KlasikaPlus.cz© - portál o klasické hudbě

PORTÁL O KLASICKÉ HUDBĚ

...váš vyladěný partner

english

Daniela Valtová Kosinová: Životní koncentrace na to, co je opravdu důležité, a to je moje rodina, mi trému skoro odejmula

„Když si Janáčkovo Postludium člověk rozebere, zjistí, kolik je tam nádherných myšlenek a míst, která se dají prožít a ‚vyzpívat‘. Nevnímám to jako sólo, ale jako svébytnou SOUČÁST celého díla.“ „Ale vzhledem k tomu, že celá akce dopadla nad očekávání dobře, můžeme ji zpětně považovat za ‚nultý‘ ročník nového festivalu Dědictví Levého Hradce.“…

Číst dál…

Aleš Briscein: Velmi důležité je starat se o své fyzično, ale i o psychiku, chce to nějaký ventil…

„Často se říká, aby se pěvci Janáčkovi vyhýbali, protože prý ničí hlas. Ale to vůbec není pravda! Vždyť se dá zpívat, pěvecká linka tam je!“

„Pěvci, kteří říkají, že se jim Mozart nezpívá dobře, že je jim nepohodlný, že musejí zpívat víc uvolněně, přecházejí důležitou etapu vývoje technického zpívání…“

„Můžu děkovat nahoru, že to můžu dělat, že tu šanci mám, je to vlastně privilegium! V žádném případě to není samozřejmost.“

Úspěšný a zcestovalý tenorista Aleš Briscein už mnoho let zpívá první obor na našich, ale i zahraničních scénách. Vystudoval hru na klarinet a operní zpěv na Pražské konzervatoři a později pokračoval na Západočeské univerzitě v Plzni. Je držitelem Ceny Thálie za rok 2012 za roli Romea v Gounodově opeře Romeo a Julie v Národním divadle moravskoslezském v Ostravě a v roce 2014 ji získal znovu za roli Jaroměra ve Fibichově Pádu Arkuna v inscenaci Národního divadla. Často zpívá Janáčka, objel s ním kus světa, ztvárnil jeho postavy i v Mexiku (Števu z Jenůfy) či Japonsku (Skuratova z opery Z mrtvého domu). Před pár dny se vrátil z Grand Théâtre de Genève, kde zpíval roli Borise v sérii představení Janáčkovy opery Káťa Kabanová pod vedením Tomáše Netopila…

Číst dál…

Lucie Hilscherová: Když začala znít česká hymna, měla jsem co dělat, abych udržela slzy dojetí

„Smetana byl vlastně mým prvním krokem k velkému romantickému repertoáru.“ „Od studií miluji písňovou tvorbu. Urputně ji prosazuji, přestože pořadatelé koncertů většinou preferují recitály operních árií.“ „Práce se studenty na konzervatoři či například na HAMU by mě lákala, ale příležitost se zatím nenaskytla.“ S mezzosopranistkou Lucií Hilscherovou jsem se poznal zhruba…

Číst dál…

Behzod Abduraimov třikrát s Českou filharmonií

Klavírista uzbeckého původu Behzod Abduraimov se vrací do Rudolfina. S Českou filharmonií poprvé vystoupil ve svých čtyřiadvaceti letech v roce 2014. Teď vystoupí v Praze po tři večery a zahraje Rapsodii na Paganiniho téma Sergeje Rachmaninova. V druhé půlce koncertu pak zazní Jedenáctá symfonie „Rok 1905“ Dmitrije Šostakoviče pod taktovkou šéfdirigenta a hudebního ředitele orchestru Semjona…

Číst dál…

Semjon Byčkov prodloužil smlouvu u České filharmonie

Současný šéfdirigent našeho prvního orchestru Semjon Byčkov podepsal smlouvu na další pětileté období a setrvá tak v čele České filharmonie až do roku 2028. Na začátku zahajovacího koncertu letošní, 127. sezóny to publiku oznámil generální ředitel orchestru David Mareček. Věhlasný dirigent, který na konci listopadu oslaví sedmdesáté narozeniny, se před Českou filharmonii…

