Králové…

Číst dál…