Česká filharmonie chystá varianty pro příští sezonu
„Pracujeme na všech variantách koncertního provozu, které mohou od podzimu nastat.“
„K Leningradské symfonii má šéfdirigent Semjon Byčkov rodinné vazby.“
„Velké turné po evropských městech má orchestr na jaře 2022 zavést do Rakouska, Německa a Británie.“
Česká filharmonie se už v květnu začne prakticky připravovat na příští sezónu, a to tak, že uskuteční pilotní koncert s testovaným publikem. V červnu chce uspořádat takové koncerty i pro své abonenty. Cílem pokusu je, aby mohl orchestr ve 126. sezoně, kterou má otevřít koncem září, hrát za jasně stanovených opatření ve Dvořákově síni Rudolfina už opravdu pro posluchače.
Z letošní jubilejní koncertní sezony České filharmonie zbylo torzo. Většina programů se neuskutečnila, některé v modifikované podobě jako streamy nebo televizní přenosy, další byly touto formou zorganizovány navíc a úplně jiné. Umrtvení mezinárodní mobility mělo za následek zrušení všech naplánovaných zájezdů a v uskutečněných pražských koncertech minimum zahraničních hostů. Na 10. května připravuje orchestr pilotní koncert s testovaným publikem, jeden z pokusů majících prověřit, za jakých podmínek bude možné realizovat, respektive postupně obnovit veřejná vystoupení s posluchači v sále. Podobné počiny organizují s podporu zřizovatelů a státní správy i další velké evropské orchestry a uvažuje o nich rovněž květnový festival Pražské jaro. Jde o koncerty odehrávající se – na základě speciálního režimu a výjimečných opatření – za přítomnosti diváků v sále i v situaci, kdy to obecně platná protiepidemická opatření neumožňují.
Svou 126. sezonu má Česká filharmonie zahájit 29. a 30. září dvojím provedením Šostakovičovy Leningradské symfonie, skladby dokončené na samém konci roku 1941 během německé blokády severní sovětské metropole. K dílu má šéfdirigent orchestru Semjon Byčkov rodinné vazby – jeho matka zažila v obléhaném městě premiéru, kterou vysílal živě sovětský rozhlas v létě v roce 1942. On sám se narodil o deset let později.
„Pracujeme na všech variantách koncertního provozu, které mohou od podzimu nastat. Proto připravujeme kombinace živých koncertů pro menší i větší počet diváků, audiovizuální obsahy v nejlepší dostupné kvalitě, živý i přenášený doplňkový program… a k tomu celou škálu opatření, která nám umožní dostat publikum bezpečně zpět do sálu,“ uvedl ředitel filharmonie David Mareček.
U orchestru se vedle šéfdirigenta, plánujícího dalších sedm abonentních programů, a vedle hlavních hostujících dirigentů Jakuba Hrůši a Tomáše Netopila mají v sezoně objevit Manfred Honeck a Franz Welser-Möst. Poprvé by měl Českou filharmonii řídit francouzský umělec Alain Altinoglu a dlouholetý šéfdirigent Sanfranciského symfonického orchestru Michael Tilson Thomas. Jako rezidenční umělkyně byla ohlášena klavíristka Yuja Wang, která s orchestrem vystoupí v Rudolfinu jako sólistka ve třech programech a bude mít také samostatný recitál v rámci koncertů Českého spolku pro komorní hudbu. Vedle ní v Praze vystoupí houslistky Anne-Sophie Mutter a Karen Gomyo nebo například islandský klavírista Víkingur Ólafsson a britský violoncellista Sheku Kanneh-Mason.
Velké turné po evropských městech má orchestr na jaře 2022 zavést do Rakouska, Německa a Británie. Jde o rezidence ve vídeňském Musikvereinu, v hamburské Elbphilharmonie a v londýnském Barbican Centre. Jedním z hlavních programů turné má být Janáčkova Glagolská mše. Semjon Byčkov také nastuduje Mystérium času od Miloslava Kabeláče, Mahlerovu Pátou a Devátou symfonii, Stravinského Svěcení jara a melodram Viktora Ullmanna Píseň o lásce a smrti korneta Kryštofa Rilka zkomponovaný v terezínském ghettu na motivy poemy Rainera Marii Rilka. Měl by také dirigovat světové premiéry skladeb od Bryce Dessnera a Juliana Andersona.
Jakub Hrůša má dirigovat Koncert pro svobodu a demokracii, věnovaný odkazu sametové revoluce z roku 1989, má uvést ve světové premiéře skladbu Raduj se III. od Slavomíra Hořínky, dále Epilog Josefa Suka a Pátou symfonii Josefa Bohuslava Foerstera. Tomáš Netopil mimo jiné provede melodram Medea Jiřího Antonína Bendy. U řady koncertů je v plánu audiovizuální záznam, často i živý televizní přenos a internetový stream. Bude také pokračovat nahrávání Mahlerových symfonií se Semjonem Byčkovem a symfonických děl Josefa Suka pod vedením Jakuba Hrůši. Sezonu má v červnu příštího roku uzavřít britský dirigent Wayne Marshall, který má řídit Open Air koncert věnovaný památce Jiřího Bělohlávka.
Se svým šéfdirigentem se má Česká filharmonie po osmi letech vrátit i do berlínského sálu Filharmonie. V plánu jsou rovněž zájezdy do Japonska, Jižní Koreje a Číny. O tom, co z toho všeho bude možné realizovat, rozhodne epidemická situace.
Foto: Fadil Berisha, Charlie Best, Petra Hajská, Umberto Nicoletti
Příspěvky od Petr Veber
- Pohledem Petra Vebera (61)
Dirigenti ve výskoku i v podřepu - AudioPlus | Václav Luks: Johann Sebastian je obyvatelem hudebního Olympu
- Martinů v souvislostech (20)
Šestá. Symfonické fantazie, nebo symfonie? - Jaká byla nejsevernější Rybovka letošních Vánoc
- Novoroční koncert aneb Jak Camille Saint-Saëns zkazil filharmonikům Silvestra
Více z této rubriky
- Simon Rattle vtiskne své pojetí Glagolské mši a Slovanským tancům
- Zaostřeno na dechové nástroje s Jihočeskou filharmonií
- Recitály na klávesové nástroje i Beethovenova Devátá v bratislavské Redutě
- Padesát newyorských let Petra Kotíka a Philipa Glasse s účastí Prague Philharmonia
- Klavírista Martin Kasík otevře letošní část komorní sezóny v Brně
- Narozeninový koncert Evy a Radima Krestových
- Marie Šumníková sama s Chopinem na pódiu olomoucké Reduty
- Ricardo Marinello dvakrát v Česku
- Nevšední Hudba ve foyer libereckého Šaldova divadla
- Dvořákovy zářezy do hudebních dějin po pardubicku