Číst dál…

Česká filharmonie zahájí sezónu se Semjonem Byčkovem a Lisou Batiashvili

Česká filharmonie slavnostně otevře svou stou dvacátou sedmou sezónu dvěma koncerty pod taktovou šéfdirigenta a hudebního ředitele Semjona Byčkova. Na programu bude Alpská symfonie Richarda Strausse a Beethovenův Houslový koncert D dur v podání Lisy Batiashvili, sólistky narozené v Gruzii. Zahajovací koncerty se konají ve středu 28. a ve čtvrtek 29. září od 19:30 hodin…

Číst dál…

Ondřej Vrabec se jako nový šéf uvedl v Karlových Varech víc než dobře

„Dvořákovy Symfonické variace vyzněly v dirigentově pojetí docela neotřele téměř jako baletní suita.“

„Elgarovy Variace Enigma byly jednoznačným důkazem dirigentova širokého zázemí a způsobilosti, stejně jako i potenciálu souboru.“

„Vrabcův první koncert v čele Karlovarského symfonického orchestru byl koncipován bez známky bezmyšlenkovité povrchnosti.“

Karlovarský symfonický orchestr má nového šéfdirigenta Ondřeje Vrabce. Při začátku 188. sezóny řídil těleso ve svém prvním programu, tvořícím zároveň úvod Dvořákova karlovarského podzimu. Sestavil ho nápaditě z hudby Leoše Janáčka, Edwarda Elgara a Antonína Dvořáka, jehož odkaz má k hudebním tradicím města velmi blízko.

Číst dál…

Günther Groissböck: Na Beethovenově hudbě se mi líbí pocit osvobození od strachu

„Když jsem zpíval Vodníka v Rakousku, hrál Orchestr Vídeňské státní opery krásně a s jasem. Nádherná byla zvuková estetika tělesa. Orchestr Národního divadla v Praze Rusalku interpretuje se samozřejmostí. Hudebníci znají dílo lépe a operu mají ve své krvi.“ „Mám rád melodii češtiny, která je někdy i taneční. Jazyk je mi sympatický a líbí se mi.“…

Číst dál…

Tomáš Hanus: Rodinu a práci považuji za rovnocenné součásti života, ale práce nestojí nad rodinou

„V Británii je nutné pracovat velmi efektivně, podmínkou je, že se umělci připravují doma a na zkoušce už se dává dílo dohromady po stránce umělecké.“ „Vadí mi, když režisér neumí řemeslo a kompenzuje to snahou šokovat, vymyslí na operu nový příběh, nectí přitom hudební strukturu a klidně kvůli jevištnímu ztvárnění škrtne kus podstatného…

Číst dál…

FOK debutuje v Labské filharmonii v Hamburku

Symfonický orchestr hl. m. Prahy FOK vystoupí 22. srpna v rámci Šlesvicko-holštýnského festivalu v hamburské síni Elbphilharmonie. Po více než dvouleté pauze způsobené covidem jde o první zahraniční zájezd a navíc o debut Pražských symfoniků v tomto prestižním sále. Pod vedením šéfdirigenta Tomáše Braunera zazní program úzce spojený s tvorbou a vlivy Johannesa Brahmse, který se v Hamburku narodil…

Číst dál…

Česká filharmonie na Hradčanském náměstí a pro Jiřího Bělohlávka

Památce Jiřího Bělohlávka bude věnován středeční tradiční Open Air koncert České filharmonie. Po dvou letech, kdy orchestr musel kvůli restrikcím uzavřít svou sezonu na Státním zámku Sychrov, se letos vrací na Hradčanské náměstí. Program sestavený z jazzových, filmových a muzikálových inspirací připravil britský dirigent Wayne Marshall. Sólistou bude houslista a koncertní mistr České…

Číst dál…

Česká filharmonie s americkými skladbami pod taktovkou Keithe Lockharta od středy do pátku v Rudolfinu

