Alexander Goldscheider: Jiří Bělohlávek (47)
Statistiky II. – 222 orchestrů a 132 sborů
„Bylo mi jasné, že budu muset pracovat s dokumentačním materiálem v omezené velikosti a rozlišení, abych se do limitu vešel. Nakonec se podařilo vtěsnat vše téměř zázrakem.“
„Programování je tak podle mne v principu obdobné poezii, která se snaží abstrahovat to nejpodstatnější v pár verších, ne-li slovech. Podobně je přímo nutné zadávat počítači jednoznačný úkol a nedopustit, aby měl sebemenší prostor chovat se dle svého.“
„Jak se Jiří stával nemocnější a nemocnější, stalo se cílem dotáhnout fotoknihu do jejího co nejrychlejšího fyzického vytištění s tím, že je přípravou na monografii.“
V roce pátého výročí úmrtí dirigenta Jiřího Bělohlávka pokračuje portál KlasikaPlus.cz v loni započatém seriálu, který využívá texty a fotografie publikované dosud jen soukromě nebo na sociálních sítích. Shromáždil je publicista, producent a skladatel Alexander Goldscheider, který žije od roku 1981 v Londýně. Zachytil vzpomínky a podrobná a intimní svědectví, ale sestavil rovněž obsáhlou databázi a faktograficky bohatou fotoknihu s mnoha obsažnými popisky v angličtině a s tisíci statistických údajů. Do sesbíraného materiálu dává nyní postupně nahlížet. V dnešním dílu zveřejňuje některé další statistiky, ale přibližuje také něco z “kuchyně”, totiž jak jeho zpracovávání dirigentova života a odkazu technicky probíhalo…
Když jsem se rozhodl zpracovat životní působení dirigenta Jiřího Bělohlávka, měl jsem k dispozici rozsáhlý, avšak nekompletní rodinný archiv, internet, odvahu, zarytost a vrozenou abnormální pečlivost. Nebyla mi známá existence jakéhokoliv podobného projektu, žádný použitelný vzor, model, natož někde sdělené zkušenosti s něčím obdobným spojené. Studia hudební vědy a estetiky byla nápomocná: součástí estetiky byla například teorie informace, v hudební vědě byly známé Köchelova katalogizace Mozartových či Schmiederova Bachových děl, ale nic, co by se týkalo dirigentů. Přišla mi vhod obliba matematiky, nemalá zkušenost v práci s počítači, která zahrnovala znalost databáze Access, její struktury, jazyka a jejího, jakkoliv se to může zdát obskurní, uvažování. Letité vyvíjení a programování softwaru i hardwaru mě naučilo odhadovat, jak s údaji a instrukcemi pracuje počítač, který se kupodivu nechová tak jednoduše a přímočaře, jak by si člověk představoval, a je třeba mu zadávat co nejkompletnější a přitom nejúspornější informace. Programování je tak podle mne v principu obdobné poezii, která se snaží abstrahovat to nejpodstatnější v pár verších, ne-li slovech. Podobně je přímo nutné zadávat počítači jednoznačný úkol a nedopustit, aby měl sebemenší prostor chovat se dle svého. Jakmile narůstají příkazy typu „kdyby–pak, kdyby ne–tak˝, kope si člověk vlastní jámu. V případě databáze Access se zdálo, že její dvou GB limit by měl být bohatě postačující, ale bylo mi jasné, že budu muset od počátku pracovat s dokumentačním materiálem (fotografiemi, plakáty, programy, recenzemi apod.) v omezené velikosti a rozlišení, abych se do limitu vešel. Nakonec se podařilo vtěsnat vše téměř zázrakem.
Dalším zásadním rozhodnutím bylo pracovat v angličtině s tím, že všechna jména ve všech jazycích zůstanou s nativní diakritikou. Nebylo nesnadné rozhodnout se, co vše chci sledovat a statisticky zpracovat: časové údaje, místa včetně měst, států, světadílů, orchestry, sbory, sbormistry, interprety rozdělené do všemožných skupin, provedené a nahrané skladby či jejich části, veškeré nosiče, údaje vydání, obaly, plakáty, fotografie, programy, recenze, Jiřím anotované partitury a další) a v dnešním přehledu tak mohu logicky prezentovat jeden z nejzákladnějších parametrů, a to výčet orchestrů a sborů, které Jiří Bělohlávek dirigoval, ať už na koncertech či nahrávkách, plus sbormistrů, kteří vedli relevantní sbory. V praxi jsem si musel mezi desítky a desítky existujících položek přidat navíc orchestrální zkratky (FOK) a alternativní názvy orchestrů, tak jak procházely změnami. Kvůli plánované dvojjazyčné verzi jsem vedl orchestry i v jejich v angloamerickém světě zažitém anglickém názvu, a to přesně takovém, když je dirigoval JB, a v závorkách případně uváděl jejich jména, pod nimiž také bývaly či jsou známy v době, kdy je nedirigoval.
Můj projekt však přese všechny snahy utrpěl ránu pod pás od vydavatelství Photobox, které má sice 25 milionů světových zákazníků ve všemožných zemích a jazycích, nedisponuje však českým písmem. Slibovali a slibovali mi nápravu, ale naprosto zklamali, a tak například Jiří Bělohlávek je v knize bez diakritiky jako Jirí Belohlávek. Vzhledem k faktu, že jsem fotoknihu, z níž jsou níže uváděny abecedně všechny orchestry a sbory, byl nucen vytvářet na webových stránkách Photoboxu, často nesmírně pracně na desetiny milimetru, neměl jsem k dispozici nic na vlastním počítači, co bych mohl jednoduše vzít a nechat vytisknout jinou firmou. Photobox na druhé straně knihu vytiskl perfektně a lépe, než kterékoliv jiné mně známé vydavatelství.
Jak se Jiří stával nemocnější a nemocnější, stalo se cílem dotáhnout fotoknihu do jejího co nejrychlejšího fyzického vytištění s tím, že je přípravou na monografii, v níž se diakritika samozřejmě vyřeší. Jiří tak mohl držet fotoknihu v ruce a listovat stránkami se jmény všech, s nimiž za svůj celý život spolupracoval, stejně jako jimi mohou čtenáři procházet na internetu, jen dosud bez kompletní diakritiky:
Foto: archiv A. Goldscheidera
Příspěvky od Alexander Goldscheider
- Alexander Goldscheider: Jiří Bělohlávek (53)
Vzpomínka na vzpomínky - Alexander Goldscheider: Jiří Bělohlávek (52)
Statistiky VII. – Festivaly a Pražské jaro - Alexander Goldscheider: Jiří Bělohlávek (51)
Statistiky VI. – 82 operních produkcí v 453 provedeních - Alexander Goldscheider: Jiří Bělohlávek (50)
Statistiky V. – 837 zpěváků a zpěvaček - Alexander Goldscheider: Jiří Bělohlávek (49)
Statistiky IV. – Sólisté/instrumentalisté
Více z této rubriky
- Pohledem Jiřího Vejvody (68)
Zpívat houslemi.
Maxim Vengerov ve valtické jízdárně - Klasika v souvislostech (73)
Josef König. Český houslista a dirigent na cestách mezi Finskem, Ruskem, Mandžuskem a Japonskem - Smetana v souvislostech (7)
Rok 1874.
Od Dvou vdov k Vyšehradu - Pohledem Jiřího Vejvody (67)
Bylo nás pět.
Jak rozhodovala porota Zlaté Prahy - Klasika v souvislostech (72)
Otello a Praha.
Vypravování veskrze potěšitelné