KlasikaPlus.cz© – portál o klasické hudbě

PORTÁL O KLASICKÉ HUDBĚ

...váš vyladěný partner

english

Česká filharmonie chystá varianty pro příští sezonu english

„Pracujeme na všech variantách koncertního provozu, které mohou od podzimu nastat.“

„K Leningradské symfonii má šéfdirigent Semjon Byčkov rodinné vazby.“

„Velké turné po evropských městech má orchestr na jaře 2022 zavést do Rakouska, Německa a Británie.“

Česká filharmonie se už v květnu začne prakticky připravovat na příští sezónu, a to tak, že uskuteční pilotní koncert s testovaným publikem. V červnu chce uspořádat takové koncerty i pro své abonenty. Cílem pokusu je, aby mohl orchestr ve 126. sezoně, kterou má otevřít koncem září, hrát za jasně stanovených opatření ve Dvořákově síni Rudolfina už opravdu pro posluchače.

Z letošní jubilejní koncertní sezony České filharmonie zbylo torzo. Většina programů se neuskutečnila, některé v modifikované podobě jako streamy nebo televizní přenosy, další byly touto formou zorganizovány navíc a úplně jiné. Umrtvení mezinárodní mobility mělo za následek zrušení všech naplánovaných zájezdů a v uskutečněných pražských koncertech minimum zahraničních hostů. Na 10. května připravuje orchestr pilotní koncert s testovaným publikem, jeden z pokusů majících prověřit, za jakých podmínek bude možné realizovat, respektive postupně obnovit veřejná vystoupení s posluchači v sále. Podobné počiny organizují s podporu zřizovatelů a státní správy i další velké evropské orchestry a uvažuje o nich rovněž květnový festival Pražské jaro. Jde o koncerty odehrávající se – na základě speciálního režimu a výjimečných opatření – za přítomnosti diváků v sále i v situaci, kdy to obecně platná protiepidemická opatření neumožňují.

Svou 126. sezonu má Česká filharmonie zahájit 29. a 30. září dvojím provedením Šostakovičovy Leningradské symfonie, skladby dokončené na samém konci roku 1941 během německé blokády severní sovětské metropole. K dílu má šéfdirigent orchestru Semjon Byčkov rodinné vazby – jeho matka zažila v obléhaném městě premiéru, kterou vysílal živě sovětský rozhlas v létě v roce 1942. On sám se narodil o deset let později.

„Pracujeme na všech variantách koncertního provozu, které mohou od podzimu nastat. Proto připravujeme kombinace živých koncertů pro menší i větší počet diváků, audiovizuální obsahy v nejlepší dostupné kvalitě, živý i přenášený doplňkový program… a k tomu celou škálu opatření, která nám umožní dostat publikum bezpečně zpět do sálu,“ uvedl ředitel filharmonie David Mareček.

U orchestru se vedle šéfdirigenta, plánujícího dalších sedm abonentních programů, a vedle hlavních hostujících dirigentů Jakuba HrůšiTomáše Netopila mají v sezoně objevit Manfred HoneckFranz Welser-Möst. Poprvé by měl Českou filharmonii řídit francouzský umělec Alain Altinoglu a dlouholetý šéfdirigent Sanfranciského symfonického orchestru Michael Tilson Thomas. Jako rezidenční umělkyně byla ohlášena klavíristka Yuja Wang, která s orchestrem vystoupí v Rudolfinu jako sólistka ve třech programech a bude mít také samostatný recitál v rámci koncertů Českého spolku pro komorní hudbu. Vedle ní v Praze vystoupí houslistky Anne-Sophie MutterKaren Gomyo nebo například islandský klavírista Víkingur Ólafsson a britský violoncellista Sheku Kanneh-Mason.

Velké turné po evropských městech má orchestr na jaře 2022 zavést do Rakouska, Německa a Británie. Jde o rezidence ve vídeňském Musikvereinu, v hamburské Elbphilharmonie a v londýnském Barbican Centre. Jedním z hlavních programů turné má být Janáčkova Glagolská mše. Semjon Byčkov také nastuduje Mystérium času od Miloslava Kabeláče, Mahlerovu PátouDevátou symfonii, Stravinského Svěcení jara a melodram Viktora Ullmanna Píseň o lásce a smrti korneta Kryštofa Rilka zkomponovaný v terezínském ghettu na motivy poemy Rainera Marii Rilka. Měl by také dirigovat světové premiéry skladeb od Bryce DessneraJuliana Andersona.

Jakub Hrůša má dirigovat Koncert pro svobodu a demokracii, věnovaný odkazu sametové revoluce z roku 1989, má uvést ve světové premiéře skladbu Raduj se III. od Slavomíra Hořínky, dále Epilog Josefa SukaPátou symfonii Josefa Bohuslava Foerstera. Tomáš Netopil mimo jiné provede melodram Medea Jiřího Antonína Bendy. U řady koncertů je v plánu audiovizuální záznam, často i živý televizní přenos a internetový stream. Bude také pokračovat nahrávání Mahlerových symfonií se Semjonem Byčkovem a symfonických děl Josefa Suka pod vedením Jakuba Hrůši. Sezonu má v červnu příštího roku uzavřít britský dirigent Wayne Marshall, který má řídit Open Air koncert věnovaný památce Jiřího Bělohlávka.

Se svým šéfdirigentem se má Česká filharmonie po osmi letech vrátit i do berlínského sálu Filharmonie. V plánu jsou rovněž zájezdy do Japonska, Jižní Koreje a Číny. O tom, co z toho všeho bude možné realizovat, rozhodne epidemická situace.

Foto: Fadil Berisha, Charlie Best, Petra Hajská, Umberto Nicoletti

Petr Veber

Novinář, hudební kritik

Nepochází z uměleckého prostředí, ale k hudbě má jako posluchač i jako neprofesionální klavírista a varhaník blízko od dětství. Po gymnáziu vystudoval hudební vědu na Karlově univerzitě. Od poloviny 80. let působí jako novinář, hudební a operní kritik a autor textů o hudbě a hudebnících. Přes dvacet let byl zpravodajem ČTK zaměřeným na hudbu, kulturu a církve, od roku 2007 pak deset let v Českém rozhlase vedl hudební redakci stanice Vltava, pro kterou nadále pracuje jako publicista. Současně je jedním z dlouholetých průvodců vysíláním Českého rozhlasu D-dur, digitální stanice klasické hudby. Od 80. let vedle zaměstnání nepřetržitě přispíval do odborných českých hudebních měsíčníků i do deníků a dalších časopisů. Připravoval rozhovory a psal hudební reflexe například do Lidových a Hospodářských novin a do Týdeníku Rozhlas, publikoval na internetu. Píše texty k programům koncertů i obalům CD. Je autorem knihy Václav Snítil a jeho půlstoletí české hudby. Klasickou hudbu považuje za nenahraditelnou součást lidského života a snaží se o tom nenásilně přesvědčovat ostatní. Za hudbou cestuje stejně nadšeně, jako rád chodí po horách a fotografuje. Vážnou hudbu všech období, forem a žánrů ještě stále vyhledává, s potěšením poslouchá a dál poznává. V červnu 2018 se proto stal spoluzakladatelem a spolumajitelem hudebního portálu KlasikaPlus.cz...



Příspěvky od Petr Veber



Více z této rubriky