Americký dirigent Keith Lockhart, který se s prvním českým orchestrem setkal už vícekrát, nyní s Českou filharmonií provede program složený z děl Antonína Dvořáka a trojlístku amerických skladatelů George Gershwina, Aarona Coplanda a Duka Ellingtona. Gershwinův Klavírní koncert F dur zahraje kanadský pianista Marc-André Hamelin, který s Českou filharmonií vystoupí poprvé. Poslední tři koncerty letošní sezóny…

Číst dál…

Alexander Goldscheider: Jiří Bělohlávek (53)
Vzpomínka na vzpomínky

„Jiřího oddanost hudbě byla bezmezná.“  „Koncerty ho dokázaly neuvěřitelně nabít a po jejich konci jako by magicky omládl, nabral sil, energie – vskutku úžasná proměna.“  „Vše interpretoval s maximální věrností skladatelským záměrům ve snaze, aby jejich díla co nejkrásněji, co nejvěrohodněji, co nejpravdivěji zazněla.“ Dnes je smutné páté výročí úmrtí Jiřího Bělohlávka.…

Číst dál…

AKH otevřela nominace na Cenu Antonína Dvořáka 2022

Akademie klasické hudby dnes otevřela nominace na kandidáty Ceny Antonína Dvořáka za rok 2022. Tip na osobnost, umělecký kolektiv, instituci nebo organizaci, které svou činností výrazně přispívají k popularizaci české klasické hudby u nás i v zahraničí, mohou posílat právnické osoby nebo jednotlivci starší 18 let na adresu info@akademieklasickehudby.cz. Nominace se uzavřou 31.…

Číst dál…

Alexander Goldscheider: Jiří Bělohlávek (52)
Statistiky VII. – Festivaly a Pražské jaro

„Sepětí Jiřího Bělohlávka s Pražským jarem je výrazné nejen rekordním počtem padesáti koncertů, ale od roku 1993 také jeho dramaturgickým podílem jako člena umělecké rady festivalu a pak od roku 2006 jeho pozicí předsedy rady a prezidenta festivalu.“ „Během let řídil všechny ´své´ orchestry, Státní filharmonii Brno, FOK, Českou filharmonii, PKF a přivezl dokonce…

Číst dál…

Alexander Goldscheider: Jiří Bělohlávek (51)
Statistiky VI. – 82 operních produkcí v 453 provedeních

„Jiří se těžko vyrovnával s některými režijními pojetími oper a jejich hudební kvality se proto snažil obnažit a demonstrovat v koncertních provedeních.“ „Svou první operu, Mozartovu Così fan tutte, dirigoval v divadle Disk 25. listopadu 1970, poslední, Janáčkovu Věc Makropulos, v Londýně 19. srpna 2016.“ „Výsledných 82 produkci zahrnuje jak 7 oper, v nichž Jiří v dětství zpíval,…

Číst dál…

Alexander Goldscheider: Jiří Bělohlávek (50)
Statistiky V. – 837 zpěváků a zpěvaček

„Karita Mattila je jedinou zahraniční hvězdou mezi první dvacítkou zpěváků, kteří s Jiřím Bělohlávkem vystupovali nejčastěji. Jejich spolupráce byla významná pro oba.“ „Ze všech sólistů, ať už instrumentálních, či vokálních, drží primát Dagmar Pecková s celkem 176 společnými vystoupeními a nahrávkami.“ „Jiří Bělohlávek, uznávaný jako všestranný dirigent, byl mimořádně oblíbený pro svou práci…

Číst dál…

Alexander Goldscheider: Jiří Bělohlávek (49)
Statistiky IV. – Sólisté/instrumentalisté

„Kde na to vše nacházel čas a sílu a jak měl v rámci takové pestrosti a neustálého přemísťování udržovat četná životní přátelství?“  „Je běžné, že mezi umělci se cesty rozcházejí a opět křižují a spojují…“  „Ve smyčcových nástrojích je dvakrát tolik houslistů (195) než cellistů (97) a překvapivě 33 violistů.“ V roce pátého výročí úmrtí dirigenta Jiřího…

Číst dál…

Alexander Goldscheider: Jiří Bělohlávek (48)
Statistiky III. – Jedna výzva a 32936 důsledků

„Pokusím se dokumentovat, kam zavede výzva zdokumentovat životní aktivitu předního světového dirigenta.“ „Naprosto každý dokument jsem odatoval a docela se divím, že jsem to přežil.“ „Jiřího jsem také sám často fotil a doceňoval jeho naprostou důvěru a trpělivost nechat se fotit prakticky kdykoliv.“ V roce pátého výročí úmrtí dirigenta Jiřího Bělohlávka pokračuje portál…

Číst dál…

Jakub Hrůša: Wagnerovo divadlo mi v uměleckém životě dosud chybělo

„Díky šéfovství v Bamberku (který se nachází vlastně v bezprostřední blízkosti Bayreuthu – bamberská policejní auta nosí bayreuthské SPZky!) jsem ale k Wagnerově hudbě ´přičichl´ opakovaně a autenticky.“

„Z Bayreuthu se mi již ozvali, tak mě to potěšilo, i když to k ničemu konkrétnímu zatím z časových příčin nevedlo.“

„Vzpomínám na Jiřího Bělohlávka, který opakovaně pravil, že jeho dirigentský život se dělí na dvě části: na dobu ´před Tristanem´ a ´po Tristanovi´.“

V Královské opeře Covent Garden v Londýně má dnes premiéru Wagnerův Lohengrin v nastudování dirigenta Jakuba Hrůši, který tam už debutoval v roce 2018 nastudováním Bizetovy opery Carmen. Během sedmi večerů se představí Brandon Jovanovich jako Lohengrin, Jennifer Davis jako Elsa, Craig Colclough jako Telramund a v roli Ortrud se alternují Anna Smirnova a Maida Hundeling. Režii má David Alden. Jakub Hrůša, poprvé dirigující některou kompletní Wagnerovu operu, považuje tuto příležitost za zcela zásadní umělecký posun,…

Číst dál…

Alexander Goldscheider: Jiří Bělohlávek (47)
Statistiky II. – 222 orchestrů a 132 sborů

„Bylo mi jasné, že budu muset pracovat s dokumentačním materiálem v omezené velikosti a rozlišení, abych se do limitu vešel. Nakonec se podařilo vtěsnat vše téměř zázrakem.“ „Programování je tak podle mne v principu obdobné poezii, která se snaží abstrahovat to nejpodstatnější v pár verších, ne-li slovech. Podobně je přímo nutné zadávat počítači jednoznačný úkol…

Číst dál…

Až na konec světa (2)
Třicet let v Metropolitní opeře. Sbormistr, dirigent a hudební publicista Kurt Adler

„Přestože nikdo nemohl tušit, že se od rybníku Vajgar jednou natrvalo přesune k ústí řeky Hudson, o jeho směřování k hudbě bylo jasno poměrně brzy.“ „V MET byl na roztrhání. Korepetoval, zkoušel s orchestrem, vedl smíšený pěvecký sbor a tu a tam dirigoval.“ „Přirozeně, že nebyl jediný, kdo od nás touto zámořskou ‚Mekkou opery‘ prošel; nikdo…

Číst dál…

127. sezona České filharmonie. Zazní Mahler, Šostakovič i Suk, rezidenčními umělci budou Rattle a Kožená

Česká filharmonie vstupuje do své 127. sezony. Hrát bude pod vedením šéfdirigenta a hudebního ředitele Semjona Byčkova, hlavních hostujících dirigentů Jakuba Hrůši a Tomáše Netopila nebo také pod taktovkou Johna Eliota Gardinera a Manfreda Honecka. Rezidenčními umělci budou Simon Rattle a Magdalena Kožená, jako sólisté vystoupí Daniil Trifonov, Lisa Batiashvili nebo Leonidas Kavakos. Česká…

Číst dál…

Alexander Goldscheider: Jiří Bělohlávek (46)
Národní charakter v hudbě

„Nečeský“ orchestr může přinést impuls, zajímavou kvalitu, která mne může oslovit – a mohu ji převzít.“ „Anglický orchestr si zachovává svou jasnou představu o interpretaci partitury, která musí být v první řadě kompletní po technické stránce, a pak se eventuálně může přidávat nějaká další, řekněme národnostní přísada.“ „Pozornosti k detailu, zaměřené v řadě interpretací jen na…

Číst dál…

Alexander Goldscheider: Jiří Bělohlávek (45)
Za hranicemi II.

„Zahraniční cesty umělců za socialismu se vázaly na celou řadu faktorů, ne vždy ryze uměleckých, a působení v zahraničí bývalo mnohem komplikovanější.“ „Trochu mě děsí, kolik času musel Jiří strávit na cestách a kolik z něj asi považoval za promarněný.“ „Zatímco socialismem zavrhovaná Amerika zabírá celou stránku, preferované Rusko až šokujícně jednu jedinou řádku..“…

Číst dál…

Alexander Goldscheider: Jiří Bělohlávek (44)
Za hranicemi I.

„Zahraniční činnost pro mne byla významná především tím, že to byla příležitost prohlubovat si repertoár. Přivážel jsem tam samozřejmě hodně české hudby, ale snažil jsem se, aby to mělo určitou vyrovnanost, abych nebyl jenom dirigent české hudby, ale uváděl hudbu z celého světa.“ „Za socialismu jsem byl – jako ostatně všichni…

Číst dál…

Alexander Goldscheider: Jiří Bělohlávek (43)
A Life in Pictures – Život v obrazech III. Dirigent a přátelství

„Dirigent má nejvyšší možný podíl jak autorovu zakódovanou informaci v notách interpretovat: přesvědčit o ní interprety, motivovat je, strhnout… a přesvědčit i posluchače, že taková byla autorova představa.“ „Lze očekávat, že tak velcí komunikátoři, jakými jsou dirigenti, budou typicky obklopeni kruhem přátel?“ „Jiří nahlížel na svou profesi jako na samotářskou.“ V roce pátého výročí…

Číst dál…

Alexander Goldscheider: Jiří Bělohlávek (42)
A Life in Pictures – Život v obrazech II.

„Dirigenti až na opravdové výjimky zůstávají na pódiu němí, a přesto dokážou stmelit stovky interpretů a umocnit jejich soulad ve vjem a zážitek s nehasnoucím dopadem.“ „Mezi prvními 25 skladbami, které za svůj život provedl nejčastěji, jsou jen tři, které nesložili Dvořák, Smetana, Janáček a Martinů: Mozartova Pražská, Beethovenův 3. klavírní koncert a jeho Devátá.“ „Dodávám…

Číst dál…

Alexander Goldscheider: Jiří Bělohlávek (41)
A Life in Pictures – Život v obrazech I.

„V dnešní pohnuté době nepovažuji za zcela správné pokračovat v seriálu o Jiřím Bělohlávkovi, jako by se nic nedělo.“ „Nepřísluší mi dělat závěry, jak by Jiří reagoval, byť nemám žádných pochybností, jak dozajista silně a adresně by tak činil.“ „Kéž by tomu napomohla i hudba – a jaká škoda, že už tu Jiří Bělohlávek není,…

Číst dál…

Alexander Goldscheider: Jiří Bělohlávek (40)
Statistiky I.

„Když jsem před více než deseti lety stál poprvé v místnosti, kde měl Jiří Bělohlávek desítky šanonů naplněných materiály, které sesbíral, pečlivě seřadil a evidoval jeho tatínek, sestra a spolupracovník Dan Voříšek, přišlo mi jako strašná škoda, že by vše mohlo jednou přijít nazmar.“ „Pokud jde o země, tak dirigent, který se politicky nijak…

Číst dál…